הרשות לתחרות פשטה על משרדי פורום פילם בחשד לעבירה על חוק ההגבלים

פורום פילם היא חברת ההפצה של תאטראות ישראל שבבעלות מוקי גרידינגר, אשר בבעלותה בין היתר רשתות בתי הקולנוע יס פלאנט ורב-חן • מפורום פילם נמסר: "החברה משתפת פעולה עם רשות התחרות ומאמינה כי העניין יתברר במהרה"

יס פלאנט / צילום: אייל תגר
יס פלאנט / צילום: אייל תגר

הרשות לתחרות בראשות עו"ד מיכל הלפרין חוקרת חשד לעבירה על חוק ההגבלים העסקיים בתחום הפצת הסרטים. במסגרת החקירה פשטו אתמול (ד') חוקרי הרשות על משרדי פורום פילם, חברת ההפצה של תאטראות ישראל במשרדיה שבהרצליה. לפי שעה הרקע לחקירה אינו ידוע, אך ברור שפשיטה היא צעד חקירתי חריף מבחינה משפטית.

תאטראות ישראל, החברה-האם, מוכרת לציבור בארץ באמצעות שתי רשתות בתי הקולנוע שבבעלותה - יס פלאנט ורב-חן, ונחשבת לחברת בתי הקולנוע בעלת הפריסה הרחבה בישראל. בנוסף לפעילות בתי הקולנוע בארץ, מחזיקה תאטראות גם חברת הפצה מקומית בשם פורום פילם, שמפיצה בישראל את הסרטים של אולפני דיסני, פוקס וסוני.

ברשות לתחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים) ובפורום פילם סרבו להתייחס לנסיבות החקירה. פורום פילם מסרה בתגובה: "פורום פילם פועלת בתום-לב וסמוכה ובטוחה כי לא נפל כל פגם בהתנהלותה. החברה משתפת פעולה עם רשות התחרות ומאמינה כי העניין יתברר במהרה".

על-פי נתוני משרד הייעוץ צ'מנסקי בן-שחר הנכונים ל-2017, הרשת השולטת בענף הקולנוע בארץ היא תאטראות ישראל, המחזיקה בכ-34% מהמסכים וכוללת את יס פלאנט (המהווה 26%) ורשת רב-חן (8%). הרשת השנייה בגודלה היא גלובוס מקס שבבעלות קבוצת אלקו, שמחזיקה בכ-25% מהמסכים; ואחריה סינמה סיטי, שנכון למועד הסקירה החזיקה בכ-24% מהמסכים; לצד מספר פעילים קטנים יותר, בהם רשת קולנוע לב שמחזיקה ב-6%.

הבעלים של תאטראות ישראל הוא מוקי גרידינגר, אשר לו פעילות רחבה בתחום הקולנוע מחוץ לישראל: במקביל לפעילות המקומית, מאז 1997 מפעילה תאטראות ישראל גם את רשת Cinema City בפולין, צ'כיה, סלובקיה, הונגריה, רומניה ובולגריה (על אף הדמיון בשם, לחברה אין כל קשר לסינמה סיטי בישראל). ב-2014 התמזגה החברה עם הרשת הבריטית סינוורלד שמחזיקה בכ-2000 מסכים ב-9 מדינות, וגרידינגר הפך להיות מנכ"ל הקבוצה המאוחדת. סינוורלד נסחרת בבורסה בלונדון, וברוב המדינות בהן היא פועלת היא מפעילה גם חברת הפצה.

בסוף 2017 סינוורלד דיווחה על עסקת ענק, במסגרתה רכשה את הרשת האמריקאית ריגאל תמורת כ-3.6 מיליארד דולר, מיזוג שיצר את רשת בתי הקולנוע השנייה בגודלה בעולם. החברה המאוחדת מפעילה כ-9,500 מסכים ברחבי ארה"ב ואירופה.