גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי תנצח במלחמת הסחר? המדינה בעלת ההשפעה הגדולה יותר

מבחינה כלכלית, ארה"ב יותר חזקה, והיצוא שלה לסין מהווה רק 0.7% מהתמ"ג ● אבל פוליטית לסין יש יותר שרירים, ומנהיגיה אינם צריכים לחשוש מהפסד בבחירות או ממאמרי מערכת, אם הצרכנים ישלמו יותר על סויה

לחיצת ידיים של הנשיא טראמפ ונשיא סין שי ג'הנפינג  / צילום: צילום: רויטרס
לחיצת ידיים של הנשיא טראמפ ונשיא סין שי ג'הנפינג / צילום: צילום: רויטרס

הכלכלנים מסכימים: המסחר מועיל הדדית לכולם, גירעונות סחר אינם משמעותיים, ומדינה שמטילה מכסים מזיקה לעצמה, בייחוד אם היא מזמינה תגובת נגד. אז למה הנשיא דונלד טראמפ מאיים במכסים גבוהים על יבוא מסין, ומטלטל את שוקי המניות?

זה לא רק מפני שטראמפ דוחה את הכלכלה המקובלת. זה גם מפני שזהו משא ומתן, ונושא ונותן חייב להפגין סיבולת לכאב אם דרישותיו לא מתמלאות. כדי שטראמפ יצליח, סין צריכה להאמין שהכאב שלה יעלה על זה של ארה"ב במלחמת סחר, ולהסכים לדרישותיו. הכול תלוי בשאלה למי יש ההשפעה הגדולה ביותר. מבחינה כלכלית, זו ארה"ב.

היצוא הסיני בסך 506 מיליארד דולר לארה"ב בשנה שעברה היווה 4% מן התמ"ג הסיני, ואילו היצוא האמריקאי לסין, 130 מיליארד דולר, היווה רק 0.7% מהתמ"ג של ארה"ב. זה מסכן יותר את הצמיחה הכלכלית בסין במלחמת סחר. זה גם אומר שאם שתי המדינות יממשו את איומיהן להטיל מכסים על יצוא של המדינה השנייה בסך 50 מיליארד דולר, לארה"ב יישארו יותר מטרות לפגוע בהן בהמשך העימות מאשר לסין.

יעדי המכסים

מכסים על יבוא סיני מעלים את העלויות לאמריקאים, אך הם יהיו ניתנים לניהול בקלות בהתחשב בגודל הכלכלה האמריקאית. הסיכון הגדול ביותר אולי לסין ממלחמת סחר הוא שיצרניות זרות כבר לא יראו בה בסיס אמין שממנו אפשר לייצא לארה"ב, ויעבירו את פעילותן למקומות אחרים. אם סין תגיב בענישה של חברות אמריקאיות בסין, למשל בעבירות בריאות או בטיחות, היא תגדיל את הסיכון הזה. השקעות זרות הן המפתח לרכישת טכנולוגיות וידע תעשייתי על ידי סין.

סין תוכל לנסות לפגוע בשוקי ההון האמריקאים על ידי מכירה או קנייה של פחות אג"ח אוצר אמריקאי. אבל המסחר העולמי באג"ח הללו כה גדול, שההשלכות לא יהיו גדולות. והמטבע הסיני יתחזק ויפגע עוד יותר ביצוא שלה.

לא קל להחליף את היצוא האמריקאי לסין. כמה בלוגרים מעריכים שסין מייבאת כה הרבה מהיצע פולי הסויה העולמי, שאין לה הרבה חלופות לארה"ב. ברזיל, הספקית הגדולה השנייה היחידה, כבר מגיעה לקצה יכולת הגידול שלה. זה אומר שסין תצטרך להמשיך לייבא פולי סויה אמריקאיים כאשר המכס שלה מייקר את מחירי הטופו, גבינות הסויה, האבוס לבהמות משק ומכאן גם בשר עוף וחזיר. "מכסים סיניים יפגעו ללא ספק בחקלאים אמריקאים, אבל כנראה יפגעו יותר בצרכנים הסיניים", כתב ברד סטסר מהמועצה האמריקאית ליחסים בינלאומיים.

סין יכולה להטיל מכסים על מטוסים רחבי גוף של בואינג, כי היא יכולה לקנות במקומם מטוסים מאיירבוס. אבל, מציין סטסר, אם היא תהפוך לתלויה מדי באיירבוס, היא תאבד את ההשפעה שנחוצה לה כדי לכפות על איירבוס להעביר אליה טכנולוגיה.

אבל אם השריר הכלכלי הוא של ארה"ב, השריר הפוליטי הוא של סין. מנהיגי סין אינם צריכים לחשוש מהפסד בבחירות או ממאמרי מערכת שליליים אם הצרכנים שלה ישלמו יותר על פולי סויה. ההנהגה הסינית מעניקה עדיפות לצמיחה, אבל עוד יותר מכך עדיפות לאינטרסים גיאו-אסטרטגיים ארוכי טווח. ב-2012 הותר למפגינים סינים לתקוף מפעלים בבעלות יפנית כששתי המדינות היו בסכסוך בעלות על איים.

בניגוד לכך, סך הכאב הפוליטי של ארה"ב הוא נמוך, ומדינות אחרות מנצלות זאת: ב-2002, האיחוד האירופי הגיב על מכסי פלדה אמריקאיים בנקיטת צעדים נגד אופנועים מוויסקונסין ומיץ הדרים מפלורידה, שתי מדינות מתנדנדות במערכות בבחירות. ארה"ב ביטלה את המכסים.

סין פעלה נגד מוצרים מתוצרת מדינות שמיוצגות בקונגרס על ידי רפובליקאים בעלי השפעה, כמו וויסקי מקנטקי, שממנה מגיע מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל.

אבל לא צריך להגזים במידת היעילות של מהלך כזה. ויסקי מייצג רק 1% מהיצוא של קנטקי. מחוקקים רפובליקאים רבים אמנם מתחו ביקורת על כך שטראמפ פתח חזית סכסוכי סחר מול דרום קוריאה, יפן, קנדה, מקסיקו והאיחוד האירופי, אך הם שותפים לתסכול שלו כלפי סין, גם אם לא לטקטיקה המועדפת עליו. ולבסוף, בוחרים שמתנגדים לפרוטקציוניזם של טראמפ יגלו כנראה שהדמוקרטים הם לא פחות חסידי מגננה כלכלית ממנו.

חשוב גם איך כל צד ישתמש בהשפעה שלו. המנהג של טראמפ של הפרכת דברי הפקידים בממשלו, גם בסוגיות מסחריות, מדלל את ההשפעה שלו על ידי ערעור הערך של מה שאותם פקידים אומרים לעמיתיהם הזרים.

ישנו גם הסיכון שטראמפ יגזים במידת ההשפעה שלו ויפעל לקבל יותר מכפי שהאחרים יהיו מסוגלים לתת לו או ירצו לתת. הוא רוצה שגירעון הסחר עם סין יפחת ב-100 מיליארד דולר, אבל סין אולי לא מוכנה או לא יכולה לספק את זה. כוחות רבים מעבר לשליטתו הישירה של הנשיא מכתיבים את הגירעון. בנוסף, סין אינה רוצה מלחמת סחר, אבל היא מעדיפה מלחמה כזו על פני הקרבת היוקרה הלאומית שלה, שהיא מסד הסמכות של הנשיא שי ג'ינגפינג.

כך השפיעה מלחמת הסחר על דוח התעסוקה

יש סיבות טובות להתעלם מדוח התעסוקה החלש של מארס בארה"ב. זו הייתה ירידה מפברואר חזק, מזג האוויר היה גרוע, והכלכלנים היו אופטימיים מדי בהרבה לפני חודשי מארס בשנים האחרונות.

המשקיעים יכולים לשאוב נחמה מההסברים הללו, אבל הם לא צריכים להתעלם משתי סיבות אפשריות נוספות לכך שכלכלת ארה"ב יצרה רק 103,000 מקומות עבודה חדשים במארס, ירידה מ-326,000 משרות שנוצרו בפברואר. נתוני מארס היו החלשים ביותר כמעט ב-12 החודשים האחרונים.

הנשיא טראמפ התחיל את מלחמת הסחר שלו בתחילת מארס, בציוצי טוויטר על מכסים על פלדה ואלומיניום, שאחריהם באה במהירות ההודעה על המכסים. כך התחיל חודש של דו קרב איומים בין סין לארה"ב, ומכסים שהוטלו בפועל, שרק הסלימו את המצב.

הפעולות הראשונות של טראמפ שיגרו את המניות לירידות, ומארס הפך לחודש תנודתי שהסתיים בירידה בשוק.

שילוב של סכסוכי סחר ושוק מניות תנודתי עשוי לגרום להנהלות, שהתקשו לגייס עובדים בשוק עבודה הדוק, עצבנות מסוימת. הראיה הברורה ביותר לכך היא נתוני התעסוקה במגזר היצרני, שיצר רק 15,000 מקומות עבודה חדשים במארס, לעומת 106,000 בפברואר, במידה רבה בעקבות ירידה של 15,000 בשכירת עובדי בנייה. זה לא מקרי שקבלנים משתמשים בהרבה אלומיניום ופלדה, אם כי גם מזג האוויר פגע בהם. יצרנים אמנם מהווים חלק קטן יותר בכלכלה ממגזר השירותים, אבל הם היו מנוע חזק של יצירת משרות בחודשים האחרונים, אחרי נתונים פושרים בשנה שעברה.

זהו רק חודש אחד קשה של נתונים שהושפעו מאוד ממזג האוויר, אבל החפיפה עם התחלת מלחמת סחר אפשרית אולי איננה צירוף מקרים.

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק