גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על ה-Dashboard: עמק הסיליקון ישתלט על הצג במכונית שלכם?

ענקיות הטכנולוגיה ויצרניות הרכב לוטשות עיניים אל הכנסות עתק שיגיעו מהצגים החדשים במכוניות ● האם גוגל ואפל יצליחו להשתלט גם על המכוניות, מה ענקיות הטכנולוגיה רוצות לדעת על הנהגים והפגישה הרגישה ששלחה את פולקסווגן לפיתוח עצמאי

הרברט דיס, מנכ"ל פולקסווגן / צילום: REUTERS/Axel Schmidt
הרברט דיס, מנכ"ל פולקסווגן / צילום: REUTERS/Axel Schmidt

לאחר הטלוויזיה, המחשב והסמארטפון, יש צג נוסף שעדיין מתקיים עליו מאבק שליטה בין עמק הסיליקון לתעשיית הרכב - הצג במכונית שלכם. הכנסות בגובה מיליארדי דולרים מפרסומות ושירותים מוטלות על כף המאזניים, וכן מאזן הכוח בין שתי התעשיות. על הפרק כמובן, גם עתיד לוח המחוונים עצמו - מקור של תלונות אינסופיות מצדם של נהגים שמתוסכלים על סרבול של הטכנולוגיות ותקלות רבות. לוח המחוונים עשוי להיראות שונה - להיות מוחלף בצגים, או שבסמוך לו יוצב צג נוסף, שישמש גם כמערכת תקשורת ובידור.

יצרניות הרכב מנסות לפצות על רקורד גרוע בתחום, ומקוות כי בעזרת כמה סנטימטרים רבועים הם יצליחו לבנות מערכת יחסית הדוקה יותר עם הלקוחות. ואולם יש דילמה איך לעשות זאת - בעוד שחלק מהיצרניות חוששות להעביר את השליטה לעמק הסיליקון, אפל ואלפאבית (החברה האם של גוגל) להוטות להתקין את הצגים והיישומים המוכרים שלהן בתוך כלי הרכב.

במצב הנוכחי אין סדר בשוק, אלא תחרות חופשית ומבולגנת, ושתי התעשיות מתנהלות בזהירות. חלק מיצרניות הרכב מפקידות באופן מלא את מערכות ההפעלה של לוחות המחוונים שלהן בידי גוגל. יצרניות רכב אחרות, כולל פורד ודיימלר, מהמרות על יכולתן לסגל לעצמן את המיומנות הטכנולוגית הנחוצה כדי להתחרות בעמק הסיליקון.

מותג פולסטאר של וולבו יהיה הראשון שבו יותקן לוח מחוונים שיפעל באמצעות מערכת הפעלת הרכב החדשה של גוגל. מערכת ההפעלה תעניק לשימוש בלוח המחוונים תחושה של שימוש בטלפון אנדרואיד. ג'נרל מוטורס פיתחה מערכת לוח מחוונים שכוללת פלטפורמת סחר שמאפשרת למשתמשים לבצע הזמנות מראש מסטארבקס או דנקין דונטס. כמו כן, המערכת תאתר את תחנת הדלק הקרובה של אקסון-מוביל. הנהגים הם למעשה קהל שבוי - כך למשל, הנהג האמריקאי מבלה 51 דקות במכוניתו בכל יום, על פי מחקר שנערך מוקדם יותר השנה בידי AAA Foundation for Traffic Safety.

הצגים העתידיים יוכלו לכלול פרסומות מותאמות אישית של מסעדות, מרפאות ושירותים מקומיים אחרים, שיתבססו על נתיבי הנהיגה הטיפוסיים. חברת ביטוח תוכל להציע תעריפים נמוכים יותר לנהגים זהירים, ויצרניות רכב יוכלו להשתמש בנתוני המערכת כדי להציע שירות לרכיב מתיישן במכונית לפני שהוא מתקלקל. יש שחוזים כי בעתיד יוכלו המשתמשים להתחיל לצפות בתוכנית טלוויזיה בביתם, ולאחר מכן - באמצעות הוראה קולית - להמשיך לצפות באותה התוכנית במכוניתם. מפתחים אחרים עובדים על יישומים שיאפשרו למשתמשים להזמין דלק וקפה, ואף לשלם עבורם, באמצעות הצגים שלהם. לפי הערכות של חברת הייעוץ מקינזי, מוצרים כאלו, שמבוססים על דאטה, ייצרו הכנסות חדשות בהיקף של 750 מיליארד דולר עד שנת 2030.

השקת המכוניות האוטונומיות בשנים הבאות תגדיל את מספר הצגים במכונית - גם בלוח המחוונים וגם מחוצה לו, מכיוון שלנוסעים יהיה יותר זמן לעבוד, לערוך קניות או לצפות בסרטים בזמן שהם מבלים על הכביש. "אנחנו רואים את זה כקרב על הצג הרביעי, לאחר הטלוויזיה, המחשב והטלפון הנייד", אמר קיי טנג, בכיר ב-Telenav, חברה בעמק הסיליקון שמספקת פרסומות מבוססות מיקום ליצרניות רכב שמתחרות בגוגל.

גוגל רוצה לדעת מה המשקל של הנוסעים

ריק קנינגטון, מהנדס בגמלאות בן 65 מאורו ואלי, אריזונה, מתעצבן לעתים קרובות על מערכת התקשורת והבידור ברכב, בעיקר כשהוא נוהג במאזדה 2016 של אשתו ולא מצליח לגלות איך לסגור את הרדיו. "אנחנו יכולים להחליש את הרדיו. אבל לסגור אותו זה ככל הנראה תהליך מורכב שעדיין לא הצלחנו להשתלט עליו", אמר קנינגטון. בחברת מאזדה הודו כי אין שום דרך קלה לכבות את מערכת הבידור, כולל הרדיו, גם בדגמי רכב ישנים יותר.

קנינגטון מרוצה יותר מהרכישה האחרונה שלו - טנדר טויוטה טאקומה 2018. למרות זאת, הוא מקפיד ללמוד את נתיב הנסיעה שלו לפני שהוא יוצא מהבית כדי לא להיות תלוי במערכת הניווט של הרכב. "שמעתי כל מיני סיפורים על מערכות ניווט שמכוונות אותך למקומות לא נכונים", הוא מציין.

יצרניות הרכב נמצאות בעמדת נחיתות טבעית: העיצוב והפיתוח ההנדסי של דגמי רכב חדשים מסתיים כמה שנים לפני הייצור, והלקוחות נוטים להחזיק במכוניותיהם פרקי זמן ארוכים יותר מאשר במכשירי הטלפון שלהם. יצרניות רכב נרתעות מהוצאת כסף על מערכות אלקטרוניקה יקרות, והצגים במכוניות הישנות לא פותחו באופן שנועד לאפשר את עדכונם.

יצרניות הרכב חייבות גם להביא בחשבון את הסחת הדעת של הנהג, ולוודא שהמערכות פועלות במגוון תנאים. דייב סרג'נט, סגן נשיא עולמי לרכב ב-J.D. Power, אומר כי בהשוואה לשימוש במכשיר בבית, "נסיעה במהירות של קרוב ל-113 קמ"ש (70 מייל בשעה) בכביש המהיר עם רעש של רוח ומיקום לא הכי אידיאלי של מיקרופונים וילדים במושב האחורי - זה הרבה יותר קשה. ואז אתה שומע אנשים שאומרים: 'זיהוי הקול שלי במכונית לא מתקרב בכלל לרמת זיהוי הקול בטלפון שלי'".

מי שבחרה לצאת למאבק עצמאי אמיץ היא חברת פולקסווגן. אחת הסיבות לכך היא הרצון לשמור על השליטה בכמויות האדירות של נתוני צרכן שמספקים המכשירים האלקטרוניים במכונית והחברה החליטה לפתח בעצמה מערכת חכמה למכונית, יחד עם חנות יישומים ושירותים מקוונת משל עצמה. המערכת תושק במועד מאוחר יותר השנה בדור חדש של מכוניות חשמליות במותג פולקסווגן בשם סדרת I.D.

"בדומה לאנדרואיד ו-iOS של אפל, אנחנו בונים את vw.os משל עצמנו כפלטפורמה", אמר מנכ"ל פולקסווגן הרברט דיס, בתדרוך שביצע לאחר לרגל פרסום התוצאות הפיננסיות של החברה בחודש שעבר. לפי מקורות שמעורים בפרטים, מהצהרה פנימית בתוך החברה עולה כי פולקסווגן החליטה להאיץ את המאמצים להיאבק בפלישתן של חברות הטכנולוגיה למכוניות לאחר פגישה פרטית שנערכה ב-2016 בין מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי ודיס, אז מנהל מותג פולקסווגן.

על פי המקורות שדיווחו על הדברים שאמר פיצ'אי בפגישה, מנכ"ל גוגל הסביר שהחברה רצתה את הנתונים כדי לשפר את חוויית המשתמש, ושאלה אם יהיה ביכולתה לאמוד את רמת הדלק במכונית אם תותקן מערכת אנדרואיד. באופן זה היתה מערכת אנדרואיד יכולה לקבוע אם יש צורך בדלק ולהציע הוראות הגעה לתחנת דלק, לדברי המקורות. דיס חשש מפגיעה בפרטיות המידע הזה, ויצא מהפגישה כשהוא משוכנע שגוגל תהיה מתחרה יותר משותפה.

דוברת גוגל מסר כי החברה עובדת בשיתוף פעולה עם שותפותיה בקרב יצרניות הרכב, וכי היא מתעדפת את הצרכים שלהן כדי לעמוד בדרישות השוק ולמקסם את חוויית הנהיגה. הדוברת ציינה את מדיניות איסוף המידע של גוגל, שדורשת ממנה להשיג את אישור הנהג לפני גישה למידע כלשהו.

פרטיות המידע מהווה מקור גדול של חששות עבור יצרניות הרכב הגרמניות, בייחוד לנוכח הביקורת הגוברת על השימוש שעושה עמק הסיליקון בנתוני צרכנים. בכיר לשעבר בחברת ב.מ.וו אמר כי השתתף לפני כמה שנים בפגישה שבה שאלו מנהלים בגוגל אם ב.מ.וו תוכל להתקין חיישנים במושב הנוסע כדי לקבוע את משקל הנוסע. מנהלי ב.מ.וו, שנדהמו מהבקשה, שאלו מדוע זקוקה גוגל למידע כזה, ואנשי גוגל אמרו להם שהחברה רוצה לדעת אם הנוסע הוא מבוגר או ילד, לדברי אותו בכיר לשעבר.

ב.מ.וו מתירה כעת למשתמשים לחבר את מכשירי הטלפון אנדרואיד ואפל שלהם למערכת, אך אינה משתמשת במערכת ההפעלה אנדרואיד להפעלת צגי המכונית. יצרנית הרכב הגרמנית שקדה על שיפור המערכת של עצמה מאז ערכה ב-2015 סקר בין לקוחותיה וגילתה שאף אחד אינו משתמש בצגי המולטימדיה היקרים שעיצבה. במקום זאת, הלקוחות מעדיפים להשתמש במכשירי הטלפון שלהם כדי לשמוע מוזיקה ולקבל הוראות נהיגה, לדברי הבכיר לשעבר.

כניסתה של גוגל לשוק הרכב היא חלק מאסטרטגיה רחבה של אספקת שירותים ותכנים בפלטפורמות שונות, שיישומה החל ב-2005 כשגוגל רכשה את מערכת ההפעלה אנדרואיד. מערכת אקולוגית זו מאפשרת ללקוחות גישה לחייהם הדיגיטליים בצגים שונים, וסייעה לגוגל לרשום אשתקד הכנסות שנאמדות ב-82 מיליארד דולר מפרסום נייד, לפי eMarketer.

"מה שהבנו, לדעתי, בדיוק כפי שעשינו עם הטלפון הנייד, זה שכדי להפוך את המעבר הזה לקל אנחנו זקוקים לפלטפורמה משותפת במכונית", אמר מיקי קטריה, מנהל מוצר בגוגל.

המו"מ הארוך והמפרך של רנו עם גוגל 

מחשש שגוגל תהפוך להיות ברירת המחדל במפות נסיעה בתוך הרכב, החליטו מנהלי ב.מ.וו שהם צריכים להשתפר. באותה השנה הצטרפה ב.מ.וו ליריבותיה פולקסווגן ודיימלר כדי לרכוש את חברת המיפוי HERE תמורת 3.1 מיליארד דולר מיצרנית ציוד הטלקום נוקיה.

דיימלר השתמשה במפתחים של החברה כדי לבנות את בסיס התוכנה של מערכת המולטימדיה החדשה של מרצדס-בנץ, MBUX, כולל עוזרת וירטואלית קולית שעונה לשם Hey Mercedes. המערכת מעניקה לחברה שליטה הדוקה על גישה חיצונית למערכת ועל מה שמופיע על הצג.

מארק-אוליבר ננדי, מנהל המכירות הדיגיטליות של מרצדס, אמר שהחברה רוצה שתהיה לה השפעה משמעותית על מה שמוצג בעת הנסיעה, מכיוון שיצרניות רכב נושאות בחבות המשפטית למכונית ולביטחון הנהג. בדטרויט, פורד שכרה 400 מהנדסים מבלקברי ב-2017 כדי לתגבר את יכולות התוכנה בתוך החברה ולהשתתף בפיתוח מאפיינים דיגיטליים חדשים במכונית שיושקו בשנה הבאה. "אנחנו צריכים לשלוט בחוויית המשתמש", אמר דון בטלר, מנהל המכוניות החכמות והשירותים בפורד.

ואולם לא כל יצרניות הרכב מחזיקות בגישה הזאת, וחלק מאמצות את גישת שביל הזהב, שכן מאפשרת לחברות הטכנולוגיה דריסת רגל בשוק: כך, ג'נרל מוטורס מבססת את המערכת שלה על תוכנה חינמית של גוגל, אך ביצעה שינויים מרחיקי לכת בתוכנה זו כדי ליצור חוויית משתמש משלה.

התוכנה של גוגל - הגרסה החינמית שאותה יכולות יצרניות רכב להתאים לצורכי עצמן, או מערכת שמשולבת באופן מלא - מותקנת ב-19% בכל מערכות ההפעלה של כלי רכב, ושיעור זה צפוי לגדול לכשני שלישים ב-2024, להערכת חברת הנתונים והאנליטיקה IHS Markit.

אשתקד נכנסה קבוצת ניסאן-רנו-מיצובישי - אחת מקבוצות ייצור הרכב הגדולות בעולם במונחי מכירות - לשותפות עם גוגל במטרה להתקין בעתיד את מערכת ההפעלה של גוגל ב-10.6 מיליון המכוניות שמוכרת ניסאן-רנו-מיצובישי ברחבי העולם מדי שנה.

מנכ"ל רנו, תיירי בולורה, סיפר כי ההחלטה לעבוד עם גוגל לא היתה קלה. "הקדשנו יותר מארבע שנים, כמעט חמש שנים, לגיבוש הסכם עם ידידתנו החדשה גוגל, וזאת בדיוק כדי לשלוט בנתונים", אמר בולורה, שסירב לחשוף את תנאי החוזה הסופי.

בשנה הבאה תשיק וולבו את מערכת ההפעלה החדשה פרי פיתוחה של גוגל למכוניות וולבו - תחילה במותג פולסטאר, עם לוק ייחודי למותג. לוח המחוונים ייראה כמו טאבלט אלקטרוני שבו כבר מותקנים גוגל מפות ושירות הטלפון Google Voice. הנהגים יוכלו להוריד אפליקציות נוספות מגוגל פליי, חנות היישומים של גוגל, ולהשתמש בהוראות הניווט המפורטות. וולבו יכולה לסמוך על שותפתה שתעדכן את התוכנה, במקום שתיאלץ לעשות זאת בכוחות עצמה.

לדברי דייויד הולסק, מנהל החוויה הדיגיטלית בוולבו, מספר גורמים בוולבו הביעו חששות מהפקדת המערכת בידי גורם חיצוני, אך בסופו של דבר הם גילו כי ההצעה מוצאת חן בעיני מנהליה הבכירים של החברה. המנכ"ל הקאן סמואלסון השווה את הסיכון הכרוך בהוצאת כסף על מערכת עצמית של וולבו לקרב הטכנולוגי הישן בין Beta ו-BHS על שוק הווידאו הביתי. יצרניות הרכב יתקשו לשבור את אחיזתה של אנדרואיד על שוק היישומים, אמר סמואלסון בראיון. "כל מפתחי היישומים החכמים בעולם יפתחו, כמובן, עבור אנדרואיד או iOS, מערכת ההפעלה של אפל", ציין סמואלסון.

גם מיקרוסופט וסמסונג מנסות להשתלב

לא כל יצרניות הרכב משתמשות במערכת ההפעלה של גוגל. טויוטה, למשל, משתמשת בגרסה מותאמת של מערכת הפעלה קוד פתוח בשם Automotive Grade Linux להפעלת המכוניות המחוברות ומערכות המולטימדיה שלה. המערכת הושקה בארה"ב ב-2018 במכונית טויוטה קמרי.

בנוסף לאפל וגוגל, שוקדות גם חברות טכנולוגיה אחרות על שילוב פיתוחיהן במערכות רכב. חברת סמסונג, יצרנית הטלפונים החכמים הגדולה בעולם במונחי מכירות, רכשה את ספקית הרכב הרמן תמורת 8 מיליארד דולר לפני שנתיים כדי לקבל גישה לחומרה שלה ולהתקין אותה במכוניות. בתערוכת הטכנולוגיה השנתית CES שנערכה בלאס וגאס בינואר האחרון, הציגה הרמן את האופן שבו היא משלבת צגי וידיאו וחוויות משתמש במכונית.

גם מיקרוסופט נכנסת לשוק ומספקת ליצרניות רכב כמו פולקסווגן וב.מ.וו שירותי ענן שמאפשרות להן לשלב יישומים ותוכנות חדשות במכונית. חברת אמזון נמצאת בעיצומה של השקת העוזרת הקולית אלקסה בדגמי ב.מ.וו., טויוטה ופולקסווגן, למרות היכולות המוגבלות שלה. 

עוד כתבות

בייגלה של מאיר בייגל / צילום: יח"צ

חברת מאיר בייגל עוזבת את ההפצה של דיפלומט לטובת דנשר

החברה עדכנה את רשתות הקמעונאות כי ב-1 בינואר מערך ההפצה שלה יעבור לידי דנשר, וקראה לקמעונאים לסיים את התחשבנות מולה עד לתאריך זה ● בכך מסיימת מאיר בייגל התקשרות של שמונה שנים עם חברת ההפצה והיבוא דיפלומט

משרדי הטאבו בתל אביב / צילום: תמר מצפי

הפתרון של משרד המשפטים לטאבו: לרשום דירה תוך כדי התכנון

כשהדירה לא רשומה בטאבו, השווי נפגע, ועלולים להיות קשיים בקבלת משכנתה • צוות בראשות המשנה ליועמ"ש יציע פתרונות שיקצרו תהליכים ברישום נכסים חדשים ויקל על רישום דירות ישנות ● אלו עיקרי ההמלצות

נציב תלונות הציבור על הפרקליטים השופט (בדימוס) דוד רוזן / צילום: תמר מצפי

הנציב רוזן בביקורת חריפה על התביעה המשטרתית: ניסתה לחשוף את ביהמ"ש למידע במעמד צד אחד ללא הצדקה

נציב התלונות על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, מותח ביקורת על התנהלות תובע משטרתי ביחידת להב 433 במסגרת הליך מעצר עד תום ההליכים ● בהחלטתו מבקר רוזן את ניסיון התובע להגיש מידע לביהמ"ש מבלי לחשוף אותו בפני ההגנה

בצלאל סמוטריץ’, ימינה / צילום: יצחק קלמן

האם ליברמן בא לכנסת בעיקר כדי להפיל יוזמות של סמוטריץ'?

סמוטריץ' עקץ את ליברמן על הרקורד הפרלמנטרי שלו. על מה הוא מתבסס? ● המשרוקית של גלובס

מאיר אריאל ז"ל / צילום: יוטיוב, לילה גוב

למי שייך הביטוי "עברנו את פרעה, נעבור גם את זה"?

בתו של הזמר מאיר אריאל ז"ל תובעת פיצוי של 100 אלף שקל משותפות נדל"ן שעשתה שימוש בביטוי בתור סלוגן שיווקי, בגין הפרת זכויות יוצרים ● השותפות: ביטוי יהודי עתיק

איציק שמולי/ צילום: שלומי יוסף

עמיר פרץ ואיציק שמולי הודיעו שיצביעו בעד פיזור הכנסת מחר, גם גנץ צפוי לתמוך

שני השרים ממפלגת העבודה הודיעו כי יתמכו בהצעת החוק שיעלה מחר להצבעה במליאה ● "במקום שיתוק מתמשך וחילופי האשמות, עדיף לפזר את הכנסת וללכת כעת לבחירות"

רביב דרוקר / צילום: ענבל מרמרי

דרוקר בעקבות שיחות נתניהו-רגב: "זה לא חוקי, אבל הסיכוי שתיפתח חקירה עצמאית בנושא 'ישראל היום' הוא אפס"

במהדורת חדשות 13 נחשף אמש תיעוד של עשרות שיחות שקיים רה"מ נתניהו עם עורכי "ישראל היום" בתקופות רגישות ובשעות לא שגרתיות ● דרוקר: "כשרואים את צבר הנתונים, קשה שלא להסיק ש'ישראל היום' הוא תאטרון של עיתון, זרוע תעמולה של פוליטיקאי אחד - וזה לא חוקי"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

בפתאל סוגרים רבעון קשה אך רואים את האור בקצה המנהרה

הפסד נקי של כ-270 מיליון שקל לפתאל ברבעון השלישי ● שחר עקה, דירקטור וסמנכ"ל הכספים בחברה: "נכון למועד פרסום הדוח הכספי בקופת המזומנים של החברה יש כ-1.5 מיליארד שקל שיתמכו בחברה עד לקבלת החיסון"

מטה פרטנר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אקספון איבדה את הבכורה לפרטנר במספרי המתניידים בסלולר בנובמבר

פרטנר ניידה אליה 5,770 לקוחות נטו, ואקספון סיימה עם 4,000 בלבד ● פלאפון ששמה לה למטרה לשמור על נתח השוק דווקא ננטשת, וסלקום חוזרת לגיוס חיובי

גיל שרון / צילום: תמר מצפי

הרווח הנקי של בזק צלל ב-85% בצל האירוע החשבונאי בחברה הבת

בזק בינלאומי גוררת את כל הקבוצה לשחיקה אדירה בעקבות האירועים החשבונאיים הקשים שהתגלו ובעקבות מחיקות וירידת ערך ● החברה שהייתה רשומה בספרי בזק ב-652 מיליון שקל תירשם ב-123 מיליון שקל ● בנטרול ירידת הערך בבזק בינלאומי בזק רשמה זינוק של כ-40% ברווחי הרבעון השלישי

תחנת כוח חדרה - נמל חדרה / צילום: איל יצהר

תעריף החשמל למשקי הבית צפוי לרדת ב-2.8% ב-2021

רשות החשמל פרסמה את ההחלטה להוריד את תעריף החשמל בשנה הבאה לשימוע ציבורי, שאחריו תתקבל החלטה סופית בנושא ● הסיבות שאיפשרו את ההורדה הן מכירת תחנות הכוח ברמת חובב וירידה של מחירי הגז הטבעי והפחם

נציגי ארגון האולמות וגני האירועים הבוקר בשביתת רעב מול משרד ראש הממשלה בירושלים / צילום: יוסי שטיינר

"המענקים היו אמורים להיות פלסטר. חייבים שיטה אחרת"

לינדה אביטן, בעלת חברה להגברה ולתאורה קול אור אלי בע"מ ● "הבן שלי מתחת לגיל 28, אז הוא מקבל תשלום של 60% בלבד בחל"ת מהמדינה, ולי ולבעלי אין הכנסות כלל" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

מתחם "היבדק וסע" לבדיקות קורונה / צילום: דוברות מד"א

פיקוד העורף יחל במבצע בדיקות נרחב ביישובים הדרוזים ברמת הגולן

במסגרת המבצע ייבצעו מאות חיילי פיקוד העורף ואנשי מערכת הבריאות כ-15 אלף בדיקות ביישובים עין קיניה, בוקעתא, מסעדה ומג'ד אל-שמס

השופט בדימוס אורי גורן / צילום: שלומי יוסף

"גורן היה מזועזע": החוקר שגרם לשופט בדימוס לעזוב את בוררות המיליארדים

אורי גורן, נשיא המחוזי בדימוס, ששימש כבורר בסכסוך בין משה ומנדי גרטנר לבין המיליארדר דן גרטלר, התפטר לאחרונה מתפקידו • זאת, לאחר שגילה כי משה גרטנר שכר חוקר פרטי, אחיו של אפי נוה, כדי לברר עליו מידע • "גורן נפגע מהטלת הספק ביושרתו ומעצם שכירת החוקר"

הראל לוקר / צילום: איל יצהר

כך יירט הראל לוקר את המועמדים לתפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית

יו"ר דומיננטי, יחסים עכורים עם המנכ"ל הקודם וטענות אודות ההתנהלות ● הליך בחירת המנכ"ל לתעשייה האווירית לא החמיא לחברה הממשלתית הגדולה ביותר ● הראל לוקר סיכל ניסיון למנות "עוד חבר מחיל האוויר שמקורב למערכת", אבל האם הניצחון שלו הוא גם לטובת החברה והמדינה?

קמפיין Gen M בלונדון להגברת  המודעות לגיל המעבר. פסלים שמציגים נשים שקופות / צילום: רויטרס

הבעיה שאי אפשר לנפנף: גיל המעבר משפיע לרעה על תעסוקת נשים

בבריטניה, אחת מתוך ארבע נשים בגיל המעבר שוקלת לעזוב את העבודה, ומעסיקים שם מאמצים בהדרגה תוכניות תמיכה ייעודיות ● בישראל, המודעות לנושא עדיין בחיתולים ● לאחרונה הרימה סודהסטרים את הכפפה והשיקה את תוכנית "מעברים" ● הצטרפו לוובינר מיוחד

נשיא סין, שי ג'ינפינג, באזור שיבדונג במהלך סיור באזורים כפריים במדינה ב־2013 / צילום: Associated Press, Wang Ye

המהפכה הסינית החדשה: מעודדת הגירת ענק פנימית - הפעם מהערים לכפרים

במהלך שנועד להילחם בעוני, הנשיא שי רוצה שיזמים וצרכנים יעברו לעיירות כפריות שמפגרות אחרי ערי הענק, ויביאו לשגשוגם

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים תדון בביטול הגדלת מס הרכישה למשפרי דיור

הוועדה תדון מחר בההצעה שמבקשת להשיב את המצב לקדמותו ולקבוע כי משפרי דיור יכולים לרכוש דירה חדשה ולהחזיק בישנה במשך שנתיים, מבלי שייחשבו למשקיעים ויוטל עליהם מס גבוה ● שר האוצר לשעבר כחלון קיצר את משך הזמן לשנה וחצי

בנין חברת ביטוח שירביט, נתניה / צילום: תמר מצפי, גלובס

פריצת המידע בשירביט: חשש לדליפת פרטים אישיים של עובדי מדינה בכירים

רשות שוק ההון ומערך הסייבר פרסמו הודעה חריגה על אירוע דליפת מידע של לקוחות שירביט בעקבות מתקפת סייבר ● לפי ההודעה האירוע טרם הסתיים, והבדיקה ממשיכה במאמץ משותף לרשות ולמערך ● שירביט זכתה במכרז של שירות המדינה, וקיים חשש שדלפו פרטים של בכירים

הבטחה של "פנסיה לכל עובד" בשלטי תעמולה בירושלים בבחירות 2009 / צילום: Reuters, Yannis Behrakis

ישראל זקוקה למדיניות פנסיה ברורה ועקבית

אף שמערכת הפנסיה במדינת ישראל במצב טוב יחסית לעולם, עדיין נדרשת בה רפורמה עמוקה ● לכך דרושה מנהיגות פוליטית אמיצה, שתקבל החלטות קשות אבל בלתי נמנעות