האם תוכנית המיגון החדשה נועדה להקדים את דוח המבקר?

ביום שני פרסם ליברמן מידע על תוכנית "מגן לעורף", שאמורה לקדם את נושא המיגון ולתת מענה למיגון אזרחים, פתרונות של שירותים אזרחיים ורציפות תפקודית בצפון הארץ מפני רעידות אדמה

הקבינט המדיני-ביטחוני מתבוננים על תוכניות מיגון של פיקוד העורף / צילום: טל שניידר
הקבינט המדיני-ביטחוני מתבוננים על תוכניות מיגון של פיקוד העורף / צילום: טל שניידר

ביום שני פרסם שר הביטחון אביגדור ליברמן מידע על תוכנית "מגן לעורף", שגובשה במערכת הביטחון. התוכנית, בעלות מיידית של 500 מיליון שקל, אמורה לקדם את נושא המיגון. בהמשך יועברו עוד 5 מיליארד שקל ממקורות תקציביים שעדיין לא סוכמו.

מי שהופקד על ביצוע התוכנית הם פיקוד העורף ומשרד הביטחון. התוכנית אמורה לתת מענה למיגון אזרחים, פתרונות של שירותים אזרחיים ורציפות תפקודית בצפון הארץ מפני רעידות אדמה. היא ממוקדת ברשויות בצפון שממוקמות עד 45 קילומטר מהגבול ובערים נוספות שסמוכות לשבר הסורי-אפריקני.

עוד בדוח המבקר:

7,000 הרוגים, 28 אלף בניינים הרוסים, 170,000 חסרי בית: ישראל לא ערוכה לרעידת אדמה

הדירה מבוטחת מפני רעידות? עדיין תתקשו לשקם את הבניין

● בעיה בתשתיות: אף אחד לא יודע מה מצב הגשרים בתוך הערים

הפיקוח על חומרים מסוכנים לוקה בחסר

האם הממ"דים שייבנו בצפון ימנעו את הנזק ברעידה הגדולה?

התוכנית עברה אישור קבינט ובשני משרדי הממשלה הרלוונטיים, משרד האוצר ומשרד הביטחון, אומרים ל"גלובס" שהעבודה על התוכנית הזו נמשכה כמה חודשים ותואמה בין צוותים של המשרדים. שר הביטחון אביגדור ליברמן נאבק מאז חודש נובמבר 2017 על תוכנית המיגון, כך נאמר לנו וכבר בינואר 2018, הוא השיג מהאוצר הסכמה לתיקצוב של 150 מיליון בצפון לתקציב 2018 וכעת לקראת 2019 התוכנית הורחבה.

האם התוכנית פרסומה בתור "מכת מנע" לקראת דוח המבקר ובהמשך לשורה של רעידות אדמה באזור טבריה בעוצמה של 3.3 עד 3.9 בסולם ריכטר? לדברי הגורמים, אין קשר לתזמון פרסום דוח מבקר המדינה, כיוון שהתוכנית הושלמה ואושרה על ידי שר הביטחון בחודש מאי 2018 והועברה לקבינט לדיון. הדיון בקבינט היה אמור להיערך בראשית יוני, אך נדחה ליולי.