גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעיה בתשתיות: אף אחד לא יודע מה מצב הגשרים בתוך הערים

בדו"ח המבקר נטען שההיערכות של התחבורה היבשתית בישראל לרעידות אדמה מסכנת חיי אדם ● הדו"ח קובע שעשרות גשרים בין עירוניים עלולים להיפגע

גשר רעוע / צילום: SHUTTERSTOCK
גשר רעוע / צילום: SHUTTERSTOCK

מבקר המדינה טוען כי ההיערכות של התחבורה היבשתית לרעידות אדמה מסכנת חיי אדם. המבקר קובע שעשרות גשרים בין עירוניים עלולים להיפגע ומתריע מכך שאין מידע על מצב הגשרים בתוך הערים. בנוסף לכך, אין תקן אחיד ומחייב לחיזוק גשרים מפני רעידות אדמה ולמשרד התחבורה אין מידע מלא על תשתיות התחבורה בישראל.

בזמן רעידת אדמה, מערכת התחבורה היבשתית אמורה לשמש כדי לשכנע כוחות חילוץ, להעביר ציוד ומזון ואפילו לפנות תושבים. לדברי המבקר, "פגיעה ביכולת התנועה והשינוע פירושה פגיעה בהצלת חיים, והיא תקשה את תפקודן של רוב המערכות במשק האזרחי והתשתיות הלאומיות ואת שיקומם של האזורים שנפגעו".

בהיעדר תקן ישראלי מחייב לחיזוק גשרים מפני רעידות אדמה פעלה נתיבי ישראל, האחראית על הכבישים הבין עירוניים במדינה, לגבש מתווה לבדיקה תכנונית וקבלת החלטה על הגשרים הטעונים חיזוק שבאחריותה. המבקר אמנם מגדיר יוזמה זו כ"מבורכת", אך מציין כי המתודולוגיה שגיבשה החברה לחיזוק הגשרים נותרה "נחלתה של נת"י בלבד ולא היה משרד התחבורה שותף לעבודת המטה שנעשתה".

עוד בדוח המבקר:

הדירה מבוטחת מפני רעידות? עדיין תתקשו לשקם את הבניין

●  7,000 הרוגים, 28 אלף בניינים הרוסים, 170,000 חסרי בית: ישראל לא ערוכה לרעידת אדמה

הפיקוח על חומרים מסוכנים לוקה בחסר

האם הממ"דים שייבנו בצפון ימנעו את הנזק ברעידה הגדולה?

האם תוכנית המיגון החדשה נועדה להקדים את דוח המבקר?

המסקנות של הסקר שערכה נת"י עוד ב-2012 היו חד משמעויות - כחמישית מהגשרים הבינעירוניים נמצאים ברמת סיכון גבוהה ויש לחזקם כדי להיערך לרעידת אדמה. "אף על פי שחלפו שש שנים ויותר ממועד הסקר, עד מועד סיום הביקורת ביצעה נת"י בדיקות מקיפות של שבעה גשרים וחוזקו שלושה שרים בלבד מתוך כ-70 גשרים הנמצאים ברמת סיכון סיסמי גבוהה", מתריע המבקר.

בעבר העיר מבקר המדינה לנת"י בעניין זה כי "מן הראוי שהחברה ומשרד התחבורה יפעלו בהקדם לטפל בגשרים אשר נכללים בקבוצת הסיכון הסיסמיות הגבוהות, ויעשו את מירב המאמצים לקידום הטיפול בגשרים".

נוסף על כך עולה מהדוח, שהמדד על פיו פעלה נת"י מיוזמתה, שהוא למעשה היחיד הקיים בישראל, כבר אינו בתוקף, היות שחל שינוי בקריטריון הנוגע לחשיבות הגשר במערכת הדרכים הארצית. ב-2011 נוספו לאחריותה של נת"י גשרים נוספים לתחזוקה, ואולם "עד למועד סיום הביקורת היא לא עדכנה את הסקר על פי הקריטריון המעודכן ולא הוסיפה לנתוניו את הגשרים שנוספו לאחריותה".

הכבישים בישראל מתוחזקים בידי גורמים שונים ובהם חברת נתיבי ישראל, האחראית על הכבישים הבין עירוניים במדינה, רשויות מקומיות וחברות תשתית אשר זכו במכרז תפעולי לסלילה ולתחזוקה של כבישים שונים. בעוד שרוב הגשרים הבינעירוניים נבדקו על ידי נת"י, על פי תקן שכבר לא בתוקף, תמונת המצב בערים היא חמורה יותר.

"שום גורם ממשלתי בעל ראייה רחבה אינו מכיר את מצבן של תשתיות הדרכים העירוניות ואינו יודע אם גשרים ברשויות המקומיות עמידים ברעידת אדמה אם לאו, דבר שעלול לסכן חיי אדם ולפגוע ברציפות התפקודית ובאפשרות התנועה ברחבי הערים אל מוסדות חיוניים או אל מוקדי אסון", מזהיר המבקר.

משרד התחבורה אמור לפקח על הנושא ברמה הארצית אך המבקר קובע כי למשרד "אין מיפוי שלם ומקיף של תשתיות התחבורה, לרבות הגשרים בערים וברשויות המקומיות. בהיעדר מיפוי מלא, משרד התחבורה והרשויות המקומיות אינם יכולים לקבל החלטה מושכלת בדבר המשאבים הנדרשים לחיזוקן של תשתיות הדרכים העירוניות".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "חברת נתיבי ישראל גיבשה מתווה לבדיקה תכנונית של גשרים וביצוע הסדרי תנועה חלופיים בקרות אירוע של קריסת גשר, התכנית מבוצעת מתעדכנת ומגובה תקציבית. משרד התחבורה יבחן את המתווה ואת האפשרות להופכו לנוהל מחייב לכלל חברות התשתיות שבאחריות המשרד. תחזוקת הדרכים ומבני הדרך שבתחום הרשויות המקומיות חלה על הרשות המקומית והן אחראיות באופן בלעדי לתשתיות שבתחומן".

מחברת נתיבי ישראל נמסר בתגובה: "דוח המבקר מתייחס לסקר ישן שבוצע בשנת 2011 שמטרתו הוגדרה לתעדוף עבור ביצוע בחינה פרטנית מורחבת של עמידות הגשרים באירוע רעידת אדמה, ולא בתקינותם ההנדסית של הגשרים. מתוך כלל הגשרים שמופו כאמור בסקר רק 7 דורגו בקבוצת הדירוג הראשונה ולגביהם מתקיימת תכנית סדורה - 2 מתוכם כבר חוזקו,2 גשרים יוחלפו במסגרת תכנית החומש ולגבי 3 נוספים הֵחל תהליך ייזום לחיזוקם. 'נתיבי ישראל' מודה למבקר המדינה על שבחר לציין לשבח את מתודולוגיית חיזוק הגשרים שפותחה בחברה, אשר המליץ לאמצה ולהחילה גם על שאר הגשרים בארץ שאינם באחריותה. חברת 'נתיבי ישראל' תמשיך להשקיע משאבים רבים בטיפול ברשת הכבישים שתחת אחריותה ובתוך כך בהיערכות לרעידות אדמה".

 

 

 

עוד כתבות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?