גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עורך דין אילן שרקון: "ירידת מחירי הדיור עלולה לגרום לקריסה"

על פי כל הנתונים, מחירי הנדל"ן ירדו לאחרונה ועשויים להמשיך במגמה במהלך השנה. הממשלה השיגה את שלה, אבל קיים חשש מההשלכות הרוחב השליליות של המהלך

הכתבה בשיתוף עו"ד אילן שרקון

השיח סביב מחירי הנדל"ן הוא השיח הכי בוער בישראל. לאחר עליות מחירים קיצוניות בשנים האחרונות, המגמה נבלמה ואף לראשונה אנו עדים לירידות מחירים בחודשים הראשונים של 2018. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחצי שנה האחרונה צנחו מחירי הדירות ב-2.7%. בקצב הירידה הנוכחי, צפויים מחירי הדיור להשלים ירידה של כ-8% עד סוף השנה.

יתרה מזאת - במספר ערים רב נרשמה ירידת מחירים במהלך חודש אפריל, ומדובר בנתונים משמעותיים. הדבר מוביל בעלי דירות יד שנייה להוריד את תג המחיר הקשיח שביקשו על דירתם. ברקע נמצאת תוכנית "מחיר למשתכן" שמשפיעה על הביקושים, וכמוה החסמים הרגולטוריים שגרמו לבריחת משקיעים משוק הנדל"ן וגם עליית הריביות בשוק ההון, שהובילו להשקעה באפיקים אחרים.

האם הירידות עליהן דווח לאחרונה חיוביות, ומה השפעתן הצפויה על המשק? עורך דין אילן שרקון, שותף מייסד במשרד עורכי הדין שרקון, בן-עמי, אשר ושות' & נאמן, קינן ושות', סבור כי ישנן השלכות מטרידות למדי לירידות אלה, שעלולות להשפיע בצורה שלילית על השוק.

"הייתי בין הראשונים להעריך שהמחירים יירדו בשנת 2018. היו כאלו שלא האמינו בכך, אבל עובדה שזה קורה. היום אין כמעט עסקאות כלל, אלא אם הן נעשות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן", מבהיר עורך דין שרקון, שעוסק בתחום הנדל"ן בישראל. "אנשים רוצים שתתרחש ירידה, זו הציפייה שלהם, ובכלכלה כמו בכלכלה, סיטואציות נוטות להגשים את עצמן, כך שהמחירים צפויים לרדת. עם זאת, יש קו דק מאוד בין ירידת מחירים לבין קריסה שצריך להיזהר ממנה".

מדינת תל אביב מול שאר הארץ

"בתחום הדיור יש שני אזורים - 'מדינת תל אביב' ויתר המדינה", הוא אומר. "בתל אביב, המחירים יירדו, אבל באופן מתון ולא משמעותי, כי עדיין יש ביקוש. הוא נובע מכמה סוגי אוכלוסיות וייעודים לנדל"ן בעיר: הראשון הוא תושבי האזור שרק רוצים לגור בו; השני, אנשים צעירים שמעוניינים לגור בעיר הגדולה; השלישי הוא בעלי דירות שמשמשות לתיירות, מה שמוביל לעליית מחירים - שכן הדירה לא מיועדת לדיור, אלא לצרכים אחרים (Air B&B); והרביעי הוא אנשים בוגרים יותר, בני 60-65, שרוצים לעזוב את הפריפריה ולגור בעיר".

לדברי עורך דין אילן שרקון בתל אביב ישנם קהלי יעד פוטנציאליים מגוונים, ולכן באזור זה המחירים יירדו בצורה מתונה יותר בהשוואה לשאר האזורים. בפריפריה אנו צפויים לראות ירידות דרסטיות יותר: "כשמביטים על הנתונים, כרגע לא רואים ירידה חדה כל-כך, בין היתר מכיוון שיש ממוצע מחירים ארצי שאליו מתייחסים, ו'מדינת תל אביב' היא חלק מרכזי בסטטיסטיקה הזו. אבל המחירים ימשיכו לרדת".

המיתון כבר כאן - החשש: עליית ריבית

משפרי דיור רבים נטלו משכנתאות במהלך החודשים האחרונים, ובמקביל ניסו למכור את הדירה שבה הם חיו בשנים האחרונות, כדי שזו תממן את ההתחייבויות שלהם לבנק. "אנשים לקחו משכנתאות, אבל לא מצליחים למכור את הדירה שברשותם, כבר חודשים ארוכים", הוא מסביר.

בניינים בראשון לציון. עו"ד אילן שרקון: "אנשים רוצים שתתרחש ירידה" / צילום: 123RF

במצב הנוכחי ישנו מיתון בשל מספר העסקאות הנמוך, ולכן יש חשש מפני העלאת הריבית על ידי בנק ישראל, מהלך שאם יתרחש, ישפיע משמעותית על השוק. "השוק נמצא במיתון כי חלק גדול מאוד ממרכיבי הדירות הם הכנסה גולמית של המדינה: בטון, קרמיקה, גושי שיש, פועלים ועובדים ועוד. זהו ענף שלם וגדול שייעודו הוא שוק הדיור", מתאר עורך דין שרקון את המצב. "כשאין בנייה והמחירים בירידה, מטבע הדברים המחירים של הסחורות והמוצרים יורדים, וחלק עלולים לקרוס בשל כך. לא סתם אנו שומעים לעתים שחברות נופלות. זה נובע מירידת מחירים דרסטית. את הניצנים של התופעה כבר אפשר לראות - הרבה ספקים נמצאים בבעיה, אנשים לא משפצים את הבתים שלהם".

לדעתו, מחירי הדיור מושפעים באופן ניכר מהריבית במשק. "לעליית הריבית יש שתי השפעות עיקריות: 1. עבור נוטלי משכנתאות, שלקחו משכנתא בריבית משתנה, שייתכן שההחזר החודשי שלה יעלה. 2. עבור משקיעי הנדל"ן, שלהם יהיה משתלם יותר להפקיד את כספי ההשקעה בבנק בפקדונות במקום לרכוש דירות".

לעיתים נדמה כי אנו נוטים להגזים בהערכת האימפקט של הריבית על המחירים. עם זאת, סבור עו"ד שרקון כי "במידה ובנק ישראל יעלה את הריבית, אנשים יעדיפו לשים את הכסף שלהם בבנקים מאשר בנדל"ן, ואז ייתכן מאוד שתהיה בעיה גם למשקיעים וגם לנוטלי המשכנתאות בעקבות עליית ההחזר".

ומה קורה בנדל"ן המסחרי?

מרכיב נוסף בתוך הסיטואציה הסבוכה הזו הוא הנדל"ן המסחרי - שגם בו נרשמים ביקושים קטנים יותר. כך, למשל, אם פעם אנשים היו יוצאים לחנויות על מנת לקנות בגדים ומוצרי צריכה, היום אנשים רוכשים דרך האינטרנט בהיקפים עצומים. הדבר מביא לסגירתן של חנויות רבות, בייחוד אלה הקטנות. בשל כך "נוצר מצב שבו מחירי השכירות בחנויות יורדים, שכן לבעליהן אין מה לעשות איתן".

מרכז תל אביב. גם הנדל"ן המסחרי הוא חלק מהמגמה / צילום: Depositphotos

גם בתחום המשרדים המצב לא צפוי להיות מזהיר. "יש היצע משרדים רחב בתל אביב למשל, ומישהו צריך לאכלס אותם בסופו של דבר, מה שיוביל גם כן לירידת מחירים".

לדבריך צריך להיערך לירידה, אבל היא מסוכנת. איפה נקודת האיזון?

"השוק בסופו של דבר יאזן את עצמו, זה כבר קרה בעבר, בשנים 2002-2003, אז מחירי הדיור והנדל"ן המסחרי ירדו. אנשים לא כל כך זוכרים, אבל הירידה הזו השפיעה גם על השוק".

החשש האמיתי הוא מפני קריסה

"מצד אחד, הממשלה עשתה הכל כדי להוריד את מחירי הדיור, אבל מצד שני חובה להיזהר מקריסה", מבהיר עו"ד אילן שרקון. "גם למזל יש תפקיד כאן, וטוב שהכלכלה הישראלית חזקה מאוד. אם היא הייתה חלשה, המצב היה רע כבר מזמן".

למה הכוונה?

"יש הצלחות בתחומי ההייטק למשל, וגם התיירות נבנתה והתחזקה בשנים האחרונות, מה שמעלה את התל"ג - אבל בסוף יש דברים מסוימים שהשוק לא יכול לקבל. למשל, פעם המשקיעים היוו כ-30% מהשוק, והם נעלמו בגלל ענייני רגולציה. זו עוד אחת מהסיבות לירידת המחירים".

אז המשקיעים לגמרי מחוץ למשחק?

"יש לא מעט חסמים בנקאיים רגולטוריים שמונעים כניסת כסף זר לארץ. למשל, מס הרכישה גבוה יותר עבור כל מי שיש לו דירה ורוצה לרכוש דירה שנייה. גם ברכישת דירות ובתי יוקרה יש מיסוי גבוה. הכל נעשה כדי להוריד את הביקוש - וזה הבריח משקיעים. חשוב לזכור שהיו אנשים עם הרבה כסף בארץ, וכעת במקום להשקיע כאן בוחרים לעשות זאת בחו"ל. הכסף יוצא החוצה במקום להישאר בארץ".

"אפשר לומר שמחירי הדיור כרגע אינם עולים. הם התמתנו - ובאזורי הפריפריה כבר מרגישים את הירידות. חלק מהאנשים נשארים כרגע בדירות אותן חשבו למכור כי אין להם קונים. אין ביקוש. כעת צריך להיות עם היד על הדופק. הממשלה השיגה את שלה והמחירים יורדים - אבל החשש שלי הוא מקריסה - קיפאון בבנייה, המתנה ארוכה מדי של רוכשים פוטנציאלים ועוד, שישפיעו על השוק משמעותית".

"להפסיק לנסות ולהבריח משקיעים בכל דרך"

כעורך דין העוסק בין היתר בתחום הנדל"ן, מעיד עו"ד שרקון שהוא ועמיתיו מרגישים את השינויים שמתחוללים בתחום. לדבריו, כל הספקים הקשורים לתחום, כמו גם נותני ייעוץ ומתווכים, חשים שיש פחות עסקאות. "יש שיגידו שמרגישים כבר מיתון בעקבות המגמות האחרונות".

ולפני סיום הוא אומר כי "הדבר המשמעותי בתקופת כחלון כשר אוצר, הוא, כאמור, הברחת המשקיעים ממדינת ישראל. כל המשקיעים שאמורים להביא כסף זר לכאן - משקיעים בחו"ל ולא פה. לא סתם הכלכלה הישראלית חזקה: הנדל"ן הוא חלק משמעותי מאוד בתל"ג. לכן צריך להפסיק לנסות להבריח את המשקיעים. זה דבר שצריך לעשות בכל דרך. כל כסף שייכנס לארץ הוא ברכה גדולה מאוד למדינה".

עורך דין אילן שרקון, הוא שותף בכיר במשרד עורכי דין שרקון, בן עמי, אשר, המתמחה בדיני נדל"ן.

עוד כתבות

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%