גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חושבים שעכשיו המצב בתחבורה ציבורית גרוע? חכו, חכו

לפי דוח המבקר, מוסדות התכנון שועטים קדימה ומשרד התחבורה מתקשה לעמוד בקצב ● כך, למשל, ברחבי ישראל מוקמות עוד ועוד שכונות שהפעלת האוטבוסים בהן היא כמעט ובלתי אפשרית

תחנת אוטובוס בתל אביב./ צילום : תמר מצפי
תחנת אוטובוס בתל אביב./ צילום : תמר מצפי

כמה מהבעיות הקשות ביותר במשרד התחבורה מתקיימות מתחת לפני השטח, בכל הקשור לתכנון תחבורה בעתיד ומעורבות בתכנון שכונות ואזורי תעסוקה לפני בנייתן. הליכי התכנון מתקדמים ללא התחשבות מספקת בצורכי התחבורה הציבורית, מה שמבטיח פקקים חמורים גם בעתיד.

עיקרי דוח המבקר על מצוקת העומסים בתחבורה הציבורית: 

מכרזים בעייתיים ומצוקת נהגים: למה האוטובוסים לא יעילים?

44% מכלל התושבים שלא מקבלים שירותי תחבורה ציבורית הם ערבים

מחסור בקרונות, במסילות ובחניות: רכבת ישראל לא עומדת בביקוש

עומדים במקום במטרופולין ת"א: הנסיעה בכבישים איטית בשליש ביחס למערב

הרכבת הקלה בירושלים הצליחה, אבל הנוסעים סובלים

כך משרד התחבורה תקע את הרכבל והרכבת הקלה לנצרת

שורה של יוזמות מיסוי על כלי רכב נקברו בזו אחר זו

עד 2016-2017 נושאים כמו נת"צים, מתקני תשתית וייעודי קרקע לא היו קיימים בהנחיות משרד התחבורה ולא נכללו בתכנון שכונות, יישובים ומרכזי תעסוקה. בתוכניות רבות לא היה נספח תחבורה, או שהייתה התייחסות למכוניות פרטיות בלבד. הניסיון לקדם תחבורה ציבורית נעשה רק לאחר שהבנייה החלה ולעיתים כבר הושלמה - למשל, סימון נתיב תחבורה ציבורית על חשבון נתיב למכוניות או מקומות חנייה. התנגדויות תושבים לחניוני לילה לאוטובוסים הובילו לכך שרבים מהם ממוקמים הרחק ממקום הפעלת הקווים. גם כאשר כבר גובשו הנחיות לתכנון תחבורה ציבורית, הן אינן מחייבות ומתכננים רבים ברשויות המקומיות אינם מכירים אותן. המבקר ממליץ למשרד לקיים קורסים וימי עיון לשם כך.

נתיבי תחבורה ציבורית

ברקע, משרדי התחבורה והפנים מגבשים כבר עשור תוכנית מתאר ארצית חדשה לתחבורה (תמ"א 42), שהיתה אמורה להתפרסם עוד ב-2014. לפי משרד התחבורה, הפרסום לא יקרה לפני 2020. בינתיים, מוקדמות תוכניות רחבות היקף לבנייה מבלי שמסומנים שטחים שעליהן יוקמו מערכות תחבורה ותשתיות הנחוצות לה.

ברחבי ישראל מוקמות עוד ועוד שכונות בצפיפות בנייה נמוכה, עם רחובות ראשיים צרים שנועדו למכוניות פרטיות, ומהם יוצאים רחובות קטנים וחד-סטריים. בנייה מסוג זה, בניגוד לכזו המבוססת על רשת של רחובות מצטלבים, הופכת הפעלת אוטובוסים לקשה עד בלתי אפשרית. לרוב גם לא מתוכנן ברחוב מקום מספק לשבילי אופניים. השכונות החדשות מתאפיינות בבידול שימושים - אזורי המגורים רחוקים מאזורי תעסוקה, הבילוי והקניות, ולכן הן מחייבות שימוש נרחב במכוניות. למרות כל זאת, הגשת מסמך בחינת השפעות תחבורתיות ונספח תחבורה אינה מחויבת בחוק.

לפי המבקר, מוסדות התכנון שועטים קדימה ומשרד התחבורה מתקשה לעמוד בקצב. לותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור) מוגשות התנגדויות המשרד יחד עם התנגדויות הציבור, כי אנשיו לא מצליחים להתכונן בזמן לישיבות המקדמיות. נציגי המשרד לא משתתפים גם בכל הישיבות של הועדות המחוזיות, ובוועדות המקומיות כלל לא.

כך, משרד התחבורה לא היה מודע לתוכנית להקים מגדל רביעי, בגובה 90 קומות, במתחם עזריאלי (במקום בית ידיעות אחרונות) שיחסום את הדרך בין תחנת הרכבת הקלה שנחפרת שם לרכבת השלום. משרד התחבורה הגיש התנגדות כאשר התוכנית הגיעה לוועדה המחוזית, אך בשלב הזה חיבור בין התחנות היה מסובך לביצוע. היעדר התיאום והתזמון פוגע גם בקידום תוכניות בינוי רחבות היקף, כמו שכונות חדשות בראש העין, העיר החדשה חריש וקריית המודיעין בנגב, שלא אוכלסו בשל עיכובים בפיתוח תשתיות תחבורה מספקות.

אחת הסיבות להיעדר התיאום למשרד התחבורה לרשויות תכנון אחרות היא שהאגף לתכנון תחבורתי סובל ממחסור חריף בכוח אדם, ולכן לא תמיד מצליח לייצג את צרכי התחבורה במוסדות התכנון הסטטוטוריים. משרד התחבורה עשה לתכנון מיקור חוץ, והקים את מת"ל (מינהלת תכנון תחבורתי) שפועלת בידי חברה חיצונית בזיכיון. כך, הידע המקצועי אינו נשאר במסגרתו

ב-2011, אחרי עבודת מטה ארוכה, התקבלה החלטת ממשלה על הקמת רשות ארצית לתחבורה ציבורית ורשויות מטרופוליניות הכפופות לה. הרשות הארצית אמורה היתה להיות מוגדרת כיחידת סמך, כלומר, רשות עצמאית עם סמכויות בתחום התחבורה הציבורית, בעלת אוטונומיה ניהולית ותקציבית. מעמד זמני כזה אמנם ניתן לה, אך מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל, התנגדה להעניק לה מעמד קבוע - וכיום ניהול כוח האדם ברשות ומשאביה הוא בידי משרד התחבורה. גם מעמדה המקצועי של הרשות לא הוסדר בחקיקה. הרשות אמורה הייתה להחליף את האגף לתחבורה ציבורית ולהגדיל משמעותית את כוח האדם בו, כדי להתמודד עם הגידול בפעילות בישראל. אך אחרי חמש שנות פעילות יש בה 81 עובדים, חמישה פחות ממספר עובדי אגף התחבורה הציבורית, לעומת 126 עובדים לפי התוכנית המקורית. באגף התכנון של תחבורה ציבורית לטווח הארוך, אחד מתפקידיה החשובים של הרשות, מועסק עובד יחיד - מנהל האגף. כל התקנים שהיו מיועדים לרשות הועברו לתפקידים אחרים במשרד התחבורה.

באשר לרשויות המטרופוליניות, שאמורות היו לייעל ולשפר את המענה לצרכי תחבורה ציבורית בערים, למרות ניסיונות רבים לקדמן הן נתקעו "מסיבות שאינן מקצועיות", נכתב בדוח. במילים אחרות, שר התחבורה סיכל את הקמתן מסיבות פוליטיות.

משרד התחבורה: "החוק אינו מחייב נוכחות של משרד התחבורה בכל ועדות התכנון והבניה, ואין למשרד זכות וטו בוועדות אלה. לעתים קרובות מוסדות התכנון מעדיפים לצערנו הקמת יחידות דיור על פני הסדרת תשתיות של התחבורה הציבורית, והרשויות המקומיות דוחות קידום תחבורה ציבורית בשטחן. המשרד מקדם הקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית בירושלים רבתי ובמטרופולין באר שבע. הקמת רשות מטרופולינית בגוש דן אינה מעשית בשלב זה.

עוד כתבות

נשיא טייוואן: "ישראל היא מודל להגנת אי"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: שלוש המעצמות ששולטות במזרח התיכון, קטאר מפיצה תחקירים נגד צה"ל באל-ג'זירה, ונשיא טייוואן משבח את ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

תשלום בטלפון. מיום ראשון בכל תחנות הדלק / צילום: Shutterstock

מהשבוע הבא תוכלו לשלם בכל תחנות הדלק בתשלום דיגיטלי

חברת שב"א עדכנה כי בהתאם להחלטת בנק ישראל, החל מיום ראשון הקרוב כל חברות הדלק והאנרגיה יחויבו לאפשר תשלום ללא מגע על התדלוק – באמצעות ארנקים דיגיטליים, שעון חכם והצמדת הטלפון או כרטיס האשראי למסוף

נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ, בפגישה קודמת / צילום: Reuters, Carlos Barria

השווקים כבר מתמחרים "פגישה פנטסטית" בין טראמפ לשי. מה יכול להשתבש

הפגישה בין נשיא ארה"ב לנשיא סין בחמישי, שעשויה להביא לחתימת הסכם סחר חדש בין שתי הכלכלות, מזרימה אופטימיות לשווקים ● אילו סקטורים כבר נכנסים לכוננות ספיגה, ואילו עומדים ליהנות מכל הקלה במכסים ההדדיים ● מדדי אסיה ו-וול סטריט פתחו שבוע בעליות

חסכונות ותשואות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

עשרות קרנות נתקעו: הטרנד החם של שוק ההון מתמודד עם איום חדש

קרנות הגידור בנאמנות, שמהוות שער כניסה עבור הציבור הרחב לענף, צמחו מאז השקתן לפני שנתיים וחצי בקצב מהיר ● אלא שתוקף הוראת השעה הזמנית שעליה הן מבוססות פג, ועשרות קרנות חדשות שמחכות לאישור נתקעו בצנרת ● בענף מזהירים כי ללא הסדרה כל פעילות הקרנות בתחום תיעצר ● גלובס עושה סדר

תקיפות בעיר עזה (ארכיון) / צילום: ap, Yousef Al Zanoun

סגן נשיא ארה"ב: אנחנו מצפים שישראל תגיב על אירוע תקיפת החייל בעזה

בישראל שוקלים להרחיב את ה"קו הצהוב" לשטח שכרגע אינו בשליטת צה"ל בתגובה להפרת הפסקת האש; שיחות מתנהלות עם האמריקאים ● חמאס: לא נשיב הערב את החלל החטוף ● שרידי הגופה שהוחזרה לישראל אמש שייכים לחטוף החלל אופיר צרפתי, שכבר הוחזר והובא לקבורה ● עדכונים שוטפים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יוסי כהן

הנחיות המימון החדשות של בנק ישראל: מה משמעותן ואיך ישפיעו על השוק?

בנק ישראל מקדם הנחיות להגבלת הלוואות "לכל מטרה" ● במוקד: החזרים בגין הלוואות לדיור לא יעלו על 40% מההכנסה הפנויה ● האם היקף ההלוואות יושפע וכמה יקשה המהלך על הציבור?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א בעקבות הפרת הפסקת האש של חמאס

מדד ת"א 35 ירד בכ-1% ● בבורסה המקומית מסמנים "עצבנות" של המשקיעים באשר לעתיד הפסקת האש בעזה, ומתאם נמוך יחסית בין המסחר בת"א למסחר בחו"ל ● עליות בוול סטריט לאחר שארה"ב וסין הניחו מסגרת להסכם סחר, לקראת פגישתם של טראמפ ושי ג'ינפינג ביום חמישי ולקראת הורדת הריבית מחר ● וגם: בבנק ההשקעות UBS ממליצים על חשיפה לשוקי המניות ביפן ובסין

מו''ל גלובס אלונה בר און בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "פרסי הנובל הישראליים לכלכלה חידדו - החלטות השקעה נולדות ממפגש בין ידע, אמון ורגש"

מו"ל גלובס אלונה בר און בכנס ההשקעות של גלובס: "כיף לי שבפעם הראשונה מתחילת המלחמה אני לא צריכה לשים בכנס שקף על חטופים" ● "אנחנו בגלובס משתדלים להעלות סימני שאלה ולא רק סימני קריאה, והנתונים מראים שזה עובד ומוכר"

צילום: יוסי כהן, Shutterstock

לידיעת רוכשי הדירות: בנק ישראל מתכנן מגבלות מימון חדשות

טיוטת תקנות חדשה של בנק ישראל מציעה לצמצם את היכולת למשכן דירות לצורך הלוואות "לכל מטרה", בניסיון לרסן מינוף עודף בשוק הדיור ● עוד על השולחן: הקלות לזוכי "מחיר למשתכן" והארכת משכנתאות מעבר ל־30 שנה

רו''ח שלומי שוב בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

"הדיווחים הכספיים 'שבורים וישנים'. תוך עשור, ה-AI יספק למשקיעים מידע יומי"

בכנס ההשקעות של גלובס, צפה רו"ח שלומי שוב, ראש התוכנית לחשבונאות וסגן דקאן ביה"ס אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, כי חברות הייטק וקרנות פרייבט אקוויטי ייכנסו לתחום ה-AI בפיננסים, ויקומו 10-8 פירמות פיננסיות-טכנולוגיות בינלאומיות

מנכ''ל בנק ירושלים, יאיר קפלן, בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל בנק ירושלים: "עד שלא יהיה אירוע משמעותי כמו הורדה דרסטית של הריבית או נורמליזציה, נמשיך לדשדש"

"אנחנו במצב ביניים ולא ברור לאן הולכים", אמר מנכ"ל בנק ירושלים יאיר קפלן בכנס ההשקעות של גלובס, והביע חשש ממיתון ● בנוסף, לדבריו, יש כיום הזדמנות היסטורית לאפשר לאנשים בישראל לגור בדירות בשכירות מוסדית, כפי שמתרחש במדינות רבות בעולם ● ומה הבעיה העיקרית לדעתו?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה העולמית / צילום: Shutterstock

אנבידיה תרכוש מניות של נוקיה בהיקף של מיליארד דולר

כחלק מהמהלך, נוקיה תתאים את תוכנות התקשורת המרכזיות שלה כך שיעבדו ישירות עם השבבים והמערכות של אנבידיה ● נוקיה מצטרפת לשורת השקעות שביצעה אנבידיה בחודשים האחרונים בחברות טכנולוגיה הפועלות לצידה, ביניהן אינטל, OpenAI וספקיות ענן

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

דיווח: אמזון פותחת בסבב פיטורים של עד 30 אלף עובדים

עפ"י סוכנות הידיעות רויטרס, בכוונת אמזון לפטר עד 30 אלף עובדים החל ממחר ● המטרה: צמצום גיוס העובדים הגבוה שהיה במהלך ימי הקורונה ● מאז 2022 החברה פיטרה יותר מ-28 אלף עובדים, וכעת היא מפטרת מספר דומה

אבי גבאי, מנכ''ל פרטנר, וסמנכ''ל השיווק אסף אביב / צילום: יח''צ

פרטנר משיקה את פלטפורמת הטלוויזיה החדשה: "פחות לקוחות ינטשו ונחזור לגייס"

כל 200 אלף מנויי חברת התקשורת כבר חוברו לממשק הטלוויזיה המתקדם, ללא העלאת מחירים ● לצד תכנים של yes, החברה מציעה תכנים בלעדיים משלה

עמית גל, הממונה על שוק ההון, בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

הממונה על שוק ההון: "לא נוכל לחיות עם סיטואציות של ניגודי עניינים וחוסר שקיפות של סוכני הביטוח"

בכנס ההשקעות של גלובס התייחס עמית גל, הממונה על רשות שוק הון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, לשלל המאבקים של הרשות בימים אלו ● החל מהטיפול בפרשת סלייס ("מקצים משאבים גדולים כדי לטפל בציבור הנפגעים"), דרך הרפורמות בתשלום סוכני הביטוח ("קורא לאיגוד להקיא את הגורמים השליליים") ועד חיסכון משקי הבית ("הרבה כסף שוכב בפיקדונות ובחשבונות העו"ש")

הפגנות באיסטנבול בעד ראש העיר העצור, אקרם אימאמאולו / צילום: ap, Emrah Gurel

ביהמ"ש הטורקי מגן על מנהיג האופוזיציה אך מאפשר המשך מעצרו של ראש העיר

משטר ארדואן ניסה לפסול את יו"ר מפלגת האופוזיציה הגדולה, אוזגור אוזל, בטענות כי ניצח את הפריימריז באופן פסול, אך בית המשפט קבע כי הטענות "חסרות בסיס" ● ברקע: גל מעצרים נרחב של בכירי מפלגת האופוזיציה, בהם של יריבו המר של ארדואן, ראש עיריית איסטנבול

אלכס ספיר, יו''ר ובעלי ספיר קורפ / צילום: יח''צ

ספיר קורפ: המנכ"ל וכל הדירקטורים התפטרו, והחברה הגישה בקשה למינוי נאמן

המסחר באג"ח י"ח ו-י"ט של ספיר קורפ הושעה ● בבקשת נאמן האג"ח לביהמ"ש נכתב כי "החברה חדלת פירעון, אינה עומדת זמן רב במילוי התחייבויותיה, ולא שילמה למחזיקי סדרה י"ח את התשלומים המגיעים להם" ● השבוע, כחלק מגיבוש הסדר החוב מול מחזיקי האג"ח, נודע כי ספיר תמכור את מלון NoMo SoHo במנהטן למלונות דן ב-125 מיליון דולר

טיסות ישירות מת''א לניו יורק / צילום: Shutterstock

חמש חברות תעופה יפעילו טיסות לארה"ב: איך זה ישפיע על המחירים?

אמריקן איירליינס תחזור לפעול בארץ במרץ הקרוב, מהלך משמעותי שמסמל את חזרתו של ענף התעופה לשגרה ● עם זאת, ביקוש כבד, עליית מחירי הדלק ומחסור במטוסים ממשיכים להכביד על התפעול - ועל המחירים שנשלם ● ויש גם חדשות טובות

ירון שמאי, מנהל חיסכון ארוך טווח, סיכונים ובריאות במגדל ביטוח ופיננסים, בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: כדיה לוי

בכיר במגדל: 4 עצות שיעזרו לכם לנהל את החיסכון טוב יותר

ירון שמאי, מנהל חיסכון ארוך טווח, סיכונים ובריאות במגדל ביטוח ופיננסים, אמר בכנס ההשקעות של גלובס: "אם לא נכניס חינוך פיננסי אמיתי למערכת - נמשיך לדשדש" ● הוא קרא לציבור להיות אקטיבי יותר, להכיר את כל המכשירים הפיננסיים ולבדוק מדי שנה היכן נמצא כספו

פרופ׳ דן שדות, מייסד ומנכ״ל CyberRidge / צילום: סייברידג׳

הפרופסור הישראלי שבטוח: זה הפתרון מפני "יום הדין" הקוונטי

אחרי ארבעה סטארט-אפים, פרופ' דן שדות חושף לראשונה את הפרויקט הבא שלו: חברת הסייבר האופטית סייברידג', שכבר גייסה 26 מיליון דולר ● החברה עשויה להיות פתרון לאחד האיומים המפחידים ביותר על שלום העולם - שימוש במחשבים קוונטים ע"י ארגוני טרור, האקרים ומדינות ● בדרך לכל הגיוסים והניסויים, הוא גם נאלץ להתמודד עם אתגרי המלחמה: "זה לא טיול בפארק אבל העסקים נמשכים"