גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חושבים שעכשיו המצב בתחבורה ציבורית גרוע? חכו, חכו

לפי דוח המבקר, מוסדות התכנון שועטים קדימה ומשרד התחבורה מתקשה לעמוד בקצב ● כך, למשל, ברחבי ישראל מוקמות עוד ועוד שכונות שהפעלת האוטבוסים בהן היא כמעט ובלתי אפשרית

תחנת אוטובוס בתל אביב./ צילום : תמר מצפי
תחנת אוטובוס בתל אביב./ צילום : תמר מצפי

כמה מהבעיות הקשות ביותר במשרד התחבורה מתקיימות מתחת לפני השטח, בכל הקשור לתכנון תחבורה בעתיד ומעורבות בתכנון שכונות ואזורי תעסוקה לפני בנייתן. הליכי התכנון מתקדמים ללא התחשבות מספקת בצורכי התחבורה הציבורית, מה שמבטיח פקקים חמורים גם בעתיד.

עיקרי דוח המבקר על מצוקת העומסים בתחבורה הציבורית: 

מכרזים בעייתיים ומצוקת נהגים: למה האוטובוסים לא יעילים?

44% מכלל התושבים שלא מקבלים שירותי תחבורה ציבורית הם ערבים

מחסור בקרונות, במסילות ובחניות: רכבת ישראל לא עומדת בביקוש

עומדים במקום במטרופולין ת"א: הנסיעה בכבישים איטית בשליש ביחס למערב

הרכבת הקלה בירושלים הצליחה, אבל הנוסעים סובלים

כך משרד התחבורה תקע את הרכבל והרכבת הקלה לנצרת

שורה של יוזמות מיסוי על כלי רכב נקברו בזו אחר זו

עד 2016-2017 נושאים כמו נת"צים, מתקני תשתית וייעודי קרקע לא היו קיימים בהנחיות משרד התחבורה ולא נכללו בתכנון שכונות, יישובים ומרכזי תעסוקה. בתוכניות רבות לא היה נספח תחבורה, או שהייתה התייחסות למכוניות פרטיות בלבד. הניסיון לקדם תחבורה ציבורית נעשה רק לאחר שהבנייה החלה ולעיתים כבר הושלמה - למשל, סימון נתיב תחבורה ציבורית על חשבון נתיב למכוניות או מקומות חנייה. התנגדויות תושבים לחניוני לילה לאוטובוסים הובילו לכך שרבים מהם ממוקמים הרחק ממקום הפעלת הקווים. גם כאשר כבר גובשו הנחיות לתכנון תחבורה ציבורית, הן אינן מחייבות ומתכננים רבים ברשויות המקומיות אינם מכירים אותן. המבקר ממליץ למשרד לקיים קורסים וימי עיון לשם כך.

נתיבי תחבורה ציבורית

ברקע, משרדי התחבורה והפנים מגבשים כבר עשור תוכנית מתאר ארצית חדשה לתחבורה (תמ"א 42), שהיתה אמורה להתפרסם עוד ב-2014. לפי משרד התחבורה, הפרסום לא יקרה לפני 2020. בינתיים, מוקדמות תוכניות רחבות היקף לבנייה מבלי שמסומנים שטחים שעליהן יוקמו מערכות תחבורה ותשתיות הנחוצות לה.

ברחבי ישראל מוקמות עוד ועוד שכונות בצפיפות בנייה נמוכה, עם רחובות ראשיים צרים שנועדו למכוניות פרטיות, ומהם יוצאים רחובות קטנים וחד-סטריים. בנייה מסוג זה, בניגוד לכזו המבוססת על רשת של רחובות מצטלבים, הופכת הפעלת אוטובוסים לקשה עד בלתי אפשרית. לרוב גם לא מתוכנן ברחוב מקום מספק לשבילי אופניים. השכונות החדשות מתאפיינות בבידול שימושים - אזורי המגורים רחוקים מאזורי תעסוקה, הבילוי והקניות, ולכן הן מחייבות שימוש נרחב במכוניות. למרות כל זאת, הגשת מסמך בחינת השפעות תחבורתיות ונספח תחבורה אינה מחויבת בחוק.

לפי המבקר, מוסדות התכנון שועטים קדימה ומשרד התחבורה מתקשה לעמוד בקצב. לותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור) מוגשות התנגדויות המשרד יחד עם התנגדויות הציבור, כי אנשיו לא מצליחים להתכונן בזמן לישיבות המקדמיות. נציגי המשרד לא משתתפים גם בכל הישיבות של הועדות המחוזיות, ובוועדות המקומיות כלל לא.

כך, משרד התחבורה לא היה מודע לתוכנית להקים מגדל רביעי, בגובה 90 קומות, במתחם עזריאלי (במקום בית ידיעות אחרונות) שיחסום את הדרך בין תחנת הרכבת הקלה שנחפרת שם לרכבת השלום. משרד התחבורה הגיש התנגדות כאשר התוכנית הגיעה לוועדה המחוזית, אך בשלב הזה חיבור בין התחנות היה מסובך לביצוע. היעדר התיאום והתזמון פוגע גם בקידום תוכניות בינוי רחבות היקף, כמו שכונות חדשות בראש העין, העיר החדשה חריש וקריית המודיעין בנגב, שלא אוכלסו בשל עיכובים בפיתוח תשתיות תחבורה מספקות.

אחת הסיבות להיעדר התיאום למשרד התחבורה לרשויות תכנון אחרות היא שהאגף לתכנון תחבורתי סובל ממחסור חריף בכוח אדם, ולכן לא תמיד מצליח לייצג את צרכי התחבורה במוסדות התכנון הסטטוטוריים. משרד התחבורה עשה לתכנון מיקור חוץ, והקים את מת"ל (מינהלת תכנון תחבורתי) שפועלת בידי חברה חיצונית בזיכיון. כך, הידע המקצועי אינו נשאר במסגרתו

ב-2011, אחרי עבודת מטה ארוכה, התקבלה החלטת ממשלה על הקמת רשות ארצית לתחבורה ציבורית ורשויות מטרופוליניות הכפופות לה. הרשות הארצית אמורה היתה להיות מוגדרת כיחידת סמך, כלומר, רשות עצמאית עם סמכויות בתחום התחבורה הציבורית, בעלת אוטונומיה ניהולית ותקציבית. מעמד זמני כזה אמנם ניתן לה, אך מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל, התנגדה להעניק לה מעמד קבוע - וכיום ניהול כוח האדם ברשות ומשאביה הוא בידי משרד התחבורה. גם מעמדה המקצועי של הרשות לא הוסדר בחקיקה. הרשות אמורה הייתה להחליף את האגף לתחבורה ציבורית ולהגדיל משמעותית את כוח האדם בו, כדי להתמודד עם הגידול בפעילות בישראל. אך אחרי חמש שנות פעילות יש בה 81 עובדים, חמישה פחות ממספר עובדי אגף התחבורה הציבורית, לעומת 126 עובדים לפי התוכנית המקורית. באגף התכנון של תחבורה ציבורית לטווח הארוך, אחד מתפקידיה החשובים של הרשות, מועסק עובד יחיד - מנהל האגף. כל התקנים שהיו מיועדים לרשות הועברו לתפקידים אחרים במשרד התחבורה.

באשר לרשויות המטרופוליניות, שאמורות היו לייעל ולשפר את המענה לצרכי תחבורה ציבורית בערים, למרות ניסיונות רבים לקדמן הן נתקעו "מסיבות שאינן מקצועיות", נכתב בדוח. במילים אחרות, שר התחבורה סיכל את הקמתן מסיבות פוליטיות.

משרד התחבורה: "החוק אינו מחייב נוכחות של משרד התחבורה בכל ועדות התכנון והבניה, ואין למשרד זכות וטו בוועדות אלה. לעתים קרובות מוסדות התכנון מעדיפים לצערנו הקמת יחידות דיור על פני הסדרת תשתיות של התחבורה הציבורית, והרשויות המקומיות דוחות קידום תחבורה ציבורית בשטחן. המשרד מקדם הקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית בירושלים רבתי ובמטרופולין באר שבע. הקמת רשות מטרופולינית בגוש דן אינה מעשית בשלב זה.

עוד כתבות

הרב רפי פרץ / צילום: פול, רויטרס

ערב של חרטות לשר החינוך: התנצל על אמירת "השואה השנייה"

שר החינוך רפי פרץ הוציא הערב מכתב חרטה נוסף, הפעם ליו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג, בו הוא מתנצל על הגדרת נישואי יהודים בארה"ב לבני דתות אחרות כ"שואה שנייה"

דורון גרסטלר, מנכ"ל פריון / צילום: תמר מצפי

מניית פריון זינקה ב-46% במשך שישה ימי מסחר בנאסד"ק

נכון להיום שווי השוק של פריון מגיע ל-106 מיליון דולר, עלייה של 64% מתחילת השנה הנוכחית ● עדיין מדובר על ירידה של כ-90% בהשוואה לשיא אליו הגיעה במאי 2013

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

ירידות בבורסה בת"א: מניית דלק צונחת ביותר מ-5%

המדדים המובילים מאבדים כ-0.6% ● פרשמרקט עולה בעקבות העסקה לרכישת סופר דוש ● טבע מאבדת 3.5%, רציו יורדת 4%, פרידו מאבדת כ-2% ● מדד ת"א נפט גז מאבד 2%

סטודנטים לרפואה בשיבא. מוסדות הלימוד לא עומדים בקצב השינויים / צילום: יחידת צילום שיבא

הנתונים נחשפים: איך יכול להיות שציוני ההסמכה של כל הרופאים בישראל זהים?

הסוד השמור של הפקולטות לרפואה: ציוני הסטודנטים בפקולטות השונות מעידים כי תוכניות הלימודים החדשות מוכיחות את עצמן • פרופ' רבקה כרמי, לשעבר נשיאת בן־גוריון, "פסיכומטרי גבוה לא מעיד על טיבו של רופא. התוכנית השש שנתית היא פאסה"

איציק תשובה   / צילום: איל יצהר

קבוצת יזמים רכשה מגרש בהרצליה פיתוח בשווי 380 מיליון שקל

קבוצת איציק תשובה, טריגו, פרשקובסקי ומולטילנד, תרכוש את המגרש המיועד לפארק תעסוקה ומסחר בצמוד לקמפוס מייקרוסופט שבבנייה, לאחר שזכתה בהתמחרות לרכישת המגרש במסגרת הליך פירוק שיתוף

שלי יחימוביץ / צלם: רויטרס

שנת השפל של המגדר בפוליטיקה הישראלית: לאן נעלמות הח"כיות?

בעוד במדינות דמוקרטיות רבות מציפות מועמדות מגוונות את שדרת ההנהגה נדמה שישראל צועדת לאחור ● האם חווינו עשור של פריחה זמנית ושגשוג בייצוג הנשי, שיא הנמצא מאחורינו ולא יחזור? ● פרשנות

עופר נמרודי ומלון רימונים אילת של מלונות הכשרה / צילומים: ורדי כהנא, יח"צ

המוסדיים מתנגדים להטבת הענק למשפחת נמרודי ואסיפה לביטול מניות היסוד בהכשרת הישוב נדחתה

שני הגופים הגדולים בחברת הנדל"ן, קבוצות הביטוח הפניקס ומנורה, מתנגדים למתווה שבו יוקצו למשפחה כתבי אופציה בלתי סחירים למניות החברה - שנועדו לשמר את שליטתה - במחיר מימוש שישקף הנחה של 16.5% ● ביטול מניות היסוד יאפשר להכשרה להנפיק מניות חדשות בבורסה

מה אפשר לקנות ב- 2.1 מיליון שקל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מה אפשר לקנות ב-2.1 מיליון שקל במרכז הארץ?

דירת 3 חדרים ברמת גן, דירת 4 חדרים בהוד השרון, בקריית אונו או בבני ברק

האסטרונאוט באז אולדרין מהלך על אדמת הירח, 1969 / צילום: רויטרס

אפולו 11 מציינת 50 שנה: כל מה שצריך לדעת על החללית ששינתה את פני ההיסטוריה

התקציב של הפרויקט, שכר האסטרונאוטים, צופי הטלוויזיה, המדינות שבמרוץ, וכל שוברי הקופות הקולנועיים שמאחורי משימת החלל האמריקאית "אפולו 11", שמציינת יובל להמראתה

יוסי לוי / צילום: איל יצהר

לאחר שהמניה הכפילה את שווייה בשנה: אינטרגאמא מוכרת למור השקעות 6% מההון

בית ההשקעות ישקיע כ-9 מיליון שקל במניות רדומות ובאופציות למניות רדומות של חברת ההחזקות, ויהפוך לבעל עניין בה ● העסקה נעשית לפי מחיר מניה הקרוב ל-68 שקל – נמוך בכ-12% משווי המניה היום

פירות וירקות/ צילום: תמר מצפי

למה חוקי הכלכלה לא עובדים על מחירי הפירות והירקות?

דוח משרד החקלאות: מאז המחאה החברתית עלו מחירי הפירות ריאלית בכ-30%, ומחירי הירקות עלו ריאלית ב-6% • עוד עולה כי האספקה לנפש ירדה מאז שנת 2000 ב-20% • איך זה בדיוק מסתדר עם הרפורמה לסימון המזון המזיק של משרד הבריאות, שמעודדת צריכת ירקות ופירות?

פרשמרקט / צילום: יחצ

פרשמרקט רוכשת מעזרא דוש 4 סניפי סופרמרקט בבת ים תמורת 138 מיליון שקל

מחזור המכירות השנתי של רשת "סופר דוש" נאמד ב-400 מיליון שקל לעומת מחזור של כ-1 מיליארד שקל לרוכשת, שהודיעה מוקדם יותר השבוע על חלוקת דיבידנד ענק ● מניית פרשמרקט, שמתכננת להמשיך ולהפעיל את הסניפים תחת המותג המקומי החזק, הגיבה בעליות של 4%-5%

חיסכון פינסיוני / צילום: שאטרסטוק

רשות שוק ההון מעדכנת את לוחות התמותה וזה הולך לפגוע בפנסיה שלכם

רשות שוק ההון יוזמת עדכון שיביא לשינוי במקדם תוחלת החיים, שלפיו נקבע גובה קצבת הפנסיה החודשית ● הדבר צפוי להוביל לקיצוץ של אחוז בקצבה לחוסכים בקרנות הפנסיה החדשות ● בקרנות הוותיקות הקיצוץ עלול להגיע לשיעור כפול - 2% ● חברות הביטוח ייאלצו להגדיל עתודות במאות מיליוני שקלים

אהוד ברק / צילום: איל יצהר

תמונות נוספות של ברק נכנס לבית של אפשטיין פורסמו בבריטניה

קשריו של אהוד ברק עם המיליארדר ג'פרי אפשטיין מתעוררים מחדש בעיתונות הבריטית ● ברק: אגיש תביעה נגד הדיילי מייל

בר רפאלי/ צילום: שלומי יוסף

לא רוצה לשלם מס של 8 מיליון שקל: בר רפאלי תגיש מחר ערעור

מחר חל המועד האחרון להגשת הערעור של בר רפאלי לביהמ"ש העליון, על חיובה לשלם מס בישראל על הכנסות בהיקף עשרות מיליוני שקלים בחו"ל בשנים 2009 ו-2010 ● טענת עורכי הדין בערעור תהיה, כי מרכז חייה ועסקיה של רפאלי בשנות המס הרלוונטיות היה מחוץ לישראל, לא כל שכן בהיותה בת זוגו הקבועה של הכוכב ההוליוודי ליאונרדו דיקפריו לאורך שנים

יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה באירוע עושים שוק \ צילום: איל יצהר

רשות ניירות ערך רוצה להנגיש את ההשקעה בקרנות הגידור לציבור דרך קרן נאמנות ייעודית חדשה

הרשות "שוקלת לאפשר הצעה לציבור של קרן נאמנות אלטרנטיבית מסוג 'קרן גידור בנאמנות'" ● "במהלך השנים האחרונות חלה התפתחות מואצת בתעשיית הקרנות האלטרנטיביות"

ניר שטרן/ צילום: תמר מצפי

הדור החמישי ייאלץ לחכות? סלקום חותכת את ההשקעה בתשתיות ב-150 מיליון שקל

בשיחה עם אנשי בית ההשקעות לידר, אמר מנכ"ל סלקום ניר שטרן שהחברה מתכוונת לצמצם את ההשקעה בתשתיות ב-25% ולחזק את תזרים המזומנים שלה • חלק מהנוכחים במפגש יצאו בתחושה שסלקום מתכוונת לצמצם את החזקותיה במיזם הסיבים IBC ולהכניס משקיעים נוספים

מטוס ממריא בנמל תעופה / צילום: shutterstock

רשות שדות התעופה מזהירה: השרב הכבד יעכב את לו"ז ההמראות

מחר צפוי לשרור שרב כבד ורשות שדות התעופה פירסמה הודעה בקרב חברות התעופה שמזהירה על עיכובים בהמראות בגלל תנאי מזג האוויר

סיטיגרופ / צילום: קריס הלגרן, רויטרס

הזדמנות לצחוק כל הדרך אל הבנק

הבנקים בארה"ב מייצרים סכומי מזומנים גדולים וצומחים מדי שנה, אבל השווקים עדיין לא נותנים להם קרדיט ● קרן הסל KBWB מעניקה למשקיעים סבלניים הזדמנות ללכוד תשואת הון משמעותית - בהתחשב במדיניות החזרי הון גבוהים ובתמחור נמוך היסטורית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

היקום ההפוך שמנחה את המשקיעים: זו התעסוקה, לא הריבית

למרות נתונים כלכליים מעודדים בארה"ב, כמו דוח התעסוקה שהתפרסם בסוף השבוע, המשקיעים בוחרים להמשיך להתייחס לשאלה אחת בלבד, שנראה כי כבר אבד עליה הכלח - האם הריבית תרד או תעלה, ובאיזה שיעור