גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביום שאחרי הסיוע: היוונים עדיין נאבקים כדי לשרוד

תוכנית הסיוע החירום הפיננסי ליוון הסתיימה אתמול, אבל אזרחי המדינה לא חוגגים ● שיעור האבטלה עומד על כ-20%, גם בני הדור הבא יחיו תחת מדיניות הצנע, והצעירים המשכילים בורחים למדינות אירופה העשירות יותר ● למרות סימנים ראשונים של התאוששות וצמיחה, התקווה עדיין לא חזרה ליוון

מפגינים יוונים מול בניין הפרלמנט לפני ההצבעה במשאל עם / צילום: רויטרס Yannis Behrakis ,
מפגינים יוונים מול בניין הפרלמנט לפני ההצבעה במשאל עם / צילום: רויטרס Yannis Behrakis ,

ייתכן שלגיאורגוס פסואיס כבר לא תהיה אף פעם עבודה במשרה מלאה. הוא השלים עם זה, לדבריו. הוא פשוט יעשה מה שצריך כדי להאכיל את שלושת ילדיו.

כאריס קרקוסטה פפכריסטו עובדת כעת כרופאה בשבדיה. היא לא מתכוונת לחזור ליוון.

אוולין קריופילי הצליחה לשמור על מפעל ייצור בגדי הים שלה, אך היא לא בטוחה שזה היה כדאי. "נאלצתי להיפרד בהדרגה מכל העובדים - 25 אנשים", אמרה קריופילי. "עכשיו אני לבד. אני תופרת את בגדי הים בחורף ומוכרת אותם בקיץ".

שלושת היוונים האלה - ומיליוני יוונים אחרים - לא חוגגים את סיומה של תוכנית סיוע החירום הפיננסי ליוון אתמול (ב'), 20 באוגוסט, המועד שמסמל את קץ משבר החובות הממושך של גוש האירו, שעורר ספקות לגבי עצם קיומו של המטבע האחיד.

ממשלת יוון מקדמת בברכה את סיומה של תוכנית סיוע החירום ורואה בתאריך זה יום היסטורי שבו יוון השיבה לעצמה את חירותה הלאומית ואת עצמאותה. פקידים באיחוד האירופי מציגים את השלמת תוכנית החירום היוונית כהוכחה להצלחת ניהול משבר החובות, למרות הביקורת הרבה שנמתחה על האופן שבו נוהל המשבר. אך יוונים רבים מתקשים להאמין שה-20 באוגוסט יסמן באמת את סופה של תקופה.

הפסימיות והזעם עדיין שוררים בקרב יוונים רבים, לאחר עשר שנים של שפל כלכלי שהתיש רבים מאזרחי המדינה ושם קץ לאשליותיהם. מדיניות הצנע - בדמות קיצוצים עמוקים בשירותים הציבוריים ומסים גבוהים וחונקים - תימשך עוד שנות דור במסגרת הסכם בין ממשלת יוון ונושיה. מבחינתם של רבים מאזרחי יוון, הקורבנות הכלכליים שנאלצו לעשות כדי להישאר בגוש האירו הם מסע ייסורים שלא נגמר.

"הילדים שלנו נולדו עם נטל של חובות"

הלוואות החירום שקיבלה יוון מגוש האירו ומקרן המטבע הבינלאומית במסגרת תוכניות ההצלה מאז 2010 הסתכמו ב-290 מיליארד אירו (331 מיליארד דולר). מדובר בסיוע החירום הפיננסי הגדול ביותר שקיבלה אי-פעם מדינה ריבונית. בתמורה להלוואות דרשו הנושים שיוון תשים קץ לגירעון התקציבי שתפח ב-2009 לרמה של יותר מ-15% מהתמ"ג וריסק את שוק האג"ח שלה. כעת יש ליוון יתרת תקציב קטנה, אך צעדי הצנע שבוצעו כדי להגיע למצב זה - שהסתכמו ב-72 מיליארד אירו, או כ-40% מהתמ"ג - העמיקו את השפל הכלכלי במדינה.

עשרות אלפי יוונים

כלכלת יוון התכווצה ב-25% מתחילת המשבר הפיננסי העולמי. למרות ירידה איטית באבטלה, היא עדיין עומדת על קרוב ל-20%. כמעט מחצית ממחפשי העבודה לא היו מועסקים במשך יותר משנה. למרות הסימנים המהוססים להתחדשות הצמיחה, היה ההלם הכלכלי כה חמור עד שרבים מהשכירים המבוגרים יותר אינם צפויים למצוא שוב עבודה במשרה מלאה.

"אני בן 49 וזאת בעיה אדירה. כך המעסיקים מעדיפים את בני העשרים, שמקבלים פחות כסף ויכולים לעבוד יותר", אמר פסואיס, שעבר כדייל באוניות שיט תענוגות עד שנת 2010, והרוויח 2,000-1,500 דולר בחודש.

בשמונה השנים שעברו מאז פסואיס לא הצליח למצוא עבודה במשרה מלאה. קצבאות האבטלה נפסקו לפני זמן רב. משפחתו בת חמש הנפשות מתקיימת על קצבאות שמסתכמות ב-250 דולר בחודש עבור הילדים, וחלק מקצבאות הפנסיה של הוריו של פסואיס. אך הפנסיות ביוון קוצצו 13 פעמים מאז תחילת עידן סיוע החירום למדינה. המשפחה מכרה את כל התכשיטים שהיו ברשותה, כולל טבעות נישואים, ועברה דירה שלוש פעמים במהלך המשבר כדי לצמצם את שכר הדירה וחשבונות המים, הגז והחשמל.

"אני חי כמו זומבי", אמר פסואיס תוך שהוא לוגם משקה אנרגיה שלדבריו עוזר לו לאכול פחות במשך היום. הוא אינו מצפה שחייו ישתנו לאחר הקיץ הנוכחי, והוא אינו תולה תקווה רבה בעתיד המדינה.

"הילדים האלה נולדו עם נטל של חובות", הוא אומר, ומצביע על שלושת ילדיו, בני 5, 7 ו-9, ומבהיר: "אני לא מדבר על החוב הפרטי שלי, אלא על החוב של המדינה".

יוונים צעירים קולטים שרבים מהם לא יגיעו מעולם לרמת ההכנסות הקודמת של הוריהם, ואף לא יצליחו להרוויח מספיק כדי להקים משפחה משל עצמם. אין פלא שהמדינה איבדה דור של בוגרי קולג', שהיגרו לחו"ל.

"כשאמא שלי ביקרה אותי בשבדיה לפני שנתיים וראתה את החיים שלי כאן, היא פרצה בבכי ואמרה שהיא מבינה שאף פעם אני לא אחזור", אמרה ד"ר קרקוסטה פפכריסטו, שנמנית עם קרוב לחצי מיליון יוונים שנמלטו בעשר השנים האחרונות מיוון למדינות צפון אירופה העשירות יותר, במהלך ביקור קצר באתונה.

"עמיתי למקצוע הרפואה ביוון צריכים לעבוד שעות ארוכות בתי חולים שבהם אין לפעמים אפילו תחבושות, והם לא מרוויחים יותר ממוכרים בחנויות", אמרה הרופאה הצעירה. "בנוסף לכך, הם מוצאים את עצמם מול מטופלים מאוכזבים ומותשים ממערכת שלא מתפקדת, ושמחשיבים את הרופאים לנציגי המערכת הזאת ומוציאים עליהם את כעסם".

גלי הגירה מיוון נרשמו גם בעבר, כולל בעשרות השנים שלאחר מלחמת העולם השנייה, שבמהלכן משכו התעשיות המשגשגות בגרמניה עובדים מאירופה הדרומית. אך הפעם מי שעוזב את המולדת הם בעלי ההשכלה והמיומנויות הגבוהות ביותר.

בריחת המוחות ממשיכה במלוא העוצמה. ד"ר קרקוסטה פפכריסטו סיפרה כי במהלך טקס פתיחה רשמי שבו השתתפה לאחרונה, אמר דיקן בית הספר לרפואה של אתונה לסטודנטים החדשים שהתארים שיקבלו מהמוסד יקלו עליהם למצוא עבודה בחו"ל.

משבר הפליטים הוסיף למשבר הכלכלי

הכלכלה היוונית החבוטה תצטרך לעבור דרך ארוכה כדי להחלים מעשר השנים הטראומתיות האחרונות, אך הפעילות העסקית מתחילה להראות סימני חיים. אשתקד צמח התמ"ג ב-1.4% - העלייה המשמעותית הראשונה מאז 2007 - והשנה הוא צפוי לצמוח ב-2%. לאחר גלי חדלות הפירעון, ירד מספר החנויות והעסקים שנסגרים. סקרים מראים שמספר ההזמנות החדשות ותוכניות שכירת העובדים מטפסים לרמות שלא נצפו זה שנים.

קריופילי, בעלת מפעל בגדי הים, היא אחת מהשורדים. המכירות שלה מתחילות סוף-סוף לגדול הודות להתחדשות חלקית של אמון הצרכנים.

"זה מצחיק שקראתי לעצמי אשת עסקים במשך כל השנים האלה, כשההכנסה שלי הייתה שווה לשכר מינימום", אמרה קריופילי.

היא עדיין אינה מוכנה לשכור חזרה את העובדים שלה. הבעיה העיקרית היא המסים הגבוהים. נטל המס - שנוצר כתוצאה מהתנאים המחמירים של סיוע החירום - נחשב לגורם הבעייתי ביותר בעשיית עסקים ביוון, לדברי הפורום הכלכלי העולמי.

פנגיוטיס מקרוניס, נהג מונית בן 41 באי לסבוס, מתאר כ"בדיחה" את סיומה של תקופת סיוע החירום. הוא מספר שרווחיו צללו במהלך משבר החוב, ולאחר מכן, כשהתיירות התחילה להתאושש, נפגע האי מהמשבר השני של יוון - הגירת מבקשי המקלט לאירופה. בשנים האחרונות הפכו לסבוס - וגם איים אחרים בים האגאי - לשער שדרכו נכנסו לאירופה כמיליון פליטים ומהגרים אחרים מסוריה, עיראק, אפגניסטן ומדינות אחרות מוכות מלחמה ועוני.

מבקשי המקלט שהגיעו ללסבוס הועברו למחנות מעצר צפופים, ונאסר עליהם להגיע ליוון היבשתית, במסגרת מאמצי האיחוד האירופי לחסום את נתיב ההגירה לאירופה ולהרתיע מבקשי מקלט אחרים. צילומי התנאים הקשים במחנות הבריחו את התיירים, רבים מתושבי לסבוס חשים כי נותרו לבדם במאבק עם שני משברים בו-זמניים. המתח בין המהגרים והמקומיים הוביל להתפרעויות.

הנזק לתדמיתו של האי לסבוס צפוי לעכב את ההתאוששות הכלכלית במשך שנים, לדברי מקרוניס. בינתיים יכולים תושבי האי להתפרנס בקושי רק באמצעות התחמקות מתשלום המסים הכבדים שהוטלו על אזרחי יוון במסגרת תוכנית סיוע החירום.

"אם אתה משלם את כל המסים שאתה חייב, מוטב שתקשור אבן סביב הצוואר ותטביע את עצמך", אמר מקרוניס, והוסיף שמשפחתו לא יצאה לנופש כבר עשר שנים כי אינה יכולה לעמוד במחיר. "אנחנו תקועים באי הזה, ממש כמו המהגרים, ועובדים כל היום". 

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

לפי ה-ABC, על היחידות ש"הפרו זכויות אדם" לא יוטלו סנקציות כמו אי העברת נשק אמריקני ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● כל העדכונים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם