גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעקבות האקזיט של תן ביס: כנס חירום של 200 מסעדנים

כשבוע לאחר שנודע כי חברת תן ביס, שמתווכת בין מסעדות ועסקי הסעדה לבין לקוחות הקצה, תימכר לפי שווי אדיר של למעלה מחצי מיליארד שקל, קבוצה של 200 מסעדנים נפגשה הערב במטרה לגבש חזית אחידה שתפעל למען האינטרסים של הענף ● "אין סיכוי להרוויח באמצעות הפלטפורמה של תן ביס וסיבוס"

כשבוע לאחר שנודע כי חברת תן ביס, שמתווכת בין מסעדות ועסקי הסעדה לבין לקוחות הקצה, תימכר לפי שווי אדיר של למעלה מחצי מיליארד שקל, קבוצה של 200 מסעדנים נפגשה הערב (ב') במטרה לגבש חזית אחידה שתפעל למען האינטרסים של הענף שלהם.

בעלי עסקי הסעדה מרחבי הארץ הגיעו הערב לתל-אביב, כדי למחות ולהתארגן על שינויי החקיקה האחרונים שפוגעים בהם ולהשמיע קול זעקה.

"הפגיעה היא לא רק בעמלות שאנחנו משלמים. זה פוגע בקולינריה, פוגע בעובדים ומגדיל את מחיר עלות המשלוחים. אין סיכוי להרוויח באמצעות הפלטפורמה של תן ביס וסיבוס", אמר רפי אבן צור, בעלי מסעדת "בא-בלקון" שבנתניה, במהלך הכינוס. לדבריו התפרץ גדי בן אוליאל, מנכ"ל "ג'פניקה", שטען כי "הבעיה העיקרית והמשמעותית היא שהחברות 'גונבות' את הלקוחות הפרטיים".

אחת היוזמות שהועלו בכינוס הייתה לצרף לחשבוניות שמוגשות ללקוחות בעסקי ההסעדה שורה נוספת שתוגדר כ"מס כחלון" בעלות של אפס שקלים, וזאת במחאה על היטל על העסקת מבקשי המקלט שהעסקים נדרשים לשלם. כיום מעסיקים של מבקשי מקלט נדרשים לשלם 20% מס מסך משכורתם של עובדים אלה, כהיטל העסקת עובדים זרים.

השף יהונתן בורוביץ' ממסעדת "M25" ניסה לסמן מטרה ללחץ של המסעדנים, והציע לכוון את הביקורת אל שר האוצר בתקווה שיפעל לסייע להם. "כולם מוסיפים על החשבוניות שורה של מס כחלון עם עלות אפס ללקוח", אמר. "כחלון עוד ירדוף אחרינו לתאם פגישה".

כפי שדיווחנו בשבוע שעבר, קבוצה של מאות מסעדנים התאגדה ונערכת למאבק חזיתי במי שלטענתם חונק וגוזל מהם פרנסה. בתחילת השבוע שעבר דיווחנו על עסקת ענק שבה החברה ההולנדית Takeaway.com רוכשת את חברת תן ביס, עם נתון מדהים לפיו בכל עסקה שמתבצעת דרכה, כמעט 4 שקלים בממוצע מתגלגלים לכיסה של תן ביס. המספרים הללו עוררו את חמתם של המסעדנים בישראל, אלה שמשלמים את העמלות הללו, שנעות בין 6%-10% עבור כל ארוחה.

תומר מור, מבעלי "הג'רמייה" וממארגני המאבק, אמר ל"גלובס" בשבוע שעבר כי "בשנים האחרונות תן ביס הלכה והתחזקה והפכה לסוג של קונגלומרט. תן ביס וסיבוס הפכו להיות דואופול, כשכל המעסיקים נותנים הטבת מזון לעובדים רק באמצעותן, וזו האפשרות היחידה לנצל את ההטבה. הן מנצלות את זה כדי לתת עמלות לא ריאליות עבור המסעדנים. הן לוקחות עמלה של 6% על הברוטו, ועל החשבונית הן מוסיפות מע"מ של 7.2%. בנוסף על TA הן לוקחות 10% מההזמנה".

ואולם כאמור תן ביס, היא לא הקושי היחידי של המסעדנים בשנים האחרונות. חוק הפיקדון, עליית שכר המינימום שהביאה לגידול בהוצאה על שכר לעסקי הסעדה של כ-25%, המיסוי על העובדים הזרים - כל אלה השיתו עליהם עלויות אדירות. "בשנים האחרונות בענף המזון והמשקאות, אנחנו מסתמכים על עובדים זרים שקלטנו בעידוד המדינה. ובתקופה האחרונה, לאור שינוי החוק, מוגשות לעסקים שומות של רבע מיליון שקל על-ידי מס הכנסה. בעלי עסקים לא נערכו לכך, וזה פוגע בהם בצורה מאוד משמעותית. זה לא כסף שהופרש בצד ונחסך, זה כסף שלא קיים. מדובר בענף שהרווח בו נע בין 8%-10%. זה משהו שהוא לא ריאלי, וזה מביא לסגירת עסקים, וזו מכת מדינה מאוד משמעותית".

אבל בזמן שהעסקים סופגים עלויות הולכות וגדלות, העמלות של תן ביס נותרו גבוהות כמקודם. לדברי מור, "כשהגיע היטל המסעדות או חוק הפיקדון, תן ביס לא באה ואמרה נרד באחוז או שניים כי אתם נפגעים. הם לא עשו שום דבר. הם עיוורים למצוקה של העסקים".

בינתיים, קמות גם יוזמות שמנסות לנצל את ההזדמנות ולהחליף את תן ביס ולהיכנס בוואקום שנוצר בעקבות התסכול של המסעדנים. כך למשל, PaidIt היא חברת סטארט-אפ חדשה המפתחת פלטפורמת הסעדה דיגיטלית המיועדת לטפל בתקציבי הסעדה של חברות ובתשלומים בסביבות סגורות כמו קמפוסים ושווקי אוכל. לאחרונה גייסה Paidit מיליון דולר, ובקרוב היא תחל להציע שירותיה למעסיקים.

דניאל חייט, סמנכ"ל בסטארט-אפ Paidit, אומר בשיחה עם "גלובס": "אנחנו רואים שהשליטה של שתי חברות ענק בשוק פוגעת בכולם - קודם במסעדנים אבל גם בלקוחות. הפתרון הטכנולוגי שלנו הוא להעביר הכול לניהול חכם ודיגיטלי במקום כרטיסים מיושנים, ככה אנחנו יכולים להוזיל עלויות ולהחזיר ישר למסעדנים שכרגע נאבקים תחת הנטל. אנחנו שמחים על כל מסעדה שמצטרפת למשפחתנו". 

עוד כתבות

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאיים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקניות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, שמכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי

הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר, ומנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק, השתתפו בכנס "מנהיגות צעירה" של גלובס אמש ● נובק סיפר על התמיכה שקיבל כשגויס למילואים לאחר ה-7 באוקטובר, ובלשר הוסיף: "היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים"

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%