גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארכיטקט קרבות הסחר בין ארה"ב לסין שאתם לא מכירים

נציג הסחר רוברט לייתייזר, נפש תאומה של הנשיא טראמפ בסוגיות סחר, טוען כי עשרות שנים של מו"מ שקט בין שתי המדינות כמעט לא הועילו, וכי הגיע הזמן לעימות ישיר: "סין מושכת אותנו באף"

רוברט לייתייזר (מימין) בהכרזת טראמפ על המכסים החדשים / צילום: ג'ונתן ארנסט, רויטרס
רוברט לייתייזר (מימין) בהכרזת טראמפ על המכסים החדשים / צילום: ג'ונתן ארנסט, רויטרס

מדיניותו הקשוחה של הנשיא דונלד טראמפ כלפי סין נולדה בפגישה שנערכה בבית הלבן באוגוסט שעבר, והדמות המרכזית הייתה אדם שאינו זוכה בדרך כלל לתשומת לב.

עשרות שנים של מו"מ שקט לא הניבו שום תוצאה. כך טען נציג הסחר רוברט לייתיזר בפני היועצים והשרים בכירים שהתכנסו בחדר רוזוולט. "סין מושכת אותנו באף", הוסיף לייתיזר, והתכוון לכך שסין מבטיחה דרך קבע לשנות את מדיניותה, אך אינה עושה זאת. הוא המחיש את טיעוניו באמצעות תרשימים שהראו כיצד תפח גירעון הסחר עם בייג'ין.

הגיע הזמן לפעול, והצעד הראשון צריך להיות חקירה רשמית של נוהלי הסחר הלא-הוגנים של סין, טען לייתיזר.

כמה ימים לאחר מכן הכריז טראמפ על חקירה - בהנהלת לייתיזר - של הפרות סיניות לכאורה של זכויות קניין רוחני אמריקאיות. החקירה הייתה תחילתו של המאמץ הדרמטי ועתיר הסיכונים ביותר בעשרות השנים האחרונות לאלץ את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם לשנות את התנהגותה. בשבוע שעבר הגיע המאמץ הזה לשיא עם פרסום הצו המאיים להטיל מכסי מגן בסך 50 מיליארד דולר על מוצרי יבוא סיניים, וטביעת אצבעותיו של לייתיזר נמצאת גם על מהלך זה.

חוסר שיווי משקל גדל והולך

לאחר שסין איימה להטיל מכסי מגן בהיקף זהה על מוצרי יבוא מארה"ב, גינה טראמפ ביום ה' את המהלך כ"פעולת תגמול לא-הוגנת", והצהיר שהוא עשוי להטיל מכסי מגן נוספים בהיקף של 100 מיליארד דולר על מוצרי יבוא סיניים - מה שישלש את היקף המכסים. אחד מדוברי משרד המסחר הסיני אמר שלשום (ו') שבייג'ין "מוכנה לחלוטין להנחית מהלומת נגד בעוצמה וללא היסוס".

הפקידים הסיניים לקו בהלם

תפקידו של לייתיזר התברר לסינים כשהצוות הכלכלי של טראמפ נחת בבייג'ין בנובמבר לסבב שיחות. בפגישה עם נשיא סין, שי ג'ינפינג, אמר לייתיזר שארה"ב מחשיבה את הדיונים שנערכו בעבר לחסרי תוחלת, וכי הנשיא חושש שגירעון הסחר של ארה"ב ימשיך לתפוח. פקידים אמריקאים התייחסו לדבריו של לייתיזר כאל טיעון אופייני לעורך דין, אך פקידים סינים סיפרו כי לקו בהלם למשמע דבריו.

כיום מנהל לייתיזר חלופת מכתבים עם השליח הכלכלי הבכיר של סין על הצעדים שיכולה סין לנקוט כדי למנוע מלחמת סחר. המו"מ צפוי להימשך חודשים רבים, וחוסר הוודאות עלול לטלטל את שוקי ההון ולהקפיץ את מחירי הסחורות הכלולות ברשימת מכסי המגן.

"טראמפ ולייתיזר חושבים באותו האופן", אמר וויליאם ריינש, לשעבר פקיד סחר וכיום חבר במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים. "אסטרטגיית המו"מ מורכבת מהצקות, הפחדה ואיומים שנועדו לרכך את היריב, ואז אולי לגבש עסקה".

אחיו של רוברט לייתיזר, ג'ים לייתיזר - לשעבר פוליטיקאי מהמפלגה הדמוקרטית - מנסח זאת אחרת: "הגישה שלו היא ישירה. הוא לא אוהב לבזבז הרבה זמן על ניואנסים".

בשלב מוקדם יותר של ממשל טראמפ, היה שר המסחר ווילבור רוס - בן ברית ותיק של טראמפ שכבר עשה עסקים בסין - צפוי להוביל את מדיניותה הכלכלית של ארה"ב מול סין. כוכבו של רוס דעך כשטראמפ דחה את חבילת ההסכמים שגיבש רוס עם בייג'ין בטענה שהיא אינה אלא צרור של הצעות קודמות באריזה חדשה. "תפסיק עם זה", הורה טראמפ לרוס ביולי כשהדיח את רוס מתפקידו במדיניות הסחר עם סין, וקטע את המו"מ.

לייתיזר, לעומת זאת, הצליח לגשר על הפער העמוק בסוגיית הסחר בין הפלגים היריבים בממשל טראמפ.

גם בהשוואה ללאומנים, כמו מנהל מועצת הסחר הלאומית פיטר נבארו - שלהוט לפתוח בעימות עם סין - לייתיזר הוא נץ בכל הנוגע לסין. נבארו הוא בעיקר איש של רעיונות, שמאמין שמשימתו היא לוודא שהבית הלבן ימלא את הבטחת מסע הבחירות של טראמפ למנוע מסין "מלגנוב אותנו על ימין ועל שמאל". לייתיזר מנהל נציגות סחר, מגבש אסטרטגיה ומוציא אותה אל הפועל.

מבחינתם של הגלובליסטים, כמו מנהל המועצה הכלכלית הלאומית לשעבר גארי כהן - שחשש שמלחמות הסחר יפגעו בשווקים - לייתיזר הוא פרקליט מיומן ועוזר קונגרס לשעבר שמבין כיצד וושינגטון מתפקדת.

חוש הומור אגרסיבי דומה

מבחינתו של טראמפ, לייתיזר הוא נפש תאומה בכל הנוגע לסוגיית הסחר - וגם אדם שנמנע מאור הזרקורים. בין השניים - שחולקים גם חוש הומור אגרסיבי דומה - התפתח קשר הדוק. לייתיזר טס לביתו בפלורידה במטוסו של הנשיא. טראמפ נוהג להזעיק את לייתיזר באופן קבוע למשרד הסגלגל כדי לדון בסוגיות סחר, לדברי פקידי ממשל.

"לייתיזר זוכה באמון של כולם, ללא קשר לעמדתם בסוגיית הסחר", אמר קווין האסט, הכלכלן הראשי של הבית הלבן. לייתיזר יודע איך להיות האיש של הבוס, לדברי אחיו ג'ים. "בוב מודע לכך שיש רק מלך אחד, ושזה לא הוא".

תפקידו של לייתיזר, פרקליט שמתמחה בסחר בינלאומי, בממשל טראמפ הוא חידוש בהשוואה לממשלים אחרים, שבהם טיפלו מומחים לענייני סין - כמו שר האוצר הנרי פולסון בממשלו של ג'ורג' וו. בוש - במדיניות הכלכלית כלפי סין.

כשלייתיזר נכנס לתפקידו במאי, היו מאבקים פנימיים בממשל בסוגיית הטלת מכסי מגן על כל יבוא הפלדה והאלומיניום. המדיניות כלפי סין לא הייתה בראש האג'נדה. לייתיזר האמין שהרוויה בשוק המתכת נובעת מעודף ייצור בסין, אך לדעתו פתיחה במאבק באותה נקודת זמן הייתה מניבה את התוצאה ההפוכה עבור ארה"ב מכיוון שתשומת הלב הייתה מתמקדת במכסי המגן האמריקאיים, ולא בנוהלי הסחר וההשקעה הסיניים. הטלת מכסי מגן על כל יצואניות הפלדה, שרבות מהן הן בנות בריתה של ארה"ב, הייתה מציגה את ארה"ב כדמות השלילית בפרשה במקום את סין.

לייתיזר בן ה-70 גדל בעיר הנמל לייק אירי ב-אשטבולה, אוהיו, שנפגעה קשות מיבוא. הוא רואה את עצמו כאיש צווארון כחול על אף שאביו היה רופא, ושהוא עצמו נהג לדהור ברחבי ווירג'יניה המערבית במכונית ספורט. נכסיו של לייתיזר נאמדים ב-10-38 מיליון דולר, על פי מסמכים ממשלתיים.

בחודשים הבאים תהיה יכולתה של ארה"ב להמשיך ללחוץ על סין תלויה בגורמים שונים, כולל תגובת השווקים, התנגדות מצד תעשיות וחקלאים אמריקאים, וצעדי תגמול סינים נגד חברות אמריקאיות. מנהיגים סינים אומרים שהם סמוכים ובטוחים בניצחונם במלחמת סחר, ורואים את האיומים האמריקאים כחלק ממסע בחירות אמצע תקופת הכהונה של טראמפ.

חורחה גואחרדו, לשעבר שגריר מקסיקו לסין וכיום יועץ בוושינגטון, ראה מקרוב כיצד בייג'ין לוחצת על חברות ומתישה ממשלות. "השאלה הגדולה היא אם ארה"ב תמצמץ", הוא אומר, "או אם היא תישאר איתנה בעמדתה וסין תיאלץ להבין שכעת יש דרך חדשה לעשות עסקים".

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים