גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנק ישראל מבקר את מחיר למשתכן: רבע מהזוכים מוותרים

מילת המפתח בשוק הדיור ב-2017 הייתה התקררות: ירידה בהיקף העסקאות והתמתנות בקצב עליית המחירים ● הגדלת מלאי הדירות לא מותאם למפת הביקושים, והמחירים באזור המרכז רק ימשיכו לעלות ● פלוג: "המשך ירידת במחירי הדירות תהיה חיובית למשק"

שר האוצר, משה כחלון / צילום: משה מילנר, לע"מ
שר האוצר, משה כחלון / צילום: משה מילנר, לע"מ

מחירי הדירות אמנם בירידה אך בנק ישראל מזהיר מהתחדשות עליות המחירים במרכז, משום שמאמצי הממשלה להגדיל את מלאי הדירות בישראל אינם מותאמים למפת הביקושים בארץ. 

בנק ישראל אופטימי: המשק ממשיך לצמוח, השכר ממשיך לעלות

דוח בנק ישראל: ענף ההייטק משגשג ומרים את שאר המשק 

בפרק על שוק הדיור מותח בנק ישראל ביקורת עקיפה חריפה למדי על תכנית מחיר למשתכן של כחלון כשהוא קובע כי רבע מהזוכים בתכנית בוחרים לוותר על הזכייה מסיבות שונות ובהם קושי במציאת מימון וכי 37% ממכרזי התכנית נכשלו בשל היעדר השתתפות קבלנים. הבנק מסביר כי רוכשי דירה ראשונה רבים ממשיכים להעדיף רכישת דירות בשוק החופשי על-פני דירות מחיר למשתכן מהשיקולים הבאים: הם רוצים דירה במיקום שאין בו מחיר למשתכן או שהסיכוי שלהם לזכות בהגרלה נמוך מאד; סוג הדירות שמציע מחיר למשתכן אינו מתאים להעדפותיהם; הם אינם מעוניינים להמתין שנים עד שהדירה ב'מחיר למשתכן' תהיה מוכנה; הפער במחירים בין דירת מחיר למשתכן לדירה רגילה קטן מדי ואינו מצדיק את ההמתנה ושאר החסרונות; והחשש כי דירות 'מחיר למשתכן' ייבנו ברמת גימור נמוכה יותר.

הבנק מציין כי בתכנית התגלו ליקויים הקשורים לתכנון ולנטיית הקלבנים לבצעה ברמת גימור נמוכה - אך מרבית ליקויים אלה נמצאים בתהליך של תיקון. בנושא הפער במחירים בין מחיר למשתכן לדירות בשוק החופשי מציין בנק ישראל מחקר של הכנסת שקבע שגובה ההנחה הממוצעת לדירה במחיר למשתכן נע בין 150 אלף שקל בלבד בפריפריה ל-600 אלף שקל בתל-אביב והרצליה ומעיר כי קיימות דוגמאות לכך שהפער נמחק לחלוטין - כפי שקרה למשל בפרויקט מחיר למשתכן בבאר-שבע, עובדה שגררה ביטולים רבים בפרויקט, על-פי הבנק. בנק ישראל מציין את העלות התקציבית הגבוהה של מחיר למשתכן מבחינת אובדן הכנסות ממכירת קרקע ומצטט בהקשר זה מחקר של הכנסת שקבע כי ההפסד בהכנסות הגיע בשנתיים האחרונות ל-2.1 מיליארד שקל לשנה בממוצע. 

בנק ישראל מחשיב את 2017 כשנה שבה המשיכו מחירי הדירות לעלות, זו השנה העשירית ברציפות, אך הוא מציין כי מאז ספטמבר האחרון נרשמה ירידה של 2.1% במחירים. נציין שמגמת הירידה נמשכה אחרי השלמת הדוח עם נתוני חודש פברואר שהצביעו על ירידה נוספת של 1.2% במחיר הדירות.

מילת המפתח בשוק הדיור ב-2017 הייתה התקררות: ירידה בהיקף העסקאות והתמתנות בקצב עליית המחירים. נכון לתחילת 2018 עומד קצב עליית מחירי הדירות על 0.8% בלבד. על-פי הבנק המרכזי מתחילת גל העליות הנוכחי בשנת 2007 עלו מחירי הדירות ריאלית בשיעור מצטבר של 95%. בגל העליות הקודם שנמשך בין השנים 1989 עד 1996 נרשמה עלייה של 80%.

"בשנים האחרונות הממשלה משקיעה מאמצים רבים בפתרון משבר הדיור", כותבים בבנק ישראל "התחלות הבנייה אכן עלו בשנים האחרונות על 50 אלף יחידות דיור לשנה, המלאי התכנוני אמנם גדל משמעותית אך ההתאמה בין פריסתו הגיאוגרפית לפריסה של משקי-הבית לוקה בחסר ועודף הביקוש לדירות באזור המרכז עלול להימשך גם בשנים הבאות ללא בנייה מאסיבית במסגרת התחדשות עירונית ובנייה על קרקעות בבעלות פרטית".

בנק ישראל מרחיב בפרק על המשקיעים בדירות תוך שהוא נמנע מלהזכיר את עצמו כמי שאחראי לריבית האפסית בשנים האחרונות ולהשפעותיה על שוק הנדל"ן. הבנק מציין את הירידה החדה בפעילותם בשוק, הודות להעלאות המס שביצע כחלון והכוונות להטיל מס על בעלי שלוש דירות ומעלה. הבנק מציין כי משך האחזקה בדירות להשקעה התקצר מ-20 ל-16 שנה מה שעשוי להעיד כי המשקיעים "מעריכים שעליית המחירים המהירה הגיעה למיצוי והם רוצים לממש את רווחיהם".

מצד שני מציין בנק ישראל את העלייה המהירה שנרשמה בשנים האחרונות במספר משקי-הבית המחזיקים בבעלותם שתי דירות ומעלה: מ3.2% מכלל משקי-הבית בשנת 2003 ל-9.9% ב-2015. הבנק מציין כי עלייה זו נבעה מהשחיקה בתשואות על השקעות פיננסיות וירידת ריבית המשכנתאות "בעקבות המשבר הפיננסי העולמי" שהעלתה את עדיפות ההשקעה בדירות.

הבנק מעיר כי בהשוואה בין השקעה לדירה להשקעה במניות יש להביא בחשבון מצד אחד את המיסוי הנמוך יותר על הכנסות מהשכרת דירה (לעומת שוק ההון) אך מצד שני את עלויות העסקה הגבוהות יותר. בשורה התחתונה סבור הבנק כי אפיק ההשקעה בדירה להשכרה זוכה לעדיפות על-פני השקעה בשוק ההון רק בתום שמונה שנים מרגע הרכישה.

להערכת הבנק משקיעי הנדל"ן שהתייאשו משוק הדירות להשכרה לא יחזרו כעת לשוק ההון אלא יפנו לאפיקי השקעה בסוגי נדל"ן אחרים ובהם נדל"ן מניב בחו"ל, נדל"ן מסחרי בישראל או השקעה בקרנות נאמנות המתמחות בנדל"ן. לגבי השקעות של ישראלים בנדל"ן בחו"ל מציין הבנק כי זו גדלה בשנים האחרונות מאפס ל-1.7 מיליארד שקל ב-2017, אך עדיין מדובר בסכום נמוך לעומת ההשקעה בנדל"ן בישראל, שעמדה בשנים האחרונות על 22 מיליארד שקל לשנה בממוצע. 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה לדוח בנק ישראל: "משרד האוצר הצליח להוריד את מחירי הדיור לאחר 12 שנים, להפחית מסים ולהצמיח את הכלכלה הישראלית, למרות הקשיים והמכשולים שהערים בנק ישראל. לצערנו הרב, בנק ישראל ממשיך לנהוג במדיניות כלכלית שמשרתת בעיקר את האינטרסנטים. כלכלת ישראל נמצאת במצב הטוב ביותר זה עשרות שנים בזכות 3 שנים של עבודה קשה וצעדים אמיצים שהוביל משרד האוצר בראשות השר משה כחלון עבור אזרחי ישראל ולמרות התנהלות של בנק ישראל".

"המשך ירידת במחירי הדירות תהיה חיובית למשק" כך אמרה נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג. במסיבת עיתונאים לרגל הצגת הדוח השנתי של בנק ישראל ל-2017 התייחסה פלוג לירידה של 2.5% במחירי הדירות מאז ספטמבר. פלוג אמרה כי "נקטנו בצעדים שמבטיחים את היציבות הפיננסית ולכן למשק יש כושר ספיגה גם לירידה חדה".

פלוג הוסיפה כי יש מקום להעלות מיסים על מנת להמשיך ולהגדיל את ההוצאה הממשלתית בעיקר בתחומים כמו השקעה בתשתיות ובחינוך, זאת על רקע ממצאים שהציג מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל ד"ר מישל סטרבצ'ינסקי לפיהם הגירעון המבני של הממשלה גדל ב-2017 ב-1.4 נקודות האחוז בגלל התחייבויות שנטלה על עצמה הממשלה למימון תוכניות חברתיות. בנק ישראל מעריך כי התוכניות ובהן משפחה נטו והגדלת קצבאות הנכות יגדילו את ההוצאה הממשלתית השוטפת ב-12 מיליארד שקל לשנה.

בנושא אחר התייחסה פלוג להעלאת הריבית על האשראי שהבנקים גובים מעסקים קטנים ובינוניים. פלוג אמרה כי העלאת הריבית הזו מושפעת לא רק מעלייה בסיכון של עסקים אלה אלא גם מכך שהבנקים מנצלים את העובדה שלעסקים אין אלטרנטיבה לגיוס אשראי.

עוד כתבות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה