גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על ה-Dashboard: עמק הסיליקון ישתלט על הצג במכונית שלכם?

ענקיות הטכנולוגיה ויצרניות הרכב לוטשות עיניים אל הכנסות עתק שיגיעו מהצגים החדשים במכוניות ● האם גוגל ואפל יצליחו להשתלט גם על המכוניות, מה ענקיות הטכנולוגיה רוצות לדעת על הנהגים והפגישה הרגישה ששלחה את פולקסווגן לפיתוח עצמאי

הרברט דיס, מנכ"ל פולקסווגן / צילום: REUTERS/Axel Schmidt
הרברט דיס, מנכ"ל פולקסווגן / צילום: REUTERS/Axel Schmidt

לאחר הטלוויזיה, המחשב והסמארטפון, יש צג נוסף שעדיין מתקיים עליו מאבק שליטה בין עמק הסיליקון לתעשיית הרכב - הצג במכונית שלכם. הכנסות בגובה מיליארדי דולרים מפרסומות ושירותים מוטלות על כף המאזניים, וכן מאזן הכוח בין שתי התעשיות. על הפרק כמובן, גם עתיד לוח המחוונים עצמו - מקור של תלונות אינסופיות מצדם של נהגים שמתוסכלים על סרבול של הטכנולוגיות ותקלות רבות. לוח המחוונים עשוי להיראות שונה - להיות מוחלף בצגים, או שבסמוך לו יוצב צג נוסף, שישמש גם כמערכת תקשורת ובידור.

יצרניות הרכב מנסות לפצות על רקורד גרוע בתחום, ומקוות כי בעזרת כמה סנטימטרים רבועים הם יצליחו לבנות מערכת יחסית הדוקה יותר עם הלקוחות. ואולם יש דילמה איך לעשות זאת - בעוד שחלק מהיצרניות חוששות להעביר את השליטה לעמק הסיליקון, אפל ואלפאבית (החברה האם של גוגל) להוטות להתקין את הצגים והיישומים המוכרים שלהן בתוך כלי הרכב.

במצב הנוכחי אין סדר בשוק, אלא תחרות חופשית ומבולגנת, ושתי התעשיות מתנהלות בזהירות. חלק מיצרניות הרכב מפקידות באופן מלא את מערכות ההפעלה של לוחות המחוונים שלהן בידי גוגל. יצרניות רכב אחרות, כולל פורד ודיימלר, מהמרות על יכולתן לסגל לעצמן את המיומנות הטכנולוגית הנחוצה כדי להתחרות בעמק הסיליקון.

מותג פולסטאר של וולבו יהיה הראשון שבו יותקן לוח מחוונים שיפעל באמצעות מערכת הפעלת הרכב החדשה של גוגל. מערכת ההפעלה תעניק לשימוש בלוח המחוונים תחושה של שימוש בטלפון אנדרואיד. ג'נרל מוטורס פיתחה מערכת לוח מחוונים שכוללת פלטפורמת סחר שמאפשרת למשתמשים לבצע הזמנות מראש מסטארבקס או דנקין דונטס. כמו כן, המערכת תאתר את תחנת הדלק הקרובה של אקסון-מוביל. הנהגים הם למעשה קהל שבוי - כך למשל, הנהג האמריקאי מבלה 51 דקות במכוניתו בכל יום, על פי מחקר שנערך מוקדם יותר השנה בידי AAA Foundation for Traffic Safety.

הצגים העתידיים יוכלו לכלול פרסומות מותאמות אישית של מסעדות, מרפאות ושירותים מקומיים אחרים, שיתבססו על נתיבי הנהיגה הטיפוסיים. חברת ביטוח תוכל להציע תעריפים נמוכים יותר לנהגים זהירים, ויצרניות רכב יוכלו להשתמש בנתוני המערכת כדי להציע שירות לרכיב מתיישן במכונית לפני שהוא מתקלקל. יש שחוזים כי בעתיד יוכלו המשתמשים להתחיל לצפות בתוכנית טלוויזיה בביתם, ולאחר מכן - באמצעות הוראה קולית - להמשיך לצפות באותה התוכנית במכוניתם. מפתחים אחרים עובדים על יישומים שיאפשרו למשתמשים להזמין דלק וקפה, ואף לשלם עבורם, באמצעות הצגים שלהם. לפי הערכות של חברת הייעוץ מקינזי, מוצרים כאלו, שמבוססים על דאטה, ייצרו הכנסות חדשות בהיקף של 750 מיליארד דולר עד שנת 2030.

השקת המכוניות האוטונומיות בשנים הבאות תגדיל את מספר הצגים במכונית - גם בלוח המחוונים וגם מחוצה לו, מכיוון שלנוסעים יהיה יותר זמן לעבוד, לערוך קניות או לצפות בסרטים בזמן שהם מבלים על הכביש. "אנחנו רואים את זה כקרב על הצג הרביעי, לאחר הטלוויזיה, המחשב והטלפון הנייד", אמר קיי טנג, בכיר ב-Telenav, חברה בעמק הסיליקון שמספקת פרסומות מבוססות מיקום ליצרניות רכב שמתחרות בגוגל.

גוגל רוצה לדעת מה המשקל של הנוסעים

ריק קנינגטון, מהנדס בגמלאות בן 65 מאורו ואלי, אריזונה, מתעצבן לעתים קרובות על מערכת התקשורת והבידור ברכב, בעיקר כשהוא נוהג במאזדה 2016 של אשתו ולא מצליח לגלות איך לסגור את הרדיו. "אנחנו יכולים להחליש את הרדיו. אבל לסגור אותו זה ככל הנראה תהליך מורכב שעדיין לא הצלחנו להשתלט עליו", אמר קנינגטון. בחברת מאזדה הודו כי אין שום דרך קלה לכבות את מערכת הבידור, כולל הרדיו, גם בדגמי רכב ישנים יותר.

קנינגטון מרוצה יותר מהרכישה האחרונה שלו - טנדר טויוטה טאקומה 2018. למרות זאת, הוא מקפיד ללמוד את נתיב הנסיעה שלו לפני שהוא יוצא מהבית כדי לא להיות תלוי במערכת הניווט של הרכב. "שמעתי כל מיני סיפורים על מערכות ניווט שמכוונות אותך למקומות לא נכונים", הוא מציין.

יצרניות הרכב נמצאות בעמדת נחיתות טבעית: העיצוב והפיתוח ההנדסי של דגמי רכב חדשים מסתיים כמה שנים לפני הייצור, והלקוחות נוטים להחזיק במכוניותיהם פרקי זמן ארוכים יותר מאשר במכשירי הטלפון שלהם. יצרניות רכב נרתעות מהוצאת כסף על מערכות אלקטרוניקה יקרות, והצגים במכוניות הישנות לא פותחו באופן שנועד לאפשר את עדכונם.

יצרניות הרכב חייבות גם להביא בחשבון את הסחת הדעת של הנהג, ולוודא שהמערכות פועלות במגוון תנאים. דייב סרג'נט, סגן נשיא עולמי לרכב ב-J.D. Power, אומר כי בהשוואה לשימוש במכשיר בבית, "נסיעה במהירות של קרוב ל-113 קמ"ש (70 מייל בשעה) בכביש המהיר עם רעש של רוח ומיקום לא הכי אידיאלי של מיקרופונים וילדים במושב האחורי - זה הרבה יותר קשה. ואז אתה שומע אנשים שאומרים: 'זיהוי הקול שלי במכונית לא מתקרב בכלל לרמת זיהוי הקול בטלפון שלי'".

מי שבחרה לצאת למאבק עצמאי אמיץ היא חברת פולקסווגן. אחת הסיבות לכך היא הרצון לשמור על השליטה בכמויות האדירות של נתוני צרכן שמספקים המכשירים האלקטרוניים במכונית והחברה החליטה לפתח בעצמה מערכת חכמה למכונית, יחד עם חנות יישומים ושירותים מקוונת משל עצמה. המערכת תושק במועד מאוחר יותר השנה בדור חדש של מכוניות חשמליות במותג פולקסווגן בשם סדרת I.D.

"בדומה לאנדרואיד ו-iOS של אפל, אנחנו בונים את vw.os משל עצמנו כפלטפורמה", אמר מנכ"ל פולקסווגן הרברט דיס, בתדרוך שביצע לאחר לרגל פרסום התוצאות הפיננסיות של החברה בחודש שעבר. לפי מקורות שמעורים בפרטים, מהצהרה פנימית בתוך החברה עולה כי פולקסווגן החליטה להאיץ את המאמצים להיאבק בפלישתן של חברות הטכנולוגיה למכוניות לאחר פגישה פרטית שנערכה ב-2016 בין מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי ודיס, אז מנהל מותג פולקסווגן.

על פי המקורות שדיווחו על הדברים שאמר פיצ'אי בפגישה, מנכ"ל גוגל הסביר שהחברה רצתה את הנתונים כדי לשפר את חוויית המשתמש, ושאלה אם יהיה ביכולתה לאמוד את רמת הדלק במכונית אם תותקן מערכת אנדרואיד. באופן זה היתה מערכת אנדרואיד יכולה לקבוע אם יש צורך בדלק ולהציע הוראות הגעה לתחנת דלק, לדברי המקורות. דיס חשש מפגיעה בפרטיות המידע הזה, ויצא מהפגישה כשהוא משוכנע שגוגל תהיה מתחרה יותר משותפה.

דוברת גוגל מסר כי החברה עובדת בשיתוף פעולה עם שותפותיה בקרב יצרניות הרכב, וכי היא מתעדפת את הצרכים שלהן כדי לעמוד בדרישות השוק ולמקסם את חוויית הנהיגה. הדוברת ציינה את מדיניות איסוף המידע של גוגל, שדורשת ממנה להשיג את אישור הנהג לפני גישה למידע כלשהו.

פרטיות המידע מהווה מקור גדול של חששות עבור יצרניות הרכב הגרמניות, בייחוד לנוכח הביקורת הגוברת על השימוש שעושה עמק הסיליקון בנתוני צרכנים. בכיר לשעבר בחברת ב.מ.וו אמר כי השתתף לפני כמה שנים בפגישה שבה שאלו מנהלים בגוגל אם ב.מ.וו תוכל להתקין חיישנים במושב הנוסע כדי לקבוע את משקל הנוסע. מנהלי ב.מ.וו, שנדהמו מהבקשה, שאלו מדוע זקוקה גוגל למידע כזה, ואנשי גוגל אמרו להם שהחברה רוצה לדעת אם הנוסע הוא מבוגר או ילד, לדברי אותו בכיר לשעבר.

ב.מ.וו מתירה כעת למשתמשים לחבר את מכשירי הטלפון אנדרואיד ואפל שלהם למערכת, אך אינה משתמשת במערכת ההפעלה אנדרואיד להפעלת צגי המכונית. יצרנית הרכב הגרמנית שקדה על שיפור המערכת של עצמה מאז ערכה ב-2015 סקר בין לקוחותיה וגילתה שאף אחד אינו משתמש בצגי המולטימדיה היקרים שעיצבה. במקום זאת, הלקוחות מעדיפים להשתמש במכשירי הטלפון שלהם כדי לשמוע מוזיקה ולקבל הוראות נהיגה, לדברי הבכיר לשעבר.

כניסתה של גוגל לשוק הרכב היא חלק מאסטרטגיה רחבה של אספקת שירותים ותכנים בפלטפורמות שונות, שיישומה החל ב-2005 כשגוגל רכשה את מערכת ההפעלה אנדרואיד. מערכת אקולוגית זו מאפשרת ללקוחות גישה לחייהם הדיגיטליים בצגים שונים, וסייעה לגוגל לרשום אשתקד הכנסות שנאמדות ב-82 מיליארד דולר מפרסום נייד, לפי eMarketer.

"מה שהבנו, לדעתי, בדיוק כפי שעשינו עם הטלפון הנייד, זה שכדי להפוך את המעבר הזה לקל אנחנו זקוקים לפלטפורמה משותפת במכונית", אמר מיקי קטריה, מנהל מוצר בגוגל.

המו"מ הארוך והמפרך של רנו עם גוגל 

מחשש שגוגל תהפוך להיות ברירת המחדל במפות נסיעה בתוך הרכב, החליטו מנהלי ב.מ.וו שהם צריכים להשתפר. באותה השנה הצטרפה ב.מ.וו ליריבותיה פולקסווגן ודיימלר כדי לרכוש את חברת המיפוי HERE תמורת 3.1 מיליארד דולר מיצרנית ציוד הטלקום נוקיה.

דיימלר השתמשה במפתחים של החברה כדי לבנות את בסיס התוכנה של מערכת המולטימדיה החדשה של מרצדס-בנץ, MBUX, כולל עוזרת וירטואלית קולית שעונה לשם Hey Mercedes. המערכת מעניקה לחברה שליטה הדוקה על גישה חיצונית למערכת ועל מה שמופיע על הצג.

מארק-אוליבר ננדי, מנהל המכירות הדיגיטליות של מרצדס, אמר שהחברה רוצה שתהיה לה השפעה משמעותית על מה שמוצג בעת הנסיעה, מכיוון שיצרניות רכב נושאות בחבות המשפטית למכונית ולביטחון הנהג. בדטרויט, פורד שכרה 400 מהנדסים מבלקברי ב-2017 כדי לתגבר את יכולות התוכנה בתוך החברה ולהשתתף בפיתוח מאפיינים דיגיטליים חדשים במכונית שיושקו בשנה הבאה. "אנחנו צריכים לשלוט בחוויית המשתמש", אמר דון בטלר, מנהל המכוניות החכמות והשירותים בפורד.

ואולם לא כל יצרניות הרכב מחזיקות בגישה הזאת, וחלק מאמצות את גישת שביל הזהב, שכן מאפשרת לחברות הטכנולוגיה דריסת רגל בשוק: כך, ג'נרל מוטורס מבססת את המערכת שלה על תוכנה חינמית של גוגל, אך ביצעה שינויים מרחיקי לכת בתוכנה זו כדי ליצור חוויית משתמש משלה.

התוכנה של גוגל - הגרסה החינמית שאותה יכולות יצרניות רכב להתאים לצורכי עצמן, או מערכת שמשולבת באופן מלא - מותקנת ב-19% בכל מערכות ההפעלה של כלי רכב, ושיעור זה צפוי לגדול לכשני שלישים ב-2024, להערכת חברת הנתונים והאנליטיקה IHS Markit.

אשתקד נכנסה קבוצת ניסאן-רנו-מיצובישי - אחת מקבוצות ייצור הרכב הגדולות בעולם במונחי מכירות - לשותפות עם גוגל במטרה להתקין בעתיד את מערכת ההפעלה של גוגל ב-10.6 מיליון המכוניות שמוכרת ניסאן-רנו-מיצובישי ברחבי העולם מדי שנה.

מנכ"ל רנו, תיירי בולורה, סיפר כי ההחלטה לעבוד עם גוגל לא היתה קלה. "הקדשנו יותר מארבע שנים, כמעט חמש שנים, לגיבוש הסכם עם ידידתנו החדשה גוגל, וזאת בדיוק כדי לשלוט בנתונים", אמר בולורה, שסירב לחשוף את תנאי החוזה הסופי.

בשנה הבאה תשיק וולבו את מערכת ההפעלה החדשה פרי פיתוחה של גוגל למכוניות וולבו - תחילה במותג פולסטאר, עם לוק ייחודי למותג. לוח המחוונים ייראה כמו טאבלט אלקטרוני שבו כבר מותקנים גוגל מפות ושירות הטלפון Google Voice. הנהגים יוכלו להוריד אפליקציות נוספות מגוגל פליי, חנות היישומים של גוגל, ולהשתמש בהוראות הניווט המפורטות. וולבו יכולה לסמוך על שותפתה שתעדכן את התוכנה, במקום שתיאלץ לעשות זאת בכוחות עצמה.

לדברי דייויד הולסק, מנהל החוויה הדיגיטלית בוולבו, מספר גורמים בוולבו הביעו חששות מהפקדת המערכת בידי גורם חיצוני, אך בסופו של דבר הם גילו כי ההצעה מוצאת חן בעיני מנהליה הבכירים של החברה. המנכ"ל הקאן סמואלסון השווה את הסיכון הכרוך בהוצאת כסף על מערכת עצמית של וולבו לקרב הטכנולוגי הישן בין Beta ו-BHS על שוק הווידאו הביתי. יצרניות הרכב יתקשו לשבור את אחיזתה של אנדרואיד על שוק היישומים, אמר סמואלסון בראיון. "כל מפתחי היישומים החכמים בעולם יפתחו, כמובן, עבור אנדרואיד או iOS, מערכת ההפעלה של אפל", ציין סמואלסון.

גם מיקרוסופט וסמסונג מנסות להשתלב

לא כל יצרניות הרכב משתמשות במערכת ההפעלה של גוגל. טויוטה, למשל, משתמשת בגרסה מותאמת של מערכת הפעלה קוד פתוח בשם Automotive Grade Linux להפעלת המכוניות המחוברות ומערכות המולטימדיה שלה. המערכת הושקה בארה"ב ב-2018 במכונית טויוטה קמרי.

בנוסף לאפל וגוגל, שוקדות גם חברות טכנולוגיה אחרות על שילוב פיתוחיהן במערכות רכב. חברת סמסונג, יצרנית הטלפונים החכמים הגדולה בעולם במונחי מכירות, רכשה את ספקית הרכב הרמן תמורת 8 מיליארד דולר לפני שנתיים כדי לקבל גישה לחומרה שלה ולהתקין אותה במכוניות. בתערוכת הטכנולוגיה השנתית CES שנערכה בלאס וגאס בינואר האחרון, הציגה הרמן את האופן שבו היא משלבת צגי וידיאו וחוויות משתמש במכונית.

גם מיקרוסופט נכנסת לשוק ומספקת ליצרניות רכב כמו פולקסווגן וב.מ.וו שירותי ענן שמאפשרות להן לשלב יישומים ותוכנות חדשות במכונית. חברת אמזון נמצאת בעיצומה של השקת העוזרת הקולית אלקסה בדגמי ב.מ.וו., טויוטה ופולקסווגן, למרות היכולות המוגבלות שלה. 

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?