גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיזם לייצור בריכות גלים, תוסף קוקוס קפוא למים וקצפת כורכום לקפה: מה עובר על מייסד WeWork?

היזם הישראלי אדם נוימן, שהקים את חברת חללי העבודה WeWork, משקיע מאות מיליוני דולרים במיזמים יצירתיים לרבות ייצור בריכות גלים וקצפת כורכום לקפה ● המשקיעים שהזרימו לחברה כבר 9 מיליארד דולר שותקים, אבל המצב עשוי להשתנות אם WeWork תונפק: "זה יגרום להרמת גבה"

אדם נוימן / צילום:  רויטרס
אדם נוימן / צילום: רויטרס

אדם נוימן, מנכ"ל חברת WeWork וגולש גלים נלהב, לקח את המטוס של החברה להוואי במסגרת חופשה בחודש דצמבר, ועלה על הגל עם אגדת גלישה שהוא מעריץ, ליירד המילטון. ענקית חללי העבודה המשותפים של נוימן חתמה כמה שבועות לפני כן על עסקה עם המילטון, והודיעה בינואר על כך שהובילה השקעה של 32 מיליון דולר בחברת המזון שלו, Laird Superfood.

ההשקעה הזו הרחיבה סדרה של יוזמות מגוונות של WeWork, שמנסה להתרחב מעבר לעסק הליבה שלה, החכרה של חללי עבודה. היא מיתגה את עצמה מחדש לאחרונה כ-We Company, והמטרה המוצהרת שלה היא "להרים את התודעה העולמית".

הכיוונים החדשים של החברה יוצרים תמהיל מפוזר של עסקים שונים ומשונים. חלקם אכן קשורים לחללי עבודה ואילו אחרים, כמו Laird Superfood, מזכירים באופן חשוד את התחביבים של נוימן ותחומי העניין האישיים שלו. לחברה יש גם השקעה ביצרן של בריכות גלים, והיא פתחה בית ספר יסודי אחרי שנוימן ורעייתו רבקה התקשו לאתר בית ספר הולם לילדיהם.

אדם ורבקה נוימן/ צילום: :  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

צמיחה או הסחת דעת?

הניסיונות הללו של WeWork משקפים את חופש הפעולה שמשקיעים נותנים לעיתים למייסדים של חברות סטארט-אפ בשווי גבוה, לעצב אותן כראות עיניהם. ייתכן שהחברה תצמח כתוצאה מהרכישות הללו, אך באותה מידה ייתכן שהן הסחת דעת מן העיקר. כמה עובדים לשעבר אומרים שהרכישות הללו בלבלו אותם, בתקופה שבה החברה מנסה להגדיר מחדש את מגזר המשרדים.

כמה משקיעים ב-WeWork, כולל בעלת העניין הגדולה ביותר, קבוצת סופטבנק היפנית, סירבו להגיב. WeWork גייסה יותר מ-9 מיליארד דולר ושוויה נאמד כעת ב-47 מיליארד דולר. נוימן שולט למעשה בחברה עם רוב במניות ההצבעה, למרות שהוא מחזיק מניות מיעוט. הוא גרם לחששות בקרב כמה משקיעים בחברה בגלל הנוהג האחרון שלו לקנות נכסים ולהשכיר את שטחי המשרדים שלהם לחברה עצמה, דיווח העיתון בינואר.

ההשקעות המגוונות שקשורות לתחומי העניין של המנכ"ל עלולות להיות נושא לבדיקה של בעלי מניות אם החברה תנפיק את עצמה, כפי שהיא מאותתת שבכוונתה לעשות בסופו של דבר, אומרים אנליסטים ומומחים להתנהלות תאגידית.

"יהיה מאד בלתי רגיל לראות השקעות כאלו של חברה בורסאית", אמרה הילארי סייל, פרופסור בית הספר למשפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון שמתמחה במשילות/התנהלות תאגידית. ההשקעות שקשורות לנוימן "יגרמו כולן להרמת גבה" של משקיעים מוסדיים, להערכתה.

ההשקעות הלא שגרתיות של WeWork

WeWork אומרת שההשקעות הללו נבדקות על ידי מועצת המנהלים שלה ובכירי החברה, והן מיועדות להצליח מבחינה מסחרית. החברה, שדיווחה על הכנסות של 1.2 מיליארד דולר בינואר-ספטמבר 2018, אומרת שהדבק שמחבר את המוצרים והשירותים השונים הוא האתוס של WeWork - חיבור בני אדם וקידום יזמות.

WeWork עשתה כמה הימורים שאינם קשורים לתחומי העניין של נוימן, כמו חברת קידוד התוכנה Flatiron School ואתר ארגוני האירועים Meetup.com. בשנה שעברה היא קנתה חברת אופטימיזציה של מנועי חיפוש ושיווק, Conductor תמורת 126 מיליון דולר. הסטארט-אפ Meetup נקנה ב-116 מיליון דולר ב-2017.

WeWork השקיעה ב-2016 לראשונה שלא במשרדים בחברה הספרדית Wavegarden, שמייצרת בריכות גלים, גם לגלישה. נוימן פוקד לעיתים תכופות את לונג איילנד בימי הקיץ כדי לגלוש לפני העבודה, והוא טוען שגלישת גלים יוצרת קהילה, שהיא ערך מרכזי בחברה שלו.

WeWork שילמה 13.8 מיליון דולר במזומן ומניות שלה תמורת 42% מ- Wavegardenב-2016. כעבור שנה היא מחקה את הערך הזה לאפס, לפי מסמכי אג"ח שלה ודוחות פומביים של החברה הספרדית. מנהל ב- WeWorkאמר שהחברה הזו סבלה מירידה בהכנסות ב-2017, אבל העסקים התאוששו מאז, ונחתמו כבר עסקאות לאספקת 19 בריכות גלים.

חיבתו של נוימן לגלישת גלים התעוררה שוב בחודשים האחרונים, עם ההודעה על ההשקעה ב-Laird Superfood, שמוכרת מזון אורגני כמו קצפת כורכום לקפה ותוסף קוקוס קפוא למים. נוימן אמר למגזין פאסט קומפני שהוא טס לגלוש בהוואי עם המילטון בדצמבר, ושבר אצבע על גל בגובה שישה מטר.

WeWork מתארת את המטרה של Laird כזהה לזו שלה. העסקה דומה להשקעה בחברת משקה האנרגיה Kitu Life, שגם היא מייצרת קרם לקפה. נוימן הציע שהחברה תמכור את מוצרי שתי חברות הבת הללו לדיירי שטחי המשרד שלה, והיוזמה הזו עלתה יפה, מסר מנהל בחברה.

מטוס ב-60 מיליון דולר

בבית הספר היסודי הפרטי של החברה במנהטן, WeGrow, התלמידים מגיל שלוש מקבלים תוכנית לימודים מתקדמת שכוללת שיעורי יוגה ויזמות. שכר הלימוד השנתי יכול להגיע ל-42,000 דולר.

בני הזוג נוימן סיפרו לעובדי WeWork שהם חשבו על בית הספר הזה אחר של התלהבו מהאופציות הקיימות לחינוך חמשת ילדיהם, לפי אנשים שנכחו במפגש ההוא. רבקה נוימן דחקה בבעלה להקים במהירות את בית הספר, והבעל נרתם למימוש הרעיון אחרי שהיסס בתחילה.

בית הספר נפתח רשמית בסתיו שעבר, והוא יכפיל את גודלו בשנה הבאה. הכוונה היא להתבסס על מחקר מקיף, ולהיות מוסד "עם היגיון עסקי משלו", אמר המנהל ב- WeWork.

בדיווח למדינת ניו יורק, WeWork אמרה שהיא יכולה לשנות את המעמד של WeGrow למלכ"ר בעתיד, וכי בית הספר הזה "אינו נתפס על ידי WeWork כיוזמה עסקית רגילה".

נוימן מדבר לעיתים תכופות על שאיפות גדולות יותר שלו, כולל התרחבות עתידית למגזרים כמו בנקאות ומטוסים פרטיים. מי שגדל בקיבוץ בישראל מראה זה זמן רב תשוקה מיוחדת למטוסי סילון פרטיים. WeWork נהגה לחכור מטוסים למייסד והמנכ"ל שלה, וזה השתנה בשנה שעברה כאשר קנתה מטוס גאלפסטרים 650 מתקדם. המחיר ההתחלתי של מטוס כזה עומד על 60 מיליון דולר. מרשם הטיסות מראה שהוא היה בהוואי בסוף דצמבר.

הבכיר ב-WeWork אמר שהמטוס מוצדק על רקע העובדה שהחברה מפעילה שלוחות ביותר מ-25 מדינות וכפינוק למנכ"ל שאינו מקבל משכורת. לדבריו, נוימן מחזיר לחברה הוצאות על טיסות פרטיות שלו. 

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס