גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזהב הסיבירי שעשוי לשפר את עתיד הרובל

מרבץ זהב בתולי שנמצא בסיביר ונחשב לגדול בעולם, עשוי לספק למוסקבה תמיכה במטבע שלה, וגיבוי אדיר מפני עיצומים בינלאומיים ● הזהב הפך להחזקה העיקרית של היתרות בבנק הרוסי, עם שיעור שכמעט הוכפל בהשוואה ל-2014

מכרה זהב בסיביר/   צילום: רויטרס, Ilya Naymushin
מכרה זהב בסיביר/ צילום: רויטרס, Ilya Naymushin

מתחת לקרקע בסוחוי לוג בצפון מזרח סיביר טמונים מרבצים רבים של זהב, לפי חברת הפקת הזהב הגדולה ברוסיה, Polyus PJSC. ניצול שלהם עשוי לספק לבנק המרכזי הרוסי גיבוי אדיר וחסין מפני עיצומים בינלאומיים למטבע שלו.

בדיקות שהוזמנו על ידי החברה בשנה שעברה ובוצעו על ידי החברה האוסטרלית AMC Consultants, יחד עם סקר שנערך ב-2018, קבעו שישנם 63 מיליון אונקיות זהב בסוחוי לוג, הודיעה פוליוס למשקיעים. אנליסטים עצמאיים של כרייה אמנם לא אישרו את האומדן הזה, אך רבים מהם מתייחסים לסוחוי לוג כאל מרבץ הזהב הבתולי הגדול ביותר בעולם.

"וזו יכולה להיות רק ההתחלה", אומרת הגיאולוגית של פוליוס, סבטלנה דיס. "הזהב עשוי להימתח הרבה מעבר לתחום הרישיון של סוחוי לוג". פוליוס אומרת שהמכרה הפוטנציאלי הזה מכיל רבע מכל מרבצי הזהב התת-קרקעיים הידועים של רוסיה.

החדשות הן בשורה טובה הן לפוליוס והן לממשלת רוסיה. שלא כמו מפיקות זהב אחרות שמוציאות את תוצרתן לשוק העולמי, פוליוס מוכרת את הזהב שלה אך ורק לבנקי מדינה רוסיים גדולים, שמוכרים אותו לבנק המרכזי. כשהכרייה תתחיל, הבנק יוכל להשתמש בזהב שבמכרה כדי לתמוך ברובל שלו או למכור אותו תמורת מט"ח בזמני משבר.

רוסיה פונה לזהב

ההחזקה העיקרית

הזהב הפך להחזקה העיקרית של היתרות בבנק המרכזי הרוסי, עם שיעור שכמעט הוכפל בהשוואה ל-2014, כשהבנק החל למכור את החזקותיו באג"ח אוצר אמריקאי ובדולרים על רקע המתחים המוגברים בין רוסיה לארה"ב.

בשנה שעברה, סגן הנגיד הרוסי דמיטרי טולין אמר בפרלמנט שמחירי הזהב אמנם עלולים לעבוד תנודות, אך "זוהי ערבות של 100% מפני סיכונים משפטיים ופוליטיים".

רוסיה אינה לבדה בחשיבות שהיא מייחסת לזהב. בנקים מרכזיים ברחבי העולם הגדילו את רכישות הזהב שלהם בעשור האחרון. בשנה שעברה נרשמה הקנייה הגדולה ביותר מאז 2015, כאשר יותר מדינות מתפתחות הגדילו את היתרות שלהן.

הבנק המרכזי הרוסי קנה ככל הנראה 270 טון זהב, יותר משליש מסך קניית הזהב על ידי בנקים מרכזיים בעולם, והוא לכן הקונה הגדול ביותר של זהב ובהרבה, לפי ג'ונלו ליאנג, אנליסטית בכירה במטאלס פוקוס, חברת ייעוץ מלונדון. "רוסיה תישאר כנראה רוכשת זהב גדולה בהתחשב בתפוקת המכרות שלה", היא אומרת.

עסקאות הזהב של פוליוס, שמבוטאות בדולרים בשוק המתכת הפיזית בלונדון, מתבצעות אך ורק ברובל, ולכן הרכישות זולות וקלות לבנקים הרוסיים. רוב הבנקים המרכזיים קונים את מטילי הזהב שלהם בבורסות העולמיות בדולרים.

החזקות נוקשות

הגדיל את היתרות

הבנק המרכזי הרוסי מסר בחודש שעבר שב-12 החודשים שהסתיימו ביוני, הוא הגדיל את חלקן של יתרות הזהב שלו ב-14% ל-76.7 מיליארד דולר, וקנה אירו ויואן תוך מכירת כ-100 מיליארד דולר באג"ח אוצר אמריקאי ובמטבע האמריקאי.

סוחוי לוג, שבו תתבצע הפקת זהב ממכרה פתוח משנת 2025 לערך, מבטיח אספקה קבועה של זהב בעתיד.

"זהו הגביע הקדוש האפקטיבי של הכרייה, בהתחשב באיכות ובממדים של האתר הזה", אמר סמנכ"ל הכספים של פוליוס, מיכאיל סטיסקין. הוא הוסיף שפוליוס תמכור זהב מסוחוי לוג לבנק המרכזי הרוסי "כל עוד יש ביקוש".

ההיסטוריה של החברה הזו הייתה קשורה לעליות ולמורדות ביחסי רוסיה וארה"ב. ב-2015 פוליוס מחקה את הרישום שלה למסחר בבורסת לונדון, אחרי ההרעה ביחסים עם המערב בעקבות משבר אוקראינה וסיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה שנה לפני כן. ב-2017, בחיפוש אחרי הון, פוליוס נרשמה מחדש למסחר בלונדון, וביצעה הנפקת משנה בבורסת מוסקבה.

החברה לא נפגעה מהעיצומים של ארה"ב, אך המשקיעים חוששים מאמצעים נוספים של וושינגטון שעלולים לחול עליה. בשנה שעברה העלו מחוקקים אמריקאים את הרעיון של עיצומים נגד חברות שבבעלות קרובי משפחה של אנשי עסקים שברשימה השחורה של הממשל.

אחד כזה הוא הטייקון הרוסי סולימן קרימוב, שקנה החזקה ראשונה בפוליוס ב-2009. הוא העביר את מניותיו לנאמנות עיוורת למשפחתו כשהוא הפך לחבר פרלמנט. ב-2015 המניות הללו הועברו לבנו סעיד, שמחזיק כעת ביותר מ-82% מהחברה.

הדגימות נבדקות

לפי שעה, הגיאולוגים של פוליוס בודקים גלילים ענקיים של סלע שהוצאו משכבת הקרקע של סוחוי לוג. הם עובדים במשמרות של 12 שעות, ובוחנים את הדגימות כדי להבחין בשינויים בצבע, בתצורה ובמרקם, ולהכניס את הנתונים למסד נתונים דיגיטלי. פוליוס הופכת את המידע הזה למודל תלת-ממד של מה שטמון באדמה, כדי להחליט איך לחפור.

הדגימות מנוקות ונטחנות, והאבקה נשלחת במעטפות של 200 מיליגרם למעבדה עצמאית בצ'יטה, במרחק של כ-1,000 ק"מ. המעבדה והמומחים האוסטרלים של AMC אישרו יותר עפרות זהב ממה שהניחו תחילה בדרגה של 2.1 גרם לטון. לפי מועצת הזהב העולמית, זהו הדירוג הממוצע לעפרות זהב ממכרות פתוחים, ומעל הדירוג החציוני העולמי.

סוחוי לוג נתגלה לראשונה ב-1961 אחרי שגיאולוג סובייטי העריך ששכבות הסלע, שדמו לאלו של דרום דקוטה בשנות בהלת הזהב שהיו בה, עשויות להחזיק יתרות גדולות של זהב. אחרי עשרות שנים של ניהול כושל סובייטי שעיכב את ניצול היתרות, ממשלת רוסיה ביצעה את אומדן היתרות הראשון באזור בסוף שנות ה-90.

פוליוס רואה את סוחוי לוג, יחד עם מכרה גדול אחר במזרח סיביר, נטאלקה, כמנגנון ביטחון מפני המיזוגים שצפויים להערכתה בתעשיית הפקת הזהב, כאשר איכות המתכת תרד במקומות רבים. פוליוס מחזיקה כעת ב-58.4% מהמכרה, ובכוונתה לקנות את כל הזכויות.

החברה אומרת שהיא מתככנת השקעה כוללת של 2-2.5 מיליארד דולר בסוחוי לוג בכמה שנים. לפי שעה, הסמנכ"ל סטיסקין אומר שפוליוס מאמינה שהיא תוכל לממן את הפרויקט לגמרי בכוחות עצמה. אפשרויות אחרות כוללות הבאת שותפה או הלוואות מבנקים רוסיים.

לפי פוליוס, סוחוי לוג צפוי להפיק יותר מ-1.6 מיליון אונקיות זהב בשנה, במשך יותר מ-35 שנים, תוחלת חיים שהיא אחת הממושכות מבין כל מכרות הזהב בעולם. 

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

בחברות הטק מנסים להילחם בהונאות משקיעים. אלה הכלים החדשים שלהם

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מציאות הפוכה / צילום: Shutterstock

אם תסתכלו על הנתונים האלה תקבלו רושם שונה לחלוטין על מה שעומד לקרות בשווקים

בזמן שמחירי המניות מאותתים על צפי להורדת ריבית, תשואת השיא באג"ח הממשלתיות משקפת תחזית הפוכה ● בשוק הסחורות הבהלה לזהב שוברת שיאים, תרחיש השמור לחששות מפני גלישה למיתון, בעוד שהנפט משדר עסקים כרגיל ● אז מה ההסבר לנתונים הסותרים לכאורה, וכיצד ניתן להרוויח מכך

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

כרזת ''הצרעה הירוקה'' של ברוס לי. דיאלוגים שנונים מסרטי קונג פו / צילום: Reuters, ARCHIVIO GBB / CONTRASTO

על הספר החדש של טרנטינו וההערצה שלו לאלימות פרועה

הבמאי האמריקאי האייקוני קוונטין טרנטינו, הוציא לאחרונה ממואר בו הוא מדביק את הקורא בתשוקתו לקולנוע ולתרבות הפופ של שנות ה-70 שמלווה אותו מגיל צעיר

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר. בשבוע שעבר בטהרן / צילום: Associated Press

להגיע לים התיכון, זה מה שהם תמיד רצו

ניחושים על מצב הדעת האיראני: האם רגשי עליונות אתנית בני 2,500 שנה משתפים פעולה עם משיחיות אסלאמית?

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

כך התמלאו שורות הצבא ברחפנים וברובוטים מתוצרת חברות ישראליות קטנות

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים