גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חללי עבודה משותפים הפכו לטרנדיים, אבל האם הם משתלמים?

בישראל קיימים כיום 200 מתחמי עבודה משותפים שמשתרעים על כ-40 אלף מ"ר ● לפני שגם אתם קופצים על התחום הלוהט, כל מה שצריך לדעת כדי שהתשואה תצדיק את הסיכון וההשקעה ● חללי עבודה משותפים - כל מה שצריך לדעת

חללי עבודה משותפים / צילום: שאטרסטוק
חללי עבודה משותפים / צילום: שאטרסטוק

שוק חללי העבודה המשותפים נחשב לאחד הטרנדים החמים כיום בשוק המשרדים. קצב הצמיחה עדיין בשיאו והרווחיות בתחום עדיין "מעל הנורמלית", כלומר גבוהה יחסית לסיכון. אי לכך, התיאוריה הכלכלית קובעת שהרווחיות הגבוהה תכניס לשוק עוד ועוד מתחרים, אשר יגדילו את ההיצע ויובילו אט אט לירידת מחירים, עד להתייצבות מספר השחקנים בשוק ולהתכנסות לרמה נורמטיבית של רווחיות. לאור כל זאת, השאלה המתבקשת היא האם מדובר (עדיין) בהזדמנות עסקית לוהטת.

תחלופה גבוהה

שוק העבודה עובר בשנים האחרונות תמורות גדולות. בין השאר, שיעור העובדים העצמאים הולך ועולה ומייצר ביקוש רב למתחמי עבודה משותפים. בשנת 2011 היו קיימים בעולם 1,130 חללי עבודה משותפים, עם 43 אלף חברים. כיום, קיימים בעולם 13,800 חללי עבודה משותפים, עם מיליון חברים. זהו שיעור צמיחה שנתי משוקלל של כ-50%.

בישראל יש כיום יש יותר מ-40 אלף מ"ר המוגדרים כחללי עבודה משותפים (כ-200 מתחמים, בשטח ממוצע של 200 מ"ר בלבד). רובם ממוקמים באזור המרכז, אך בשנה האחרונה קמים לא מעט מתחמים ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום. באזור תל-אביב - אליו מתנקזים כצפוי מרבית המתחמים - קיימים 72 חללי עבודה משותפים.

בחלוקה לערים, ישנם כרגע 14 בירושלים, 10 ברמת-גן, 9 בהרצליה, 8 בראשון-לציון, 7 ברעננה, 5 בנתניה, 4 בבאר-שבע ו-3 מתחמי עבודה משותפים בכל אחת מהערים אור-יהודה, בנימינה, בני-ברק ורחובות. מתחם אחד הוקם בכ-25 ערים נוספות, בהן גבעתיים, הוד-השרון, ראש-פינה וערד.

השוק מתאפיין כבר כעת בתחרותיות גבוהה. לשתי החברות הגדולות כ-15% מהשוק ולכ-65% מהשחקנים בשוק יש מתחם אחד בלבד. הרשת המובילה במבחן מספר המתחמים היא ריג’ס, עם 13 מתחמי עבודה (מתוכם חמישה בתל-אביב), אחריה WeWork עם 10 מתחמים (מתוכם חמישה בתל-אביב). למרקספייס ארבעה מתחמי עבודה (כולם בתל-אביב). לאופן ואלי, מיינדספייס, נט גב, פיקו ושרונה ספייס - שלושה מתחמים כל אחת. ליתר החברות מתחם אחד או שניים.

הכנסות מתחמי העבודה מגיעות ברובן מהשכרת משרדים ועמדות עבודה. כ-20% מההכנסות מגיעות מהשכרת חדרי ישיבות, כ-5% ממכירת מזון ושתייה, כ-8% מדמי השתתפות בסדנאות ואירועים וכ-3% הכנסות שונות אחרות. כמו כן, ישנם מתחמים שמשכירים גם חניה או שכוללים את החניה בדמי השכירות של המשרדים ועמדות העבודה כשירות ללקוח.

השוק מתאפיין בתחלופה גבוהה. כ-80% מהחוזים הם לתקופה של חודש אחד עם אופציית חידוש, ורק 20% מהחוזים הם לתקופות ארוכות יותר, של כמה חודשים או לשנה מראש.

חללי עבודה משותפים

1,000 מ"ר לפחות

ומה בנוגע לרווחיות? לשם כך, בנינו מודל גנרי המחשב את התשואה על ההשקעה תחת כמה פרמטרים הניתנים לשינוי ומספר הנחות קבועות.

ההנחות המרכזיות היו ההשקעה הראשונית להתאמת השטח, 3,000 שקל למ"ר; משך תקופת השכירות - 10 שנים; שיעור תפוסה - עולה בהדרגתיות ל-85%; הכנסה לעמדה לחודש - 1,700 שקל; דמי שכירות - 65 שקל למ"ר לחודש.
המתחם ממוקם באזור עירוני מרכזי, שווה ערך למעגל שני ממרכז תל-אביב.

תוצאת המודל מגלה כי לחללי עבודה בשטח של עד 600 מ"ר (כחצי קומה ממוצעת) יהיה קשה להגיע ולשמור על רווחיות סבירה לאורך זמן. על מנת להגיע לתשואה המצדיקה את הסיכון שבפתיחת מתחם חללי עבודה משותפים, רצוי לפתוח מתחם בגודל של 1,000 מ"ר ומעלה, אשר יניב לפי המודל תשואה של 15%. בשטח של יותר מ-2,500 מ"ר, השיפור השולי בתשואה לכל מ"ר נוסף אינו מהותי.

בשורה התחתונה, הטיפים המרכזיים ליזמים אשר שוקלים להיכנס לתחום הם לפעול מהר, ולהקדים שחקנים אחרים. אם מדובר בשטח שכור, רצוי שחוזה השכירות יהא לתקופה ארוכה ככל האפשר, עם אופציה לחידוש, שכן ההשקעה הראשונית בהקמת החללים היא משמעותית. אם מדובר בשטח שנמצא בבעלות היזם, כדאי לתכנן את החלל באופן מודולרי, שיאפשר שינוי בקלות יחסית בעוד שנים אחדות.

ועוד משהו: כדאי למצב את החלל באופן שיבליט אותו בין המתחרים. מיצוב אפשרי יכול להיות בפנייה לקהל מסוים או בסטייל עיצובי ייחודי. בנוסף, הציפייה היא לייצר ערך מוסף לשוכרים - Happy Hour, גבינות וקבלת שבת כבר אינם מספיקים. כדאי להיות יצירתיים עם אפשרויות מגוונות שיאפשרו ללקוח לפתח את העסק, כגון מפגשים עם חברות ייעוץ, אנשי מקצוע, משקיעים וכד’. בטווח הארוך, שוק חללי העבודה המשותפים צפוי להמשיך להניב תשואה גבוהה מהשכרת משרדים, בעיקר בשל השירותים הנוספים שהוא מספק וההיבט התפעולי של העסק.

תחזית: נישות ייעודיות, צמצום מספר השחקנים

נראה כי שוק חללי העבודה המשותפים בהחלט כאן כדי להישאר, לפחות בטווח הקצר והבינוני. בחללי העבודה שנפתחו עד כה הושקעו משאבים רבים, והשימוש בהם כחללי עבודה משותפים יהיה השימוש היעיל ביותר בטווח של 5-10 שנים לפחות.

השוק עוד צפוי לעבור עליות וירידות, והוא יושפע ממצב השוק וממחזורי העסקים במשק באופן כללי, אבל בסופו של דבר, הטרנד ישתלב ויהפוך לחלק אינטגרטיבי משוק המשרדים המסורתי. או אז, גם קצב הצמיחה יגיע למיצוי, יתמתן ויתכנס לשיעור הצמיחה של התמ"ג. בשלב כלשהו ייתכן שנראה גם מלחמת מחירים שתוביל לירידת מחירים ולצמצום במספר השחקנים. בשלב הזה אנו צפויים לראות מגמה של אינטגרציה ומיזוגים בין חברות.

כיוון אפשרי נוסף שאליו השוק צפוי להתפתח הוא יצירת מתחמים המיועדים לתעשיות מסוימות או לתחומים מסוימים. באוקטובר 2016 הוקם בארה"ב מתחם חללי העבודה המשותפים "The Wing", המיועד לנשים בלבד. הרעיון לא זכה באהדה ונטען כי ייסגר כעבור זמן קצר, אולם כיום המתחם כבר כולל 1,500 חברות.

חללי עבודה

נראה שבעידן שבו זמן הנסיעה לעבודה רק ילך ויגדל (ודאי בישראל הפקוקה), חברות רבות יחפשו חלופות שבאמצעותן יוכלו לספק לעובדיהם סביבת עבודה איכותית סמוך למקום מגוריהם. גם חברות גדולות ומבוססות מאמצות את המודל ומעבירות את עובדיהן לחללי עבודה משותפים על מנת לספוג את האנרגיה ורוח החדשנות הייחודית.

חברות רבות אינן מנצלות את מלוא שטחי משרדיהן, בגלל עובדים שיוצאים לשטח או מסיבות אחרות, על כן, חברות רבות רואות לנגד עיניהן את הפוטנציאל הגלום בכלכלה השיתופית כדי לחסוך עלויות ולשפר את רמת השירות הניתנת. 

■ דטלקרמר הוא שותף, מנהל מחלקת Corporate Finance ב-BDO Consulting Group. זילברברג מנהל צוות ייעוץ נדל"ן בחברה. 

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?