גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמות הסחר של ארה"ב-סין ירדו לפסים אישיים

בתו של מייסד ענקית הסמארטפונים הסינית וואווי, מנג וואנז'ו, נעצרה בקנדה ומבוקשת להסגרה בארה"ב ● החשד: וואווי הפרה את הסנקציות על מכירת מוצרים לאירן ● הבורסות במזרח הגיבו בירידות ● לאחרונה השיקה ארה"ב קמפיין במטרה להמריץ את בנות בריתה להטיל מגבלות דומות על החברה הסינית

סמנכ"לית הכספים של וואווי טכנולוג'יס, מנג וואנז'ו / צילום: Alexander Bibik, רויטרס
סמנכ"לית הכספים של וואווי טכנולוג'יס, מנג וואנז'ו / צילום: Alexander Bibik, רויטרס

הרשויות הקנדיות בוונקובר עצרו את סמנכ"לית הכספים של וואווי טכנולוג'יס, מנג וואנז'ו. המעצר נעשה לבקשת ארה"ב, בגין הפרה לכאורה של הסנקציות האמריקאיות נגד איראן. זהו המהלך האחרון שנוקטת וושינגטון נגד ענקית הטכנולוגיה הסלולרית הסינית. בעקבות ההתרחשויות הבורסות במזרח הרחוק הגיבו בירידות חדות. 

סין מחתה בתוקף על מעצרה של מנג וקראה לארה"ב ולקנדה לשחררה. ארה"ב, מצדה, מבקשת את הסגרתה של מנג כדי להביאה למשפט פדרלי בניו יורק.

וואנז'ו נעצרה בוונקובר ב-1 בדצמבר. היא בתו של מייסד וואווי, רן ז'נגפיי, ומכהנת גם כסגנית יו"ר החברה. מעצרה התבצע בנקודה קריטית ביחסי ארה"ב-סין. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג הסכימו בשבוע שעבר על הפוגה זמנית בסכסוך הסחר במטרה לגבש הסדר באמצעות מו"מ. ארה"ב הציגה בפני סין חששות נוספים - החל מריגול וכלה בגניבת קניין רוחני, ובמדיניותה הצבאית של בייג'ינג בים סין הדרומי. 

במסגרת הלחץ בענייני הסחר, ארה"ב פתחה בקמפיין נגד וואווי שנחשבת מבחינתה לאיום על הביטחון הלאומי האמריקאי, בשל קשריה לכאורה עם ממשלת סין. ב-12 החודשים האחרונים נקטה וושינגטון שורת מהלכים להגבלת פעילותה העסקית של וואווי בשטח ארה"ב, ולאחרונה אף השיקה קמפיין שכנוע בינלאומי יוצא דופן במטרה להמריץ את בנות בריתה להטיל מגבלות דומות.

"הסלמה נגד וואווי"

מנג בת ה-46 היא בתו של מייסד ענקית הטלקום הסינית, ולאחרונה החל להתבסס מעמדה כמחליפתו הפוטנציאלית. היא אזרחית סינית שהייתה ידועה בשם האנגלי קתי מנג, לפני ששינתה אותו לסברינה מנג לפני כמה שנים. היא הצטרפה לחברה ב-1993 והחזיקה במגוון תפקידים בחטיבות ראיית חשבון. "סין תחשיב זאת להסלמה נגד וואווי ולהסגרה חוץ-טריטוריאלית", אמר ג'יימס מלבנון, מנהל קבלנית שירותי הביטחון SOS International. "יהיה לחץ פנימי עצום בסין להשיב את מנג למולדתה".

בשל הפרופיל הגבוה של מנג, מוטל כעת הרבה יותר על כף המאזניים לא רק מבחינת וואווי - אלא גם מבחינתן של ארה"ב וסין שפתחו במאמץ חדש ליישוב המתח ביניהן בתחומי הסחר והטכנולוגיה.

חברות טכנולוגיה סיניות אחרות כבר נענשו השנה בגין הפרת הסנקציות וגניבה לכאורה של סודות מסחריים בתחום עיצוב השבבים. מעצרה של מנג גם מנחית מהלומה אישית על אביה, רן ז'נגפיי בן ה-74, לשעבר מהנדס צבאי שהקים את וואווי לפני יותר משלושים שנה. הוא הפך את וואווי לאחת מאימפריות העסקים הסיניות הפרטיות הגדולות ביותר, גם מבחינה בינלאומית.

לאחרונה הגבירה וושינגטון את מאמציה לצמצם את הדומיננטיות העולמית של וואווי בתחום ציוד רשתות הטלקום, מחשש שהמערכות של הענקית הסינית עלולות לשמש את בייג'ינג לצורך ריגול. וואווי דוחה מזה זמן רב את טענותיה של ארה"ב.

מנג נעצרה בנמל התעופה בוונקובר במסגרת חניית ביניים קצרה, במסגרת חקירת חשד לפיה וואווי הפרה את הסנקציות על מכירת מוצרים לאירן. עם היוודע דבר המעצר, בחברה מסרו כי אין שום מידע לגבי התנהגות בלתי חוקית מצדה של מנג, והוסיפו כי וואווי מצייתת לחוקים ולתקנות בכל מקום שבו היא פועלת. 

באפריל דיווח "וול סטריט ג'ורנל" שמשרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה פלילית של פעילותה העסקית של וואווי באיראן. ב-2007 כיהנה מנג כמזכירת מועצת המנהלים של חברת החזקות של וואווי, שהחזיקה בבעלות על סקייקום טק (Skycom Tech), חברה הונג קונגית עם פעילות באיראן.

הרשויות האמריקאיות חושדות שוואווי מפירה את הסנקציות נגד איראן לפחות מאז 2016, כשארה"ב ערכה חקירה נגד יריבתה הקטנה של וואווי, החברה הסינית ZTE Corp, בחשדות דומים. משרד המסחר שחרר מסמכים פנימיים של ZTE שהוכיחו שהחברה בדקה כיצד ניהלה יריבה שזוהתה בשם "F7" עסקים דומים.

השנה העניש משרד המסחר האמריקאי את ZTE בגין הפרת תנאי הסנקציות, וכמעת גרם לסגירת החברה לאחר שאסר על חברות אמריקאיות למכור לה אספקה. לאחר מכן המתיק את העונש, אחרי ש-ZTE הסכימה לשלם קנס, לערוך שינויים בצוות ההנהלה שלה ולממן צוות של פקחים תאגידיים אמריקאים.

במסמך מאוגוסט 2011 נאמר שהצעתה של F7 לרכוש את החברה האמריקאית 3Leaf נתקלה בהתנגדות מצדה של וושינגטון. זוהי אינדיקציה חזקה לכך ש-F7 היא למעשה וואווי, שניסתה לרכוש את 3Leaf אז, אך נסוגה מכוונתה לאחר שצוות ביטחון לאומי אמריקאי המליץ לאסור את ביצוע העסקה.

שנייה בעולם בייצור סמארטפונים

וואווי היא היצרנית הגדולה בעולם של ציוד למגדלי תקשורת סלולרית, רשתות אינטרנט ותשתיות טלקום קשורות. היא ניצבת במקום השני בעולם ברשימת יצרניות הסמרטפונים. במשך שנים טענה וושינגטון שממשלת סין עשויה לאלץ את וואווי להשתמש בחומרה שהיא מוכרת ברחבי העולם לצורכי ריגול או שיבושי תקשורת. פקידים אמריקאים אומרים שהם מגבירים את המאמצים לבלום את פעילותה של וואווי, מכיוון שחברות התקשורת האלחוטית ברחבי העולם עומדות להשתדרג ל-G5, טכנולוגיה אלחוטית חדשה שתחבר לאינטרנט מספר גדול בהרבה של פריטים - רכיבים במפעלים, מכוניות אוטונומיות וחפצים שנמצאים בשימוש יומיומי כמו מכשירים לבישים לניטור מצב הבריאות. אותם פקידים אמריקאים אומרים כי אינם רוצים להעניק לבייג'ינג את הפוטנציאל להתערב ביקום ללא הרף באמצעות מכשירים מחוברים.

וואווי: מספרים

וואווי טוענת זה זמן רב שהיא חברה שנמצאת בבעלות עובדיה, וכי מעולם לא עסקה בריגול או בסבוטז' עבור כל ממשלה שהיא, וכי מעשים כאלה יסכנו את פעילותה העסקית. החברה אמרה שהיא אינה מציבה סיכונים גדולים יותר מיריבותיה, בהינתן העובדה שהן משתמשות באותה שרשרת אספקה.

עם זאת, כמה מבנות בריתה הקרובות ביותר של אמריקה, כולל מרבית המדינות בברית שיתוף המידע המודיעיני Five Eyes - שכוללת מדינות דוברות אנגלית - הולכות בעקבות ארה"ב. באוגוסט אסרה אוסטרליה על כניסתה של וואווי לרשתות G5 האוסטרליות. בשבוע שעבר מנעה ניו זילנד מאחת מחברות התקשורת האלחוטית הגדולות שלה להשתמש בציוד של וואווי. אתמול הודיעה BT Group הבריטית כי היא מסירה ציוד וואווי מהרשת שלה, לאחר שיומיים קודם לכן תהה ראש שירות הביון הבריטי אם על בריטניה להשתמש בציוד סיני. 

עוד כתבות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש