גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שומר סודות מג'ק מא: הכירו את הבוס החדש של עליבאבא

דניאל זאנג, מנכ"ל ענקית המסחר המקוון הסינית, יהפוך בעוד שנה גם ליו"ר הפעיל - בעקבות החלטת המייסד המיתולוגי לפרוש ● מקורביו מתארים אותו כאדם שעובד עד 11 בלילה ולא נח גם בסופי שבוע, וכמנהל שהפך את "יום הרווקים" לאחד מאירועי הקניות החשובים בעולם ● האם המשקיעים ישתכנעו שהוא גם איש חזון?

דניאל זאנג / צילום: רויטרס  Aly Song
דניאל זאנג / צילום: רויטרס Aly Song

בחברת עליבאבא נהוג שכל עובד מאמץ לעצמו כינוי המשקף את אישיותו. דניאל זאנג, האיש שהוכתר ליו"ר הביצועי הבא של ענקית המסחר המקוון, בחר ב-Free and Unfettered Person - אדם חופשי ולא כבול.

ייתכן שמדובר במשאלת לב בלבד. דניאל זאנג (או זאנג יונג בשמו הסיני) בן ה-46 - רואה חשבון בהכשרתו - מכהן מאז 2015 כמנכ"ל עליבאבא. הוא עובד כמעט כל יום עד 11 בלילה, ומבלה סופי שבוע רבים בנטוורקינג עם מנהלים אחרים, על פי מקור יודע דבר שמכיר את זאנג. אדם אחר המכיר את הלך רוחו של זאנג אומר כי הכינוי נבחר כיוון שהוא "תמיד במצוד ובחיפוש אחר החופש, לא להיות קשור לשום דבר".

ביום שני הכריז מייסד עליבאבא, ג'ק מא, שזאנג יקבל אחריות נוספת: הוא יחליף אותו בתפקיד היו"ר הביצועי כשמא עצמו יפרוש בעוד שנה. לא הייתה זו בחירה מפתיעה: זאנג זוכה לכבוד רב על תרומתו להמשך צמיחת החברה בתקופת כהונתו כמנכ"ל, ועל ביצועיה הכספיים בשנה הפיסקלית 2017 - הכנסות של 23 מיליארד דולר, רווח נקי של 10.2 מיליארד.

בחשיפת תוכנית העברת התפקיד (ראו מסגרת) ציין מא את המיומנות העסקית של זאנג. "בהנהגתו רשמה עליבאבא צמיחה עקבית ובת-קיימא במשך 13 רבעונים רצופים", כתב מייסד עליבאבא במכתב ללקוחות, בעלי המניות והעובדים. "המוח האנליטי שלו יחיד במינו. הוא מוקיר את המשימה והחזון שלנו. הוא מאמץ בהתלהבות את האחריות, ויש לו את האומץ לחדש ולנסות מודלים עסקיים יצירתיים". זאנג עצמו לא שוחח עם התקשורת.

מהלך ההישרדות שיצר אימפריה

אחד מהישגיו המרכזיים של זאנג כולל את הפיכתו של "יום הרווקים והרווקות" (Singles Day) - יום החג הלא רשמי של הרווקים והרווקות הצעירים בסין - למכשיר קידום פנומנלי עבור פלטפורמות הקניות המקוונות של עליבאבא.

רווקים ורווקות צעירים נמנים עם לקוחות הליבה של החברה, וביום הרווקים והרווקות ב-2009, שחל ב-11 בנובמבר, הציעה להם עליבאבא הנחות גדולות על בגדים, מוצרי אלקטרוניקה ופחות או יותר כל דבר אחר שהיא מוכרת. מאז חלפו תשע שנים, וההנחות התכווצו, אך יום הרווקים כבר הפך לאירוע שיווק חובה בקרב יצרניות מוצרי הצריכה בסין, שחלק מהן מתכוננות חודשים מראש לחגיגת הקניות.

אשתקד דיווחה ענקית הקניות המקוונות כי גרפה יותר מ-25.3 מיליארד דולר במכירות שהתבצעו ב-24 השעות שהחלו ב-12 בצהריים ב-11 בנובמבר, בעזרת תוכנית גאלה טלוויזיונית, קמפיין שיווק שעודד משלוח הזמנות מוקדמות, וההנחות הרגילות על כל המוצרים: החל בתכשירי קוסמטיקה וכלה במכוניות.

"לפני ה-11.11 הראשון ההוא, זה היה עניין של הישרדות מבחינתנו. היינו צריכים למצוא דרך להצמיח עסק קטן במהירות רבה יותר", אמר זאנג נעים הדיבור והשכלתני, בראיון שהעניק בסוף השנה שעברה לאתר מדיה של עליבאבא. "אך במבט לאחור, מה שזה היה באמת זאת הפגנת רוח היזמות ששוררת בעליבאבא".

זאנג, שמחזיק בתואר ראשון בפיננסים מאוניברסיטת שנגחאי לפיננסים לכלכלה, הצטרף לעליבאבא ב-2007 כסמנכ"ל הכספים של טאובאו, אתר הקניות המקוונות של החברה שבו משתמשים צרכנים ועסקים קטנים כדי למכור דברים זה לזה. בשנה שלאחר מכן הוא החל לנהל את טאובאו גלובל, שהפך לאחר מכן ל-Tmall, והשתתף בהפיכת פלטפורמת ה-B2C (עסקים ללקוחות) מאתר קניות לא מוכר למעצמת קמעונות מקוונת שמבוקשת מאוד בקרב יצרניות מותגים המעוניינות למכור מוצרים בסין.

Tmall הפך לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים ביורת של עליבאבא, ותרם לשינוי בהרגלי הקניה של הסינים מחיפוש אחר מוצרים זולים לחיפוש אחר מוצרים יוקרתיים יותר, לדברי ג'ייסון יו, מנכ"ל Kantar Worldpanel China. לאחרונה משכה הפלטפורמה כמה מותגי יוקרה כמו אסתי לאודר וטיפאני, שמציעות את מוצריהן באתר, לדברי יו.

יודע להסביר את עצמו

זאנג שיחק גם תפקיד מפתח כאחד הארכיטקטים מאחורי יוזמת הקמעונות החדשה של עליבאבא, שמטרתה לשלב קניות מקוונות עם חנויות פיזיות באמצעות רשת המכולת המה (Hema) שבבעלותה. המה, שהתרחבה תוך פחות משנתיים ליותר מ-45 חנויות ברחבי סין, מציעה לצרכנים הסינים את האופציה לבצע קניות בחנות ולטעום מזון מבושל טרי בחנויות, או להשתמש ביישום כדי להזמין מוצרי מכולת למשלוחים הביתה.

בשלבים הראשונים של יוזמת המה, שמר זאנג בסוד ממא את הפרויקט החדש במשך קרוב לשנתיים, לדברי אחד המקורות המקורבים ליו"ר המיועד. בגלל המורכבות של שילוב מסחר מקוון ופיזי, לא רצה זאנג להציג את פרויקט המחמד שלו בפני הבוס עד למציאת מודל הפעילות הטוב ביותר למתכונת משולבת כזאת, אמר המקור. כדי לשמור על סודיות הפרויקט, נהג זאנג לפגוש את המנכ"ל הנוכחי של המה בסתר, באחד המחסנים, כדי לדון בפעילויות. הוא גם החליט לפתוח את החנות הראשונה בשנחאי ולא בהנגז'ו, שבה נמצאים משרדיה הראשיים של עליבאבא, לדברי אותו המקור.

למא נודע באופן רשמי על קיומו של הפרויקט כשהוזמן לסיור מתוקשר באחת מחנויות המה במזרח סין, לדברי המקור. "כשג'ק התחיל לדבר בפעם הראשונה על יוזמת הקמעונות החדשה, אף אחד לא ידע במה מדובר, וכולם היו קצת מבולבלים", אומר ג'ון צ'וי, אנליסט ב-Daiwa Capital Markets. "דניאל עשה עבודה טובה בהסברה למשקיעים ולאנליסטים, והוציא אל הפועל את החזון שלו".

עם זאת, צריכים המשקיעים להשתכנע שזאנג מסוגל להיכנס גן בטווח הארוך לנעליו של מא, איש החזון. מניית עליבאבא ירדה ב-3.7% אחרי ההכרזה הרשמית על תוכנית החילופים. 

תעודת זהות: דניאל זאנג (זאנג יונג)

גיל: 46

תפקיד: מנכ"ל עליבאבא, יהפוך בספטמבר 2019 ליו"ר הפעיל במקום ג'ק מא

תפקידים קודמים: מנכ"ל Taobao ונשיא Tmall, שני אתרי קניות מבית עליבאבא

השכלה: תואר ראשון במימון מאוניברסיטת שנחאי לכלכלה

מגורים: שנחאי, סין

עוד משהו: כונה בתקשורת הסינית "האיש שהפך את עליבאבא מטרקטור לבואינג 747"

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"