גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשיא מקסיקו הנבחר מגלה את פרצופו האמיתי, והמשקיעים הזרים לוקחים צעד אחורה

ההתלהבות בחו"ל מהמנהיג השמאלני, שנבחר ביולי וייכנס לתפקידו ב-1 בדצמבר, שוככת על רקע ביטול פרויקט ענק להקמת שדה תעופה חדש וצעדים נוספים שמעידים על נטייה חזקה למעורבות של המדינה בכלכלה ● מאז ביטול הפרויקט, הפזו המקסיני הפך לאחד המטבעות החלשים בשווקים המתעוררים

נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופז אוברדור. נטייה אוטוקרטית מובהקת / צילום: רויטרס, Stringer
נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופז אוברדור. נטייה אוטוקרטית מובהקת / צילום: רויטרס, Stringer

ירח הדבש המפתיע בין וול סטריט לנשיא הנבחר במקסיקו, אנדרס מנואל לופז אוברדור, שהוא לאומן שמאלני, הסתיים כבר לפני כניסתו לארמון הנשיאות ב-1 בדצמבר.

בחודשים שאחרי ניצחונו של לופז אוברדור בבחירות ביולי, הפזו והמניות במקסיקו עלו כאשר המשקיעים הזרים העניקו לראש עיריית מקסיקו סיטי לשעבר את הזכות ליהנות מהספק. הוא השמיע נאום ניצחון שנשמע פרגמטי, הבטיח לשמור על יציבות בכספי המדינה ומינה איש עסקים לראש הצוות שלו וכלכלן מוערך לשר האוצר.

הגישה החיובית של המשקיעים הזרים הייתה מנוגדת לחששות של ראשי עסקים מקומיים רבים, שרואים בלופז אוברדור - שהתבטא פעם שהמוסדות במקסיקו "יכולים ללכת לעזאזל" - פופוליסט סמכותני בעל נטייה חזקה למעורבות של המדינה בכלכלה.

ואומנם, האירועים האחרונים ערערו את ההערכה בחו"ל שלופז אוברדור יהיה מנהיג פרגמטי. הוא ביטל את פרויקט העבודות הציבוריות הגדול ביותר, נמל התעופה החדש של מקסיקו סיטי בהשקעה של 13.3 מיליארד דולר, ששליש ממנו כבר הושלם. הוא הודיע על סדרה של משאלי עם שבהם הציבור קיבל החלטות מפתח שנוגעות למדיניות. צעדים נוספים עוררו פחד, כמו הצעת חוק להוציא אל מחוץ לחוק עמלות רבות של הבנקים על הלקוחות.

"אני חושב שלופז אוברדור הראה לנו את הפרצוף האמיתי שלו", אמר וולטר מולאנו, הכלכלן הראשי בחברת BCP ניירות ערך מגריניץ', קונטיקט. "הוא אפילו עדיין לא נשיא, והוא כבר מפגין נטייה אוטוקרטית מובהקת".

מאז ביטול בניית נמל התעופה, הפזו הוא אחד המטבעות החלשים בעולם המתעורר, עם ירידה של יותר מ-5% מול הדולר ביום שישי ל-20.41 פזו לדולר. באוקטובר לבדו, משקיעים זרים מכרו אג"ח מקסיקניות בשווי של יותר מ-2.4 מיליארד דולר.

ירח הדבש הסתיים

כמו דלי של מים קרים

"זה היה כמו דלי של מים קרים, לאלו שחשו שהוא הולך להיות פרגמטי", אמר מרקו אוביידו, הכלכלן הראשי לאמריקה הלטינית בברקליס.

כמה וכמה מנהלי קרנות שמשקיעות בשווקים המתעוררים שוקלים מחדש את ההשקעות במקסיקו או מצמצמים חשיפה אליה, כשהם מעבירים במקום זאת כספים לברזיל, שבה זכה ז'איר בולסונרו, איש ימין ידידותי לעסקים בבחירות לנשיאות, ולכלכלות כמו הודו וסין.

ב-16 בנובמבר שחרר אוברדור מסר וידאו צעקני שהגן על ההחלטה לבטל את פרויקט נמל התעופה ועל תוכניתו להשתמש במשאלי עם כדי לקבל החלטות על פרויקטים גדולים דומים ומימון תוכניות סוציאליות.

ב-20 השנים האחרונות, מקסיקו הייתה אחד השווקים המתעוררים הבטוחים ביותר למשקיעים, עם מספרי שיא של עסקאות סחר, טכנוקרטים ברמה עולמית בממשלה, תקציבים זהירים וצמיחה יציבה, גם אם איטית. אם זה ישתנה, המדינה עלולה לחזור לאי השקט הפיננסי שאפיין אותה בשנות ה-70 עד שנות ה-90.

מהלכיו האחרונים של לופז אוברדור פוגעים כנראה בהשקעות הזרות, שהיו אמורות לעלות אחרי שמקסיקו, ארה"ב וקנדה חתמו על עסקת סחר חדשה, אמר אלחנדרו שטולמן, מנהל חברת ניתוחי הסיכונים אמפרה ממקסיקו סיטי.

על הפרק: מבחן התקציב

המבחן הגדול יהיה התקציב הראשון של הממשל השמאלני, שאמור להתפרסם במחצית דצמבר. לופז אוברדור אמר שהוא לא יוסיף עד חובות, ויממן תוכניות הוצאה חדשות באמצעות צנע ממשלתי ופחות שחיתות.

חדשות רעות נוספות עלולות להצית גל רחב יותר של מימושים. הפזו המקסיקני הוא המטבע הסחיר השני בשווקים המתעוררים אחרי היואן הסיני, ומשקיעים זרים מחזיקים אג"ח נקובות בפזו בשווי של קרוב ל-100 מיליארד דולר.

"ההמלצה שלי למשקיעים היא פשוט לצאת החוצה", אמר מולאנו. "כשאנשים יתחילו לרוץ אל פתחי היציאה, תהיה פאניקה".

פרויקט נמל התעופה בוטל ב-29 באוקטובר, בנימוק שהוא יקר מדי ומלא בשחיתות, בלי להציע הוכחות. הממשלה הודיעה שהיא תפצה את הקבלנים על כ-5 מיליארד דולר שהם כבר הוציאו, ואותתה שאותם קבלנים יוזמנו לעבוד על פרויקט חלופי לנמל תעופה, שירחיב בסיס צבאי סמוך לשימוש אזרחי.

הביטול הזה ממחיש את נכונותו של לופז אוברדור להעדיף את הפוליטיקה של שינוי על פני צורכי ההשקעה של המדינה, אמר לואיס דה לה קאל, פקיד סחר בכיר לשעבר. "לופז אוברדור רוצה לשגר מסר, שהעם מנהל כעת את העניינים, והוא לבדו מייצג את רצון העם", הוא אמר.

עשרות אלפים מתושבי מקסיקו סיטי יצאו לרחובות במחאה נגד ביטול בניית נמל התעופה. לופז אוברדור הגיב בהכרזה על "התייעצות ציבורית חדשה" בסוף חודש זה על סדרה של פרויקטים ציבוריים אחרים, כולל מפעל זיקוק נפט חדש במדינת המחוז שלו, טבסקו, ורכבת לתיירים בחצי האי יוקטאן.

כמה משקיעים תוהים מה הן כוונותיו האמיתיות של הנשיא הנבחר בהכרזה על משאלי העם הללו, מאחר שהוא ישלוט בקונגרס, ויוכל להעביר החלטות על פרויקטים ללא התנגדות גדולה.

מולאנו אומר שהוא רואה תקדים מסוכן בהיסטוריה הקרובה של אמריקה הלטינית, שבו מנהיגים פופוליסטים כמו הוגו צ'אבז המנוח בוונצואלה השתמשו במשאלי עם כדי לחזק את כוחם ולעקוף מגבלות של רגולציה.

מפלגתו של לופז אוברדור הגישה הצעת חוק שתבטל את המגבלות על התוקף החוקי של משאלי העם.

הסכנה: פרישת בכירים

יש סימנים מדאיגים נוספים, אומרים משקיעים. במסע הצנע המתוכנן, ביורוקרטים בכירים רבים יספגו קיצוץ בשכר ובהטבות שלהם, מה שיוביל לנטישה של כישרונות במוסדות כמו הבנק המרכזי ומשרד האוצר, שמאוישים כעת על ידי בעלי דוקטורט בכלכלה מאוניברסיטאות בארה"ב. בריחת המוחות הזו עלולה להתרחב לסוכנויות ממשלה נוספות.

בשבוע שעבר, אחד מחמשת חברי מועצת המנהלים של הבנק המרכזי הודיע על פרישה מוקדמת. כך עשה גם המנהל המוערך של "ועדת ההידרו-קרבון הלאומית", שמנהלת מכרזים למשיכת הון פרטי לפיתוח יתרות הנפט והגז במדינה. מפלגתו של לופז אוברדור הגישה הצעת חוק שמבטל את האוטונומיה של הרגולטורים על משק הנפט והגז. שר האנרגיה שבחר לופז אוברדור, לאומן קולני, ביקש מהרגולטור הבכיר ביותר על האנרגיה לפרוש ארבע שנים לפני תום כהונתו. עד כה הוא נתקל בסירוב.

בווידאו שהוא שחרר בשבוע שעבר, הנשיא הנבחר תקף את הרפורמה במגזר האנרגיה מ-2013 שפתחה את המגזר הזה להשקעות פרטיות אחרי 75 שנים של מונופול מדינה. הוא תיאר את הממשלים הקודמים במדינה כ"שמרנים, ניאו-ליברלים ומושחתים", ואמר שהוא גרם למשבר במגזר האנרגיה מפני שלא נבנה אפילו בית זיקוק חדש אחד ב-40 השנים האחרונות.

"כל זה הוחמר על ידי הרפורמה באנרגיה, תיאור מסולף, שהם אמרו שתהיה הישועה של מקסיקו, שהיא תביא השקעות זרות, תפעיל מחדש את מגזר האנרגיה, תגדיל את הפקת הנפט הגולמי", אמר לופז אוברדור בווידאו שלו. "הכול שקרים".

מאז אותה רפורמה, חברות נפט פרטיות רבות גילו מאגרי נפט גדולים במפרץ מקסיקו, והשקיעו מיליארדי דולרים בפיתוח שלהם. בשנים הבאות, הממצאים הללו יוכלו לקזז ירידה בתפוקה של חברת הנפט הלאומית פמקס, אומרים אנליסטים. אבל לופז אוברדור השעה את מכרזי הנפט החדשים לתקופה בלתי מוגבלת. 

עוד כתבות

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

ביה"ד הבינלאומי לצדק בהאג הורה לישראל לעצור את הפעולה ברפיח

בעקבות הבקשה שהגישה דרום אפריקה, בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הורה לישראל לעצור את פעולת צה"ל ברפיח שיכולה להשפיע על תנאי החיים של האזרחים, והורה לאפשר גישה חופשית לסיוע הומניטרי ● השופטים לא הוציאו צו גורף להפסקת המלחמה - חרף הבקשה ● בניגוד לדיון הקודם, השופטים כמעט ולא הזכירו את סוגיית החטופים ואת אירועי ה-7.10

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

אוסטרליה אמנם נמנעת מלהגדיר את סין כאיום, אך העיניים בקנברה נשואות כל הזמן לאסיה ● הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן והאימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא הדליקו נורות אזהרה, והובילו את שר ההגנה האוסטרלי להודיע בחודש שעבר על מדיניות ביטחון חדשה: "צבא גדול שיתמקד בחצר האחורית"

איתי שילוני / צילום: תמר מצפי

המומחה שבטוח: גל עזיבות המנכ"לים רומז שהידרדרות נוספת בדרך למשק

איתי שילוני, ד"ר לפסיכולוגיה ויועץ אסטרטגי לחברות הגדולות בישראל, לא מופתע מעשרות הבכירים שפרשו לאחרונה: "הם מעדיפים לצאת בשיא, ולא בתקופת צמצומים" ● כך השירות בצה"ל השפיע על המנהלים הישראלים - וגם על השפה העסקית של ההנהגה המקומית

הריקשות מובילות מהפכה חשמלית בהודו / צילום: Shutterstock

בעלות של אלפי שקלים בודדים: הכירו את המהפכה החדשה של הודו

סובסידיות לתחבורה נקייה, צניחה בעלויות הסוללות וכניסת טכנולוגיות מסין הצמיחו בשנים האחרונות תעשיית רכב חשמלי בהודו ● אלא שבמקום מכוניות, מאות יצרנים מקומיים מוכרים בכל חודש עשרות אלפי ריקשות חשמליות שגודשות את הכבישים, מקטינות את הזיהום ומגדילות את הזדמנויות הפרנסה

אורן עזר, מנכ''ל אלקטריאון / צילום: ניר סלקמן

המנכ"ל שהתחיל כמוכר פרוזן יוגורט: "לחזור מביקור בסין זה כמו לחזור מהעתיד"

כבר לפני יותר מעשור הבין אורן עזר שהעולם הולך לכיוון הרכבים החשמליים והקים סטראט-אפ לכבישים שיטעינו את הרכב באופן אלחוטי ● כיום, אחרי שהמוצר שלו כבר עבר פיילוטים, הוא בטוח שהעתיד של התעשייה טמון בפיתוח שלו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

אילו גזירות ייפלו על הציבור? מרתון הדיונים באוצר יוצא לדרך

היום תתכנס הנהלת האוצר לדיון ראשון לבניית תקציב 2025 ● כל הגורמים במשרד נערכים למרתון קיצוצים ומיסים שיוצג בקרוב לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ' ● בין התוכניות שנבחנות: הקדמת העלאת המע"מ ל-18% כבר בחודשים הקרובים, הקפאת מדרגות המס ונקודות הזיכוי, ודחיית הפחתת מס הקנייה על רכבים חשמליים

הסופרת הסומלית שהצטרפה לאחים המוסלמים והיום נלחמת באסלאם הקיצוני בעולם

אייאן חירסי עלי גדלה במשפחה אדוקה בסומליה, עברה מילת נשים והתקרבה לאסלאם הפוליטי - עד שהפכה לפליטה בהולנד, שם הגיעה לכהן בפרלמנט ● הסופרת מבחינה בין הבעיה האסלאמיסטית באירופה לעומת אמריקה, ומדגישה: "אנחנו לא רוצים לחכות עד שמה שקרה ב־7 באוקטובר יקרה בשאר המערב"

רגב גור / צילום: דן ליאור

"בארה"ב יוצר תוכן טס במטוס פרטי ומסתובב עם מאבטח. כאן כולם קרובים למעיין אדם"

לרגב גור, בעלי חברת יוצרי התוכן נרטיב, אין בבית טלוויזיה, הוא לא צופה בחדשות, ובארון יש לו כמעט רק חולצות שחורות, כדי "לא לבזבז זמן" ● הוא עובד עם חברות טכנולוגיה ופיננסים, שמגלגלות מאות מיליוני דולרים בשנה, ומחבר בינן לבין היוטיוברים המובילים בעולם ● החודש יקיים כנס בת"א יחד עם היוצר הערבי־ישראלי נאס דיילי, שבו יתייחסו גם לאירועי ה־7 באוקטובר

חצי שעה של השראה. על עובדים מופנמים / צילום: כריכת הספר, מנחם רייס

מקשיבים יותר ומשתפים רק מה שיש בו ערך: זה סוד הקסם של המנהלים המופנמים

בניגוד לדימוי המקובל, לא כל המנהלים הם מוחצנים בעלי כריזמה נוטפת ● מה האנשים השקטים מביאים לשולחן, למה הם בעצם מנהיגים מעולים ואיך ניתן לעזור להם לשגשג ● המלצת ספר

יודפת הראל-בוכריס / צילום: בלאמברג קפיטל

מנהלת קרן ההון סיכון מונתה ליו"ר דירקטוריון חברת פוקס

יודפת הראל-בוכריס, המכהנת כיום כמנהלת של קרן ההון סיכון בלאמברג קפיטל בישראל וכדירקטורית בבנק דיסקונט ובחברות נוספות, תחליף בתפקיד יו"ר פוקס את אבי זלדמן שמונה ליו"ר בנק מזרחי טפחות

פרויקט הריסה ובנייה מחדש. אינטרס לאומי בקידום הפרויקטים / צילום: Shutterstock

זכות הסירוב של דייר סרבן - לא לעולמים

דייר בפרויקט תמ"א 38 בבת ים טען כי הוא זכאי להרחבה של לפחות 6 מ"ר נוספים ביחס לשכניו ● אלא שהוא נזכר לעשות זאת במסגרת תביעה לבית המשפט, אחרי שכבר ניתן נגדו פסק דין ע"י המפקח על הבתים המשותפים ● השופטת דחתה אותו על הסף: "היית צריך לטעון זאת בפני המפקח"

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

כשבנק ישראל, הבנקאים והקבלנים מוודאים שלא נפסיק לקנות דירות בכל מחיר

בעוד מחירי הקרקעות ירדו נוכח השינויים בתנאי המימון, המחיר הממוצע של דירה דווקא עלה ב–24% בתוך שנתיים ● הגורם לפער טמון בבנקים, שצריכים לדאוג שהציבור ימשיך לקנות דירות במחירים הישנים

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

מנכ"ל חברת הנדל"ן הכי חדשה בבורסה בטוח: אלה הערים הכי אטרקטיביות לרכישת דירה

רגע אחרי שעמרם אברהם הנפיקה בתל אביב, מנכ"ל החברה נועם גרייף מספר למה דווקא עכשיו זה הזמן הנכון להיכנס לבורסה, מדוע ימשיכו להשתתף במכרזי מחיר למשתכן ואיפה הכי כדאי לקנות דירה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, עם יישות בינה מלאכותית / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה 2030: השלב הבא של המניה החמה ביותר בוול סטריט

היא עשתה זאת שוב: ענקית הטכנולוגיה הדהימה את וול סטריט, עקפה את התחזיות וסיפקה שלל הבטחות לעתיד ● "המהפכה התעשייתית הבאה החלה", הכריז המנכ"ל והמייסד המיתולוגי ג'נסן הואנג ● מהדור הבא של המעבדים, דרך שירותי התוכנה המתקדמים ועד לענן - מומחים מנתחים איך תיראה המהפכה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הבורר הכריע ו-48 בעלי דירות ניצחו את בעלי הפנטאוזים בבניין בויכוח היסטורי

העליון הסדיר את הסוגיה הנוגעת לאופן שבו יש להתחשב בתשלומי משכנתה לאחר הפרידה ● בית המשפט לענייני משפחה קבע בהחלטה עקרונית כי יש לפרסם פסקי דין והחלטות בתחום המשפחה ככלל ● וגם: 48 בעלי דירות מול 3 בעלי פנטהאוזים - מי ניצח בבית המשפט?

סטיבן שוורצמן, מנכ''ל בלקסטון / צילום: Associated Press, Richard Drew

אחד המנכ"לים המשפיעים בוול סטריט הודיע: חוזר לתמוך בטראמפ לנשיאות

סטיבן שוורצמן מנכ"ל בלקסטון ואחד האנשים העשירים בעולם צפוי לחזור ולתמוך בטראמפ, כך על פי דיווחים בארה״ב. ברקע, מדיניותו של ביידן בנושאים שונים ועליית האנטישמיות

צחי ארבוב, בעל השליטה בקבוצת אקרו / צילום: אלכס פרגמנט

חברת הנדל"ן שמוכרת דירה בכ-8 מיליון שקל עברה לראשונה להפסד

קבוצת אקרו היוזמת פרויקטי יוקרה בת"א מציגה עלייה ניכרת במכירות ברבעון הראשון ובעיקר באפריל, לאחר שהחלה לשווק דירות ביפו במחיר של 4.5 מיליון שקל "בלבד"

מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן / צילום: איל יצהר

"בשנים הקרובות נראה 8,000 היתרי בנייה בשנה בירושלים, ואפילו יותר"

עד 2019 ניתנו בירושלים בערך 2,500 היתרים בשנה. מהנדס העיר יואל אבן מספר על השינוי שמתחולל בעיר ועל קידום הבנייה: "אנחנו יושבים ליזמים על הראש" ● האזינו

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

בצל המלחמה והאמברגו: החברה הטורקית שמוכרת אחזקות בישראל

חברת זורלו הטורקית מוכרת לאדלטק את מלוא אחזקותיה בתחנות הכוח אשדוד אנרגיה ורמת נגב אנרגיה ● ברקע בין היתר, הסנקציות שהטיל ארדואן על סחר עם ישראל

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תשיב מיליארד שקל לבעלי דירות בגין גביית מס שבח שלא כדין

ביהמ"ש המחוזי בת"א קיבל תביעה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גבייה שלא כדין של מס שבח מבעלי דירות שהשכירו אותן לאורך השנים בפטור ממס ● כאשר בעלי הדירות ביקשו למכור אותן, הרשות החליטה לחשב "פחת" על הדירות, באופן שהגדיל את מס השבח ● בכוונת הרשות לערער על פסק הדין