מחסור בקרונות, במסילות ובחניות: רכבת ישראל לא עומדת בביקוש

מספר הנוסעים ברכבת ישראל עלה ב-80% בין 2010 ל-2017, אך מדוח המבקר עולה כי בתחזיות הרכבת העריכו מספרי נוסעים הנמוכים ב-25% מאלה שנסעו בפועל • העומס הרב מגדיל את מספר האיחורים ויוצר בעיה של ביטולי רכבות, שזינקו ב-473% בין 2015 ל-2017

בתחילת העשור רכבת ישראל נראתה כמו נקודת האור במצב התחבורה בישראל. הרכבות זכו לביקוש ומשכו קהל שלרוב לא משתמש בתחבורה ציבורית, ובזכות פיתוח קווים ופתיחת תחנות עלה מספר הנוסעים ברכבת ב-80% בין 2010 ל-2017. אלא שמדוח המבקר עולה כי הרכבת פשוט לא נערכה לביקוש: התחזיות שלה, שהוגשו למשרדי התחבורה והאוצר, העריכו מספרי נוסעים הנמוכים ב-25% מאלה שנסעו בפועל.

עיקרי דוח המבקר על מצוקת העומסים בתחבורה הציבורית: 

מכרזים בעייתיים ומצוקת נהגים: למה האוטובוסים לא יעילים?

44% מכלל התושבים שלא מקבלים שירותי תחבורה ציבורית הם ערבים

עומדים במקום במטרופולין ת"א: הנסיעה בכבישים איטית בשליש ביחס למערב

הרכבת הקלה בירושלים הצליחה, אבל הנוסעים סובלים

כך משרד התחבורה תקע את הרכבל והרכבת הקלה לנצרת

שורה של יוזמות מיסוי על כלי רכב נקברו בזו אחר זו

חושבים שעכשיו המצב בתחבורה ציבורית גרוע? חכו, חכו

היעדר התכנון הביא לכך שהרכבת ביקשה להזמין קרונות באיחור, ורק חלק מאלה שביקשה אושר להזמנה בידי משרד התחבורה והאוצר. ב-2013 הציגה הרכבת צורך דחוף ב-168 קרונות, אך מתוכם אושרו להזמנה רק 141, ומתוכם נכנסו לשימוש 60 קרונות בלבד. הצורך הדחוף בקרונות הביא להזמנה בפטור ממכרז מספקית הקרונות העיקרית של הרכבת, חברת בומברדייה, והתבססו על מכרזים ישנים מתחילת העשור הקודם. העיכוב בהזמנת קרונות יגרום לכך שכאשר הקו המהיר לירושלים יפעל במלואו, ב-2021, התפוסה בו תהיה 120% בשעות השיא.

בתוך שנתיים
 בתוך שנתיים

לא רק קרונות חסרים לרכבת, אלא גם מסילות, ובינתיים הדרך היחידה לשפר את השירות לנוסעים היא להפוך קווים ישירים למאספים, ובכך להאריך את משך הנסיעה בהם. כך, למשל, הרכבות מבאר שבע עוצרות גם בתחנות חולון, ופוגעות בנוסעים מבאר שבע שאותם שירתה רכבת מהירה לפני כן. בעתיד, הקיבולת הנמוכה של ציר איילון תבלום את האפשרות להרחיב את השירות בקווים רבים. גם התקנת מערכת איתות חדשה ואפילו חלוקה חדשה של מקטעי איתות, שמאפשרת לנצל טוב יותר את המסילות הקיימות, נדחות - בעיקר בשל בעיות ניהול של הרכבת. המבקר מציין גם את העיכובים המתמשכים בהוספת מסילה רביעית בציר איילון הצפוף, שכיום כבר לא מאפשר הגדלה של תדירות הרכבות.

העומס הרב על הרכבות והמסילות מגדיל את מספר האיחורים ויוצר בעיה של ביטולי רכבות, שזינקו ב-473% בין 2015 ל-2017 והגיעו ל-10,441 ביטולים. המבקר מעיר גם עומס הולך וגדל בתחנות הרכבת, ועל חוסר היערכות לכך. הצפיפות על הרציפים גורמת לעלייה ולירידה מהרכבות להתארך, וכך מעכבות את הרכבות בתחנה.

ההגעה לתחנות הרכבת אינה קלה: למרות ניסיונות שונים לתיאום בין הרכבת ובין מפעילות התחבורה הציבורית באוטובוסים, לתחנות רבות אין שירות יעיל באוטובוסים או שזמני הנסיעות אינם מסונכרנים עם אלה של הרכבות. במרבית התחנות יש מחסור חמור במקומות חנייה, שגורם לנהגים לחנות במקומות אסורים ומסוכנים. 

משרד התחבורה: "המשרד מוביל זה עשור מהפכה חסרת תקדים להקמת רשת ארצית של מסילות ברזל בכל רחבי הארץ, שהגדילו את מספר הנסיעות ברכבת פי שלושה ויותר. לפני מספר שנים הוביל שר התחבורה ברכבת ישראל את הרפורמה הגדולה ביותר שנעשתה בחברה ממשלתית בישראל, וכיום נדרש בה רה-ארגון נוסף שמוביל יו"ר הדירקטוריון. המסילה הרביעית באיילון הינה פרויקט מורכב מאוד שהשר כ"ץ הוציא לדרך, לאחר שנים ארוכות של קיפאון, ותכנונו מתקדם במהירות".