גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עולם התעופה מול עולם הנדל"ן: המלחמה על שדה דב צריכה להיות בכלל מסיבות אחרות

ב-1 ביולי 2019 אמור שדה דב להיסגר לפעילות מסחרית ● על פניו, סגירת שדה דב משקפת מלחמה בין שתי חזיתות עיקריות: עולם התעופה מול עולם הנדל"ן ● אבל זאת חשיבה מצומצמת

שדה דב / צילום: תמר מצפי
שדה דב / צילום: תמר מצפי

אחרי שנים של מאבקים ועיכובים, ב-1 ביולי 2019 אמור שדה דב להיסגר לפעילות מסחרית. זה התאריך הרביעי במספר שבו נקבו לסגירת השדה, אולם כעת, יש שאומרים שבשל אווירת הבחירות, נדמה שהמהלך אכן ייצא לפועל. על פניו, סגירת שדה דב משקפת מלחמה בין שתי חזיתות עיקריות: עולם התעופה מול עולם הנדל"ן, אבל זאת חשיבה מצומצמת, ולהלן כמה נימוקים לכך: 

1. המהלך נוגד את המגמה החיובית בענף 

מספר הנוסעים, שעומד כיום על 4.1 מיליארד, נמצא במגמת עלייה וצפוי להכפיל את עצמו עד לשנת 2036. זה רלוונטי למדינת ישראל, וזה רלוונטי גם לתנועת תיירות הפנים, כך שסגירת שדה תעופה, שנחשב לנכס אסטרטגי ראשון במעלה עבור כל מדינה, היא מהלך שנוגד את המגמה החיובית שאליה הולך הענף.

זאת ועוד, תל-אביב, כמו ערים גדולות אחרות בעולם, צריכה נמל תעופה "ביתי", במיוחד לאור העובדה שנמל אחר לא צפוי להיבנות בקרוב, לפחות לא עד שיבשיל החזון של הקמת נמל על אי בים.

בנוסף, בשנה האחרונה מתעוררת משדה דב תנועת טיסות גם לקפריסין, זאת במקביל לטיסות לאילת. אמנם לא במספרים גדולים, אבל כאלטרנטיבה שהיא לאו דווקא בהיבט של מחיר אלא יותר עניין של נוחות - של שדה תעופה קטן שקרוב גאוגרפית לתושבי תל-אביב והשרון.

2. אלפי עובדים יצטרפו למעגל האבטלה 

אין ספק כי סגירת שדה דב תשליך גם על ישראייר וארקיע - ובעיקר על התעסוקה של העובדים בענף. ליבת הפעילות של ארקיע, המונה כ-700 עובדים, היא בטיסות הפנים לאילת, שבהן היא מחזיקה בנתח של 70%, ושתנועת הנוסעים בהן נאמדת בכ-1.4 מיליון בשנה.

ההערכות הן שסגירת שדה דב תוביל לירידה של 30% בפעילות הפנים לאילת - מה שצפוי להעביר יותר נוסעים לא רק לרכב הפרטי שלהם, אלא גם לנופש לחו"ל. כי אם כבר מגיעים לטרמינל 1 בנתב"ג, אז למה שלא לטוס לחו"ל ולשלם פחות מאשר מחיר החופשה באילת?

בנוסף, טיסה מנתב"ג כוללת הליך טרום טיסה ארוך ומסורבל יותר: הגעה כשעתיים לפני הטיסה, כולל פרוצדורת חניה אחרת, שכן הרכבת לא מגיעה לטרמינל 1 אלא לטרמינל 3 ומשם אפשר לעבור בשאטל. 

אגב, ארקיע וישראייר עדיין לא הגישו לרשות שדות התעופה בקשות ל"סלוטים" (חלונות המראה) מנתב"ג, ושתיהן עדיין מוכרות לנוסעים טיסות משדה דב לאילת למועדים שאחרי 1 ביולי. אמנם עם הערה שמתבררת רק לאחר ההזמנה כי הטיסות עשויות להתקיים מנתב"ג ובשעה אחרת, אבל עדיין הן נמכרות חרף ההצהרות כי שדה דב ייסגר עוד ב-1 ביולי. 

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, מספר לנו היום כי החברה מעריכה את הפגיעה בה בהיקף של 2 מיליון דולר. "ה-Ebitda (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) הממוצע שלנו נע בין 17 ל-20 מיליון דולר, והפגיעה הזו היא בבחינת כואב אבל נסבל".

לדבריו, "כשפינוי השדה עלה לסדר היום, הורדת מחירי הדירות הייתה הנושא המרכזי בפוליטיקה המקומית. לראש הממשלה היה חשוב לעשות למחירי הדירות מה שנעשה למחירי הסלולר. הקמפיין החל ב-2011 עם מחאת הקוטג', ושדה דב הפך לסמל של קרקע לעתודות בנייה של אלפי דירות מול קומץ תל-אביבים שיורד לאילת לסופ"ש. ההעמדה הזאת הבהירה לנו כי צריך להתייחס ברצינות לנושא הפינוי. בפוליטיקה, התעופה נתפסת כעסק לבעלי יכולת, ושוכחים שהיא מייצרת מקומות עבודה, שזה ענף מאיץ בפיתוח סביבתי, ושזה קטר להגדלת התוצר".

ועדיין, סירקיס אופטימי: "אני מאמין שבמחצית הראשונה של חודש מארס ראש הממשלה יודיע כי משהה ההחלטה. האמירה הזאת תיתן לו עוד חצי מנדט בקרב תושבי אילת. למרות המוכנות שלנו למצב קיצון, השדה לא ייסגר במועד המתוכנן".

בינתיים, עורכי הדין של ארקיע שיגרו השבוע מכתב חריף היוצא נגד סגירת שדה דב, בטענה כי "טרם התמלאו התנאים הנדרשים בחוק". לטענת החברה, התיקון האחרון לחוק הסמיך את שר הביטחון (ראש הממשלה בנימין נתניהו) לשנות את ההחלטה אחרי היוועצות עם הגורמים הרלוונטיים, אולם לא נעשתה לדבריה בחינה כזו. עוד טוענת ארקיע כי נתב"ג לא ערוך לקליטת מלוא הפעילות שלה - טענה שרשות שדות התעופה דוחה. במשרד הביטחון מאשרים כי היוועצות כזו טרם התקיימה.

3. עלויות נסיעה נוספות 

על-פי ההערכות, רק כ-25% מתיירות הפנים לאילת מגיעה לעיר בטיסה. הסיבה העיקרית לכך היא בראש ובראשונה המחיר היקר שיכול להגיע גם ל-700 שקל לטיסת הלוך ושוב לאדם. שנית, הגידול באחזקת רכבי ליסינג (שהדלק והבלאי הוא על חשבון העבודה) והרצון לניידות פשוטה וזולה יותר בתוך העיר אילת על פני הנסיעה במוניות, בעיקר כשמדובר במשפחה עם ילדים.

בנוסף, העובדה שטיסות הפנים מתל-אביב כבר לא נוחתות באילת אלא ברמון, מאריכה את הדרך לעיר ב-20 דקות אבל גם עולה יותר: כ-100 שקל לנסיעה במונית, או אופציה זולה יותר של אוטובוס (5 שקלים), לא כולל שישי-שבת. 

בכל מקרה, ארקיע וישראייר יכולות לצאת במחווה אחרת בשפה שמאוד מדברת לפוליטיקאים - יוקר המחיה. שתיהן יכולות להודיע שאם שדה דב יישאר במתכונת כזו או אחרת, הן יורידו את מחירי הטיסות לאילת - מהלך שיעודד גם את התעופה הישראלית וגם את הפעילות הפנים-ארצית.

4. הפתרון הנכון: להשאיר מסלול אחד 

הצעת חוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' יחד עם עשרות חברי כנסת ממגוון סיעות, המחזקת את המתווה שהציע בזמנו ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי להשארת מסלול אחד בשדה דב, "עושה שכל" ומאפשרת לשני העולמות - נדל"ן ותעופה - לחיות זה לצד זה. 

לפי המתווה, יוקצה שטח לבעלי הקרקעות לבניית אלפי יחידות דיור, אבל יישאר מסלול להמראות ולנחיתות. בית הנתיבות והשטח שבו ממוקמת ארקיע יפונה, ורצועת האדמה היקרה מפז (ממזרח לרחוב אבן גבירול) תהפוך לדירות. המנגנון הזה, נציין, עשוי גם לכלול פיצוי כספי לבעלי הנכסים. הבעיה שהוחלט ללכת לבחירות, ההצעה לא עלתה לדיון, ובינתיים מועד הפינוי מתקרב. 

ההצעה הזו מחייבת בחינה מחדש, שכן היא נכונה וחשובה לעולם התעופה הישראלי: היא מאפשרת את קיומו של שדה דב במתכונת מצומצמת ואת הפשרת השטחים לבנייה, זה לצד זה.

5. להשאיר את שדה דב גם עבור האילתים 

העיר אילת מונה 64 אלף תושבים, וראש העיר שלה, מאיר יצחק-הלוי, כבר הכריז שהיא נכנסת למצב חירום לאור סגירת שדה דב. הוא טוען - וזוכה על כך לביקורת וללחצים - כי סגירת שדה דב תנתק את החיבור של תושבי אילת למרכז.

אז נכון שהוא עצמו תמך בפינוי שדה התעופה שהיה במרכז העיר עם פתיחת שדה התעופה רמון, אבל המשמעות היא שגם תושבי אילת יצטרכו לנסוע עוד 20 ק"מ בדרך אל הטיסה למרכז ואז גם לנחות בנתב"ג, כך שהמסע מתארך והופך להיות מסורבל גם עבורם. 

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי