גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עיצומי הסחר של טראמפ מתרחבים למדינות קטנות

הממשל השיק בדיקה מקיפה של הזכאות של מדינות פחות מפותחות לתוכנית הפדרלית שמנמיכה מכסים על אלפי מוצרים שהן מייצאות לארה"ב

מפעל לייצור סבון בתאילנד / צילום: רויטרס Athit Perawongmetha
מפעל לייצור סבון בתאילנד / צילום: רויטרס Athit Perawongmetha

עיצומי הסחר של ממשל טראמפ מתרחבים אל מעבר לכלכלות הגדולות של סין ואירופה, והם כוללים כעת מדינות עניות יותר, שארה"ב היא שוק חיוני למוצריהן.

בשנה וחצי שחלפו מאז כניסת הנשיא טראמפ לבית הלבן, משרד הנציג האמריקאי לסחר חוץ השיק בדיקה מקיפה של הזכאות של מדינות פחות מפותחות לתוכנית הפדרלית שמנמיכה מכסים על אלפי מוצרים שהן מייצאות לארה"ב.

לאחרונה פעל הממשל נגד טורקיה ושלל ממנה את הזכאות למכסים נמוכים על היצוא שלה לארה"ב, במסגרת הסכסוך המחריף בין שתי המדינות. תאילנד, אינדונזיה והודו קיבלו גם הן הודעות שהן יאבדו חלק מזכויות הפטור ממכס שלהן. מספר המדינות ברשימה הזו צפוי לעלות בחודשים הבאים, כאשר הממשל בודק זכאות של מדינות מעבר לאסיה, שבה הוא מתמקד כעת.

הכלי שהממשל מפעיל נגד המדינות הללו הוא תוכנית שנקראת "מערכת ההעדפות הכללית של ארה"ב", GSP, שהושקה ב-1976 כדי לסייע להתפתחות הכלכלית של מדינות עניות על ידי אפס מכס על אלפי מוצרים, מחלקי רכב עד תכשיטים. התוכנית מספקת היום יחס מועדף ל-121 מדינות, מפיג'י עד אקוודור.

טיפול מועדף-ארהב

לנציג הסחר האמריקאי הייתה תמיד סמכות חוקית לבחון את הזכאות של מדינה לתוכנית. בעשורים האחרונים, הבדיקות כללו כמעט תמיד עצומות של גורמים חיצוניים כמו לשכות מסחר ואיגודי עובדים, ונטו להתמקד בנושאים כמו עבודת ילדים או זכויות אדם.

"להשיג מגרש משחקים שווה"

מאוקטובר החל הממשל "תהליך מניעה מראש" - זהו הביטוי של נציג הסחר (השר לסחר חוץ) רוברט לייתייזר - של בדיקת זכאות לתוכנית במטרה "להשיג מגרש משחקים שווה לעסקים אמריקאיים", לפי הצהרה של נציגות הסחר מהשנה שעברה.

סבב ראשון של הבדיקה הזו הקיף 25 מדינות באסיה ובאגן הפאציפי. בסתיו הקרוב יתחילו בדיקות של מזרח אירופה, המזרח התיכון ואפריקה. עד כה לא נשללה משום מדינה הזכאות להשתתפות בתוכנית.

נציגות הסחר העלתה שאלות כמו אם אותן עמיתות סחר מספקות "גישת שוק שווה וסבירה" לכלכלות המקומיות שלהן, ואם אין בהן חסמי סחר והשקעות. "גישה לשוק" לא הייתה הבסיס לבדיקת מעמד הזכאות של מדינה ל-GSP בשנים האחרונות. מקור בנציגות הסחר אמר שהעילה הזו לא נכללה בעצומות של הגורמים החיצוניים שביקשו לבדוק זכאות של מדינה להקלת המכסים.

דבורה אלמס, סגנית מנהל מרכז הסחר האסיאני בסינגפור, אמרה שארה"ב משתמשת בבדיקות הללו כדי לדרבן מדינות לשאת ולתת על הסכמי סחר דו-צדדיים או לבצע ויתורים אחרים. למדינות רבות זה "עניין די גדול" פשוט מפני שארה"ב היא שוק כה גדול למוצרים כה רבים, היא ציינה.

פחות מ-1% מסך היבוא האמריקאי ב-2016 הגיע במסגרת הזכאות של התוכנית המיוחדת למדינות העניות יותר: כ-19 מיליארד דולר מתוך סך של 2.2 טריליון דולר. זה מעט מנקודת מבט אמריקאית, אבל משמעותי למדיניות העניות. תומכי התוכנית אומרים שהיא מוצדקת ונותנת למדינות עניות סיכוי להתפתח.

הגישה החדשה של בדיקת על תוכנית GSP עולה בקנה אחד עם ההתמקדות של הנשיא טראמפ בגירעונות הסחר הדו-צדדיים של ארה"ב. זו אינה הפעם הראשונה שהממשל מחזיר לחיים סמכויות שלא נעשה בהן שימוש כדי להפעיל לחץ. המכסים על פלדה ואלומיניום ועל מכונות כביסה ולוחות סולריים, למשל, נשענים על סעיפים בחוק הסחר שלא נעשה בהם שימוש במשך יותר מעשור.

"יש כאן מגמה לקראת 'איך אנחנו יכולים להפוך את הסחר הזה ליותר הדדי'", אמרה קימברלי אליוט, עמיתת מחקר במרכז לפיתוח גלובלי בוושינגטון.

הנפגעת האחרונה מהבדיקה: טורקיה

הבדיקה העדכנית ביותר פגעה בטורקיה החודש: נציג הסחר האמריקאי הודיע שיש חשש שטורקיה אינה מספקת ליצואנים האמריקאים גישה הוגנת לשוק הפנימי שלה, והצביע על מכסים טורקיים על יבוא מארה"ב. הבדיקה הגיעה כאשר ארה"ב הגבירה את הלחץ על טורקיה, גם בגלל מדיניות הסחר החדשה וגם בגלל הסכסוך על מעצר כומר אמריקאי בטורקיה בחשד של סיוע לכורדים.

"אנחנו מקווים שטורקיה תעבוד איתנו כדי לטפל בחששות שהובילו לבדיקה החדשה הזו של הגישה פטורת המס שלהם לארה"ב", מסר סגן נציג הסחר ג'פרי ג'ריש מוקדם יותר החודש.

וושינגטון גם הטילה מכסי פלדה ואלומיניום על טורקיה בתחילת השנה. טורקיה הגיבה במכסים זהים על יבוא אמריקאי כמו אורז, טבק וכלי רכב. ביום ו' האחרון הודיע טראמפ שהוא יכפיל את המכסים על פלדה ואלומיניום מטורקיה בעקבות קריסת הלירה הטורקית.

גם תאילנד עלתה על הכוונת

במאי הודיע הממשל על בדיקת הזכאות של תאילנד למכס מוקטן בעקבות עצומה של מועצת יצרני בשר החזיר הארצית בארה"ב, שהתלוננה שתאילנד כמעט שלא מעניקה רישיונות ליצואני בשר חזיר מארה"ב.

במשך למעלה מעשור, בנגקוק חסמה יבוא של בשר חזיר שמכיל את ההורמון רקטופאמין, שחקלאים רבים בארה"ב מאכילים בו את החזירים. היא גם גבתה דמי בדיקה גבוהים של משלוחי בשר שהיו נקיים מההורמון הזה.

פדרציות מגדלי חזירים משישה מחוזות בתאילנד פנו בחודש מאי במכתב גלוי לנשיא טראמפ, בבקשה להפסיק ללחוץ על תאילנד לייבא בשר חזיר אמריקאי, מפני שהשוק המקומי מוצף בתוצרת מקומית. "יבוא כזה יביא אסון בל יתואר על מגדלי החזיר בתאילנד", נאמר במכתב. לפי שעה, ההחלטה על מעמד הסחר המיוחד של תאילנד לא התקבלה בממשל.

דובר של התאחדות מגדלי החזירים בתאילנד אמר בתגובה שמגדלי החזירים הקטנים כבר מתקשים לשרוד בגלל המחירים הנמוכים בשוק המקומי.

ב-2017, תאילנד ייצאה סחורות בשווי 4.2 מיליארד דולר במסגרת תוכניתGSP (הקלות המכס), בערך 13% מסך היצוא שלה, לארה"ב.

אינדונזיה מואשמת ביישום סבך של חסמי סחר והשקעות שיש להם "אפקט שלילי רציני" על עסקים אמריקאיים, מסר נציג הסחר האמריקאי באפריל. כ-2 מיליארד דולר מתוך יצוא של 20 מיליארד דולר היו במסגרת תוכנית GSP ב-2017, כולל מיכון וכימיקלים.

בסוף יולי הגיעה לוושינגטון משלחת של בכירי ממשלה מאינדונזיה, ביניהם שר המסחר שלה, אנגרטיאסטו לוקיטה, כדי לבקש להישאר בתוכנית הקלת המכסים. ההחלטה על כך טרם התקבלה.

גם הזכאות של הודו לתוכנית ההקלות נבחנת מחדש על רקע בעיות של גישה לשוק המקומי. תעשיות מוצרי החלב והמכשור הרפואי האמריקאיות טוענות שהן ניצבות בפני חסמי סחר בהודו. הודו ייצאה לארה"ב ב-5.6 מיליארד דולר במסגרת התוכנית, מתוך יצוא כולל של 49 מיליארד דולר. 

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר