גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא חיים בסרט: מה עובר על תעשיית בתי הקולנוע של ישראל

הפשיטה בחודש שעבר של הרשות לתחרות על משרדי פורום פילם, מפיצת הסרטים הגדולה בארץ, חשפה צד נוסף של התעשייה: חשד לתיאום מחירים בין בתי הקולנוע בניסיון לפגוע בתחרות ● אז מה הפלא שבשנה שעברה הלכנו פחות לקולנוע? ● האם הרגולטורים נרדמו בשמירה? ● "גלובס" ממפה את כל הכשלים והאתגרים בענף

סינמה סיטי נתניה / צילום: סיון פרג'
סינמה סיטי נתניה / צילום: סיון פרג'

תקופה מעניינת עוברת על ענף הקולנוע הישראלי. בצד הזכייה האחרונה באוסקר, גאווה ישראלית אין ספק, פשיטתה בחודש שעבר של הרשות לתחרות על משרדי פורום פילם, מפיצת הסרטים הגדולה בארץ, חשפה צד נוסף של התעשייה: תיאום מחירים לכאורה בין בתי הקולנוע והמפיצים בניסיון לפגוע בתחרות. זאת, לצד הביקורת הציבורית ארוכת השנים על מחירי הכרטיסים, העמלות הגבוהות עבור הזמנת כרטיסים באינטרנט, ומחירי הפופקורן והשתייה המופקעים שהופכים את הצפייה בסרט בקולנוע לחוויה שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו. 

שלוש שחקניות עיקריות מחזיקות בבתי הקולנוע בישראל: סינמה סיטי (30%), תיאטראות ישראל עם המותג yes פלאנט (26%) ורב-חן (7%) והוט סינמה (לשעבר גלובוס מקס, 22%). זאת, לצד שחקנים קטנים יותר כמו קולנוע לב (6%) וסינמטק ישראל (3%). כמות נכבדת לכל הדעות שאפשר היה להעריך כי תוביל לתחרות, אולם כפי שתראו בהמשך המצב בדיוק הפוך.

רווחיות בתי הקולנוע בארץ / נתונים: התאחדות בתי הקולנוע והלמ"ס

מספר בתי הקולנוע בישראל, כך לפי הלמ"ס, עומד כיום על 56, בעוד שמספר המסכים/אולמות עולה משנה לשנה ומגיע ל-402. אבל למרות ההיצע הגדל והחידושים המשוכללים שחלק מבתי הקולנוע מציעים לנו דוגמת מושבים רוטטים ומסכי IMAX שמשפרים את חוויית הצפייה - נתוני התאחדות ענף הקולנוע מגלים שבשנה שעברה דווקא הלכנו פחות לקולנוע. 16.7 מיליון כרטיסים נקנו ב-2018, ירידה לעומת 18.2 מיליון בשנה שלפני, זאת אחרי שנים של מגמת גידול שנעה בין 7% ל-9% מאז 2011. בהתאחדות, שנחשבת לגוף היציג של בעלי בתי הקולנוע, תולים את הסיבות לכך בקיום המונדיאל ב-2018 בשעות "פריים-טיים", ובחוסר ההצלחה היחסי של הסרטים - ובעיקר של אלה הישראלים.

רווחיות בתי הקולנוע בארץ / נתונים: התאחדות בתי הקולנוע והלמ"ס

לפי סקירת שוק של חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, תושבי השרון הם שיאני המבקרים בקולנוע בשנה שעברה (6.9 כרטיסים בממוצע בשנה לתושב); אחריהם תושבי חיפה (4.4 כרטיסים בשנה); תושבי ראשון-לציון (3.7 כרטיסים בשנה); ותל-אביב (2.7 כרטיסים לתושב בממוצע).

עם זאת, 2019 אמורה להיות אופטימית יותר הודות לכמה להיטים שבדרך: אנה ואלזה משובר הקופות "לשבור את הקרח", שחוזרות לסיבוב שני, "צעצוע של סיפור", אפיזודה נוספת של "מלחמת הכוכבים", סרט חדש ל"אווטאר" וגם פרק נוסף ב"מהיר ועצבני". האם זה מה שיחזיר את הישראלים לקולנוע? ימים יגידו. ומה לגבי התחרות והמחיר? "גלובס" ממפה את כל הכשלים והאתגרים הניצבים בפני הענף.

רווחיות בתי הקולנוע בארץ / נתונים: התאחדות בתי הקולנוע והלמ"ס

1. הפופולריות של הסרט קובעת את התגמול למפיצים

ראשית נסביר איך הענף מתנהל. כ-8 חברות הפצה פועלות היום בישראל והן מרוויחות בהתאם לפופולריות של הסרט וכמות הזמן שהוא מככב על המסך. שתי המפיצות הגדולות הן "תיאטראות ישראל" (yes פלאנט) באמצעות חברת פורום פילם (סוני, דיסני ועוד) ו"טוליפ אנטרטיינמנט" (מפיצת סרטי וורנר), כשאחריהן ניצבת חברת ההפצה הוותיקה "יונייטד קינג" שנמצאת בבעלות משפחת אדרי שמחזיקה גם בסינמה סיטי באמצעות חברת ניאו לינאו (שבה מחזיקים גם לאומי פרטנרס, הכשרה חברה לביטוח ועוד). 

איך זה עובד? כל מפיץ עובד באופן קבוע עם אולפנים בינלאומיים והוא האחראי לתהליך הלוקליזציה לסרטים - מבחירת השם בעברית, עבור בתרגום ובדיבוב ועד לשלטי הפרסום והליך השיווק. כשמדובר בסרטים "קטנים" ומקומיים (בשפות זרות, למשל), המפיצים יכולים לרכוש את זכויות ההפצה על סרטים רנדומליים שלא דרך הזכיין שעימו הם מצויים בקשר קבוע. זה גם דינם של מרבית הסרטים בעברית שלמרבה הצער אין להם ביקוש רב.

לפי התאחדות ענף הקולנוע, כשהסרט עולה לאקרנים הרווחים ממחיר הכרטיס נחלקים חצי-חצי בין המפיץ לבית הקולנוע - אולם הנתח הזה יורד ככל שחולף הזמן (על כך פירוט בהמשך). עם זאת, ההסכמים בין השניים מסחריים ואין עליהם כל פיקוח או מגבלה.

כאמור, מודל התגמול שמשלמים בתי הקולנוע למפיצים הוא פונקציה שנגזרת מהפופולריות של הסרט. הסכום שמקבל המפיץ, אחרי הקופון שהוא גוזר, עובר לתשלום עבור זכויות יוצרים ותמלוגים, כאשר על סרט "חזק" יתקבלו אחוזים משופרים. המתווה המקובל הוא 50% ממחיר הכרטיס כשהסרט רק עולה לאקרנים (מחיר הכרטיס בפועל ללא עמלת אינטרנט), כאשר האחוז הזה פוחת כאמור בהדרגה: 45% בשבוע השני וכך הלאה (קיזוז מדורג של 5% מדי שבוע או שבועיים).

האינטרס של המפיץ הוא שהסרט יוקרן כמה שיותר שבועות (6 שבועות נחשבים לזמן אידיאלי), ומבחינת בתי הקולנוע האינטרס הוא לתחלופה גבוהה של סרטים. באמצע ישנו כמובן אלמנט ההימור לצד אלמנט ההפתעה. הסרט "רפסודיה בוהמית" למשל, שבר את כל התחזיות והוא עדיין מוקרן למרות שעלה לאקרנים בתחילת נובמבר - מה שנחשב ל"טירוף" מבחינת גורמים בענף. הימור אחר שהסב נחת למפיצים היה הסרט הצרפתי "מחוברים לחיים" שבארבעת השבועות הראשונים להקרנתו דשדש, אולם נשאר בכל זאת חצי שנה בקולנוע.

2. הסכמים כובלים? הרשות לתחרות בודקת

בחודש שעבר הפתיעה כאמור הרשות לתחרות (לשעבר הרשות להגבלים עסקיים) כשפשטה על משרדי פורום פילם, המפיצה הגדולה של סרטי דיסני, סוני ופרמונט, בחשד כי פעלה על מנת לפגוע בתחרות. ברשות לא פירטו את הסיבות לפשיטה ("אנחנו לא מגיבים על נושאים שבבדיקה", מסרו), אולם ההערכות הן כי היא נגעה להסכמי ההפצה של הסרטים מול בתי הקולנוע המתחרים, תוך מניעה לכאורה של הפצת סרטים מובילים והפרת תנאי המיזוג עם חברת ההפצה מטלון, שאותה רכשה פורום פילם ב-2010. אז נמסר מפורום פילם כי "פורום פילם פועלת בתום לב וסמוכה ובטוחה כי לא נפל כל פגם בהתנהלותה. החברה משתפת פעולה עם הרשות ומאמינה כי העניין יתברר במהרה".

בעלי השליטה בחברה, האחים מוקי (משה) וישראל גרדינגר, הם גם הבעלים של חברת תיאטראות ישראל שמחזיקה ברשתות בתי הקולנוע yes פלאנט ורב-חן, כאשר מוקי אף משמש כיו"ר התאחדות ענף הקולנוע בישראל.

בנוסף להחזקות בישראל פעילה החברה גם בפולין, בצ'כיה, בסלובקיה, בהונגריה, ברומניה ובבולגריה, וב-2014 התמזגה עם הרשת הבריטית סינוורלד שמחזיקה בכ-2,000 מסכים ב-9 מדינות. אז מונה גרידינגר למנכ"ל הקבוצה המאוחדת. שלוש שנים לאחר מכן רכשה סינוורלד את הרשת האמריקאית ריגאל תמורת כ-3.6 מיליארד דולר - מיזוג שיצר ענקית שמפעילה כיום כ-9,500 מסכים ברחבי ארה"ב ואירופה.

כמקובל בחקירות שמבצעת הרשות, תיק החקירה הנוכחי נבחן במחלקה המשפטית שאמורה לאחר מכן להחליט האם להעמיד לדין את החברה ואת נושאי המשרה הרלוונטיים, או לנקוט בהליכים משפטיים אחרים אם אכן יתברר שהחברה פעלה באופן שפוגע בתחרות.

3. בענף טוענים: "המחירים בארץ נמוכים מהמקובל"

זה לא סוד שהבילוי בקולנוע הפך בשנים האחרונות ליקר יותר. לפי שנתיים העלו הרשתות בזו אחר זו את מחיר הכרטיס ל-40 שקל בקופה, במקום 39 שקל לפני כן. המחיר למזמינים באינטרנט, שסביר היה לחשוב שיהיה זול יותר בשל החיסכון התיאורטי, התקבע על 44 שקל. ניסיון לטפל בעמלה הנוספת עבור הזמנה מקוונת נכשל, אבל נגיע לכך בהמשך. את ההבדל הקטן תוכלו למצוא בתוספת שגובות הרשתות עבור סרטי תלת ממד - 6 שקלים בלב, לעומת 8 שקלים בהוט סינמה למשל.

אבל למרות שמחירי הכרטיסים בישראל נחשבים לגבוהים יותר לעומת ארצות הברית (כ-32 שקל) ואירופה (כ-34 שקל בממוצע) - שם המחירים גם לא ממש אחידים (למשל מחיר לילדים, לאמצע השבוע וכד'), ברשתות דווקא מלינים על המחירים הנמוכים לשיטתם. "המחירים בארץ נמוכים ממה שמקובל בעולם המערבי, ובשונה ממדינות אחרות אין אצלנו שינוי במחירים בין המרכז והפריפריה", אומר לנו מנכ"ל של אחת הרשתות הגדולות.

איך קרה שמחיר הכרטיס לסרט זהה אצל כל הרשתות?

"פעם זה לא היה ככה, אבל זה לא יישאר לאורך זמן. שכר המינימום עלה וגם חשבון החשמל שלנו מתייקר. כולנו מחכים לראות מי ימצמץ ראשון ויעלה את המחיר, ואחריו כולם יישרו קו. אין לי ספק בכך. 40 שקל זה מחיר הפסד". מנגד, גורם אחר סבור שעליית מחירים לא תתרחש בקרוב: "למרות עליית שכר המינימום אנחנו לא חושבים על העלאת המחיר. מאז מחאת הקוטג' אנחנו רגישים לכל הנושא הזה של העלאת מחירים, בדומה לגופים אחרים במשק. אני מעדיף להרוויח מהמסות, שיבואו אליי פעמיים בחודש במקום פעם אחת ורק לא להעלות את המחיר ב-4 שקלים".

את הטענה שהמחיר האחיד משקף שוק לא תחרותי שוללים בהתאחדות ענף הקולנוע וגורסים כי "אין לכך שום בסיס ואחיזה במציאות". הנימוק שמספקים בעלי הרשתות מסיט את התחרות למוצר ולא למחיר. "בסופו של דבר קולנוע הוא חוויה. התחרות היא לא על מחיר הכרטיס, אלא על איכות המסך, איכות המושב וכל המתחם שמסביב".

"בסוף זה עסק של שירות", אומר גורם אחר. "אנחנו בונים מתקנים משוכללים בסטנדרט בינלאומי וזאת השקעה שיש בה סיכון גבוה. בסוף הבילוי בקולנוע, גם אם מחשבים את מחיר הפופקורן, הוא הכי זול ביחס לבית קפה או למסעדה. יש לך 3 שעות של בילוי, חניה חינם שזה לא עניין של מה בכך, ועל הכול את משלמת 130-140 שקל לזוג - הבילוי הכי זול שיש".

4. עמלה קטנה ומרגיזה

לפני שנה נעשה ניסיון של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) לטפל בעמלת ההזמנה המקוונת. הצעת חוק לאסור על גבייתה עברה בקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה של הכנסת, אולם מיד לאחר מכן היא נעלמה וזנדברג נאלצה למשוך אותה אחרי שבמשרד התרבות התנגדו והיא הבינה שאין לה סיכוי לעבור.

בתי הקולנוע הם גופים פרטיים והעיסוק בעמלה הזאת נתון לפרשנות. מצד אחד, השכל הישר אומר שהיא חוסכת כסף על כוח אדם ושמוזר לגבות דמי שירות על פעולה שהלקוח מבצע בעצמו. מצד שני, גורמים מכל הרשתות שאיתם דיברנו טוענים שיש לכך הצדקה - לא רק בגלל שכך נהוג בכל העולם (לא רק בעולמות הקולנוע, אלא גם בבידור ובספורט), אלא לאור העובדה שמדובר במערכות שיש להן עלויות גבוהות שלא מאפשרות צמצום של שטחי מסחר, בדומה לעולמות אחרים באונליין דוגמת בנקאות או אופנה.

אחד הגורמים אף אמר ל"גלובס" כי "מצדי שאף אחד לא יזמין באתר. שיעמדו בתור וישלמו פחות - לי זה משתלם יותר. יש עלויות אבטחה לכרטיסי אשראי ותחזוקה של המערכות הללו. את קונה מראש מקום טוב באולם ולא עומדת בתור, אז למה שלא תשלמי על הנוחות ועל השירות הזה? אם זה אבסורד בעינייך תעמדי בתור". גורם אחר מחזק את הדברים ומוסיף כי "בשונה מעולם הבנקאות, האונליין לא מאפשר לצמצם שטחי מסחר. השטח הוא ההוצאה הכי גדולה שלי גם אם כולם יקנו אונליין. אז במקום 10 קופאים אעסיק 8? זה לא מייצר חיסכון, אלא מייצר עלויות. משכורת של איש טכני לאתר עולה פי 10 ממשכורת של קופאית".

רווחיות בתי הקולנוע בארץ / נתונים: התאחדות בתי הקולנוע והלמ"ס

גורם נוסף מציג זווית אחרת: "כשרוכשים באתר יש לא מעט ביטולים ועל כל ביטול אני משלם 2-3 שקלים לחברת האשראי. תארי לך שאם אגבה את זה מהקונים איזה עליהום זה יעורר. הכול פופוליזם טהור. בחרו ענף והחליטו שמתנכלים לו בשם הצדקנות. גם הצרכנים כבר יודעים שעל נוחות משלמים כסף. אחרי הכול אני עסק פרטי ולא הגיוני שיתערבו לי בתמחור".

עם זאת, מקרי העבר מלמדים כי לרוב הצעות חוק שפועלות לטובת הצרכן משוקללות בסופו של דבר במחירי המוצרים שעולים כי מישהו צריך לשלם על הצבת שלטים ליד המוצרים או על הצבת משקלים במחלקת הירקות והפירות. מנכ"ל סינמה סיטי, אבי אדרי, אף הצהיר בשעתו כי אם מחיר העמלות ירד - הכסף ייגבה מהצרכנים "כי מישהו צריך לשלם לבראד פיט. 50% ממחיר הכרטיס עובר למפיצים. במקום להעלות את מחיר הכרטיס אנחנו לוקחים עמלת אינטרנט כי הכסף הזה כולו נשאר אצלנו (מעמלות האינטרנט לא מפרישים עמלה למפיץ - מ.ר.ח). אם זה יבוטל אז על כל שקל שלקחתי עמלה אני צריך להוסיף שני שקלים למחיר הכרטיס".

בינתיים, ברוב האתרים לא תוכלו לדעת כמה יכולתם לחסוך אם הייתם רוכשים את אותו הכרטיס בקופה, ומדובר בשיעור לא מבוטל. לפי נייר עמדה שהכין ד"ר שלומי פריזט, לשעבר הכלכלן הראשי ברשות להגבלים עסקיים, ושהוצג לוועדת הכלכלה, שיעור המזמינים כרטיסים לקולנוע באינטרנט עומד על כ-15% בימים ראשון עד רביעי, ובסופי שבוע הוא מזנק ל-70%-80% לשעות מבוקשות ולסרטים מבוקשים, ולכ-50% לסרטים מבוקשים פחות.

5. 20 דקות של פרסומות, אבל ההכנסה שולית

הכנסה נוספת לרשתות הקולנוע מגיעה מעולמות הפרסום והחסויות, כאשר המפרסמים הבולטים בענף הם מקדונלד'ס, קוקה-קולה ותימקו (בירה קורונה).

אמנם במונחים של ענף הפרסום מדובר במספרים נמוכים המשקפים נתח של 1% בודד מכלל הוצאות הפרסום, אבל לפי נתוני איגוד השיווק ויפעת בקרת פרסום, בשנה שעברה הסתכמו ההכנסות של מדיית הקולנוע מפרסום ב-45 מיליון שקל, כולל חסויות. עם זאת, מדובר בירידה של 3% לעומת 2017 - אחרי שנים של גידול רצוף בהוצאות הפרסום. 

6. חוק הפופקורן גרע מההכנסות? תלוי את מי שואלים

"מכירת כרטיסים לא מחזיקה את בתי הקולנוע. מה שמאפשר את אחזקת המגה-קופלקסים זה המזנון, הפרסום ובמקומות שאפשר אז גם השכרה של שטחי מסחר לעסקים אחרים דוגמת בתי אוכל, כמו yes פלאנט בראשון-לציון או סינמה סיטי בגלילות", אומר לנו גורם בענף.

"זה חלק משמעותי מהתוכנית הכלכלית וזה מה שמאפשר לנו למכור כרטיס רק ב-40 שקל. אף בית קולנוע לא יכול לחיות רק ממכירת כרטיסים. מתוך מה שמשלמים נשאר פחות מחצי, וזה לא מחזיק לא את השכירות ולא את העלות של כוח האדם, שבמשמרת אחת יכול להגיע גם ל-200 איש. מישהו הרי צריך לנקות את הפופקורן מהשטיח בין סרט לסרט - ויש לכך מחיר", מוסיף אותו גורם.

ב-2014, בעקבות ביקורת חריפה על המחירים המופרזים במזנונים (שנמצאים אגב בבעלות בתי הקולנוע ולא בידי זכיינים, כפי שאולי אפשר היה לחשוב), חוקק חוק הפופקורן שאיפשר לציבור לחסוך מעט ולהביא מהבית אוכל ושתייה. עד כמה גרע החוק מהכנסות בתי הקולנוע? חלק מהגורמים שעימם שוחחנו הודו שישנה פגיעה, בעוד שאחרים טענו כי היא מינורית ושממילא אפשרו הכנסת מזון ושתייה עוד לפני החוק. ובכל זאת, אחד הגורמים אמר לנו כי "לעומת מחירי הכרטיסים, המחירים של הפופקורן והשתייה עולים מדי פעם ומאפשרים לנו להישאר מספיק רווחים".

"מדובר ב-100% פופוליזם", אמר לנו גורם נוסף מהענף. למה אין גם חוק הסנדוויצ'ים במסעדות? שיאפשרו לאנשים להביא מהבית אוכל למסעדה - זה בדיוק אותו הדבר. המודל שלי הוא להרוויח". 

אבל אם בכל זאת החלטתם להיות ספונטניים והגעתם לקולנוע בלי שתייה, תיאלצו לשלם - ולא מעט. בסינמה סיטי למשל,  כוס שתייה רגילה תעלה לכם 17 שקל וכוס בינונית 20 שקל; ואילו עבור פופקורן קטן תיאלצו להיפרד מ-20 שקל ומ-28 שקל עבור הגדול. אצל המתחרה yes פלאנט תשלמו מעט פחות: על כוס שתייה רגילה 16 שקל ועל בינונית 18 שקל; ועל פופקורן קטן 22 שקל ועל הגדול 26 שקל. מחירי הדילים בשתי הרשתות (פופקורן ושתייה) נעים בין 41 שקל ל-47 שקל. 

7. השנה שבה ייפתחו עוד מתחמים?

למרות שהמצב בשטח מראה אחרת עם הירידה במספר הכרטיסים שנמכרו בשנה שחלפה, בענף בוחרים שלא להתרגש. השנה, עשור לאחר הסגירה של בתי הקולנוע בקניון עזריאלי בתל-אביב, הוט סינמה צפויה להקים במקום 5 אולמות, במקביל למתחם של 12 אולמות שיקום בקניון עזריאלי הנגב (מתחם חדש שיחליף מתחם קיים בבאר שבע). 

מנגד, לא כולם אופטימיים בנוגע לצורך בבתי קולנוע נוספים. "הקניונים נשארו עם נדל"ן שצריך למלא אותו, לצד הצורך למשוך את הקהל לבילוי, אבל זה לא בהכרח יעבוד. קניון הוא מקום שבאים לקנות בו, ובתי קולנוע לא צריכים להיות בתוך מרכז קניות אלא בתוך מרכז בילוי שמשלב סרט ואוכל. בדומה לקניונים שנסגרו בעולם, גם בתי קולנוע שלא יצליחו למשוך קהל למכלול של חוויה - לא ישרדו". 

עוד כתבות

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש