גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גילויים נוספים בפרשת הצוללות: מדוע התעכב נתניהו בהעברת נכסיו לנאמנות, ומה הקשר לחברת הפלדה

כשחזר נתניהו ללשכת רה"מ ב-2009, הוא ביקש מספר פעמים לדחות את העברת נכסיו הפיננסיים לנאמנות עיוורת, כפי שמחייב החוק ● תיבת הפנדורה שנפתחה עלולה לדרדר את נתניהו לחקירת משטרה נוספת ● וגם: למה מיקי גנור מבצע "התאבדות משפטית"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בצוללת גרמנית / צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בצוללת גרמנית / צילום: רויטרס

1.

גורל הבדיקה שנפתחה בימים האחרונים בפרקליטות ובמשטרה בנוגע לסיפור המניות שהחזיק ומכר בנימין נתניהו תמורת 16 מיליון שקל בנובמבר 2010, יקום וייפול, במידה רבה, על התשובה לשאלה הבאה: האם נתניהו דיווח באופן מלא ושלם אודות הנכסים הפיננסיים הללו שלו. וממש לא בטוח שהוא עשה כן.

לפי מידע שבידינו, ביוני 2009 העביר נתניהו למבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, כמה בקשות דחייה בהפקדת נכסיו הפיננסיים בנאמנות עיוורת, כפי שמצווה החוק על נבחרי ציבור. מתי העביר נתניהו את הנכסים הפיננסיים בסופו של דבר לנאמנות עיוורת, אם בכלל? לא ברור. פנינו היום בשאלה הזאת לסנגורי נתניהו, אך לא קיבלנו תשובה.

דבר אחד ברור - בסמוך מאוד לכך כבר ידע מבקר המדינה על החזקותיו המשותפות של נתניהו עם בן-דודו האמריקאי בחברה שמאוחר יותר נרכשה על-ידי חברת גרפטק אינטרנשיונל, אותו תאגיד שעסק בתוספי פלדה והיה ספק של חברת טיסנקרופ

החלטת ועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה, שניתנה לאחרונה בבקשת נתניהו לקבל מימון להגנתו המשפטית ממיליקובסקי, חשפה כי ב-18 באוגוסט 2009 קיבל נתניהו היתר אישי לקבלת הלוואה ממיליקובסקי לכיסוי חוב למס הכנסה שנוצר עקב החזקותיהם המשותפות.

הסוגיה החשובה השנייה שהבירור שלה יקבע אם נתניהו הסתבך כאן בפרשה פלילית נוספת, היא, מה הייתה מידת הידיעה של נתניהו על עסקיו של מקורבו מיליקובסקי, אחרי שמכר את מניותיו שלו, ועל הקשרים בין גרפטק לבין טיסנקרופ.

אם נתניהו ידע שלבן-דודו יש אינטרס כלכלי בעסקות הרכש של הצוללות והספינות ולא דיווח על כך, מדובר לכאורה בהפרת אמונים, לכל הפחות. אתמול (ד') דיווח אביעד גליקמן בערוץ 13 כי נתניהו העביר מידע לא נכון ללינדנשטראוס. לפי הדיווח, ב-2011 ביקש המבקר מנתניהו הבהרות בקשר לעסקת מכירת המניות ונתניהו השיב שלמיליקובסקי אין קשר לגרפטק. נתניהו מכחיש את הטענות הללו.

בתגובות שמוציא נתניהו לפרסומים על "סיפור המניות" ולהאשמות של יריביו הפוליטיים, בני גנץ ובוגי יעלון, הוא מכנה אותם "השמצות מצוצות מהאצבע". נתניהו אמר אתמול: "אני לא קיבלתי אפילו שקל מעסקת הצוללות. הדבר הזה נבדק במסרקות ברזל על-ידי הפרקליטות ועל-ידי היועץ המשפטי לממשלה. הם קבעו חד-משמעית שאני לא חשוד בדבר, ושאין שום דבר במעשיי".

אלא שהתגובה הזאת של נתניהו כלל לא עונה לטענות בעניין הזה נגדו. הטענות אינן שנתניהו הפיק רווח כספי אישי מעסקת הצוללות. הטענות, שרק נבדקות ולא הוכחו עדיין, הן במישור הדיווח הלקוי על ההחזקות ועל כך שנתניהו פעל לכאורה בעסקאות הללו משיקולים זרים ותוך ניגוד עניינים על רקע יחסיו עם מיליקובסקי.

2.

בין אם המידע אודות המניות שהחזיק ראש הממשלה בנימין נתניהו, בחברה שנרכשה על-ידי גרפטק אינטרנשיונל שהייתה ספקית של תאגיד טיסנקרופ, יביא לחקירה נוספת באזהרה של נתניהו, ובין אם לאו - דבר אחד הוא ברור כבר היום: המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, מתוקף אחריותו העליונה עליהן, היו צריכים ויכולים לעשות יותר. הם לא בדקו את המידע הזה בזמן אמת במסגרת חקירת פרשת הצוללות, זאת למרות שהוא היה מונח להם לפני העיניים.

המידע על החזקותיו המשותפות של נתניהו עם בן-דודו האמריקאי נתן מיליקובסקי היה מצוי אצל מבקר המדינה החל מקיץ 2009, והוא היה מצוי בידי המשטרה במסגרת חקירת תיק 1000 לאור מסמכים שנתפסו בחקירה ועסקו בקשרי נתניהו והדוד המפנק מאמריקה, נתן מיליקובסקי. גם מוסד היועץ המשפטי לממשלה צריך היה להכיר את המידע הזה. לכך נגיע בהמשך.

אחד ההסברים האפשריים לכך שהדברים נבדקים על-ידי הרשויות רק היום, לאור החלטת ועדת ההיתרים של מבקר המדינה שחשפה אותו מחדש, הוא שהמידע התקבל במשטרה במסגרת חקירת תיק 1000 שנחקר על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), בעוד שחקירת תיק 3000, פרשת הצוללות, נוהלה על-ידי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ).

ואולם ההסבר הזה, גם אם יתברר כנכון, אינו מניח את הדעת. מצופה מהמשטרה שמידע רלוונטי לחקירות יזרום מיחידה אחת לאחרת, ולא שייעצר אצל חוקרים פלונים, משום שהוא לא רלוונטי לחקירה שהם מנהלים אלא לחקירה שמנוהלת על-ידי יחידה אחרת. אם בסופו של דבר אכן יתברר כי המידע על החזקותיו של נתניהו בחברה שסיפקה שירותים לטיסנקרופ, נעצר ביאח"ה למרות שהיה רלוונטי לחקירת תיק 3000, הדבר ידרוש בדק-בית במשטרה.

יתרה מכך, גם היועץ המשפטי לממשלה - לאו דווקא מנדלבליט כפרסונה, אבל כמוסד - חייב היה להכיר את המידע על מניות נתניהו-מיליקובסקי. במוסד היועץ המשפטי לממשלה יש אנשים שתפקידם לעקוב אחרי דיווחים של שרים למבקר המדינה, אפרופו הסדרי ניגוד עניינים והצהרות הון למיניהן. כלומר, יש גורם במערכת הכפופה למרותו של מנדלבליט שתפקידו היה להכיר את הדיווחים על מניות נתניהו ולהעביר אותם למעלה. באופן אירוני למדי, אלמלא הקמצנות של נתניהו, שפנה לוועדת ההיתרים של מבקר המדינה לקבלת המימון ממיליקובסקי, המידע על המניות לעולם לא היה יוצא שוב לאוויר העולם.

3.

ההסתבכות של נתניהו בפרשיית החזקת ומכירת המניות היא לא הפעם הראשונה שבה עולות שאלות קשות סביב התנהלותו הכספית של נתניהו. ראש הממשלה לא מקפיד, בלשון המעטה, על שקיפות בנושא הזה, וכידוע, גם לא על שקיפות ביחסיו עם אילי הון (ודודים מפנקים מאמריקה). נזכיר למשל את הפרסום של גידי וייץ ב"הארץ" ביולי 2017, לפיו בנובמבר 2015 שלח נתניהו למבקר המדינה שאלון ניגוד עניינים, שבו נתניהו "שכח" לציין את חברותו עם שאול אלוביץ.

לאחר תחקיר "הארץ", היועמ"ש ביקש מנתניהו הבהרות על יחסיו עם אלוביץ. בתשובה שהעביר נתניהו נכתב כך: "לראש הממשלה יש קשרי ידידות עם מר אלוביץ. מזה 20 שנה הם מקיימים קשרים חברתיים ביניהם". בעקבות תשובתו הוחלט כי נתניהו יפסיק לעסוק בענייני בזק. והסוף ידוע: כתב אישום בכפוף לשימוע שהגיש היועמ"ש נגד נתניהו ואלוביץ בגין מערכת יחסים של שוחד בתיק 4000.

4.

נכון להיום, אפשר להגדיר את ההחלטה של מיקי גנור לחזור בו מהגרסה שמסר במשטרה במסגרת הסכם עד המדינה שנחתם עמו בתיק הצוללות, כ"מעשה של התאבדות משפטית". גנור כנראה לא מבין עם מי הוא מתעסק. כבר היום הבהירה הפרקליטות כי גנור הפר לכאורה באופן מהותי את התחייבויותיו והצהרותיו על-פי הסכם עד המדינה, ולפיכך המדינה רשאית לבטל את ההסכם.

הגורמים האחראים בפרקליטות, ובראשם פרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, עו"ד ליאת בן-ארי, לא ייתנו לגנור "להנדס" אותם או לגרום נזק לתיק 3000, שהוא אחד מתיקי השחיתות הציבורית הגדולים ביותר בתולדות המדינה הזאת.

הם יבטלו את הסכם עד המדינה עם גנור, על כל המשתמע מכך; הם ישתמשו בגרסה הראשונה, המלאה, המפלילה, המפורטת, שגנור כבר מסר במשך יותר מחודש ושמגובה בראיות חיצוניות; והם ינסו להביא לכך שגנור ייענש בחומרה. הרבה יותר בחומרה ממה שהיה צפוי לו אם היה דבק בגרסתו ובהסכם שעליו חתם.

הפרקליטות הותירה לגנור פתח מילוט והודיעה לו ולסנגוריו היום כי בטרם תתקבל החלטה סופית, יתאפשר לסנגורים להשמיע טיעוניהם בעניין, וזאת עד ל-27 במארס. לגנור יש סיכוי אולי אחרון לחזור בו מהחלטתו.

למרות הכול, גנור נמצא במצוקה קשה. המעמד של עד מדינה הוא קשה מבחינות רבות. אדם שהוא עד מדינה, בטח בתיק כל-כך גדול וחשוף לציבור, יוצא קירח מכל הכיוונים: הוא גם מודה בכך שפעל בניגוד לחוק, גם יוצא נגד שותפיו לשעבר והופך בעיניהם לשטינקר, הוא נאלץ להסתובב עם אות קלון עד סוף ימיו. הוא פוגע בבני משפחתו, הוא הופך למצורע.

אולי גנור החליט שהוא מעדיף לשלם מחיר ענישתי כבד על פני ההוקעה החברתית שהוא חש. קשה לראות מצב שבו הוא שיקר בגרסתו הראשונה, ועכשיו חזר בו והחליט לומר אמת. אם הוא יצליח לשכנע בכך, אז תיק הצוללות באמת ירד למצולות. אם לשפוט לפי המצב בשטח, הסבירות שזה יקרה נמוכה מאוד. 

מטעמו של ראש הממשלה נמסר: "בסמוך לכניסתו לתפקיד ראש הממשלה ב-2009 הוסדר הסכם ניגוד העניינים עם ראש הממשלה, כמקובל. בניגוד לתמונה המעוותת שמנסים לצייר, כל המידע דווח למבקר המדינה כבר ב-31.3.09, לפני שנתניהו נכנס לתפקידו כראש ממשלה. הדיווח המפורט והמלא למבקר כלל את כל המידע על החברה של בן-דודו וכל הקשור אליה. ועדת ההיתרים שדנה בנושא קבעה כי אין ניגוד עניינים ואישרה לראש הממשלה לפעול בדרך בה פעל".

*** חזקת החפות: הבדיקה בעניינו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עודנה בראשיתה, ולא התקבלה בשלב זה החלטה להפוך אותה לחקירה פלילית. נתניהו מכחיש את הטענות שמועלות נגדו סביב תיק הצוללות, ושמורה לו חזקת החפות. הפרקליטות עדיין לא קיבלה החלטה סופית האם לבטל את הסכם עד המדינה עם מיקי גנור בעקבות החלטתו לחזור בו מהגרסה שאותה מסר.

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; מדדי S&P 500 ודאו ג'ונס שברו שיאים

מדד S&P 500 סגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?