גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמעט הכי גבוה, כמעט הכי יקר: הנישה החדשה של דירות היוקרה בארה"ב

מיני-פנטהאוזים, או דירות יקרות שנמצאות ממש מתחת לפנטהאוזים האמיתיים בבניין, הן הנישה החדשה בשוק היוקרה בארה"ב

וואן דלטון סטריט בבוסטון. 40 מיליון דולר לפנהטאוז, חצי לדירה שתחתיו / צילום: Shutterstock
וואן דלטון סטריט בבוסטון. 40 מיליון דולר לפנהטאוז, חצי לדירה שתחתיו / צילום: Shutterstock

מגדל וואן דלטון סטריט החדש בבוסטון, שבו מלון ארבע העונות ויחידות מגורים פרטיות, מתנשא לגובה של 61 קומות. הוא יהפוך לבניין המגורים הגבוה בעיר כשייפתח בעוד כמה שבועות.

הֵרב צ'יימברס, הבעלים של סוכנות הרכב הגדולה ביותר בניו אינגלנד, השתתף לאחרונה באירוע מכירות של הבניין, והשתוקק לרכוש אחד משלושת הפנטהאוזים הדו-מפלסיים בקומה העליונה. אך עם שטח של 678 מ"ר שמשתרעים על שתי קומות, ותג מחיר של 40 מיליון דולר, הפנטהאוז נראה קצת יותר מדי אפילו לאיש שזכה לכינוי "מלך המכוניות של בוסטון".

"אמרתי: אלוהים, זה יותר מדי גדול בשבילי, ואני גם לא רוצה לעלות ולרדת במדרגות", סיפר צ'יימברס. לפיכך הוא קנה "מיני פנטהאוז" במקום את אחת מ-14 היחידות המפוארות שמתחילות בקומה ה-55 של וואן דלטון. דירתו בת 492 המ"ר של צ'יימברס בקומה ה-59 חולקת רבים מהמאפיינים של הפנטהאוז שנמצא ישר מעליה, כולל חלונות מהרצפה ועד התקרה, מרחב חיצוני ולובי מעלית פרטי. המחיר? ממש מציאה, באופן יחסי: "בערך 20-21 מיליון דולר" , לדברי צ'יימברס.

"כשאתה עולה לגובה, בין אם לקומה ה-59 או ה-60, הנוף פחות או יותר אותו הדבר", אמר צ'יימברס. "לא טרחתי לבדוק מה הם הציעו בקומה ה-56, או ה-58 או ה-59".

זוהי הנישה הטרייה ביותר של שוק הדירות הסופר-מפוארות בארה"ב: המיני-פנטהאוז, דירות שממוקמות מתחת לפנטהאוזים האמיתיים.

מצד אחד, זה תכסיס שיווק ממולח מצד היזמים. מצד שני, זו דרך מעשית להציע מגוון של אופציות דיור במחיר גבוה לקונים מהאלפיון העליון. הקונים מקבלים גימור ברמה גבוהה ונופים מרהיבים של פנטהאוז בלי לשלם פרימיום עבור פנטהאוז. אפילו מיליארדרים אוהבים עסקות מציאה.

"לפנטהאוזים אמיתיים יש שוק מוגבל בעיר כמו בוסטון. אנחנו צריכים להציע מוצרים שמושכים מגוון רחב כל האפשר של לקוחות", אמר ריצ'רד פרידמן, יזם וואן דלטון. "באמצעות דירות מיני-פנטהאוז אנחנו מושכים אנשים שרוצים סגנון חיים של פנטהאוז אבל לא רוצים 650 מ"ר או 743 מ"ר... הדירות פשוט קטנות ופחות יקרות, וזאת עובדה".

מחירי המיני-פנטהאוז בוואן דלטון מתחילים ב-12.4 מיליון דולר. פרידמן סירב לחשוף כמה דירות כאלה נמכרו, ואמר רק כי "נותר מספר מועט של דירות". בראש המגדל נותר פנטהאוז אמיתי אחד, שמכונה 'אחוזת פנטהאוז', ומחירו 40 מיליון דולר.

בעיר ניו יורק צצים מיני-פנטהאוזים שעולים מיליוני דולרים במהירות רבה יותר משל פטריות לאחר הגשם. ב-Seaport Residences , מגדל בן 60 קומות שייפתח השנה, יש שבעה פנטהאוזים שנמצאים בתשע הקומות העליונות. המחיר הגבוה ביותר הוא 18 מיליון דולר לפנטהאוז 1 הדו-מפלסי, והוא יורד ל-6,995 מיליון דולר לפנטהאוז 7 הנמוך יותר. מתחת לפנטהאוזים נמצאות יחידות דו-מפלסיות שאינן פנטהאוזים, ושמחירן נע מ-4.25 מיליון דולר ל-4.65 מיליון דולר. בבליקר 40, בניין קונדומיניום בן 12 קומות שייפתח בסתיו, יש שישה פנטהאוזים בשלוש הקומות העליונות, והם בנויים בשכבות כמו עוגת חתונה. מחירם נע מ-6.6 מיליון דולר ליותר מ-15 מיליון דולר.

מבחינתם של חלק מהקונים, היתרון הגדול ביותר של פנטהאוז הוא שיש רק דירת פנטהאוז אחת.

"רוכשי הפנטהאוז הם תת-קבוצה ייחודית בשוק. אכפת להם הרבה יותר שיהיה להם משהו שאין לאף אחד אחר, והם ישלמו פרימיום בשביל זה", אמר ג'ונתן מילר, נשיא ומנכ"ל מילר סמואל, חברת ייעוץ ושמאות נדל"ן. "זה חייב להיות הרבה יותר משם או תג, והזמינות של זה חייבת להיות מוגבלת".

לצ'יימברס, שמתאר את עצמו כ"מכור לארבע העונות", יש כבר היום דירה כפולה בקומה ה-12 של בניין ארבע העונות ברחוב בוילסטון. הדירה בשטח 325 מ"ר. הוא קנה אותה תמורת 8,875 מיליון דולר ב-2016, ושיפץ תמורת 3 מיליון דולר נוספים במשך קרוב לשנה - והיא אינה פנטהאוז אמיתי.

במובנים רבים, היא טובה יותר. היא נמצאת בחזית מבנה ארבע העונות, ונשקף ממנה נוף ל-Public Garden, ל-Boston Common ולקו הרקיע של בוסטון. לעומת זאת, הקומות הגבוהות יותר בבניין - 13-16 - מרוחקות מאוד מהחזית, וקרובות לחלקו האחורי של המבנה. "מארבע הקומות האלה רואים בעיקר את גג הדירה שלי", אמר צ'יימברס.

לדירתו של צ'יימברס בוואן דלטון אין הלוקסוס של אחוזת הפנטהאוז שמעליה. הוא לא יוכל, למשל, ללגום קוקטיילים ליד האח במרפסת ששטחה מתקרב ל-53 מ"ר ושגובהה כפול. במקום זאת הוא יצטרך להסתפק במרפסת בשטח 5 מ"ר בלבד. אבל כמו באחוזת הפנטהאוז שמעליו, הוא יוכל להשתרע באמבט עומד בחדר האמבטיה הראשי, המחופה קירות זכוכית. ויהיה לו גם אותו הנוף שמחירו 40 מיליון דולר - אך במחצית המחיר בלבד.

"במסיבות לרגל החגים אנשים אומרים: הרב, למה אתה רוצה לעזוב את המקום הזה? תראה איזה נוף", מספר צ'יימברס, בהתייחסו לדירתו הנוכחית ברחוב בוילסטון. "אבל זה לא בקומה ה-59. ברור שיש רכיב של יוקרה בלהיות בחלק העליון של בניין גבוה - אני חושב שלא נגמלתי מזה".

עבור היזמים, הפנטהאוז (בין אם אמיתי ובין אם מיני-פנטהאוז) הוא הזדמנות פז למכירות.

"מי שבונה 50 יחידות דיור ורק שני פנטהאוזים אינו מנצל באופן מלא את ההזדמנות שלו להרוויח", אמר רנדל דייביס, יזם מגדלי קונדומיניום רבי קומות ביוסטון. "אנשים משלמים פרימיום כדי לגור בפנטהאוז בגלל היוקרה".

הפרויקט האחרון של דייביס יחד עם היזם רוברטו קונטררס, הוא Arabella, בניין קונדומיניום בן 33 קומות ו-99 יחידות דיור שנפתח ביוסטון בדצמבר, שבו 14 פנטהאוזים בשבע הקומות העליונות. שתי יחידות זמינות מוצעות למכירה ב-2.875 מיליון דולר ו-4.35 מיליון דולר. לכל המיני-פנטהאוזים יש תקרות בגובה 3.65 מטרים, מרפסות ומעליות שמזניקות את הבעלים מהחניה לכניסה פרטית בטרקלין הכניסה של דירתם.

רסטי פניק, בן 62, נשיא Maintenance Supply Headquarters, חברה שמספקת ציוד תחזוקה לתעשיית מתחמי המגורים, ואשתו טרישה, בת 61, סיירו בפנטהאוז בקומה העליונה אשתקד, כשפרויקט ארבלה עדיין היה בשלבי בנייה אשתקד. תג המחיר עמד על 10 מיליון דולר. אך שטח של קרוב ל-1,022 מ"ר נראה לבני הזוג גדול מדי. הם רוצים לצמצם דיור ולעבור לדירה קטנה יותר מביתם במיסורי סיטי, טקסס, ששטחו 650 מ"ר.

"אם היינו קונים אותו היינו נשארים באותו מצב", אומרת טרישה, יועצת נסיעות בגמלאות. "זה היה טיפשי באמת".

אבל מיני-פנטהאוז בשטח 464.5 מ"ר בקומה ה-28 התאים להם בדיוק. בני הזוג פניק שילמו בינואר כ-4 מיליון דולר עבור דירת הקונדומיניום בת ארבעה חדרי שינה, וכעת הם מתאימים אותה לצורכיהם באמצעות ארונות קיר, משטחי שיש במטבח ומניפת צבעים חדשה. מהפטיו ומחדר השינה נשקף הנוף "המהפנט" של אזור העסקים של העיר, לדברי טרישה. לדירה יש שטח חיצוני של 37 מ"ר שמתחלק בין שתי מרפסות.

"אני עדיין יכולה לגדל צמחים בלי שתהיה לי חצר", אמרה טרישה. "אנחנו מעשנים, אבל אני לא מרשה לעשן בתוך הבית, אז שתי מרפסות זה ממש מושלם".

בני הזוג פניק יעברו לדירה החדשה בחודש הבא. "אנחנו לא אנשים של גינדורים וסלסולים, אז זה יהיה שינוי גדול בשבילי", ציינה טרישה.

עוד כתבות

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?