חללי עבודה משותפים - מה מקבלים ובאיזה מחיר?

מה זה חללי עבודה? • מה היקף הפעילות של התחום בישראל? • מהן האופציות המוצעות ומהם התעריפים? • מהו פער המחירים בין מיקומים שונים בארץ?

חללי עבודה משותפים/ צילום: שאטרסטוק
חללי עבודה משותפים/ צילום: שאטרסטוק

הרעיון נשמע נהדר - במקום לשכור משרד, אתם מצטרפים לחלל עבודה - אין מחויבות לטווח ארוך, אין התעסקות לוגיסטית הכרוכה באחזקת משרדים כמו תחזוקת המבנה, תשלום ארנונה ואגרות שונות וכו'. אתם מגיעים יושבים ומתחילים לעבוד. יש סביבה נעימה, יש קפה חופשי, יש מטבחון. כל מה שצריך.

ובשנה האחרונה יש כבר תחרות, והמחירים בירידה, אם כי, גם הביקוש הולך וגדל - מעבר לעצמאיים שמעדיפים חלל עבודה על פני הבית, יש גם הרבה סטארטאפים, ואפילו חברות בשלבים מתקדמים יותר שאימצו את הרעיון.

חללי עבודה - מה זה?

רוב חללי העבודה הם יוזמות פרטיות שמשלבות סביבת עבודה נוחה עם אנשים מסביב. כן אנשים, מסתבר שחלק גדול מהבוחרים לעבור מהבית למשרדים האלו, הם אנשים שרוצים לפגוש אנשים, ולא להיות "תקוע" בבית.

הצורך החברתי שלנו חזק והתועלת הזו שווה לחלקנו את העלות. מעבר לכך, מסתבר שהמינגלינג וההיכרות עם אנשים אחרים, תורמת ומפרה את העובד - הוא מקבל רעיונות, הוא מקבל שירותים (לרוב במחירים טובים) מהסביבה שלו. חוץ מזה, יש לו עם מי לקשקש ועם מי ללכת לאכול צהריים , וכנראה שזה מרכיב משמעותי בהצלחה של חללי העבודה.

החברות והאנשים המשתמשים בחללי העבודה המשותפים, שלא כמו במשרדים המסורתיים, חולקים את מקום העבודה עם חברות ועובדים אחרים, המשתמשים באותו המקום לצרכיהם. התשלום עבור השימוש במקום ובשירותיו נקבע השימוש שעושה שוכר המקום, אם זה משרד קטן או עמדת עבודה משותפת עם אחרים.

רוב חללי העבודה מאפשרים לשוכרים לבחור בכרטיסייה יומית או בתשלום חודשי, ובדרך כלל, בהתראה של 30 ימים יכול הרוכש להודיע שאיננו ממשיך.

בעולם קיימים כ-12,000 מתחמי עבודה המשרתים כמעט 3 מיליון אנשים. בישראל, על פי ההערכות, פועלים היום כ-250 חללי עבודה משותפים, מעל ל-90 מהם ממוקמים בתל אביב. השטח הכולל של חללים אלו, עומד על פי ההערכות על כ-300 אלף מ"ר פי עשר מהשטח שתפסו חללים אלו לפני שלש שנים.

צמיחה מטורפת - מה הסיבות?

ב-2019, כך על פי גורמים בענף, יוכפל מספר המתחמים ויגיע ל-500.

חללי העבודה נבדלים האחד מהשני בעיקר במיקום, וגם בשירותים שמספקים לשוכרים, אם כי, מדובר בהבדלים לרוב לא משמעותיים מדי.

ישנם חללי עבודה הממוקמים במרכזי הערים וישנם חללי עבודה הממוקמים דווקא בפאתי הערים, שם העלויות נמוכות יותר ולפעמים גם יותר קל ללקוחות להגיע ברכב פרטי.

בתל אביב למשל, מרוכזים מרבית חללי העבודה המשותפים במרכז העיר, אבל ניתן למצוא גם לא מעט מהם בדרום תל אביב ובפלורנטין.

אפשרויות ההשכרה נעות בין עמדת עבודה בודדת במרחב פתוח (אופן ספייס), בו חולקים השוכרים מקום עם שוכרים אחרים לבין משרדים בגדלים משתנים, החל מקובייה קטנטונת שמספיקה לכיסא ושולחן ועד למשרדים גדולים המסוגלים להכיל מספר אנשים ועמדות עבודה.

בנוסף למקום הישיבה, במרחב הפתוח או במשרד, מספק המקום שירותים נוספים כמו אינטרנט אלחוטי, מדפסת, ארונית בחלק מהמקומות וכמובן מטבח מאובזר ומקום לאכול. אגב, כל המקומות מספקים גם ארוחות (קלילות) פעם או פעמיים בשבוע, וברוב המקומות יש גם מסיבונת קטנה (happy Hour) ביום חמישי אחרי הצהריים.

חלק מהמקומות פתוחים 24 שעות, 7 ימים בשבוע. הצוות במקומות האלה נמצא במקום בשעות העבודה המקובלות.

חללי עבודה - כמה זה עולה?

בגדול ניתן להגדיר שלשה סוגים של מקומות שאפשר להשכיר. כיסא בשולחן חם, שולחן אישי, ומשרד. את המשרדים, כאמור, ניתן להשכיר בגדלים שונים.

המחיר הוא פונקציה של המיקום, סוג וגודל השטח המושכר ורמת האבזור והשירותים המוצעים על ידי מפעילי המתחם. אותו המפעיל, על אותו המקום ואותם השרותים הניתנים, ייגבה מחיר שונה בהתאם למיקום הגאוגרפי של המתחם. כך למשל ב-Wework באר שבע, למשל, מקום בכיסא חם במתחם פתוח יעלה כ-600 שקל. ב-Wework שרונה בתל אביב המחיר של כיסא במתחם פתוח הוא 1000 שקל

משרד פרטי יחיד שעולה ב-Wework באר שבע 1600 שקל, יעלה ב-Wework שרונה בתל אביב בין 2,200 ל-2,480 שקל, בהתאם למאפייני המשרד. אבל מדובר במחירים של החברה שנמצאת ברף העליון של המחירים. תוכלו גם למצוא מחירים נמוכים ב-20% במקומות אחרים, לא בטוח שפחות טובים.

כיסא חם בשולחן - בסוג הזה של שכירות לא מוקצה לשוכר מקום מסוים. כל השוכרים בסוג הזה תופסים מקום אקראי ליד שולחן או עמדות שהוקצו מראש לכולם. זוהי גם השכירות הזולה ביותר. מניסיון, כל אחד תופס לו את הפינה שלו והיא הופכת לקבועה פחות או יותר, מצד שני, אף אחד לא מבטיח את זה. המחירים בתל אביב לכיסא חם מתחילים בסביבות ה-400 שקל ומגיעים עד לכ-1200 שקל בחודש.

שולחן אישי - בניגוד לכיסא החם, השולחן האישי שמור לשוכר ומשתמשים אחרים אינם יכולים "לתפוס" לו את המקום. בנוסף למקום קבוע, מאפשר השולחן האישי גם פתרונות אכסון לציוד משרדי או אישי. מחיר שכירות של שולחן קבוע נע בתל אביב בין 900 שקל ל-1900 שקל.

משרד - זהו משרד לכל דבר, שטח מוגדר ומתוחם, שיש בו אפשרות לסגור את הדלת ולעבוד בשקט ובפרטיות. המשרדים נבדלים בגודלם - החל מקוביות קטנות המספיקות לאדם אחד ועד למשרדים גדולים היכולים להכיל בו זמנית מספר עובדים. מחירו של משרד ליחיד בתל אביב נע בין 1500 שקל ל-2800 שקל.

ניתן, כאמור, להשכיר משרדים גדולים יותר. מחיר של משרד המתאים לארבעה/ חמישה אנשים יכול להגיע לכ-4-5 אלף שקל. אבל יש גם במחירים נמוכים יותר משמעותית.

חדר ישיבות - מתחמי עבודה רבים משכירים גם חדרי ישיבות. מחיר השכירות לחדרי ישיבות נקבע לפי שעה בדר"כ. השכרת חדר ישיבות עולה בתל אביב בין 100 ל-350 שקל.

חללי עבודה - השוואת מחירים

ערכנו השוואת מחירים של המקומות הבולטים בתחום - פרטנו את סוג השכירות (אופן ספייס, משרד יחיד, משרד למספר אנשים) ואת המחיר. הנה הנתונים: מתחמי עבודה - השוואת מחירים.

חללי עבודה - איך בוחרים?

* המדריך נכתב על ידי כותבי מערכת האתר הון, מדריכים פיננסיים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.