02:15

לאחר עדכון המדגמים בערוצי הטלוויזיה השתנתה תמונת המנדטים, והליכוד הסתמן כמוביל במנדט אחד על מפלגת כחול לבן. ראש הממשלה נתניהו נאם נאום ניצחון ואמר: "זה לילה של ניצחון אדיר. שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

00:15

"אור גדול מאיר על ישראל שלנו, זהו יום היסטורי - למעלה ממיליון אנשים בחרו היום כחול לבן", כך אמר הלילה בני גנץ לאחר פרסום תוצאות המדגמים המנבאים לו ניצחון בבחירות. "העם שלנו והחברה שלנו בחרו להתאחד, בחרו לברוח מהפילוג. בחרתם בי, בחרתם בשותפים שלי, בחרתם בשיתוף פעולה. אני מאוד שמח על הגישה הזו שמראה שאפשר לחבר דברים. זה לא דבר שאיננו ניתן לפיצוח".

גנץ הודה ליאיר לפיד, גבי אשכנזי ומשה בוגי יעלון, ואמר כי "אף אחד מאיתנו לא יכול היה לעשות שום דבר לבדו, והשלם גדול מסך חלקיו. אנחנו מבקשים להודות לבנימין נתניהו על שירותו למען המדינה. למרות שרבות המחלוקות שבינינו, אך אנחנו נתעלם מהכעסים שנצברו ונכבד את רצון הדובר - כפי שהוא אמר, המפלגה הגדולה היא זו שצריכה לקבל מהנשיא את הקמת הממשלה. בבחירות יש מפסידים, בבחירות יש מנצחים, ואנחנו המנצחים".

"אנחנו ממתינים לתוצאות האמת שילכו גם הן לטובתנו, ונעבוד בימים הקרובים להקמת ממשלה רחבה ככל שניתן. אמרו שלא אכנס לפוליטיקה - נכנסתי. אמרו שלא נתחבר - התחברנו. שלא נתאחד - והתאחדנו. שלא ננצח - וניצחנו. אני אגיד לכם איך נמשיך לנצח - לא רק על פי הגודל, אלא גם על פי הדרך.הדרך קודם כל של כבוד לכולם, כיבוד העבר וההווה, ובנייה משותפת של העתיד. נשנה את השיח ונעשה כל מאמץ לשמר שיח מכבד". 

"אהיה ראש הממשלה של כולם ולא רק של אלה שהצביעו לנו. אף אחד מהמפלגות האחרות לא צריך לחוש מושפל אלא לראות מה המכנה המשותף, כיצד נתחבר על בסיס הבנות משותפות. נדע לדבר עם כולם ולשתף את כולם - עם מערכת שלטונית מכבדת ליהודים ולשאינם יהודים, דתיים וחילונים, לכולם".

"מוטלת עלינו אחריות רבת מימדים להרכיב ממשלה שתשרת את המדינה ולא את עצמה. ממחר נתניהו יהיה עסוק בערימות התיקים שנופלים עליו ולכן ככל שנמהר להקים ממשלה ייטב. לדאוג לביטחון, לחינוך לתשתיות, למשפט, לתרבות, לחוק ולסדר, לרווחה. יש לנו המון עבודה ולכן אנחנו נעשה את זה באהבה גדולה, אף אחד מאיתנו מעולם לא ברח מאחריות. נעשה הכל באהבה ובמסירות למען ישראל כולה".

ראשי מפלגת כחול לבן \ צילום: איל יצהר

00:00

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי נשא דברים בעקבות פרסום מדגמי הבחירות, לפיהם מפלגת העבודה בראשיתו גרפה בממוצע רק 7 מנדטים - התוצאה הנמוכה בתולדותיה. "זה ערב לא פשוט עבורנו. ערב לא פשוט עבורי. לא ככה קיוויתי לסיים את הערב הזה. תוצאות המדגמים הם אכזבה עצומה. מכה אלקטורלית למפלגת העבודה ומכה של ממש לכל מי ששותף לדרך שלנו", אמר גבאי עם חברי מפלגתו לצדו ברידינג 3 בתל אביב. "אני מאוד מקווה שיהיה שינוי שלטוני בעקבות הבחירות. שינוי שיקל על המחיר הפוליטי הכבד ששילמנו במפלגת העבודה. אם חלילה נישאר עם נתניהו כראש ממשלה אזי כל האזהרות שלנו בשבועות האחרונים התממשו. אני מאוד מקווה שבני גנץ יצליח להרכיב ממשלה. שוחחנו הערב, הבטחתי לו שאנחנו נעשה הכל כדי לסייע לו בכך".

מפלגת העבודה הלילה \ צילום: כדיה לוי

23:30

בליכוד יוזמים את צירופו של משה כחלון ומפלגת כולנו לסיעה משותפת. הצעה ברוח זו הועברה לכחלון, הוא לא פסל אותה אך ביקש להמתין לתוצאות הסופיות בטרם ישיב. מטרת המהלך היא הגעה למספר מנדטים גדול יותר מאלה של כחול לבן - כארבעים - ולכן מיטוט הדרישה של מפלגת הגנרלים לקבל את הקמת הממשלה בשל היותם המפלגה הגדולה ביותר. המקדם העיקרי של היוזמה הוא השר לשעבר גדעון סער.

23:15

עוד שיחה אחת בין נתניהו למשה כחלון. כחלון ביקש להמתין לתוצאות המלאות בטרם יודיע סופית על תמיכה בנתניהו כפי שהצהיר במהלך הקמפיין.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' בתגובה ראשונה: "ספגנו מפלה קשה וזה כואב. זו התוצאה הקשה ביותר בתולדות מפלגת העבודה. זו מהלומה קשה ביותר לשמאל הציוני. נצטרך לעשות חשבון נפש ולעשות עבודת שיקום יסודית. עם כל הטבח ושתיית המנדטים שעברנו מכחול לבן, צריך לזכור שהמטרה הקדושה היא להחליף את נתניהו ולשים קץ להרמת הראש של הימין הקיצוני ביותר שראינו כאן, הגזעני, הלאומני, ואנחנו נעשה הכל כדי למצות כל סיכוי שגנץ יהיה ראש ממשלה".

23:00

הקלפיות ברחבי המדינה נסגרו ופתקי ההצבעה בספירה, ערוצי החדשות השונים פרסמו את המדגמים ולפי הממוצע ביניהם נראה כי כחול לבן בראשות בני גנץ גורפת כ-37 מנדטים. הליכוד היא המפלגה השניה הכי גדולה עם 35 מנדטים. מפלגת העבודה התרסקה במרבית הסקרים ל-6 מנדטים. חלק מהמדגמים יש שיוויון בין הליכוד וכחול לבן במספר המנדטים. בני גנץ צפוי לנאום במטה כחול לבן בקרוב.

מירי רגב מתראיינת לערוץ 20 לאחר פרסום המדגמים / צילום: שלומי יוסף

צביקה האוזר, מבכירי כחול לבן ל"גלובס": "מחר 10 באפריל יהיה יום התרת הנדרים. המפלגות שנבחרו יודעות שממשלת נתניהו היא ממשלה זמנית לחצי שנה בלבד, ולכן גנץ יבוא לשאת נאום ניצחון".

גורם בכיר אחר בכחול לבן אומר כי כבר הערב נעשו פניות לכמעט כל המפלגות כדי פתוח במשא ומתן, בתשובה לשאלה אמר כי מדובר גם במפלגות שהצהירו תמיכה בנתניהו. לנו נודע כי בין השאר נעשתה פניה לאריה דרעי אך דרעי דחה אותה והודיע רשמית כי יתמוך בנתניהו לראשות הממשלה.

גם בני גנץ וגם בנימין נתניהו חוגגים ניצחון ברגעים אלו, מראש הממשלה נמסר בתגובה לפרסום המדגמים: "‫גוש הימין בהובלת הליכוד ניצח ניצחון מובהק. אני מודה לאזרחי ישראל על האמון. אתחיל בהרכבת ממשלה ימנית עם שותפינו הטבעיים כבר הלילה"‬. גנץ ויאיר לפיד גם הגיבו לתוצאות המדגם: "ניצחנו! העם בישראל אמר את דברו! תודה לאלפי הפעילים ולמעל מיליון מצביעים. בבחירות האלה יש מנצח ברור ומפסיד ברור. ביבי הבטיח 40 מנדטים והפסיד בגדול. הנשיא רואה את התמונה צריך להטיל את הרכבת הממשלה על המנצח! אין אפשרות אחרת!"

לירן "חולצה אפורה" חוגג עם פעילי ליכוד / צילום: שלומ יוסף

מפלגת הימין החדש בראשות נפתלי בנט ואיילת שקד לא עברה את אחוז החסימה במרבית הסקרים, כך גם מפלגתו של משה פייגלין זהות. עוד לא עברו את אחוז החסימה, גשר של אורלי לוי ובל''ד. בנט מסר הודעה ראשונה: "חברים, אל תיפול רוחכם. מנהיגות נבחנת ברגעים קשים. יש לנו סבלנות, אמונה ועצבי פלדה. הימין החדש תעבור, ותעבור יפה. אנחנו בטוחים בצדקת דרכנו. ‏איילת ואני מוסרים לכל תומכינו: אתם הקבוצה המדהימה ביותר שיש! עוד מעט נגיע למטה לפגוש את תומכינו הנפלאים".

פעילי כחול לבן חוגגים / צילום: איל יצהר

ובמקום אחר, בצלאל סמוטריץ' יו"ר האיחוד הלאומי הודיע לאיתמר בן גביר כי יעמוד בהבטחתו וידאג שבן גביר המדורג שביעי ברשימת איחוד מפלגות הימין, יכנס לכנסת באמצעות החוק הנורווגי. יצויין כי גם בהסכם בין ראש הממשלה נתניהו לראשי איחוד מפלגות הימין, קיים סעיף אודות תמיכה של הליכוד בחוק הנורווגי.

ממפלגת יהדות התורה, שקיבלה כ-7 מנדטים לפי הסקרים, הודיעה כי תמליץ על נתניהו לנשיא.

ממשה פייגלין נמסר בתגובה למדגמים: "הבלבול עדיין רב, קולות החיילים מכריעים מבחינתנו, חשוב לוודא ספירה מדוייקת של הקולות".

יו"ר בל"ד מטאנס שחאדה היה פסימי לגבי החגיגות של יו"ר כחול לבן: "גנץ לא רוצה אותנו ואנחנו לא רוצים אותו הוא אפילו לא אומר את המילה ערבים. אני מאמין שנהיה חמישה מנדטים, הסקרים תמיד לא היו איתנו. אני מבין את הכעס בחברה הערבית על חברי הכנסת".

21:30

פעילים ועיתונאים מתחילים להתאסף במטות המפלוגות השונות לקראת הצגת המדגמים בשעה 22:00.

מגישי חדשות 12 במטה כחול לבן / צילום: איל יצהר

ח"כ אמיר אוחנה מגיע למטה הליכוד / צילום: שלומי יוסף

עיתונאים מתאספים במטה הליכוד / צילום: איל יצהר

21:15

אחוז ההצבעה נכון לשעה 20:00 עומד על 61.3%, זאת לעומת 62.4% בבחירות בשנת 2015 בהן שיעור ההצבעה היה יחסית גבוה.

20:45

יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר הורה הערב (ג') להכשיר פתקי בחירות שעברו השחתה באמצעות קשקוש על גב הפתק עם עט או חירור. ההחלטה באה בעקבות ריבוי דיווחים במהלך שעות ההצבעה על פתקים שעברו סוגים שונים של השחתה.

19:15

שיעור ההצבעה נכון לשעה 18:00 הוא 52%, נמוך מאט מהבחירות ב-2015, אז עמד שיעור ההצבעה נכון לשעה 18:00 על 54.6%.

מדובר בנתון גבוה לעומת הבחירות הקודמות בקרב היהודים אם משקללים את הירידה החדה בהצבעה אצל האזרחים הערבים, ששיעור ההצבעה אצלם עומד כעת (18:00) על פחות מ-30%. זאת לעומת כ-50% ב-2015 באותה שעה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עלה לשידור חי בעמוד הפייסבוק שלו לפני כמה רגעים וקרא למצביעי הימין להגיע לקלפיות בטענה לפער של כ-15% בין המחנות. נתניהו אמר כי לפי הדלפה שקיבל מאחד הערוצים הפער בין הליכוד לכחול לבן עומד על ארבעה מנדטים.

ארנון תורן, מנכל קניוני עזריאלי: "הציבור בישראל בהחלט מצביע ברגליים! עד כה הגיעו כ-900,000 מבקרים לקניוני הקבוצה ואנו צופים כי עד סוף היום נעבור את רף המיליון מבקרים, שזה יותר מפי 3 מביום רגיל.
כמו כן מספר המשתמשים באפליקציה של עזריאלי קום, הוא הגבוה ביותר מהיום שהושקה - מעל 20 אלף קונים".

ברשת Adika מדווחים כי המכירות באתר הן בערך פי 3 מיום ממוצע רגיל ובחנויות פי 2.

18:45

בני גנץ, יו"ר מפלגת כחול לבן, יצא במסר לתומכיו, ופרסם סרטון בו אמר "אני יוצא כרגע מהחמ"ל של כחול לבן. המצב מאתגר מאוד. נתניהו מוציא את כולם לרחובות והם יוצאים. אסור לנו לפספס את ההזדמנות. קחו את עצמכם, עופו אל הקלפי, תביאו את החברים שלכם ותצביעו כחול לבן, תוודאו שהכל תקין".

ח"כ איימן עודה פרסם בחשבון הטוויטר שלו את המסר הבא:

 

17:40

שיעור ההצבעה נכון לשעה 16:00 עומד על 42.8%, ירידה של 2.6% מהבחירות בשנת 2015, אז עמד אחוז ההצבעה על 45.4%.

נכון לשעה 16:00, 20% הצבעה בקלפיות במגזר הערבי. בבחירות 2015 אחוז ההצבעה בשעה זו הגיע ל-63%.

גנץ ולפיד כינסו ישיבת חירום עקב נתוני ההצבעה הצמודים. על פי נתוני מדגם האמת, הקרב בין המפלגות צמוד. גנץ ייצא בהצהרה מיוחדת לציבור בשעה 18:00.

ארנון תורן, מנכל קניוני עזריאלי: "הציבור בישראל מצביע ברגליים. עד כה הגיעו כ-750 אלף מבקרים לקניוני הקבוצה ואנו צופים כי עד סוף היום נגיע לכמיליון מבקרים, שזה פי 3 מביום רגיל".

במתחם מול החוף וילג׳ מדווחים כי עד כה ביקרו במהלך יום השבתון כ-30 אלף אנשים. כמו כן, הרשתות שבמתחם מדווחות על גידול של 200-300% במכירות.

15:35

לפי נתוני רשות הטבע והגנים, כ-150 אלף מטיילים פקדו היום את שמורות הטבע והגנים הלאומיים. בין הגנים הלאומיים הבולטים היו הגן הלאומי קיסריה עם למעלה מ-7,000 מטיילים, ירקון תל אפק עם כ-5,300 מטיילים, ומצדה ואשקלון עם כ-3,800 מטיילים בכל אחד מהם.

בין שמורות הטבע בלטו בעיקר הבניאס עם 4,500 מטיילים, עין גדי עם כ-4,000 מטיילים, נחל עיון עם כ-2,500 מטיילים ותל דן עם כ-2,000 מטיילים.

בחירות / צילום: שלומי יוסף

15:10

נכון לשעה 14:00, שיעור ההצבעה עומד על 35.8%. לפי ועדת הבחירות המרכזית של הכנסת, מדובר ב-2,266,430 מצביעים. ב-2015 שיעור ההצבעה היה 36.6% וב-2013 הוא עמד על 38.3%.

בחירות / צילום: שלומי יוסף

13:45

נאג'י מאבו גוש דיבר עם "גלובס" על דפוסי ההצבעה בכפר. "אני לא ראיתי שמתלהבים הרבה מהמפלגות הערביות. לא ראינו מהם כלום, לא לחינוך, לא לבתי ספר, יש אנשים שאין להם אישורי בנייה. הם דואגים לחו"ל, ואנחנו רוצים שידאגו לנו". 

13:05

שיעור ההצבעה, נכון לשעה 12:00, עומד על 24.8% - 1,574,349 איש הצביעו ב-7,030 קלפיות, כך לפי ועדת הבחירות המרכזית של הכנסת. ב-2015 שיעור ההצבעה עמד על 26.9% וב-2013 הוא היה 26.7%.

13:00

בקלפי בבית הספר תל נורדאו בתל-אביב. ישב עובד של ועדת הבחירות בכניסה לאחת הכיתות ואמר לאנשים הנכנסים להצביע: "רק ביבי! רק ביבי!". העובד הושתק על-ידי הממונה בשטח ונלקח לשיחת נזיפה.

מצביעים בבית הספר תל נורדאו / צילום: שלומי יוסף

פעילי מרצ / צילום: שלומי יוסף

12:30

עו"ד טל אורן, מנהלת קניון TLV בתל-אביב: "שעתיים מפתיחת הקניון, יש גידול של למעלה מ-60% מיום רגיל. הטראפיק המרכזי הוא בעיקר בין 12:00-19:00, לפי ניסיון העבר. בבחירות המקומיות היו מעל 40 אלף איש, היום אני מניחה שנעבור את המחסום הזה. הקניון נערך מראש עם כוח-אדם, לדעתנו נעבור את ה-5 מילון שקל פדיון. בקניון גם נערכו עם דוכני אוכל וקניות בכל שטח נתון פנוי. יש פעילויות לילדים שגם יעזרו לבדר את הקהל, והמיקום בסמוך לקלפיות בתל-אביב עוזר. החנויות יצאו במבצעים מיוחדים לבחירות".  

ארנון תורן, מנכ"ל קניוני עזריאלי, מסר: "אנו שמחים לראות את הציבור בישראל נהנה ממגוון הפעילויות והמבצעים שאנו מציעים במיוחד להיום. עד כה הגיעו כ-400,000 מבקרים לקניוני הקבוצה, ואנו צופים כי עד סוף היום נגיע לכמיליון מבקרים, שזה פי 3 מאשר ביום רגיל". 

לא רק בקניונים: באתר Adika מדווחים על עלייה של 30% בכניסות לאתר ועל עלייה של 50% בחנויות. 

12:00

אלכס קפלן, מנהל השיווק של קניון דיזנגוף סנטר בתל-אביב: "החל מהשעה 11:00 החלה תנועה ערה של מבקרים. מדובר בעלייה של 250% לשעות מקבילות ביום מסחר שגרתי".

מרשות הטבע והגנים נמסר כי "כ-80 אלף מטיילים כבר פוקדים בשעה זו את שמורות הטבע והגנים הלאומיים".

גם רחובות תל-אביב מלאים באנשים. רחוב דיזנגוף שטוף השמש מפוצץ אנשים, בתי הקפה מלאים עד אפס מקום, ובאזור שוררת אווירת חג. 

שדרת רוטשילד ביום הבחירות / צילום: שלומי יוסף

11:10

שיעור ההצבעה בשעה 10:00 עמד על 12.9%. ב-2015 עמד שיעור ההצבעה בשעה זו על 14.3%, ואילו ב-2013 הוא היה 11.4%. 

11:05

רשימת חד"ש-תע"ל הגישה תלונה דחופה לוועדת הבחירות בבקשה להוציא באופן מיידי את המצלמות שהותקנו בצורה לא חוקית על-ידי פעילי ימין בקלפיות בישובים הערביים. במקביל המשטרה נמצאת בחלק מאשכולות הקלפי ומתחילה לאכוף את האיסור. 

11:00

חמודה מחמד ויוסף שיך יחיא מיפו הצביעו כדי שיהיה שינוי. 

אלי מזרחי מיפו מקווה לשינוי. 

בינתיים, בסניף הליכוד ביפו שומרים על אופטימיות.


10:45

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, החליט הבוקר להחמיר בפרשנות חוק הבחירות והורה לכל אמצעי התקשורת המשודרים להימנע מ ראיונות עם המועמדים לכנסת. לפי הוראת ועדת הבחירות, מותר לצלם את המועמדים בזמן הצבעתם וכן להביא דיווחים חדשותיים מהמתרחש סביבם - אבל אסור לראיין אותם. הפסיקה נוגעת אך ורק לטלוויזיה ולרדיו, ולא לעיתונות הכתובה ולאתרי האינטרנט. 

10:40 

דב חנין, לשעבר ח"כ מטעם מפלגת חד"ש, הצביע הבוקר וקרא לאנשים לצאת להצביע. "אנשי שמאל צריכים להצביע שמאל", אמר חנין. 

10:23

שמעון ריקלין הצביע לנתניהו.

10:15

יאיר לפיד פרסם הבוקר סרטון בחירות לא שגרתי. 

אילן אדלר מספר ל"גלובס": "התלבטתי עד הבוקר במי לבחור, כאבתי את הפיצול בין בנט ושקד לבית היהודי. בסוף הלכתי עם הבית, עוד אתמול קראתי סטטוס בפייס על הקיצוניים, והציפייה שלי מסמוטריץ' ופרץ שלא ילכו להקצנה מדי".

הכלבה ג'ואי מצביעה לבני גנץ / צילום: שלומי יוסף

ילד בקלפי / צילום: יעל בן עמר

10:05

שמואל, בעל המכולת מרמת-גן, מאמין שכולם מבקשים שינוי, ולדעתו יש סבירות גבוהה מאוד לשינוי שלטוני. 

נגה ודורון כהן, אב ובת פתח-תקווה, אמרו ל"גלובס" כי "הצבענו כחול לבן, רוצים מהפך, נמאס מהשחיתות".

9:55

מרצ פנתה לוועדת הבחירות המרכזית בתלונה נגד ש"ס, המחלקת בקלפיות נרות נשמה עם תמונתו של הרב עובדיה יוסף והכיתוב "מצווה להצביע ש"ס". 

קמפיין בחירות של ש"ס \ צילום: דני זקן

רא"ל במיל' גבי אשכנזי הצביע הבוקר. 

גבי אשכנזי מצביע / צילום: יובל כהן אהרונוב

שר החינוך ויו"ר הימין החדש, נפתלי בנט, הגיע להצביע במשכן לאומנויות ומוזיקה ברעננה, מלווה ברעייתו גילת. 

נפתלי בנט מצביע

9:25

אביבה מפתח-תקווה מספרת לנו כי התלבטה עד לרגע האחרון בין גנץ והעבודה, אך לבסוף החליטה לבחור במפלגות של אבי גבאי. "כל החיים הצבעתי העבודה", אומרת אביבה. "הייתה מערכת בחירות מגעילה".

8:55

בפתח-תקווה פגשנו את משה הרצוג (87), שהצביע ליכוד כל חייו. הרצוג בטוח שהליכוד ינצחו בבחירות, ולדעתו בני גנץ ניהל קמפיין מגעיל ונטול אידאולוגיה, והוא עומד בראש מפלגה ריקה מתוכן.

רחל הרצוג חושבת שכדאי היה לחכות עוד חצי שנה ולקיים את הבחירות במועד המקורי. 

8:45

חברי הכנסת והשרים החלו להצביע הבוקר. 

משה כחלון מצביע / צילום: דוברות כולנו

אריה דרעי מצביע בבחירות / צילום: יעקב כהן

אביגדור ליברמן מצביע בבחירות

6:00

היום (ג'), עם פתיחת הקלפיות ב-7:00 בבוקר, אחת ממערכות הבחירות הפרועות שידענו נכנסה לישורת האחרונה. יש בישראל יותר מ-6.3 מיליון בעלי זכות בחירה, אך לפי נתוני העבר, כ-4.5 מיליון - 72% מכלל המצביעים - צפויים לממש היום את זכותם להשפיע על הקמת הממשלה החדשה ב-10,720 קלפיות. בבחירות השנה מתמודדות 40 מפלגות, אך רק ל-12 מהן יש סיכוי לעבור את אחוז החסימה.

בין הבוחרים תבלוט קבוצת הבוחרים הצעירים שלהם זו הפעם הראשונה להצביע, ומספרם מגיע לכחצי מיליון אזרחים ואזרחיות. מאפייני ההצבעה של אלה שונים מהקבוצות האחרות, והם נוטים יותר למפלגות חדשות או מעניינות יותר, וכך, בין השאר, ניתן להסביר את ההצלחה המפתיעה של מפלגת זהות שבראשה עומד משה פייגלין.

מזג-האוויר האביבי ימריץ בוודאי רבים לצאת לטייל או לשחות בים, ושר הפנים אריה דרעי הודיע כבר כי 55 חופי רחצה ברחבי הארץ אכן ייפתחו ויהיו בפיקוח מצילים.

הקמפיינים הסתיימו, והיום ייכנסו לפעולה מערכי ההסעות והארגון של המפלגות. בליכוד סומכים על הפריסה הרחבה של הסניפים וניסיון העבר. בכחול לבן נסמכים על הארגון של ההסתדרות, שמי שעמד בראשה עד לא מזמן, אבי ניסנקורן, חבר להנהגת המפלגה. כן יופעל מערך מטלפנים לבוחרים הפוטנציאליים של כל מפלגה, ששמותיהם ידועים ממערכות בחירות קודמות אבל גם משאלוני הסמסים שנשלחו לכמעט כל אזרח בישראל.

שיח רדוד וחסר ויכוחים אידאולוגיים

מערכת הבחירות הזו תיזכר לרעה "בזכות" תהומות השיח שאליו הידרדרה, הן על-ידי הפוליטיקאים ומנהלי הקמפיינים והן על-ידי תומכי המפלגות בעיקר ברשתות החברתיות. השיח הרדוד וההאשמות האישיות הירודות מנעו כמעט לחלוטין כל ויכוח אידאולוגי או מהותי. כך, השטחים הפלסטינים נעלמו ועימם הכלכלה על הישגיה ובעיותיה, הפערים בחברה, בעיות החינוך, הפקקים, הצפיפות והתורים בבתי החולים. העיסוק הכמעט בלעדי היה אישי, מחד ראש הממשלה עם נטל האיום של 3 כתבי אישום - ומנגד מועמד חדש ולא משופשף הנזקק לתמיכה של עוד 3 סגנים.

המערכה, ששיאה מגיע היום, התאפיינה בימים האחרונים במאבקים פנימיים בגושים ובניסיונות של המפלגות הגדולות, הליכוד וכחול לבן, לסחוט עוד ועוד את הקטנות כדי לנצח במרוץ על המפלגה הגדולה ביותר, עובדה שתעניק יתרון אפשרי אצל הנשיא, שיכריע מי ירכיב את הממשלה. אבל עדיין המאבק הוא בין-גושי, ונראה כי לגוש הימין של נתניהו יש סיכוי טוב יותר להגיע ל-61 חברי כנסת ומעלה, לצד החשש מפני נפילה אל מתחת לאחוז החסימה של אביגדור ליברמן ומשה כחלון.

מנגד, החשש דומה לגבי מרצ, אף שנראה כי בסיס המצביעים המסורתי שלה ישאיר אותה בסביבות 5 מנדטים.

ברחוב הערבי שהופרד לשתי רשימות - האחת חד"ש ותע"ל עם איימן עודה ואחמד טיבי והשנייה בל"ד המתחדשת ורע"מ האיסלמית - חוששים מאחוז הצבעה נמוך, כשהרשימה השנייה נמצאת גם היא בסכנה סביב אחוז החסימה. שתי הרשימות השתמשו בסיסמתו של נתניהו "הערבים נוהרים לקלפיות" בקמפיין הבחירות, ואתמול (ב') גייסו אוטובוסים, כלשון האימרה שנטבעה במערכת הבחירות הקודמת, להביא מאות סטודנטים הלומדים בג'נין שבשטחי הרשות בחזרה הביתה לישראל להצביע.

בציונות הדתית הבלוק הטכני של איחוד מפלגות הימין הציל את הבית היהודי והאיחוד הלאומי ממחיקה, אבל הצירוף של איתמר בן-גביר הבריח קולות לימין החדש של בנט ושקד, שפרשו מהבית היהודי בתחילת הקמפיין. סמוטריץ' ובן -ביר מקווים לקבל תפקידי מפתח בקואליציה, שר החינוך ויו"ר ועדת החוקה, אבל נתניהו של הימים האחרונים מצהיר כי לא ייתן להם את מבוקשם.

בגזרה החרדית, ש"ס, כך נראה, אינה בסכנת אחוז חסימה, אך גם לא הרבה מעבר ל-4-5 מנדטים, ובימים האחרונים בשל המצוקה אף מתחה ביקורת על נתניהו הסופח אליו ממצביעיה. ביהדות התורה העניינים כרגיל, סטגנציה סביב 7 מנדטים, למרות הגידול במספר הבוחרים החרדים. ההסבר הוא כי שניים או שלושה מנדטים זולגים למפלגות אחרות, בעיקר לליכוד.

ויש סיכוי לגמרי לא רע שבסוף היום הזה תישאר על כנה בדיוק אותה קואליציה שיצאה, לפחות עד להחלטה הסופית על הגשת כתבי אישום נגד ראש הממשלה נתניהו.

עיקר המתח בהצבעה היום מתמקד בציר שבין כחול לבן לליכוד. בעוד רוב מערכות הבחירות בעשור האחרון העלו מפלגה אחת בולטת וגדולה, הליכוד, וסביבה מספר שותפות קואליציוניות - הרי שבבחירות השנה עשויה להתקבל תוצאה שדווקא המפלגה הגדולה ביותר תהיה מחוץ לגוש הגדול, הוא גוש הימין.

האפשרות הזו, והלשון הכללית העמומה של סעיף 7 לחוק יסוד: הממשלה, זרקו את הזירה הפוליטית לתוך טלטלה קשה בשבוע הסוגר של הקמפיין, כאשר שתי המפלגות המובילות - הליכוד וכחול לבן - ניסו לשכנע מספר רב ביותר של בוחרים שראוי לבצע הצבעה אסטרטגית כדי שהצד השני לא יוכל להרכיב ממשלה.

ומה נזכור מהמערכה העכורה בין נתניהו לגנץ בחודש האחרון? מספר רב של השמצות נטולות בסיס עובדתי בנוגע לתוכן חשוד לכאורה של הטלפון הנייד של גנץ, אשר נפרץ על-ידי האיראנים, וטיעון קמפיין של נתניהו שמי שהטלפון שלו נפרץ, לא יכול לכהן כראש הממשלה, כי הוא לא מסוגל לשמור על חפציו. הטיעון הזה נדמה שנדחה על-ידי הציבור הרחב, אך נתניהו המשיך להיתלות בו כדי לשגר מסרים בנוגע לתכנים המוסתרים-מיניים לכאורה הנמצאים בנייד. גם פה הנושא לא תפס תאוצה, שכן שליחים מסוימים ניסו, ללא הצלחה, לשכנע באמיתות הדברים.

בשלב מתקדם בקמפיין חימם נתניהו את הציבור על היותו של גנץ לא יציב נפשית, וזאת באמצעות סרטון שמעוות את פניו של גנץ. גם זה היה מוזר ולא ראוי.

מנגד, במהלך הקמפיין הציפו שלושת הגנרלים ולפיד של כחול לבן את הטענות הקשות בנוגע למכירת צוללות למצרים ללא יידוע שר הביטחון והרמטכ"ל דאז. בשיא המאבק בין הצדדים סביב נושא הצוללות, אמר משה (בוגי) יעלון בראיון רדיו כי הפרסומים באשר לקשרים של נתניהו למניות החזקה בחברות פלדה (בבעלות בן-דודו נתן מיליקובסקי) עשויים להגיע "עד כדי בגידה". הניסוחים הללו עוררו את זעמו של נתניהו ואת הטענות הקשות מן הימין בנוגע להאשמות בלתי מבוססות בבגידה.

היה נדמה כי מערכת הבחירות לא יכולה לרדת עוד ועוד נמוך, עד שאתמול בלילה פרסם נתניהו סרטון בשידור חי, ובו טען, ברצינות גמורה, כי ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל היה יותר ימני ממאיר כהנא, וזאת כדי להצדיק לכאורה את העובדה שהוא ערך ברית פוליטית עם מיכאל בן-ארי ואיתמר בן-גביר, ממשיכיו של כהנא.

אולם מחר (ד') הכול יסתיים, הטחות הרפש ייפסקו, והפוליטיקאים בישראל יעטו על עצמם פנים ממלכתיות ואחראיות. בבית הנשיא אפשר יהיה לראות פוזות למצלמה ואף טיעונים מתחסדים. את הכול הם עושים למען אזרחי המדינה, לא כן?