גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשקנדי לחץ את ידו של חרושצ'וב: מפגשי הפסגה ההיסטוריים

טראמפ וג'ונג און לא לבד ● מריצ'רד ניקסון ומאו צה טונג ב-1972 ועד רייגן וגורבצ'וב כפול ארבע - אלה מפגשי מנהיגי המנהיגים ששינו את העולם

רייגן וגורבאצ'וב / צילום: רויטרס
רייגן וגורבאצ'וב / צילום: רויטרס

הנשיא ג'ון קנדי ומנהיג רוסיה ניקיטה חרושצ'וב - וינה, יוני 1961

פסגת וינה נערכה חודשיים לאחר פלישתה הכושלת של ארה"ב לקובה ותבוסת הכוחות האנטי-קומוניסטים במפרץ החזירים. מהלך שגוי זה בשלב כה מוקדם של נשיאותו, הביא את קנדי במצב של נחיתות לפסגה שבה דן עם חרושצ'וב בסוגיות ברלין, לאוס ופירוק הנשק.

"קנדי, שהיה חולה ולא מוכן היטב לפסגה, יצר רושם של יריב לא-מנוסה לעומת עמיתו הרוסי", לדברי המחלקה האחראית על התיעוד ההיסטורי הרשמי של מדיניות החוץ האמריקאית במשרד החוץ של ארה"ב.

לאחר פסגת וינה היו חילופי דברים פומביים נוספים בין שני המנהיגים, שאף שלחו זה לזה מכתבים חסויים, שנועדו לאפשר להם לדון בחופשיות רבה יותר ברעיונות שונים.

באוקטובר 1962, קצת יותר משנה לאחר פסגת וינה, הגיעה המלחמה הקרה לנקודה הנפיצה ביותר כשברית המועצות העניקה טילים בליסטיים בעלי טווח בינוני לממשלתו של פידל קסטרו בקובה.

שלושה עשר ימים לאחר שארה"ב הטילה על קובה הסגר הימי שיצר מתח רב, הורה חרושצ'וב להסיר את הטילים, אך היחסים בין אמריקה וברית המועצות נותרו מתוחים.

קנדי וחרושצ'וב בוינה, 1961 / צילום: רויטרס

הנשיא ריצ'רד ניקסון ומאו צה טונג, יו"ר המפלגה הקומוניסטית של הרפובליקה העממית של סין - בייג'ין, פברואר 1972

ניקסון היה הנשיא האמריקאי הראשון שביקר בסין, והוא כינה את ביקורו בן שמונת הימים "השבוע ששינה את העולם". ואכן, קשה להמעיט בחשיבותה של פסגה זו למצב הגיאו-פוליטי בעולם.

ניקסון, שבנה את הקריירה הפוליטית שלו כמתנגד מוצהר לקומוניזם, הדהים את הקהילה הבינלאומית כשהושיט יד לסין הקומוניסטית, שהייתה אחת מיריבותיה הגדולות של ארה"ב.

במהלך עימות חריף שהחל לפני קרוב לרבע מאז, התעקשה ארה"ב להכיר בממשלת הרפובליקה של טייוואן כממשלתה הרשמית של סין, ונמנעה מכינון יחסים דיפלומטיים כלשהם עם סין הקומוניסטית.

שר החוץ של ארה"ב הנרי קיסינג'ר, ערך ביקורים חשאיים בסין כדי לנהל מו"מ על הפרטים לפני הפסגה שהוכנה בקפדנות, אך עצם הפגישה פנים-אל-פנים בין ניקסון למאו לא אושרה רשמית אפילו כשניקסון עלה על המטוס לבייג'ין.

"הפגישה תקעה טריז בין סין לברית המועצות, מכיוון שהיא אפשרה לבייג'ין להתפייס עם ארה"ב בדרכים שנמנעו מברית המועצות", לדברי גארי גרסטל, פרופסור לתולדות ארה"ב באוניברסיטת קיימברידג'.

במקום להתייחס לשתי המעצמות הקומוניסטיות כאל מקשה אידיאולוגית אחת, ביצע ניקסון מניפולציה שיצרה קונפליקט ביניהן, בתקוה שאחת מהן תחדל לתמוך בצפון וייטנאם במלחמת וייטנאם.

הפסגה השיקה עידן חדש ביחסי סין-ארה"ב, ועקב חשיבותה העצומה הונצחה בז'רגון הפוליטי באמצעות הביטוי "ניקסון לסין", שהפך שם נרדף למהלך נועז.

ריצ'רד ניקסון ומאו צה טונג, בייג'ין, 1972 / צילום: רויטרס

הנשיא ג'ימי קרטר, נשיא מצרים אנואר סאדאת וראש ממשלת ישראל מנחם בגין - קמפ דיוויד, מרילנד, ספטמבר 1978

הפסגה בבית הנופש הנשיאותי בקמפ דיוויד הפגישה את בגין, שתמך בהתיישבות היהודית ברצועת עזה ובגדה המערבית, עם סאדאת, שעלה לשלטון כשהוא מצהיר כי ברצונו לעשות שלום עם ישראל בעקבות מלחמת יום כיפור.

קרטר פעל כמתווך, ונפגש בנפרד עם שני המנהיגים כדי לשכנעם לחתום על הסכם. פסגת קמפ דיוויד לא הניבה הסכם שלום רשמי, אך יצרה את הבסיס לשלום בין מצרים לישראל באמצעות שני מסמכי מסגרת שהכילו את העקרונות להסכם שלום דו-צדדי במזרח התיכון. בגין וסאדאת קיבלו יחד את פרס נובל לשלום ב-1978.

ג'ימי קרטר, מנחם בגין ואנואר סאדאת, וושינגטון, 1979

הנשיא רונלד רייגן ומנהיג ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב - ז'נבה 1985, רייקיאוויק 1986, וושינגטון 1987 ומוסקבה 1988

גם במסע הבחירות שלו לנשיאות וגם לאחר ניצחונו בבחירות, כינה רייגן את ברית המועצות באופן חוזר ונשנה "אימפריית הרשע". בתוך כמה שנים הוא כבר חתם על הסכמים עם הסובייטים.

אחת הסיבות לכך היא הכימיה שהתפתחה במהלך פגישות הפסגה בין רייגן לגורבצ'וב, שהפך למנהיג ברית המועצות ב-1985.

לגורבצ'וב הייתה יכולת אינסטינקטיבית לכונן מערכת יחסים עם הנשיא האמריקאי. לדברי פקידים אמריקאים, בפסגה הראשונה שלהם ב-1985 בז'נבה, הקסים גורבצ'וב את רייגן כשדיבר על הסרטים הישנים שבהם שיחק הנשיא האמריקאי. כשהשניים נפגשו ברייקיאוויק ב-1986, הם שוחחו על שידורי רדיו - אחד הנושאים הנוספים היקרים מאוד ללבו של רייגן.

להפתעתם של יועצים רבים, שקלו השניים את "אופציית אפס" של רייגן להסרה מוחלטת של כל הטילים הבליסטיים או של כל הנשק הגרעיני האסטרטגי של שתי מעצמות העל. בסופו של דבר לא נחתם שום הסכם, אך עצם העובדה שגורבצ'וב שקל את ההצעה (בתנאי שארה"ב תחדל מתוכנית יוזמת ההגנה האסטרטגית, הידועה גם בכינוי "מלחמת הכוכבים") אפשרה לרייגן לקדם את חזונו לעולם נקי מנשק גרעיני.

ההיסטוריונים מתווכחים ביניהם אם פסגת רייקיאוויק הובילה לקץ המלחמה הקרה. בטווח הקצר נחשבה הפסגה לכישלון, ולא שמה קץ באופן מיידי לפעולות האיבה.

בפסגה האחרונה במוסקבה באמצע 1988, דנו השניים בקיצוץ של 50% במאגרי הנשק הגרעיני האסטרטגי שלהם, והצהירו שוב שאף אחד מהם לא ינסה להשיג עליונות צבאית. 

מיכאיל גורבצ'וב ורונלד רייגן, ז'נבה, 1985 / צילום: רויטרס

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

אדום בוול סטריט: הבורסה האמריקאית צפויה לנעול את החודש בירידות

דאו ג'ונס יורד ב-1% ● איליי לילי מזנקת ב-7%, טסלה יורדת ב-5% ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה יורדת ● הביטקוין יורד ב-3%, מיקרו סטרטג'י צוללת ב-12% ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ו-AMD יפרסמו את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

תחקיר ראשוני: הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

לפי תחקיר ראשוני של צה"ל, רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה