גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרך הנשים עוד ארוכה: כשזה מגיע לתכל'ס, השינוי עוד לא כאן

למרות הקמפיינים והמחאה, פערי השכר בין נשים לגברים עדיין גבוהים בישראל, אירופה ובארה"ב, כך גם הייצוג בתפקידים ציבוריים ובעמדות מפתח ● הפער הגדול שנוצר בין הוויכוח הציבורי להשלכותיו מבלבל רבים, בארה"ב וגם בישראל

הממזרות משנות את הכללים עיבוד תמונה: אייל אונגר, מקור: רויטרס
הממזרות משנות את הכללים עיבוד תמונה: אייל אונגר, מקור: רויטרס

שנה מטלטלת בשינוי סדר היום החדשותי ועיסוק חסר תקדים בפוליטיקה, מגדר, הפעלת כוח פיזי וכלכלי של גברים על נשים, אולם מעט מאוד מכל זה מפעפע מטה ומשנה את חייהן של הנשים. הפער הגדול שנוצר בין הוויכוח הציבורי להשלכותיו מבלבל רבים, בארה"ב וגם בישראל.

עוד על מחאת הנשים: 

הממזרות משנות את הכללים: היום שבו הנשים הסתערו על ביהמ"ש העליון

"מכירה את התחושה של להיות האישה היחידה בחדר"

חדשנות שוויונית בישראל? התמונה של מרקל אומרת הכל

ההסתבכות של רונאלדו: נייקי ו-EA Sport עוקבות אחרי הפרשה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ קיטר השבוע שאנחנו נמצאים בתקופה "מפחידה מאוד עבור גברים באמריקה", כאילו גברים צריכים להיזהר בהליכה לבד ברחוב בחושך, ושמא הידרדר השכר והמעמד שלהם. טראמפ מוטרד ממשמעות התקופה עבור הגברים, כמי שנבחר לנשיאות תוך רמיסת כל כללי ההגינות והשיח הפוליטי כלפי המתמודדת מולו.

מחאת הנשים ברחבי ארה"ב: 

 

במסגרת השיח שנוצר בארה"ב סביב מינוי השופט ברט קוואנו, הביעו גברים שולטים את לבטיהם לגבי עתידם. מה יהיה אם כל אישה אי פעם תוכל לספר משהו שקרה לה בעבר? איפה זה ישאיר אותם? אלא שבניגוד לדברי טראמפ, גברים צעירים ברחבי העולם תופסים את השינוי שמתרחש בזממנו, הרבה יותר מחבריהם המועסקים ונבחרי הציבור בגיל הביניים והגילאים הבוגרים, אם כי גם הם טרם יודעים כיצד ליישם את השינוי.

אלא שגברים המבוגרים עדיין שולטים ברוב ההון, החברות, בנכסי הנדל"ן , במערכות השיפוט, וגם מיוצגים ברוב גדול כמי שנבחרים לתפקידים ציבוריים. הגברים קובעים את הנורמות וסדרי השלטון וכאשר חשים - אפילו קצת - מאובדן שליטה וכרסום בכוחם, הם מתכנסים סביב האלפא שלהם ורומסים את האפשרות לשינוי. בפרספקטיבה הזו אפשר לראות את המינוי של קוואנו. היעלה על הדעת שנשים יביאו מידע מלפני 36 שנה ותערערנה את הליך המינוי של הגבר הבא? לא. לא ניתן לכך לקרות.

גם הנשים הנמצאות בצמרת מחזיקות את השמרנות היטב בידיהן. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שהגיעה לישראל והביעה ציפיה שבשנה הבאה בפורום חדשנות והייטק היא תזכה לראות יותר נשים, לא הצליחה בתריסר השנים שבהן היא מנהיגת גרמניה להוביל לשינוי בנושא פערי השכר בין גברים לנשים במדינתה. 

בהנהגת שתי מדינות אירופאיות חשובות עומדות נשים - גרמניה ובריטניה - והנה בשתי המדינות הללו פערי השכר בין גברים לנשים הם מן הגבוהים באירופה. בעוד הממוצע של פערי השכר ביבשת עומד על 16%, בגרמניה ובבריטניה הפערים הם של 21%.

במשך עשור, מאז 2007, פער השכר המגדרי בגרמניה נע מטה בקושי. מ-23% אז ל-21% כיום. מרקל צדקה בהערה שלה למשרד ראש הממשלה, הרשות לחדשנות ומכון היצוא, שאם יהיו יותר נשים בהנהלות, ביזמות, אפילו בעצם נגישותן למוקדי כוח במסגרת אירועים כפי שנערכו בשבוע שעבר (הצגת חברות חדשניות בהובלת נתניהו ומרקל) פערי השכר אולי יצטמצמו גם הם. את התיקון היא מנסה לעשות בפגישות מן הסוג בו הייתה בישראל, אבל כדאי שתעבוד חזק גם על התיקון אצלה.

בארה״ב פער השכר המגדרי הוא 19%. אבל בישראל המצב גרוע הרבה יותר. גברים ישראלים משתכרים 34% יותר מנשים בשכר חודשי, ו-17% יותר בשכר שעתי בהשוואה לנשים במשרות זהות/ מקבילות. הפערים הללו מתרחבים לכ-42% כאשר מדובר בבעלי עסקים עצמאיים.

בתחום הייצוג הפוליטי התרחש בישראל שינוי בעשור האחרון. ייצוג הנשים בכנסת אשר דשדש על 14-17 נשים מתוך 120 ח"כ (מקסימום 14%) בין השנים 1999-2009, זינק בהתמדה עד ל-35 חברות כנסת בכנסת ה 20 (המהוות 29%). ישראל נמצאת רחוק מן היעד של 50%, ובכל זאת בהשוואה למדינות אחרות מצבנו לא כזה רע. בארה"ב יש 19% נשים בבית הנבחרים, ובסנאט 23%.

i1

נתניהו: "MeToo הייתה צריכה להתחיל מזמן"

אם כך , במה שינתה אותנו מהפכת MeToo? נדמה שהיא נותרה כנושא לויכוח בין אנשים, אך לא הביאה עד כה שינוי בשטח. למעט המדינות הסנקנדיביות, אשר הכתיבו כלל הייצוג של 40% מינימום לבני המגדר הפחות מיוצג, אף פרלמנט בעולם לא חשב לכבול את עצמו בנורמות של 50-50. 

בכל פעם שמתכנס מפגש עסקי, כמו זה שנכחו בו נתניהו ומרקל, ורק גברים יושבים מסביב לשולחן, או בכל יום עיון, פאנל, שיח מועמדים עם גברים בלבד - קמה ביקורת רותחת ברשתות והגוף המארגן מתנצל ובמקרה הטוב מספיק לתקן. אך במישור התוצאה, בקרב ההנהלות חברות, גופים עסקיים ומשרדי ממשלה, הרוב המוחלט הם עדיין גברים, ואלה - גם כשהם יזמים מובילים ראשונים מן השורה - מעולם לא נוטלים את מושכות היזמות ומציעים סדר ארגוני חדש.

השיח של השנה האחרונה איפשר את ההצצה לנפש האישה, לדילמות שלה בעולם העבודה, לבעיות היסטוריות, אך טרם התקדם לשלב הבא של החלת שינוי מהותי .

איפה כן מתרחש שינוי? בשנה האחרונה חל שינוי גם בתא הכתבים המדיניים המסקרים את ראש הממשלה . מרוב מוחלט של עיתונאים גברים, ב-2018 אנחנו כבר מחצית נשים ובהתאם השתנו גם סוג השאלות לראש הממשלה. לפני שבוע, במהלך תדרוך בעצרת האו"ם, כאשר נתניהו היה טרוד בחשיפת מידע מודיעיני על הפרות איראן את הסכם הגרעין, העיתונאיות העלו בפני ראש הממשלה את שאלה מכיוון אחר לגמרי: "אדוני ראש הממשלה, מה אתה חושב על תנועת MeToo?". נתניהו, אשר יועצו לתקשורת אנגלית דיוויד קיז יצא לאחרונה לחופשה על רקע טענות של הטרדה מינית, השיב לנו באופן מידי והרבה יותר ראוי ומכבד מהחבר שלו טראמפ. "אני חושב שזו תנועה חשובה ומרשימה", הוא אמר, "והיא היתה צריכה להתחיל ולהתרחש לפני הרבה שנים". 

 

 

 

 

עוד כתבות

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע