גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך נבנה אחד ממיזמי התחבורה הנועזים בעולם בזמן מונסונים

יותר מ-8,000 איש עובדים 24 שעות ביממה כדי לסיים עד 2021 את קו הרכבת התחתית של מומבאי, שישנע 1.6 מיליון נוסעים ביום על פני 34 ק"מ מתחת לאחת הערים הצפופות בעולם ● מנהלת המגה-פרויקט: "צריך למעשה לפתוח את הבטן של העיר בכל-כך הרבה מקומות ואז להתחיל לבנות"

עובדים באתר בנייה של הרכבת התחתית/ צילום: רויטרס Danish Siddiqui
עובדים באתר בנייה של הרכבת התחתית/ צילום: רויטרס Danish Siddiqui

אחד הפרויקטים המאתגרים ביותר בעולם נחפר כעת מתחת לאחת הערים הצפופות ביותר בעולם. אם הא יצליח, מומביי תהיה העיר המאוכלסת ביותר בעולם עם רכבת תחתית.

יותר מ-8,000 עובדים וצי של מכונות כרייה באורך 130 מטר עובדים 24 שעות ביממה, גם במהלך סופות מונסון, כדי לסיים את הרכבת התחתית שיהיו לה 27 תחנות לאורך 34 ק"מ באחד אזוריים העירוניים הצפופים ביותר בעולם במונחי אוכלוסייה, קרוב לאחת משכונות העוני הגדולות ביתר באסיה, מתחת לנמל תעופה, מקדשים ובניינים מהתקופה הקולוניאלית. הקו יסתיים באזור ירוק שבו עדיין מסתובבים טיגריסים.

הרכבת חוצה גם את המסורות הדתיות של הודו, את מערכת בתי המשפט וכל שכבה חברתית בעיר, עם אתגרים בכל תחנת עצירה.

חברת מומביי מטרו רייל בע"מ, מיזם משותף בין מדינת המחוז לממשלה המרכזית, נדרשה להתדיין עם אלפי משפחות ועסקים כדי לקבל את אישורם לעקור ממקומם, ונלחמה עם תושבים בבתי משפט בנושאי רעש, זכויות קרקע ואפילו קדושת האדמה.

למרות הקשיים, הסאבוויי הזו, שבנייתה החלה ב-2016, נבנית כעת בקצב של כ-1.7 ק"מ בחודש. עד כה הושלמו 15 ק"מ. "מטרו קו 3", בהשקעה של 3.3 מיליארד דולר, היא הרכבת התחתית הראשונה של מומביי, והיא צפויה לעמוד ביעד הסיום בסוף 2021.

עבודה קשה

הבטחת הבחירות של נרנדרה מודי

עם בחירות כלליות במאי השנה, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי להוט להפגין שהוא יכול להביא פרויקט תשתית קשה להפליא למדינה הזו של 1.3 מיליארד אזרחים.

מודי אמר בנאום בחודש שעבר שעד 2024 יהיו למומביי 270 ק"מ של קווי מטרו מתחת ומעל הקרקע. הממשלה "מקילה ומשפרת את החיים שלכם" עם תוכנית הרכבות התחתיות שלה, הוא אמר בנאומו.

יותר משבעה מיליון נוסעים נדחסים מדי בוקר על רשת רכבות הפרברים המיושנת של מומביי בדרך לעבודה. הצפיפות קיצונית עד כדי כך שהרשויות מגדירות אותה כ"צפיפות-על קיצונית", מה שאומר שהרכבות נושאות במקרים רבים כמעט פי שלושה ממגבלת נשיאת הנוסעים שלהן. כשמונה בני אדם מתים בכל יום ברכבת הזו, לפי פקידי חברת הרכבות. ב-11 החודשים הראשונים של 2018, 650 נוסעים מתו מנפילה מהרכבות, ועוד יותר נהרגו מחציית הפסים.

הרכבת החדשה תהיה הראשונה שתחצה את מרכז העיר, עם קרונות ממוזגי אוויר שינועו בעומק של כ-28 מטר בקרקע, ואומדן של 1.6 מיליון נוסעים ביום.

האישה שעומדת בראש המיזם

המנהלת המפתיעה של המגה-מיזם הזה היא אישה בת 48 שגדלה בעיירה קטנה במרחק 300 ק"מ ממומביי. אשוויני בהידה הצטיינה בבחינות הכניסה הידועות לשמצה לשירות הציבורי ב-1995, ועלתה מאז בסולם הקריירה כדי להפוך לאחת הנשים ההודיות הבודדות בצמרת.

"צריך למעשה לפתוח את הבטן של מומביי בכל-כך הרבה אתרים, ואז להתחיל לבנות", אמרה בהידה, מנכ"לית מומביי מטרו ליין קורפוריישן, MMRC.

"יש ייאוש", היא אומרת. "אנחנו באמת חייבים לעשות את זה. היה צריך לעשות את זה כבר מזמן".

העיר שנודעה בעבר כבומביי הייתה תמיד אחת הערים הקוסמופוליטניות והמגוונות ביותר בהודו. עם אוכלוסייה של 18.4 מיליון תושבים בעיר המורחבת, כמעט כל קהילה דתית, אתנית וקסטה מיוצגת כאן היכן שהוא. הבורסה של מומביי, BSE, נסגרת לרגל 12 חגים דתיים שונים, כולל של הינדים, מוסלמים ונוצרים.

הקהילה הפרסית הביעה התנגדות

הקהילה הפרסית הקטנה, 57,000 בני אדם, שהם צאצאי המיעוט הדתי הזורואסטרי שהגיע מפרס לפני מאות שנים, היא רבת עוצמה מבחינה כלכלית, עם נכסים ומקדשים ברחבי העיר. במרכז כל מקדש של הקהילה הזו שהיא בת 3,500 שנה ניצבת מדורה קדושה שלעתים תכופות לא כבתה זה יותר ממאה שנים.

הרכבת התחתית החדשה אמורה לעבור מתחת לשניים מהמקדשים. רק בני הקהילה רשאים להיכנס אליהם. יש שחוששים שהסאבוויי תפריע לתפילות ותחלל את האדמה הקדושה. אם נוסעים לא פרסיים או נשים בנידה יחלפו מתחת למקדש, קדושתו תחולל. אחרים חוששים שעבודות הכרייה והקמת התחנות יפגעו במקדשים או ייבשו את הבארות באתרי המקדשים.

יותר מ-50 פרסים, כולל כוהנים בגלימות הלבנות המסורתיות ונשים עם צעיפים לראשן, הגיעו לבית המשפט העליון של מומביי לשימוע שנערך ביולי. עורך דין של MMRC הזהיר שמנהרת הרכבת עלולה לקרוס אם עבודות הכרייה ייפסקו לזמן רב מדי.

אחרי שישה חודשי עצירת עבודות סמוך למקדשים, בית המשפט העניק לחברת רכבות המטרו רשות להמשיך בעבודות בנובמבר.

MMRC טיפלה ב-65 דיונים בבתי משפט שנגעו לבניית המטרו, כמחציתם עדיין פתוחים. בין הדיונים כמה תלונות על זכויות אדמה וקניין, רעש, חופש דת והגנה על עצים לאורך מסלול המטרו.

כדי להשלים את הקו מהר ככל האפשר, 17 מכונות כרייה, כל אחת מהן באורך מגרש כדורגל, חופרות בו זמנית את המנהרות דרך שכבת סלע שמתחת לעיר.

צפופה פי 3 יותר מניו יורק

רק דאקה בירת בנגלדש צפופה יותר ממומביי, לפי נתוני האו"ם. דאקה בונה מטרו על-קרקעי. למומביי יש ממוצע של 82,000 תושבים למייל רבוע, פי שלושה מהצפיפות של ניו יורק סיטי.

רחובות דרום מומביי מתאפיינים בבניינים עם תחזוקה גרועה שהוקמו בתקופה הקולוניאלית. MMRC בדקה אלפי בניינים כאלו לפני תחילת הכרייה, וחיזקה חלק מהם שהיו בסכנת קריסה.

כשחלק מבניין מט ליפול קרס באפריל, ודייר שישן נפל מגובה שתי קומות, תושבי הסביבה, פוליטיקאים והתקשורת מיהרו להאשים את MMRC. החברה טענה שהבנייה שלה הייתה רחוקה מכדי להשפיע על הבניין. היא שיגרה צוותים כדי לשכנע את התושבים שבניית המטרו אינה הבעיה, וחיזקה בניינים אחרים באזור.

המנכ"לית בהידה לוקחת עיתונאים לאתרי הבנייה, מפרסמת מודעות בעיתונים וכותבת במגזינים טורים שמסבירים למה העיר זקוקה לקו המטרו. יש לה פגישות עם תושבים ועם ארגונים דתיים והופעות בטלוויזיה, בדיונים על המטרו, כמובן.

היא שומעת את אותן השאלות שוב ושוב מהתושבים שהיא פוגשת: "איך זה לא יוצף במהלך המונסון?" "האם הבנייה תפגע בבניינים שלנו?", "למה את לא יכולה לבנות במסלול אחר?". היא מגיבה בתשובות מפורטות, בדיבור איטי.

גשומה הרבה יותר מלונדון

בעונת המונסון, מומביי מקבלת בארבעה חודשים יותר גשם מאשר לונדון מקבלת בשלוש שנים. הגשמים של יוני-ספטמבר הופכים את הכבישים ואת מסילות הרכבת לנהרות, ומשביתים תחבורה, בתי ספר ועסקים לכמה ימים.

עצירת בנייה בגלל גשם כבד היא הנורמה, אבל MMRC רוצה לעמוד בלוח הזמנים שלה, ולכן היא הציבה יותר מ-200 משאבות מים.

כאשר הגשם היכה בקיץ האחרון, עובדים החברה המשיכו לעבוד תחת עדכונים מדי שעה של המצב שסיפקו להם מנהלי אתרי הבנייה שהיו מקושרים באמצעות ווטסאפ. המטרו אפילו השאיל משאבות מים לרשויות מקומיות כדי להוריד את מפלס המים במקומות אחרים. העבודה בקו המטרו עצמו הופסקה לכל היותר לכמה שעות.

עיר של עניים ומיליארדרים

כמחצית מתושבי העיר חיים בסלאמס, שכונות העוני, אבל במומביי קיים גם אחד הריכוזים הגבוהים בעולם של מיליארדרים.

התחנה הראשונה של המטרו היא באחת משכונות היוקרה בעיר, Cuffe Parade, שבה דירת ארבעה חדרים יכולה לעלות מיליון דולר. בשכונה הזו קיימים ביתני ענק קולוניאליים מפוארים שמשקיפים על הים הערבי.

הדירה של עורך הדין רובין יסינגאני משקיפה על מכתש תחנת המטרו והוא אומר שהבנייה שנמשכת 24 שעות מחזיקה את בנותיו ערות בלילה. יותר מפעם אחת הוא ביקר באתר בשעות בוקר מוקדמות כדי לבקש להפסיק את העבודות.

בתי משפט הכריעו באוגוסט שבניית התשתית החיונית חשובה יותר מהנוחות של התושבים. העבודות חזרו להתנהל בכל שעות היממה.

כ-42% מתושבי מומביי חיים בשכונות עוני, לפי סקר אוכלוסין מ-2011, המעודכן ביותר. הם אינם בעלי האדמה ולעתים הם מקימים למשפחותיהם מעין מגדלים זעירים. העברת תושבים שם היא עניין מסובך.

MMRC העבירה יותר מ-2,800 משפחות ועסקים לאורך קו המטרו. כל ההעברות הללו הן "באופן חוקי בפיקוח הרשויות הרלבנטיות, וכאשר מגורים חלופיים מובטחים". החברה גם מסייעת למשפחות להסתגל לסביבתן החדשה, מלמדת אותן לשלם חשבונות ומתחזקת את הדירות שלהן. 

עוד כתבות

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

סטארמר מעניק לנשיא טראמפ בבית הלבן את ההזמנה מהמלך צ'ארלס / צילום: ap, Carl Court

גרעין והשקעות במיליארדים: בבריטניה מקווים שביקור טראמפ ימריץ את הכלכלה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יבקר השבוע בבריטניה, וראש הממשלה קיר סטארמר נחוש לנצל הכרזות על השקעות בתחום הבינה מלאכותית והאנרגיה הגרעינית כדי לשפר את התדמית הכלכלית של הממלכה ● למשלחת האמריקאית יצטרפו מנכ"לי החברות OpenAi ואנבידיה

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל, העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

ח''כ אריאל קלנר, הליכוד יומן הלילה, גלי ישראל, 27.08.25 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תזכורת תקופתית: בנט ולפיד לא הגדילו את הכסף הקטארי

תחת נתניהו החל להיכנס כסף מקטאר לממשלת חמאס ברצועה, ונקבע כי הסכום יעמוד על 360 מיליון דולר ● למרות הטענות בקואליציה, תחת בנט ולפיד זה לא השתנה ● המשרוקית של גלובס

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים, ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

הפד הודיע על הורדת הריבית בארה"ב, צופה עוד שתי הורדות עד סוף השנה

האינפלציה מעל ליעד, אבל שוק עבודה חלש הכריע את הכף ולאחר תשעה חודשים - הריבית ירדה ב-0.25% ל-4.25% ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול תיאר את המהלך ככזה שנועד לניהול סיכונים, השוק קיבל את זה באכזבה ● הפד צופה עוד שתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● סטיבןן מירן, המינוי של טראמפ לפד, הצביע נגד ודרש הפחתה של 0.5% ● וגם האזהרה של ג’יי.פי.מורגן

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קווינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קווינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

רכישות האונליין: האתרים הבינלאומיים בעלייה, הישראליים בירידה

רכישות הישראלים באונליין בחודש אוגוסט הסתכמו בהיקף דומה לזה של יולי ● באתרים הישראלים נרשמה ירידה של 6%, ובאתרים הבינלאומיים נרשמה עלייה של 3% ● בתמהיל האתרים המובילים בולטת נוכחות אתרים מתחום התיירות והאירוח ● "בגזרה הבינלאומית, הטריו הסיני - עליאקספרס, שיין וטמו - שומר על ההגמוניה" ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

20 שנה לרפורמה שטלטלה את שוק ההון: מה קרה לכוחם של הבנקים?

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים לאחר מכן כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם שמרו על ההגמוניה לאורך השנים ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד