גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

50% מהמכרזים של מחיר למשתכן במחוז הצפון נכשלים

בדיקה שערך אתר מדלן מעלה כי מתוך כ-12,000 דירות ששווקו בצפון, כ-6,700 נותרו ללא דורש ● כ-75% ממכרזי הקרקע שפרסמה המדינה לבנייה רוויה למגורים, מתחילת 2016 ועד מאי 2018, היו במסגרת התוכנית ●  "לא נדירים המקרים בפרפריה בהם שיווק המכרז לא צולח בפעם הראשונה ומתקיימת הגרלה נוספת למציאת רוכשים חדשים" ● למדריך ומחשבון משכנתא

בשנה האחרונה הולכת ומתבססת הטענה כי ייתכן שמחיר למשתכן מיצתה את עצמה ביישובי הפריפריה. מכרזי המדינה של התוכנית הממשלתית במחוזות הדרום והצפון מעידים על מספר גבוה יותר של כישלונות, משום שקבלנים ויזמים לא ששים להגיש הצעות במכרזים.

בדיקה שנערכה על ידי אתר מדלן בכל הנוגע לשיווק מכרזי מחיר למשתכן מתחילת 2016 ועד מאי 2018, מעידה כי שיעור ההצלחה של המכרזים במחוזות האמורים אכן נמוכה יותר.

הניתוח של מדלן, לוח הדירות שמשלב מידע מקצועי ומקיף על סביבת הנכס, מעלה עוד כי התמקדות המדינה במכרזי מחיר למשתכן מובילה לא פעם למצב שבו מכרזים מתפרסמים שוב שוב, עדיין במתכונת של מחיר למשתכן, אבל חלק מיחידות הדיור נותרות ללא מענה למרות שינויים שנעשים במכרזים כמו העלאת שיעור הדירות למכירה בשוק החופשי למשל (עד רמה של 50% מכלל הדירות במכרז) או שינויים בדמי הפיתוח או מחיר המקסימום.

"בהסתכלות כוללת על הצלחת התוכנית, ניכרת מגמה מעורבת", אומר רונן רוזנטל, כלכלן ושמאי מקרקעין, מנהל מערך מידענות במדלן, שביצע את הבדיקה. "מיולי 2015 המדינה הוציאה לשיווק קרקעות לבניית 117 אלף דירות במסגרת מחיר למשתכן, מתוכן כ-30 אלף משווקות בימים אלו. אולם רק כ-60% מהמכרזים נסגרו בהצלחה. הסיבות לשיעור ההצלחה הנמוך מגוונות, וביניהן, מחיר מקסימום נמוך מדי שאינו מאפשר רווחיות מינימלית לפרויקט, עלויות פיתוח גבוהות, והיצע גדול במקומות שאינם בהכרח מקומות ביקוש שיוצר אי ודאות בנוגע ליכולת לשווק את הדירות".

לאור זאת, מותר לתהות אם לא נכון יותר להגדיר מספר פעמים של שיווק חוזר ולאחריו לנסות ולשווק את הקרקע במתכונת רגילה בשוק החופשי.

שיעור ההצלחה של מחיר למשתכן

מגרשים בבית שמש נותרו ללא דורש

נתוני מדלן מאפשרים לראות עד כמה שיעור ההצלחה של המכרזים גבוה במרכז ונמוך בפריפריה. במחוז תל-אביב פורסמו מכרזים לבניית 2,783 דירות, ומכרזים לבניית 2,715 שנסגרו בהצלחה, שיעור הצלחה של 98%. במחוז המרכז המצב דומה עם 25,077 יחידות דיור ששווקו ו-20,009 יחידות דיור שנקלטו בהצלחה - 80% הצלחה.

אבל בשאר המחוזות נראה שהמצב פחות מזהיר. כך, במחוז חיפה מדובר על שיעור הצלחה של 72% עם שיווק מוצלח של 8,009 יחידות דיור לעומת שיווק במכרזים של 11,156 יח"ד. במחוז הדרום מדובר בשיעור הצלחה של 62%, עם שיווק של 18,099 יחידות דיור אך הצלחה במכרזים ל-11,166 יחידות דיור בלבד. במחוז הצפון שיעור ההצלחה עומד על 52% בלבד, כאשר 6,379 דירות נקלטו בהצלחה במכרזים לעומת 12,242 ששווקו סך הכל.

בסופו של דבר, שיעור ההצלחה הנמוך ביותר נרשם דווקא במחוז ירושלים שם שווקו מכרזים ל-12,804 יחידות דיור אולם רק 5,478 נקלטו בהצלחה - 43% בלבד. מחוז ירושלים, נזכיר, כולל לא רק את העיר ירושלים, אלא גם את בית שמש למשל שבה היו שיווקים נרחבים אבל חלק ניכר מהמגרשים נותר ללא דורש.

ייתכן שעל המדינה להתמקד בשיווק קרקע למחיר למשתכן במרכז, שם שיעורי ההצלחה משמעותיים, וייתכן שהגיע הזמן לשנות את הכללים במחוזות האחרים.

עוד נציין כי לא רק הקבלנים והיזמים - שהם הגופים שניגשים למכרזים - מעידים על התופעה הזו, אלא גם זכאי מחיר למשתכן עצמם. "גם ברמת הביקושים על כל דירה שמשווקת במסגרת התוכנית במרכז נרשמים בממוצע כ-30 זכאים, בעוד שבפריפריה המספר נמוך משמעותית ולא נדירים המקרים בהם שיווק המכרז לא צולח בפעם הראשונה ומתקיימת הגרלה נוספת למציאת רוכשים חדשים", כך רוזנטל ממדלן.

"המדינה יוצרת שני שווקים מתחרים"

זווית נוספת שנבחנה על ידי אנשי מדלן התייחסה לשיעור מכרזי מחיר למשתכן לעומת שיעור המכרזים לשוק החופשי. בבדיקה שערכו במדלן מתחילת 2016 ועד חודש מאי 2018, עולה כי לא פחות מכ-75% ממכרזי הקרקע שפרסמה המדינה לבנייה רוויה למגורים היו במסגרת התוכנית הממשלתית.

במחוזות ירושלים, חיפה, יהודה ושומרון והדרום, שיעור מכרזי מחיר למשתכן עמד על למעלה מ-85% מכלל המכרזים. במחוז ירושלים מדובר ב-98% מהמכרזים, במחוז חיפה על 92% מהמכרזים, ביו"ש על 89% מהמכרזים ובמחוז הדרום על 86% ממכרזי הקרקע.

"המדינה, בעזרת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שאחראית על שיווק הקרקעות, יוצרת למעשה שני שווקים מתחרים, 'השוק החופשי' ושוק הדיור המוזל קרי מחיר למשתכן. נכון להיום, ניכרת העדפת המדינה לתכנית מחיר למשתכן המוזלת בשיווק הקרקעות, שכן כ-75% מהמכרזים ששווקו על ידי רמ"י בבנייה רוויה משנת 2016 עד היום שווקו במסגרת מחיר למשתכן", כך רוזנטל.

המשמעות היא שחלק נכבד מהקרקע משווק רק לקבלנים או יזמים שהחליטו להשתתף בתוכנית הממשלתית. בעוד קבלנים ויזמים שניגשים למכרזי מחיר למשתכן נהנים מאספקה מתמדת של מכרזים, מי שממשיך להסתמך על השוק הרגיל צריך להסתפק ב'פירורים' בכל הקשור לקרקע מדינה, או להתקדם עם עסקאות לרכישת קרקע (המזומן או בקומבינציה) בשוק החופשי, שמחירן מאמיר.

מסיבה זו אפשר לראות זליגה של פעילות הקבלנים הן לתחומי ההתחדשות העירונית, הן לתחומים שאינם מגורים וגם ריבוי השקעות מעבר לים. אם בשנים האחרונות, מאז ברחו אנשי הנדל"ן ממזרח אירופה וממקומות אחרים בין היתר על רקע המשבר העולמי, לא מעט חברות נרתעו מפעילות מעבר לים, היום נראה שהסכר נפרץ.

עוד כתבות

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים