גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי ישלם את המכס? מדיניות הסחר של טראמפ גורמת לסכסוכים בתעשיית הרכב האמריקאית

תוספת העלויות שנובעת מהמכסים שהטילה ארה"ב על חלקים מיובאים, נוגסת ברווחי יצרניות כלי הרכב וחלקי הרכב, וגורמת לחברות לתבוע את שותפותיהן לשרשרת האספקה סביב סוגיית מימון המכסים

מפעל הרכבה של פורד במישיגן/  צילום: רויטרס Rebecca Cook
מפעל הרכבה של פורד במישיגן/ צילום: רויטרס Rebecca Cook

המכסים שהטיל ממשל טראמפ על פריטים מיובאים גורמים לסכסוכים בתוך תעשיית הרכב וחלקי הרכב האמריקאית בשאלה מי צריך לשאת בעלויות המכסים, וזה מוביל למתחים חדשים לאורך שרשראות האספקה בתעשייה הזו.

לפני כמה חודשים תבעה חברת פירברג יו.אס (Pierburg US), יצרנית חלקים שמותקנים בין היתר בטנדרים הפופולריים מדגם פורד 150 ובג'יפ רנגלר, את אחת הספקיות שלה בנושא המכס שהוטל השנה על ידי ממשל טראמפ. שני הצדדים מצויים ביחסי עסקים זה 20 שנים לפחות.

פירברג טענה שסירוב הספקית שלה להעביר מנועים חשמליים מסין למפעל של פירברג בדרום קרוליינה אם היא לא תממן במלואו את המכס בשיעור 25% על היבוא הזה היה "סחיטה". אי העברת חלקי הרכב הללו עלולה לסגור כמה מפעלי רכב ו"להכניס את תעשיית הרכב לכאוס מוחלט", לפי התביעה שהגישה פירברג.

הספקית הגדירה את התביעה של פירברג כ"רטוריקה של אחיזת עיניים" וטענה בכתב ההגנה שלה שאין לה התחייבות חוזית לספק את החלקים במחיר שלפני המכס, בגלל "האופי הלא-צפוי והאפקט המונומנטלי של מלחמת הסחר הנוכחית".

שרשרת עולמית מורכבת

שרשרת האספקה בתעשיית הרכב היא רשת עולמית מורכבת של עסקים התלויים זה בזה, החל ביצרנים משפחתיים קטנים בלב ארה"ב ועד חברות חלקי רכב בורסאיות גדולות בחו"ל - שכולם עובדים במתואם כדי שמכוניות ימשיכו להיפלט מפסי הייצור שלהן.

המכסים של ממשל טראמפ הובילו לייקור הפלדה והאלומיניום, ולייקור היבוא של חלקי רכב מסין, כמו מנועי חשמל וצגים שמותקנים בכלי רכב אמריקאיים. עלויות המכסים מגדילות את ההוצאות ומקטינות את הרווח של שחקניות קטנות וגדולות בתעשיית הרכב. זהו הרקע לסכסוכים של חברות עם השותפות שלהן בשאלה מי ישלם את המכס.

"זה מטלטל את כל התעשייה, שנוטה לחשוב בלוחות זמנים של שש-שבע שנים קדימה, ומתקשה לטפל בהפתעות בטווח הקצר", אמר יורן באס, שותף שמתמחה בתעשיית הרכב בחברת הייעוץ אוליבר וויימן.

שופט דחה את תביעת פירברג לכפות להעביר את חלקי הרכב מהספקית שלה, חברה בת של ג'ונסון אלקטריק הולדינגז מהונג קונג. פירברג עצמה היא חברה בת של ריינמטאל הגרמנית.

30,000 חלקים ברכב אחד

רכב טיפוסי מכיל עד 30,000 חלקים ורכיבים שונים, וחברות הרכב עובדות בממוצע עם מאות ספקיות בו זמנית על כל דגם שלהן. הן קונות רכיבים ישירות, או מעבירות אותם לקבלני משנה במורד שרשרת האספקה. אלפי חוזים נפרדים מגדירים במפורט את הזמנת החלקים, תאריכי המסירה והמחירים, ורבים מהם נחתמים מראש חודשים או שנים לפני האספקה.

"ישנה תחושה שהעלויות הללו זורמות ביעילות לאורך שרשרת האספקה, ומגיעות ללקוחות עם תווית נאה שכתוב עליה 'המכסים של טראמפ'", אמר ג'ון טרנטקוסטה, עורך דין בדטרויט שמייצג ספקים לתעשיית הרכב. "זה לא באמת מה שקורה בשרשרת האספקה בתעשיית הרכב. העלות נתקעת אצל מישהו לאורך הדרך".

קשה לקבוע את עלות המכס המדויקת, מפני שכמה חלקים חוצים את הגבול האמריקאי פעמים רבות לפני שהם מותקנים במכונית, ולא ברור מהו הרכיב ה"מקומי" שלהם. חלק גדול מהפלדה שבשימוש תעשיית הרכב הוא אמנם אמריקאי, אבל היצרניות עדיין משלמות יותר מפני שהמכס בשיעור 25% על הפלדה המיובאת שהטיל הממשל ביוני גרם ליצרני הפלדה המקומיים לייקר את התוצרת שלהם בשיעור זהה.

עסקת הסחר החופשי בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו, שהחליפה את הסכם נאפט"א באוקטובר, צפויה לסבך את המצב עוד יותר. היא תחייב את יצרניות הרכב לייצר חלק גדול יותר מכלי הרכב בצפון אמריקה, עם עלות עוד גבוהה יותר, כדי להימנע ממכסי יבוא. החברות והספקים יצטרכו לבנות מחדש את שרשראות האספקה, והתוצאה תהיה כנראה עלויות גבוהות יותר.

בחודשי הקיץ, כמה יצרניות רכב הזדרזו לשגר מכתבים של המחלקות המשפטית שלהן, שהזהירו ספקים שהמכסים אינם צריכים לשמש תירוץ לפתיחה של הסכמי מחירים. כמה חברות דורשות כעת שסעיפי שחרור מעלות המכס יוכנסו להסכמי האספקה החדשים שמתייחסים לעתיד, וזו דרישה שהייתה נדירה מאוד עד הקיץ שעבר.

הבעיות של טויוטה

ביולי אמר מנהל הרכש של טויוטה בצפון אמריקה, רוברט יאנג, בחדר גדוש במנהלים של ספקי חלקים, שהם לא צריכים לבנות על כך שהיצרנית היפנית תעזור להם לספוג את העלויות שקשורות למכסים שהטיל ממשל טראמפ.

לטויוטה יש בעיות מכס בעצמה, בייחוד בנוגע ל-2 מיליון טון הפלדה שהיא קונה בארה"ב מדי שנה, ולחלקי הרכב שהיא מזמינה מסין, אמר יאנג. הוא העריך שהמכסים החדשים יעלו לטויוטה 100 מיליון דולר בשנת העסקים הנוכחית, ויותר מכך בשנה שאחריה.

"לא יהיה לנו הסכם גורף לספוג 100% מהעלויות (של המכסים)", אמר יאנג. "זה לא פנקס צ'קים פתוח".

שולי הרווח התפעולי של יצרניות חלקי רכב כבר צנומים, כ-7%, לפי התאחדות ספק הציוד המקורי שמייצגת אותם. גם יצרניות הרכב, שניצבות מול ירידה בביקוש למכוניות ורכב מסחרי אחרי רצף צמיחה של כמה שנים, אינן להוטות לגלגל את עלויות המכס על הלקוחות שלהן, קוני הרכב.

מנכ"ל פורד, ג'ים הקט, אמר בספטמבר שהעלויות שקשורות למכסים יגלחו השנה מיליארד דולר משורת הרווח של החברה. גם ג'נרל מוטורס הורידה את תחזית הרווח לשנה זו ביולי, והצביעה על העלייה בעלויות חומרי הגלם כמו הפלדה והאלומיניום.

כמה ספקיות חלקים קטנים יותר פנו ללקוחות שלהן בבקשת עזרה. ג'ף אזנבוריאן, נשיא חברת Clips & Clamps תעשיות, יצרנית חלקים קטנה מדטרויט המעסיקה 57 עובדים, שיגר בקיץ מכתבים לכ-15 לקוחות של החברה. המכתבים הכילו הצעה להתחלקות בעלויות בחוזים עתידיים. Clips & Clamps הייתה אמורה לסיים את השנה ברווח, אבל התייקרות חומרי הגלם מחקה את הרווח הזה.

שני לקוחות הסכימו לפנייה, כמה לקוחות סירבו בנימוס. לקוח אחד מקנדה השיב להם בהבעת אהדה, והביע צער שהממשל שלהם (ממשל טראמפ) גורם להם את הבעיה הזו, "אבל הוא שאל למעשה, 'מה אתם רוצים שאני אעשה בעניין הזה?'", אמר אזנבוריאן.

היו גם מגעים הרבה פחות מנומסים בין ספקים ללקוחות בתעשיית הרכב. פיטרסון אמריקן, היצרנית הפרטית הגדולה ביותר של קפיצים במנועי מכוניות בצפון אמריקה, קיבלה הודעה מאחת מספקיות הפלדה שלה שהיא תפסיק לשגר חוטי פלדה למפעלי פיטרסון אם זו לא תסכים לממן את עלות המכס עליהם.

מול האולטימטום זה, נשיא פיטרסון דן ססלי ידע שאין לו ברירה אלא להיכנע. אותה ספקית שלו מספקת לחצי תריסר מפעלים של פיטרסון בארה"ב ובקנדה, וכל שיבוש במשלוחים עלול היה לפגוע בייצור כלי רכב בצפון אמריקה.

"אם אני סוגר מפעל רכב, זה כבר עולה לנו בערך 100,000 דולר בדקה", אמר ססלי, שמכהן גם כיו"ר התאחדות יצרני המנועים והציוד. "זו לא אופציה". אחרי התייעצות עם משפטנים, ססלי הסכים לממן את עלות המכס "תחת לחץ", כלומר עד בירור משפטי שהוא שוקל.

"היו לנו עוד כמה ספקים שאיימו להפסיק לשלוח את המשאיות שלהם. זה קורה בכל התעשייה", הוא אמר. 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון