גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסלול המימון עוקף הבנקים של הג'יהאדיסטים

גיוס כספים במטבעות מוצפנים יכול לעקוף את כללי הבנקאות העולמית שנועדו לחסום מימון לטרור ■ הביקורת בארה"ב גוברת והולכת

לוחמים של אל קאעידה / צילום: רויטרס, Feisal Omar
לוחמים של אל קאעידה / צילום: רויטרס, Feisal Omar

כשקבוצה שמתארת את עצמה כספקית של סיוע כספי "שקשור לג'יהאד" ניסתה לשפר את תנאי החיים של לוחמים בתעלות מגן מזוהמות שמבוצרות בשקי חול בסוריה בסוף השנה שעברה, היא פנתה למקור מימון חדש: הביטקוין.

"אין כעת מחסה להגנה על האוכל והתחמושת מהגשם", כתבה הקבוצה הזו, שנקראת "אל סדאקה" (הצדקה), בפוסט שהיא העלתה ביישום המסרים טלגרם.

הטוויטר של סדאקה מכיל קטע וידאו שמראה רצפת עפר מכוסת שמיכות, שקים של פיתות ורימוני יד לצד המסר "תרמו באנונימיות עם מטבעות וירטואליים", יחד עם כתובת של ביטקוין. עד כה, לפי יומן עסקאות מקוון, הקבוצה קיבלה תרומות בסך כ-1,000 דולר.

גיוסי הכספים במטבעות וירטואליים על ידי ארגוני ג'יהאד כאלה מקבל את תשומת הלב של רשויות בארה"ב רק לאחרונה. בינואר הגיש חבר בית הנבחרים טד באד (רפובליקאי מצפון קרולינה) הצעת חוק להקמת כוח משימה בתחום הטק הפיננסי למאבק בשימוש של טרוריסטים במטבעות מוצפנים. שר האוצר סטיבן מנוצ'ין אמר לוועדת הבנקאות בסנאט שגם המשרד שלו מתכוון לבדוק את הנושא.

המטבעות המוצפנים/וירטואליים הפכו לנושא מדובר יותר ויותר בין ארגוני ג'יהאד במזרח התיכון. החודש, גיליון של "אל חקיקה", מגזין מקוון שתומך באל קאעידה, פרסם מדור חדש, Tech Talk, שמציג את עקרונות הבסיס של הביטקוין.

אל סדאקה הבינה את מה שקבוצות אלימות אחרות גילו: גיוס כספים במטבעות מוצפנים יכול לעקוף את כללי הבנקאות העולמית שנועדו לחסום מימון לטרור והלבנת הון שחור.

"זוהי דרך מהירה ויעילה, שאינה עוברת במסלולים העמוסים והניתנים להתחקות של תשלומים רגילים באינטרנט", כתב חסאן עבדו, דובר של אל סדאקה, ל"וול סטריט ג'ורנל" בהודעת טקסט. "זוהי דרך שבה אנחנו והתורמים לנו יכולים לשמור על אנונימיות מלאה".

יאיה פאנוסי, אנליסט לשעבר בסי.אי.איי. שמנהל היום את מכון המחקר נגד הטרור "המכון להגנת הדמוקרטיות" בוושינגטון, עוקב זה חודשים אחרי חשבונות ביטקוין של אל קאעידה. הוא אומר שקשה לוודא את הזהויות של קבוצות כאלה באינטרנט, מפני שהן מסתתרות תחת שמות בדויים ונעזרות בטכנולוגיות הגנה על הזהות שלהן.

"מה שהם מנסים כמעט בוודאות לעשות הוא לא רק לאסוף כמה תרומות כאן", אמר מייקל סמית, עמית מחקר במכון ניו-אמריקה שבדק את השימוש של ארגוני טרור בטכנולוגיה. "הם מנסים לבנות רשת של תומכים".

פאנוסי וסמית אומרים שגיוס הכספים הווירטואלי של "אל סדאקה" נראה אמיתי. דובר הקבוצה הזו אומר שחבריה ממוקמים בצפון סוריה, והאתר שלה מכיל "הבהרה" שהיא אינה תומכת בדאע"ש או בארגונים שמסונפים אליו.

היו בעבר קשרים בין מטבעות מוצפנים למימון לדאע"ש. ב-2015, נער מווירג'יניה, עלי שוקרי אמין, הואשם בקשירת קשר למתן סיוע מהותי לארגון טרור לאחר שהסביר בטוויטר איך לשלוח לדאעש ביטקוינים. שופט פדרלי דן אותו ל-11 שנות מאסר.

הממשל האמריקאי טוען שזוביה שחנאז, טכנאית מעבדה בניו-יורק, רימתה בשנה שעברה מוסדות פיננסיים ביותר מ-85,000 דולר שהיא המירה למטבעות מוצפנים והעבירה ליחידים שקשורים לדאעש ולחברות קש בסין, פקיסטן וטורקיה. שחנאז, בת 27, ניצבת בפני גיליון אישום בהונאה, קשרים לטרור והלבנת הון.

עבדו אמר שקבוצתו עדיין לא איתרה תומכים בסוריה שעוסקים במטבעות הווירטואליים. "אבל קיבלנו תרומות מפינות שונות של העולם", הוא כתב.

מטבעות מוצפנים כמו ביטקוין מתבססים על יומן עסקאות דיגיטלי שנקרא בלוקצ'יין, שנשמר על ידי רשת רחבה של מחשבים. אפשר לסחור בהם ללא עזרת בנקים ובורסות, שמחויבים על ידי החוק לחסום עסקאות עם עבריינים.

"הייתי קורא לזה מהפכה בתחום הלבנת ההון", אמר ארקדי בוך, עורך דין מניו-יורק שמייצג האקרים וחשודים בטרור.

הבלוקצ'יין של הביטקוין הוא אמנם גלוי, אך הבעלות על המטבע אינה ברורה במקרים רבים. מטבעות מוצפנים חדשניים יותר יכולים למנוע לגמרי התחקות אחרי הבעלים. הממשלות מפגרות מאחור בכל הנוגע לרגולציה של המטבעות הדיגיטליים, אמר פאנוסי.

מרוואן חייט ממכון מחקרי המדינה במזרח התיכון, ארגון בוושינגטון שעוקב אחרי פעילות ארגוני ג'יהאד באינטרנט, חשף את מאמצי גיוס הכספים של אל סדאקה בנובמבר. הקבוצה הזו הזמינה תרומות ביטקוין למימון דברים כמו "מתקני שירותים שיחסכו מהאחים את הצורך לעזוב את משמרתם ולהיכנס לשיחים כדי לעשות את צורכיהם, מה שיכול להיות קשה מאוד לעיתים".

באמצעות בורסה או חנות המרה של ביטקוין, משתמשים יכולים להמיר מטבעות דיגיטליים לכסף רגיל שמועבר לכרטיס חיוב, כרטיס אשראי או חשבון בנק שממנו ניתן למשוך כסף.

בדצמבר הציגה אל סדאקה באתר טלגרם וידאו שבו נראו גג חדש וקירות ותמוכות חדשים. "העמדה שבה האחים אוכלים וישנים היא במצב טוב בהרבה ממה שהיה", אומר בווידאו גבר עטוי בכאפייה שמציג את העמדה.

אל סדאקה הרחיבה מאז את הקמפיין שלה, ופרסמה מסר שמכיל קישור (לינק) למפה של מכשירים אוטומטים לקניית ביטקוינים וגם מטבעות אחרים שמציעים עוד יותר פרטיות ממנו. "אנחנו מקווים שזוהי רק ההתחלה", כתב עבדו.

עוד כתבות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן

דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות באזור מטולה • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס