גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפליגים לרשת המס: נדחתה ייצוגית נגד רשות המסים בגין מס קנייה ומע"מ על יאכטות

המחוזי דחה בקשה לנהל ייצוגית נגד רשות המסים בדרישה להשבת סכומי מס קנייה ומע"מ בגין יבוא יאכטה פרטית העוגנת בישראל ● ביהמ"ש קבע כי לאחר אוגוסט 2013, עת נכנס לתוקף “מס העשירים” של יאיר לפיד, חלה חובת תשלום מס קנייה על היאכטה מרגע שעגנה לישראל

בעלי יאכטות פרטיות שיובאו לישראל חייבים בתשלום "מס העשירים" של ח"כ יאיר לפיד - כך קבע לאחרונה בית המשפט המחוזי מרכז, שדחה בקשה לניהול (אישור) תובענה ייצוגית נגד רשות המסים, בדרישה להשבת סכומי מס קנייה ומע"מ ששולמו בגין יבוא יאכטה פרטית שעוגנת במרינה בישראל.

בין היתר קבע בית המשפט כי עד לאוגוסט 2013 לא הוטל מס קנייה על יאכטות, ועל כן לא חלה חובת תשלום מס קנייה על בעלי יאכטות פרטיות. אולם לאחר מועד זה, עת נכנס לתוקף הצו המתקן ("מס העשירים" של לפיד), חלה חובת תשלום מס קנייה על היאכטה מרגע שנכנסה למרינה בהרצליה לראשונה לאחר 12 באוגוסט 2013.

עם זאת, למרות הקביעה החד-משמעית כי יש הצדקה להטלת מס קנייה ומע"מ על יאכטות פרטיות, יש מי שסבור כי מדובר דווקא בבשורה טובה לבעלי היאכטות, וכי הלכה למעשה תחם בית המשפט לראשונה את מסגרת הזמן שבה רשות המסים יכולה לדרוש את "מס העשירים" מבעלי היאכטות.

במרכז הבקשה הייצוגית עמדה הטענה כי רשות המסים גבתה את המסים שלא כדין, ובראשם "מס העשירים" של לפיד. במהלך 2017 חשף "גלובס" את העובדה ש"מס העשירים" של לפיד נוחת על בעלי היאכטות הישראלים. מראשית אותה שנה החלו מרבית בעלי היאכטות לקבל דרישות לתשלום מס קנייה, גם כאשר מדובר על יאכטות שנרכשו 10 ו-15 שנה קודם לכן. הבסיס לחיוב הוא החוק שנכנס לתוקפו באוגוסט 2013 - למשך 4 שנים - במסגרתו הוטלו מסים על מוצרי יוקרה, ובהם טרקטורונים ורכבי שטח, פרוות, ריהוט עתיק, יאכטות, אופנועי ים, מטוסים ועוד. על יבוא יאכטות (ומטוסים פרטיים) לארץ הוטל מס קנייה בשיעור 15%.

אולם עד לראשית 2017, מרבית בעלי היאכטות "הישנות", אלה המחזיקים בכלי השיט מעל 5 שנים, לא קיבלו דרישה לתשלום המס. דווקא לקראת מועד תפוגת תוקפו של "מס העשירים" השתנה מצבם של בעלי היאכטות, ואלה החלו לקבל דרישות לתשלום מס הקנייה עם כניסתם לארץ. בינתיים הוארך תוקף צו "מס העשירים", והוא בתוקף עד היום.

מטבע הדברים, הדרישה החדשה פתחה פתח למחלוקת בין בעלי היאכטות הישראלים לרשות המסים. כפי שנחשף ב"גלובס", בסיס המחלוקת המרכזי נגע בשאלה אם היאכטה יובאה לישראל או לא, ומתי זה קרה. אולם בהמשך חשף "גלובס" כי קיימות מחלוקות נוספות בין רשות המסים לבעלי היאכטות, כאשר המחלוקת החדשה נגעה למטרת רכישת היאכטה והשימוש בה - האם מדובר בשימוש עסקי או פרטי.

גבייה שלא כדין

בפסק הדין שניתן לאחרונה, ענה בית המשפט על אחת השאלות שהיו במחלוקת - והיא: מתי יראו יאכטה פרטית כמיובאת לישראל, ומהי מסגרת הזמן שבה ניתן יהיה לחייב את בעלי היאכטות הפרטיות במס.

התובע בבקשה לניהול הייצוגית הוא אזרח פיני שמרכז חייו בפינלנד, והוא נשוי לישראלית. בבעלותו יאכטה העוגנת במרינה בהרצליה משנת 2010. לאחר שקיבל מפקיד מכס תעודת עיכוב, הוא שילם במארס 2017 את המסים שנדרשו ממנו בגין יבוא כלי השיט לישראל.

בהמשך לכך הגיש האזרח הפיני לבית המשפט בקשה לניהול תביעה ייצוגית נגד רשות המסים, בטענה כי נגבו ממנו שלא כדין מס קנייה בסך של 44,202 שקל ומע"מ בסך של 57,610 שקל. לטענת התובע, הטלת מס הקנייה בצו מאוגוסט על כלי שיט נעשתה בהיעדר תכלית חקיקה מפורטת שעליה ניתן להסתמך - ולכן היא אינה חוקית. לחלופין, נטען כי כלי השיט הוא טובין הפטור ממס או ששיעורו אפס.

עוד נטען בבקשה כי ככל שמדובר ביבוא טובין לישראל, אזי ממועד הכניסה הראשונה של כלי השיט לארץ, מתחיל מירוץ ההתיישנות, ולכן הודעת החיוב שהוצאה ביחס לתובע הייצוגי הוצאה לאחר חלוף מועד ההתיישנות הקבוע בחוק מסים עקיפים (מס ששולם ביתר או בחסר).

רשות המסים טענה מנגד כי במסגרת התובענה לא מבוקש להשיב סכומי מס שנגבו שלא כדין, אלא מבוקש לתקוף את גביית המס על-פי דין. משום כך, נטען, דינה של הבקשה לאישור ייצוגית הוא סילוק על הסף בהיעדר עילה.

מטרות פיסקליות

שופט המיסוי מבית המשפט המחוזי מרכז, אביגדור דורות, לא קיבל את טענותיו של בעל היאכטה וציין, בין היתר, כי הצו המטיל את "מס העשירים" נבע ממדיניות מוצהרת של משרד האוצר באוגוסט 2013 להטיל מס על מוצרי מותרות, ו"בתי המשפט נוהגים ריסון משמעותי בבואם לבחון חוקיות של חקיקת משנה שזכתה לגושפנקא פרלמנטרית ובפרט בסוגיות כלכליות".

עוד צוין בפסק הדין כי "חוקי המס נועדו לשרת שלל מטרות פיסקליות וחברתיות רחבות. באמצעות המס מעודדים פעולות שרוצים לעודדן ומרתיעים מפני פעולות שרוצים למונען. חקיקת המס מעודדת תעשייה, מדע ומחקר ומביאה לחלוקה מחדש של אמצעי הייצור. המסקנה היא שאין מקום לקבלת טענה בדבר היעדר תכלית חקיקה מפורטת המביאה לבטלות הצו המתקן".

השופט דחה גם את טענת בעל היאכטה, שלפיה כלי השיט שלו עוגן במרינה בהרצליה משנת 2010, ולפתע פתאום ב-2016 עוכב על-ידי פקיד מכס - ועל כן חלה התיישנות על הדרישה. השופט ציין כי הטלת מס הקנייה נכנסה לתוקפה ב-12 באוגוסט 2018, כך שחלפו מיום כניסת הצו המתקן לתוקפו ועד למסירת דרישת התשלום ממנו, שנתיים, 8 חודשים ו-18 ימים. "משום כך", קבע השופט, "אין כל בסיס לטענת ההתיישנות".

השופט ציין כי תקופת ההתיישנות הוגדרה כ-5 שנים מהיום בו נתהווה החסר במס לגבי טובין שיובאו, וכ-3 שנים לגבי טובין אחרים. "בענייננו, מדובר בטובין שיובאו, ועל כן התקופה הקובעת היא 5 שנים", קבע השופט.

בהקשר זה ניסה התובע הייצוגי לטעון כי אין מדובר בטובין (מוצר). "כלי השיט מעולם לא הגיעו כטובין על אוניה", טען - אך השופט דחה טענה זו וקבע כי "אין בה ממש", וכי הכנסת יאכטה לארץ, גם אם לא הגיעה במכולה על אונייה כטובין אחר - נחשבת ליבוא.

שאלת התיישנות

הגם שלכאורה פסק הדין מנחית מכת מס על בעלי יאכטות פרטיות, שחלקם מנהלים מחלוקות מס ודיונים מול רשות המסים בשנתיים האחרונות, מסתבר כי יש מי שחושב שפסק הדין דווקא עשוי לסייע לחלק מהם לסיים את המחלוקת ללא נטל "מס העשירים".

לדברי מומחה המס עו"ד רני שורץ, שותף במשרד ירון אלדר פלר שורץ ושות', בית המשפט עושה סדר לגבי בעלי יאכטות "ישנות", שלא ידעו אם קיימת התיישנות על הטלת המס עליהם. לדבריו, "עד היום לא הייתה הכרעה שיפוטית ביחס לעמדת רשות המסים בגביית מס קנייה על סירות ישנות - האם היא נתונה להתיישנות, ואם כן לאיזו תקופה.

"רשות המסים מחזיקה בעמדה, שלפיה החבות במס קנייה קמה במועד הכניסה האחרון לישראל וממנו תמנה תקופת ההתיישנות. בפסק הדין מונה בית המשפט את תקופת ההתיישנות בת 5 שנים שקבוע בחוק מסים עקיפים ממועד כניסתו לתוקף של 'מס עשירים' (מאוגוסט 2013) ועד למועד העמדת הדרישה".

לדברי עו"ד שוורץ, "בהתאם לפסק הדין, כשמדובר בסירה שנכנסה לישראל לפני אוגוסט 2013, רשות המסים מנועה באוגוסט 2018 לדרוש בגין הסירות מס קנייה, הואיל וחלפה תקופה ההתיישנות". 

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו