מרקל העירה לנתניהו: נקווה שבפעם הבאה נראה פה יותר נשים

קנצלרית גרמניה אמרה לנתניהו אתמול באירוע החדשנות במוזיאון ישראל: ״אני שמחה על הדיון, אני שמחה על הפגישה המשותפת, אם תהיה איכשהו גם אשה כאן בפעם הבאה, זה יהיה נחמד"

אנגלה מרקל, בנימין נתניהו ושרים מהממשלה הישראלית והגרמנית במפגש / צילום: הרשות לחדשנות
אנגלה מרקל, בנימין נתניהו ושרים מהממשלה הישראלית והגרמנית במפגש / צילום: הרשות לחדשנות

כשהיא ישובה בין נציגי ממשלת ישראל ועשרות אנשי עסקים ישראלים וגרמנים מן התחום הטכנולוגי, אמרה אתמול קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לראש הממשלה בנימין נתניהו: ״אני שמחה על הדיון, אני שמחה על הפגישה המשותפת, אם תהיה איכשהו גם אשה כאן בפעם הבאה, זה יהיה נחמד... כנראה שזה תחום בשליטת גברים, אבל כמובן שאני שמחה שאתם כאן, זו לא ביקורת". היא אמרה, באירוע חדשנות שכונס ביום חמישי במוזיאון ישראל.

נתניהו הציג בפניה חברות ישראליות וגרמניות ולאחר מכן, במסגרת שולחן עגול הם ישבו עם אנשי העסקים ודנו בפיתוחים בתחום המים, אנרגיה ירוקה, חקלאות, סייבר, טכנולוגיות רכב, מיכשור רפואי ועוד.

במפגש, בו השתתפו גם שר הכלכלה הישראלי אלי כהן ושר הכלכלה הגרמני פיטר אלטמאייר (Peter Altmaier), נתניהו אמר לה: ״בפגישה האחרונה שקיימתי עם הקנצלרית מרקל, החלטנו לארח את השולחן העגול הזה כדי שהמשלחת הגרמנית תיפגש עם עמיתיה הישראלים. גרמניה היא אחת הכלכלות הגדולות בעולם. יש לה מדע מצוין, חדשנות מצוינת, תעשייה מצוינות וניסיון עשיר. לישראל יש כלכלה חדשנית שמובילה בעולם היום. החדשנות היא נקודת המפגש בו נוצרים הקידמה והערך של העתיד. העתיד שייך לאלה שמחדשים. חברות וכלכלות שלא מחדשות משתרכות מאחור ביכולתן לספק את הערך ואת ההצדקה למחירים שהן מבקשות לגבות מהשווקים שלהן״. 

אך לצד הקריאות לחברות להתחדש ולהתקדם לעתיד, יש תחום אחד שבו נתניהו לא מחדש: לשכתו הבכירה מזה עשור מורכבת מגברים בלבד ולמעט הדוברת החדשה יחסית, שיר כהן שהחלה לעבוד בצמוד אליו לפני פחות משנה, נתניהו מוקף תמיד בגברים בכירים ולא נעזר ביועצות נשים.

כך גם בפגישה שכונסה עם החברות הישראליות והגרמניות. מרקל ציינה כי היא מוקפת בגברים, וכי היא מקווה שהנושא הזה ישתנה.

מרקל נחשבת בשנים האחרונות לאישה המשפיעה ביותר בעולם. היא מככבת בראש כל רשימות הנשים החזקות. יחד עם זאת, למרות השיפור הכלכלי בתוך גרמניה ושיעורי האבטלה הנמוכים, פערי השכר בין גברים לנשים בתוך גרמניה לא השתפרו. עניין זה מלמד שפוליטיקה ייצוגית של נשים היא רק תחילת הדרך ואינה מספיקה כשלעצמה וגם כאשר מנהיגה היא חזקה ומובילה במשך זמן כה רב, המדיניות של קידום נשים וצמצום פערי שכר היא זו שמשפיעה על הנשים עצמן.

הצילומים של מרקל מוקפת בגברים יזמים בלבד עוררו תגובות ברשתות החברתיות.

אשת הפרסום ויזמית טיפוח התעסוקה בפריפריה, חנה רדו כתבה: ״אין כאן דתיים, אין כאן חרדים, אין כאן כפייה דתית, יש חילוניים, 'מלח הארץ' שגם עבורם נשים שיישארו במטבח. אוי לבושה, אוי לחרפה, אוי למדינת ישראל שמדירה 51% מהשכל שלה״.

קרין מאיר רובינשטיין, מנכ"לית IATI, האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות, אמרה ל"גלובס": "צורם מאוד בעיני שאין אף אישה שנכחה בפגישה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. אנו פועלים באופן אינטנסיבי עם משרדי הממשלה ליצירת תוכניות להגדלת מספר הנשים בתעשיית ההייטק. ישנן נשים יזמיות, בכירות, מוכשרות ומוערכות בהייטק במדעי החיים ובתעשיות חדשנות שמהוות חלק נכבד מהתעשייה ובפגישה עם אחת ממנהיגות העולם מן הראוי היה שייקחו חלק בפגישה".

בין החברות שהשתתפו באירוע אתמול היו נציגים מטבע, RAD, מרק,Ineratec, דויטשה טלקום, Akvola Technologies, ו-Infinity.