גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חושבים שעכשיו המצב בתחבורה ציבורית גרוע? חכו, חכו

לפי דוח המבקר, מוסדות התכנון שועטים קדימה ומשרד התחבורה מתקשה לעמוד בקצב ● כך, למשל, ברחבי ישראל מוקמות עוד ועוד שכונות שהפעלת האוטבוסים בהן היא כמעט ובלתי אפשרית

תחנת אוטובוס בתל אביב./ צילום : תמר מצפי
תחנת אוטובוס בתל אביב./ צילום : תמר מצפי

כמה מהבעיות הקשות ביותר במשרד התחבורה מתקיימות מתחת לפני השטח, בכל הקשור לתכנון תחבורה בעתיד ומעורבות בתכנון שכונות ואזורי תעסוקה לפני בנייתן. הליכי התכנון מתקדמים ללא התחשבות מספקת בצורכי התחבורה הציבורית, מה שמבטיח פקקים חמורים גם בעתיד.

עיקרי דוח המבקר על מצוקת העומסים בתחבורה הציבורית: 

מכרזים בעייתיים ומצוקת נהגים: למה האוטובוסים לא יעילים?

44% מכלל התושבים שלא מקבלים שירותי תחבורה ציבורית הם ערבים

מחסור בקרונות, במסילות ובחניות: רכבת ישראל לא עומדת בביקוש

עומדים במקום במטרופולין ת"א: הנסיעה בכבישים איטית בשליש ביחס למערב

הרכבת הקלה בירושלים הצליחה, אבל הנוסעים סובלים

כך משרד התחבורה תקע את הרכבל והרכבת הקלה לנצרת

שורה של יוזמות מיסוי על כלי רכב נקברו בזו אחר זו

עד 2016-2017 נושאים כמו נת"צים, מתקני תשתית וייעודי קרקע לא היו קיימים בהנחיות משרד התחבורה ולא נכללו בתכנון שכונות, יישובים ומרכזי תעסוקה. בתוכניות רבות לא היה נספח תחבורה, או שהייתה התייחסות למכוניות פרטיות בלבד. הניסיון לקדם תחבורה ציבורית נעשה רק לאחר שהבנייה החלה ולעיתים כבר הושלמה - למשל, סימון נתיב תחבורה ציבורית על חשבון נתיב למכוניות או מקומות חנייה. התנגדויות תושבים לחניוני לילה לאוטובוסים הובילו לכך שרבים מהם ממוקמים הרחק ממקום הפעלת הקווים. גם כאשר כבר גובשו הנחיות לתכנון תחבורה ציבורית, הן אינן מחייבות ומתכננים רבים ברשויות המקומיות אינם מכירים אותן. המבקר ממליץ למשרד לקיים קורסים וימי עיון לשם כך.

נתיבי תחבורה ציבורית

ברקע, משרדי התחבורה והפנים מגבשים כבר עשור תוכנית מתאר ארצית חדשה לתחבורה (תמ"א 42), שהיתה אמורה להתפרסם עוד ב-2014. לפי משרד התחבורה, הפרסום לא יקרה לפני 2020. בינתיים, מוקדמות תוכניות רחבות היקף לבנייה מבלי שמסומנים שטחים שעליהן יוקמו מערכות תחבורה ותשתיות הנחוצות לה.

ברחבי ישראל מוקמות עוד ועוד שכונות בצפיפות בנייה נמוכה, עם רחובות ראשיים צרים שנועדו למכוניות פרטיות, ומהם יוצאים רחובות קטנים וחד-סטריים. בנייה מסוג זה, בניגוד לכזו המבוססת על רשת של רחובות מצטלבים, הופכת הפעלת אוטובוסים לקשה עד בלתי אפשרית. לרוב גם לא מתוכנן ברחוב מקום מספק לשבילי אופניים. השכונות החדשות מתאפיינות בבידול שימושים - אזורי המגורים רחוקים מאזורי תעסוקה, הבילוי והקניות, ולכן הן מחייבות שימוש נרחב במכוניות. למרות כל זאת, הגשת מסמך בחינת השפעות תחבורתיות ונספח תחבורה אינה מחויבת בחוק.

לפי המבקר, מוסדות התכנון שועטים קדימה ומשרד התחבורה מתקשה לעמוד בקצב. לותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור) מוגשות התנגדויות המשרד יחד עם התנגדויות הציבור, כי אנשיו לא מצליחים להתכונן בזמן לישיבות המקדמיות. נציגי המשרד לא משתתפים גם בכל הישיבות של הועדות המחוזיות, ובוועדות המקומיות כלל לא.

כך, משרד התחבורה לא היה מודע לתוכנית להקים מגדל רביעי, בגובה 90 קומות, במתחם עזריאלי (במקום בית ידיעות אחרונות) שיחסום את הדרך בין תחנת הרכבת הקלה שנחפרת שם לרכבת השלום. משרד התחבורה הגיש התנגדות כאשר התוכנית הגיעה לוועדה המחוזית, אך בשלב הזה חיבור בין התחנות היה מסובך לביצוע. היעדר התיאום והתזמון פוגע גם בקידום תוכניות בינוי רחבות היקף, כמו שכונות חדשות בראש העין, העיר החדשה חריש וקריית המודיעין בנגב, שלא אוכלסו בשל עיכובים בפיתוח תשתיות תחבורה מספקות.

אחת הסיבות להיעדר התיאום למשרד התחבורה לרשויות תכנון אחרות היא שהאגף לתכנון תחבורתי סובל ממחסור חריף בכוח אדם, ולכן לא תמיד מצליח לייצג את צרכי התחבורה במוסדות התכנון הסטטוטוריים. משרד התחבורה עשה לתכנון מיקור חוץ, והקים את מת"ל (מינהלת תכנון תחבורתי) שפועלת בידי חברה חיצונית בזיכיון. כך, הידע המקצועי אינו נשאר במסגרתו

ב-2011, אחרי עבודת מטה ארוכה, התקבלה החלטת ממשלה על הקמת רשות ארצית לתחבורה ציבורית ורשויות מטרופוליניות הכפופות לה. הרשות הארצית אמורה היתה להיות מוגדרת כיחידת סמך, כלומר, רשות עצמאית עם סמכויות בתחום התחבורה הציבורית, בעלת אוטונומיה ניהולית ותקציבית. מעמד זמני כזה אמנם ניתן לה, אך מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל, התנגדה להעניק לה מעמד קבוע - וכיום ניהול כוח האדם ברשות ומשאביה הוא בידי משרד התחבורה. גם מעמדה המקצועי של הרשות לא הוסדר בחקיקה. הרשות אמורה הייתה להחליף את האגף לתחבורה ציבורית ולהגדיל משמעותית את כוח האדם בו, כדי להתמודד עם הגידול בפעילות בישראל. אך אחרי חמש שנות פעילות יש בה 81 עובדים, חמישה פחות ממספר עובדי אגף התחבורה הציבורית, לעומת 126 עובדים לפי התוכנית המקורית. באגף התכנון של תחבורה ציבורית לטווח הארוך, אחד מתפקידיה החשובים של הרשות, מועסק עובד יחיד - מנהל האגף. כל התקנים שהיו מיועדים לרשות הועברו לתפקידים אחרים במשרד התחבורה.

באשר לרשויות המטרופוליניות, שאמורות היו לייעל ולשפר את המענה לצרכי תחבורה ציבורית בערים, למרות ניסיונות רבים לקדמן הן נתקעו "מסיבות שאינן מקצועיות", נכתב בדוח. במילים אחרות, שר התחבורה סיכל את הקמתן מסיבות פוליטיות.

משרד התחבורה: "החוק אינו מחייב נוכחות של משרד התחבורה בכל ועדות התכנון והבניה, ואין למשרד זכות וטו בוועדות אלה. לעתים קרובות מוסדות התכנון מעדיפים לצערנו הקמת יחידות דיור על פני הסדרת תשתיות של התחבורה הציבורית, והרשויות המקומיות דוחות קידום תחבורה ציבורית בשטחן. המשרד מקדם הקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית בירושלים רבתי ובמטרופולין באר שבע. הקמת רשות מטרופולינית בגוש דן אינה מעשית בשלב זה.

עוד כתבות

נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית, שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת, דוברות בתי המשפט

בג"ץ ביטל את הדחת היועמ"שית: "הממשלה לא הייתה רשאית לפטר אותה"

הרכב מורחב עם רוב של שופטים שמרנים קבע: החלטת הממשלה על הדחת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה - פגומה • השופטים ציינו כי הניסיון לעקוף את ועדת גרוניס ומהירות הבזק שבה התקבלה ההחלטה הובילו לביטולה • לוין וקרעי קראו להתעלם מפסיקת בג"ץ: "לחסום את כניסתה למשרדי הממשלה"; באופוזיציה בירכו

מימין: ראסל אלוונגר, אילן טוויג, דייוויד קוסטמן / צילום: ענבל מרמרי, באדיבות נאבן, נועם גלאי

הישראליות שנפלו בעקבות החששות מבועת AI, וזו שזינקה במעל 10%

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● טאואר, נובה וקמטק הדואליות נפלו כחלק מהמגמה הרוחבית של ירידות במניות השבבים וה-AI ● נאבן עלתה לאחר שדיווחה על חוזה חדש מול חברת המדיה האירופית Axel Springer ● וטידס (לשעבר אאוטבריין) קפצה לאחר שהודיעה על תוכנית ארגון מחדש

דירת שלושה חדרים בטלביה, ירושלים / צילום: דוד דוד, רימקס

רווח של 400 אלף שקל בשבוע: הדירה בירושלים שנמכרה פעמיים

הדירה בנויה על קרקעות שהיו שייכות לכנסייה בשכונת טלביה בירושלים, והפער במחירים עומד על מאות אלפי שקלים ● הבתים במתחם הוקמו בין שנות ה-50 לתחילת שנות ה-60 במאה הקודמת. חלקם מבני רכבת וחלקם מבנים רגילים, וכולם בני 4 קומות

זירת הפיגוע בסידני, אוסטרליה / צילום: ap, Mark Baker

פיגוע ירי המוני בחגיגות חנוכה: 11 בני אדם נרצחו, בהם ישראלי אחד

לפחות 11 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו בפיגוע ירי באירוע הדלקת נרות של הקהילה היהודית בחוף בונדי שבמזרח סידני, אחד מהם הוא המחבל • בין ההרוגים: הרב אלי שלנגר, שליח חב"ד במדינה • בתיעודים קשים מהזירה נראה מחבל יורה מגשר, ובסרטון נוסף אזרח משתלט על אחד היורים • גורם ישראלי תקף: "העברנו לאוסטרלים התרעות, הם לא עשו מספיק"

קולקציית החורף של יוניקלו, בייג'ינג / צילום: Reuters, CFOTO/Sipa USA

סוף עונה: תעשיית האופנה מתמודדת עם מציאות אקלימית חדשה של קיץ שלא נגמר

חורפים קצרים וקייצים ארוכים מייתרים את החלפת הארונות המסורתית ומאלצים את עולם האופנה לחשוב מחדש ● מותגים ישראליים ובינלאומיים מגיבים באימוץ קולקציות רב־עונתיות גמישות, המורכבות מפריטים על־זמניים ● במקביל, הצרכן לומד שקנייה בזול עולה ביוקר: "כל הרשתות המהירות מרעילות אותנו, לא רק שיין"

חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, חומרים: שאטרסטוק

אילו מחלות נפש הן "אחיות" גנטיות? מחקר חדש חושף

מחקר ב־Nature ממפה קשרים גנטיים בין הפרעות פסיכיאטריות ● סטארט־אפ ישראלי לטיפול בכאב כרוני משלים גיוס הון ● קוצב מוח לאפילפסיה ופרקינסון נכנס לשימוש בישראל, בבית החולים הדסה ● מיקרוסופט מציגה כלי בינה מלאכותית חדש להתאמת טיפול בסרטן ● וגם: עמותת "אחת מתשע" יוצאת להאקתון להעלאת מודעות לאבחון מוקדם של סרטן השד ● השבוע בביומד

ליפמוטור ו-GEELY משיקות דגמים חדשים במחירי רצפה (יחסית) / צילום: יח''צ

מלחמת המחירים בין הסיניות מסלימה: ליפמוטור ו-GEELY משיקות דגמים חדשים במחירי רצפה

קבוצת סמלת השיקה היום את הקרוס-אובר החשמלי המשפחתי החדש B10 של המותג ליפמוטור, במחיר "שובר סגמנט" של כ-139 אלף שקל לגרסת הבסיס ● המותג GEELY השיק בסוף השבוע האחרון את הקרוס-אובר החדש STARRAY ומחירו מתחיל מ-169 אלף שקל

ביג פאשן בת ים / צילום: ענת גרוס

תודה למטרו: BIG בת ים יקבל תוספת שטח בשווי של כ-25.5 מיליון שקל

תמ"א 70 שנכנסה לתוקף מאפשרת הגדלת זכויות בנייה סמוך לתחנות המטרו ● בהתאם לכך, ועדת המשנה המחוזית אישרה תוספת של כ־10,200 מ"ר תעסוקה במתחם BIG בת ים שבבעלות ביג ואשטרום ● התוספת תאפשר הקמת מגדל משרדים בן 20 קומות סמוך לתחנת המטרו המתוכננת ● שווי הזכויות שאושרו מוערך בכ־25.5 מיליון שקל

כל מה שקריטי לדעת לפני שמסתיימת 2025 / צילום: Shutterstock

לקראת סוף השנה: כך תצמצמו את עלויות המס

חוק הרווחים הכלואים, הוראת השעה להעברת נכסים, חזרת תושבים לישראל והטבות נדל"ן - כל מה שקריטי לדעת לפני שמסתיימת שנת 2025

מגרש ריק ברחוב איינשטיין בת''א / צילום: איל יצהר

אחרי 25 שנה: המס שבדרך חזרה לשוק הנדל״ן. כל הפרטים

המס יטיל חובת תשלום על קרקע פנויה, עבור הגדלת הכנסות המדינה ● עם זאת, מומחים מזהירים כי העיוותים מהעבר עלולים לחזור, בעוד חברות נדל"ן צפויות להעדיף לשלם ולא לשמש קרקעות ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

סבתא בת 102 הורישה הכול לנכד אחד. למה הצוואה בוטלה?

שלושה אחים פרסמו מכרז כדי לדעת כמה שווה הדירה שירשו מאביהם, אך בית המשפט המחוזי בלוד החליט שהם צריכים למכור אותה ● למה נפסלה צוואה במסגרתה הורישה הסבתא את כל רכושה לאחד מנכדיה? ● והאם הכנסה ממכירת דירות נחשבת הכנסה עסקית או פרטית לצורכי מס? ● 3 פסקי דין בשבוע

העסקה נסגרה: אלביט עקפה את טורקיה, ותספק נשק לפרו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: פרו תרכוש שלוש מערכות ארטילריה של אלביט בהיקף של 60 מיליון דולר, ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל האשים את חמאס בפשעי מלחמה, ושיתוף הפעולה הצרפתי-אמריקאי שיכול לפרק את חיזבאללה מנשקו ● כותרות העיתונים בעולם

לובי משרדי ''יעדים נדל''ן''. בעיגול: מוטי אברג'יל / צילום: יוסי כהן, יוטיוב

כתב אישום: הונאת נדל"ן בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ממאות משקיעים

הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, בגין גיוס לא חוקי של 75 מיליון שקל ללא תשקיף, מתוכם 17 במיליון במרמה ● לפי האישום, אברג'יל פרסם רכישת קרקעות ברשתות החברתיות, אך המתעניינים קיבלו הצעה לתת לקבוצה הלוואות

מפעל סוגת בקרית גת / צילום: יח''צ

מותגים שחוזרים לתקופת המנדט הבריטי ועסקה עם שרי אריסון: הדרך של אחת החברות הוותיקות בישראל להנפקת ענק

כשהיא חמושה בשורה של מותגי מזון שמוכרים בכל בית, מניית סוגת נחתה על שולחנם של המשקיעים בת"א ● עם נתחי שוק משמעותיים במלח, סוכר, אורז ושמן, היא מחפשת להמשיך להתרחב ● ובזמן שהמשקיעים מסתערים, יש מי שחושש מעליות מחירים עתידיות: "יודעים מה קורה לחברה שמנפיקה ורוצה לחלק דיבידנדים"

כסף בקיר. עם טינר בן דוד / צילום: יח''צ

המשקיע שהתחיל עם 150 אלף שקל ומחזיק כיום תיק נכסים בארץ ובארה"ב

טינר בן דוד התחיל את מסע ההשקעות שלו בגיל 23 עם דירה קטנה בשדרות, המשיך לכמה בתים בקליבלנד ומשם לדירה עם בעיית רישום בגבעתיים ● בראיון לגלובס הוא מספר על הדרך ונותן טיפים למשקיעים מתחילים

מיכל עבאדי-בויאנג'ו / צילום: איליה מלינקוב

עבאדי-בויאנג'ו חוזרת לצמרת האוצר, ומינוי פרוזנפר כנראה יוכשר

מיכל עבאדי־בויאנג'ו חוזרת לתפקיד החשבת הכללית באוצר º זאת, במסגרת מהלך שיאפשר לשר האוצר להשלים גם את מינויו של מהרן פרוזנפר לממונה על התקציבים לאחר שנפסל

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

דירקטוריון צים מקבל רוח גבית במאבק מול בעלי המניות מישראל

לגלובס נודע כי חברת הייעוץ האמריקאית לגופים המוסדיים Glass Lewis ממליצה ללקוחותיה לתמוך בדירקטורים שהציע דירקטוריון צים ● יו"ר צים, יאיר סרוסי: "לבעלי המניות יש אישור חיצוני ברור שהדירקטוריון עצמאי, מוסמך ופועל לטובת כלל בעלי המניות"

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תדמית הפקות

נתניהו בתגובה לחיסול: "לא נסבול הפרה שיטתית של הסכם הפסקת האש"

צה"ל תקף בדרום לבנון בפעם השלישית היום ● המסר של חמאס לפעילי הארגון לאחר החיסול: "גלו ערנות וזהירות" ● משרד הפנים של חמאס: אחמד זמזם, קצין במשרד הפנים של חמאס - חוסל בידי חמושים במחנה הפליטים אל-מע'אזי שבמרכז הרצועה ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בירידות קלות; מניות הטכנולוגיה והבנייה נפלו

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.5% ● מניית נקסט ויז'ן קפצה בכ-4% ● שבוע של שיאים חדשים עבר על תל אביב, אבל בוול סטריט הרוחות סוערות ● רגע אחרי הורדת הריבית, דוחות של שתי שחקניות מרכזיות בתחום ה-AI הציפו מחדש את החששות בשוק ● השקל לא מפסיק להתחזק מול הדולר, ובבנק סיטי טוענים כי הוא מוערך יתר על המידה בכ-20% ● וגם: שתי המניות הישראליות שצנחו בעשרות אחוזים - ועכשיו האנליסטים מזהים בהן הזדמנות