גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועד העובדים הגיש תביעת דיבה בסך מיליון שקל נגד רכבת ישראל

כתב התביעה מתייחס לאירועי ה-12 באפריל במסגרתם הושבתה תנועת הרכבות בארץ ● בוועד העובדים טוענים כי הפרסומים על מעורבות הוועד בהשבתה הם שקריים, "במטרה להסיט את הדיון מהכשלים ומהמחדלים של הנהלת הרכבת" ● הנהלת הרכבת בתגובה: "תביעת-סרק"

גילה אדרעי, יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל / צילום: אוריה תדמור
גילה אדרעי, יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל / צילום: אוריה תדמור

בוועד עובדי רכבת ישראל שומרים על "שקט תעשייתי", אבל המתיחות והעוינות מול ההנהלה ממשיכות לגאות. אתמול (ג') בערב הגיש ועד עובדי הרכבת, באמצעות עו"ד סיגל פעיל, תביעת דיבה (פרסום לשון הרע) בסך מיליון שקל נגד הרכבת, המנכ"ל בפועל אורי שריר וסמנכ"ל הנוסעים בועז הירש.

העילה היא ההשבתה ביום שישי, 12 באפריל, אותה מייחסים בהנהלה לוועד, ובוועד - להנהלה. לטענת הוועד, ההנהלה פרסמה "דברי-בלע ופרסומים שקריים בעלי תוכן מסית ופוגעני במכוון וביודעין, כאילו ועד העובדים הוא האחראי לעצירת תנועת הרכבות ביום שישי 12.4.2019, באמתלה שקרית וזדונית שהוביל היתחלות של שמונה פקדים, דבר שלא היה ולא נברא, והכול מתוך מטרה ברורה, שלא לומר מוצהרת, לגנות את ועד העובדים ואת העומדים בראשו ולפגוע בתדמיתם ובשמם הטוב, בכוונה ממשית לבזות אותם בקרב הציבור הרחב ולהאשימם במסכת שקרים ובדיות".

לפי הוועד, מטרת הפרסומים הייתה "להסיט את הדיון מהכשלים ומהמחדלים הניהוליים של הנהלת הרכבת, כפי שעלו באופן חמור וברור בדוח מבקר המדינה, ומכשליה הניהוליים היומיומיים". 

נזכיר כי ב-12 באפריל עצרה תנועת הרכבות בכל רחבי הארץ למשך כשעתיים, אחרי שלמשמרת במרכז הבקרה הארצי (משוא"ה) לא התייצבו מספיק פקדים. ועד העובדים והנהלת הרכבת מציגים שני נרטיבים הפוכים לגבי הסיבות לאותה השבתה: בהנהלה טוענים כי הפקדים הודיעו על "מחלות מדומות", בהיקף שלא נראה בעבר, במטרה לפגוע בעבודת הרכבת. הם עשו זאת בהנחיית הוועד, ולא הותירו להנהלה ברירה אלא לעצור את תנועת הרכבת.

מנגד, בוועד טוענים כי הם אינם אחראים להיעדרות העובדים, אלא דווקא ניסו לפתור את המשבר ולמצוא עובדים למשמרת. לטענתם, ההשבתה היזומה הייתה מהלך של ההנהלה, שנועדה לטפול אשמה על הוועד ולהחליש את כוחו לקראת דיוני בית הדין לעבודה בבקשות שהגישה ההנהלה ולהפעיל לחץ פוליטי על ההסתדרות.

בדיקת "גלובס" העלתה כי למעשה, אם הייתה "היתחלות", היא הייתה יוזמה מקומית של עובדי המשוא"ה ולא של ועד העובדים. מספר העובדים המצומצם במשמרת לא איפשר את הפעלת הרכבות באותו בוקר, אך אפשר היה להפוך את המשבר לקטן יותר ולצמצם את הפגיעה בנוסעים, לולא המתיחות הקשה והיעדר התקשורת בין ההנהלה והוועד. ההנהלה החליטה שלא לפנות לוועד או להסתדרות, כדי שלא לאפשר להם דריסת רגל בניהול החברה ובפתרון משברים, בטח לא במשבר שהם מייחסים לוועד. הוועד, מצד שני, לא יצא נגד מחלות מדומות של עובדים, ולכן עובדי המשוא"ה אולי הרגישו שיש להם גיבוי.

בעקבות ההשבתה החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו להקים צוות לבחינת הגבלת זכות השביתה בשירותים חיוניים, ושר התחבורה ישראל כ"ץ איים כי יפעל להדחת יו"ר ועד עובדי הרכבת,גילה אדרעי. השבוע אף התקיימה הפגנה נגד המחיר שמשלמים הנוסעים על סכסוכי העבודה ברכבת, עם קריאה ליישום חוק בוררות חובה בשירותים ציבוריים. ח"כ שרן השכל מהליכוד נאמה בהפגנה.

ההסתדרות הקימה צוות לבדיקת אירועי אותו בוקר, בראשות השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, שגובה עדויות מעובדים ולא זוכה לשיתוף-פעולה מהנהלת הרכבת, שלא רוצה ליצור מצב שבו ארגון עובדים בוחן את התנהלותה.

כתב התביעה שהגיש הוועד מתייחס גם לפרסום תמונתה של אדרעי במשוא"ה באותו יום שישי. לפי כתב התביעה, "תיעודה ופרסום תמונתה באמצעי התקשורת, ללא ידיעתה וללא הסכמתה, נועדה בראש ובראשונה ליצור מצג שקרי לציבור כאילו אדרעי נתפסה 'בשעת פעולה' במקום האירוע, זאת למרות שיו"ר ההסתדרות ויו"ר איגוד עובדי התחבורה הודיעו מיידית למנכ"ל אורי שריר כי אדרעי התייצבה במקום ופועלת לשינוי החלטת הנתבעים אשר נוצרה על-ידם, לעצור את תנועת הרכבות. אלא שבמטרה לפגוע בתובעים ובמיוחד באדרעי, הציגו הנתבעים את אדרעי כאילו נכחה במקום עוד בשעה בה הודיעו על הפסקת תנועת הרכבות, וכאילו היה זה במטרה להורות לעובדים להיות 'חולים'".

הוועד דורש מהרכבת לפרסם התנצלות פומבית, לשלם מיליון שקל בתוספת שכר-טרחה לעורכי הדין וגם לפרסם את הקלטות שיחות הטלפון מהמשוא"ה מיום האירוע, שלדבריהם מוכיחות את צדקתם. 

עו"ד סיגל פעיל, המייצגת את ועד עובדי רכבת ישראל, מסרה: "אתמול הגשנו, בשם ועד העובדים והעומדים בראשו, תביעת דיבה בסך מיליון שקל נגד הנהלת רכבת ישראל ומנהלים ברכבת שהתבטאו התבטאויות שקר של ממש, מתוך כוונה וידיעה שמדובר בדברים שהם אינם אמת, וזאת כדי להטעות את הציבור לחשוב חשיבה שקרית ומכפישה נגד ועד עובדי הרכבת והעומדים בראשו. מדובר על האירוע שהיה ביום שישי 12.4 וימים לאחר מכן. אנחנו מצפים מבית הדין לעבודה שיגרום להנהלת הרכבת לתת את הדין על המעשים החמורים שהיא עשתה נגד עובדיה ונגד נציגות העובדים". 

הנהלת הרכבת: "תביעת-סרק" 

מהנהלת רכבת ישראל נמסר בתגובה לתביעת הדיבה: "מדובר בתביעת-סרק לצרכים תקשורתיים, ותכליתה לשרת את מאבקה של גילה אדרעי, לנוכח התחקיר המתבצע כעת על אירועי אותו יום, של השופט סטרשנוב.

"צר לנו כי בשבוע בו מחודש המשא-ומתן בוחרת אדרעי להמשיך ולהתכחש לפגיעה החמורה שגרמה לציבור הנוסעים, באמצעות שלל תופעות בלתי חוקיות ואלימות, לרבות עצירת רכבות פראית ואלימה תוך שימוש ברשת החירום, בידי סגן יו"ר הוועד, ליאב אליהו, החתום על התביעה.

"ההתנצלות היחידה של הנהלת הרכבת היא כלפי הנוסעים, אשר נפגעו באופן חמור בשבועות האחרונים כתוצאה ממעשי ראשי הוועד, אשר הגיעו לשיאם עם הפגיעה בפיקוד הרכבת, לאחר היתחלות בלתי חוקית של עובדים.

"אנו קוראים לגילה אדרעי וסגניה להמשיך ולשמור על השקט התעשייתי, כפי שהורה להם בית הדין לעבודה, ולהגיע לשולחן המשא-ומתן בתום-לב". 

עוד כתבות

שלט אזהרת מצלמה לנהגים בנתיבי איילון / צילום: שלומי יוסף

מירי רגב מקדמת קנס של 10 אלף שקל על שימוש בטלפון בנהיגה. מה הסיכוי שזה יתממש?

בזמן שבעולם נהוג קנס של 100-300 דולר, שרת התחבורה בוחרת בקנס גבוה של 10 אלף שקל, "במקום להציג תוכנית רב שנתית", כפי שאומרים בעמותת אור ירוק ● רשת פאפא ג'ונס פותחת עוד ארבעה סניפים ומשיקה תת־רשת חדשה, והמיזוג החדש של משרד עמית פולק מטלון ● אירועים ומינויים

שדה התעופה רמון / צילום: Shutterstock

דוח המבקר: מערכות התחבורה לא מוכנות כראוי לשעת חירום

כשלים במענה רפואי, היעדר מסגרות עבודה סדורות ותיאום לקוי: דוח מבקר המדינה שפורסם היום מצביע על פערים מרכזיים במוכנות מערכות התחבורה המרכזיות בישראל להתמודדות עם תרחישי חירום ● מה יקרה בשדה התעופה רמון במקרה של אירוע רב־נפגעים, ולמה ירדה כשירות המאבטחים בקו האדום?

הפגנה בירושלים נגד גיוס חרדים לצה''ל / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

"השלכות כלכליות הרסניות": אגף התקציבים באוצר נגד מתווה חוק הגיוס

טיוטת החוק לפטור מגיוס, שהוגשה בשבוע שעבר, מעוררת התנגדות גם באגף התקציבים: "מתווה זה לא יביא להגדלת היקף המתגייסים" ● לפי האוצר, החוק יביא להפסד של עשרות מיליארדי שקלים למשק ולהכבדת הנטל על משרתי המילואים

צילום: ap, Francisco Seco

סוכני AI ולוחמי לוויינים: צה"ל מקים שתי חטיבות ומסמן את פני העימות הבא

כחלק מלקחי המלחמה, הצבא מודיע על הקמת חטיבת הבינה המלאכותית, שתשתלב בוטים בלחימה ותספק תמונת מצב לכוחות בשטח ● בנוסף, הצבא מקים חטיבה שתתמחה בתחום החלל

בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ

ה־OECD בצפי אופטימי: הצמיחה החזקה בישראל לאחר המלחמה לא תסתכם בריבאונד חד פעמי

תחזית הארגון לצמיחה בשנה הקרובה נמצאת באמצע בין צפי בנק ישראל למשרד האוצר ועומדת על 4.9% ● בניגוד להערכת האוצר כי צפויה שנת ריבאונד חד פעמי, ב-OECD צופים שקצב הצמיחה החזק יימשך גם ב־2027 לצד ירידה באינפלציה, הורדות ריבית ופריחה ביצוא ● עוד צוין כי "הפסקת האש אמורה להסיר מקור של היסוס לעשות עסקים עם ישראל"

לשכת גיוס תל השומר / צילום: מיטב ודובר צה''ל

באוצר משרטטים את המחיר הכלכלי הכבד של הצעת חוק הגיוס

באגף התקציבים במשרד האוצר פרסמו ניתוח כלכלי מקיף להצעת החוק שהציג יו"ר ועדת חוץ וביטחון, בועז ביסמוט, והציפו שורת כשלים מהותיים ● ממנגנון "גיל הפטור" שמרחיק את הצעירים החרדים משוק העבודה, דרך החורים בסנקציות ועד להשבת ההטבות שנלקחו ● וגם: איך שינוי אחד יכול להזניק את הכלכלה

דרבי הכדורסל בין מכבי ת''א להפועל ת''א / צילום: עודד קרני

האם ליגות הכדורסל ייפרדו מערוץ הספורט אחרי 30 שנה?

בערוץ הספורט ומינהלת הליגות מקיימים מגעים להארכת החוזה ביניהם בשנתיים נוספות - אך במקביל עמלים במינהלת על מכרז חדש ● התנאים החדשים: 25 מיליון שקל לשנה, למשך 5 שנים

חברת סלברייט / צילום: איל יצהר

סלברייט רוכשת חברה ב-170 מיליון דולר, מפטרת 20 עובדים בישראל

מהלך הפיטורים של סלברייט מגיע בתקופה שבה מניית החברה מציגה ביצועים חזקים יחסית לשוק ● בתוך כך, החברה הודיעה היום על השלמת רכישת חברת קורליום תמורת כ־170 מיליון דולר

פערים במחירי הדירות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אותו בניין בתל אביב, שתי דירות שונות. למה יש פער משמעותי במחיר?

רובעים 3 ו־4, שעברו גל של התחדשות עירונית ומזוהים עם "תל אביב של פעם", נחשבים למבוקשים במיוחד בשוק הנדל"ן ● אך בעוד שמחירי דירות מסוימות נשארים גבוהים, דירות בקומות נמוכות ועורפיות רושמות ירידות משמעותיות ויוצרות פערים גדולים בין דירות סמוכות

חיים גליק ודדי שמחי / צילום: בר לביא, איל יצהר, צילום מסך

דדי שמחי וחיים גליק רוצים לחבר את אצולת אזרבייג'ן למכרזי הענק של המטרו

על רקע מכרזי המטרו הגדולים בתולדות המדינה, צמד המתווכים פועלים להביא לישראל שחקנים זרים חדשים ● בין המתעניינות: אקורד האזרית, שכבר החלה במהלך לרישום כקבלן ישראלי - בזמן שחברות אירופיות ותיקות דווקא נסוגות מהשוק ● מי עומד מאחורי החברה?

מאיה לור, משפיענית ה-AI של סופר פארם / צילום: צילום מסך מאינסטגרם

סופר־פארם השקיעה 2 מיליון שקל בבניית משפיענית AI

מאיה לור היא משפיענית AI שרשת סופר–פארם יצרה לפני חודש ובנתה לה חשבון אינסטגרם שכולל כ–9,500 עוקבים ● "האפיון הזה נבחר כי בעולם, הדור הצעיר עוקב אחרי משפיעניות וירטואליות, הוא פתוח ל–AI ומכיר את זה", אומרים ברשת

סניף הקפה של פקטורי 54 בביג פאשן גלילות / צילום: מושי ניטליס

רשת פקטורי 54 פותחת בית קפה בביג פאשן גלילות

בהשראת מותגי היוקרה בעולם, רשת פקטורי 54 פותחת השבוע בית קפה בסמוך לחנות שלה בביג פאשן גלילות, שיתפרס על פני כ-60 מ"ר ● וגם: 20 שנה לאחר ההנפקה בנאסד"ק - האחים אייל, ניר וגיל שרצקי, בעלי איתוראן, צלצלו בפעמון פתיחת המסחר של הבורסה ● אירועים ומינויים

שלמה אליהו, דוד פורר, ישי דוידי, זוהר לוי, אהרון פרנקל / איור: גיל ג'יבלי

עלייתם של הפיננסיירים, והשכירים שהפכו למיליונרים: מעולם לא ראינו שנה כזאת בתל אביב

מדוד פורר דרך שלמה אליהו ועד זוהר לוי: בעלי העניין בחברות הנסחרות בת"א ניצלו את העליות החדות בבורסה כדי למכור מניות בהיקף גבוה פי 3 מבשנה שעברה - כמעט 16 מיליארד שקל, ושברו את שיא כל הזמנים ● וגם: השכירים שמכרו מניות בעשרות מיליוני שקלים

סם אלטמן / צילום: ap, Kevin Wolf

לסם אלטמן חסרים מעל 200 מיליארד דולר. מאיפה הוא יביא אותם?

דוח חדש של בנק HSBC מציף סימני שאלה סביב המודל הכלכלי של OpenAI ● איך החברה מתכוונת לכסות על חובות הענק שטיפחה, ואיך היא משפיעה על השוק כולו?

עו''ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

עורכי הדין גזרו קופון מהמלצות על יועצים חיצוניים. עכשיו הלשכה שמה ברקס

ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין מרחיבה את האיסור להמליץ ללקוחות על יועצים חיצוניים תמורת תשלום, מעורכי דין בתחום ההתחדשות העירונית - לכלל התחומים ● איך בכל זאת אפשר להמליץ?

טרמינל 1 בנתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

המאבק בין חברות התעופה הזרות למשרד התחבורה מגיע לבג"ץ

ארגון התעופה IATA ו-10 חברות תעופה בינ"ל עתרו לבג"ץ נגד שרת התחבורה, שר הכלכלה וועדת הכלכלה של הכנסת ● מבקשות שבג"ץ יורה למדינה להפעיל את סמכות החירום שנוספה לחוק שירותי תעופה, ולצמצם רטרואקטיבית את חובותיהן כלפי נוסעים בתקופה שבה המרחב האווירי של ישראל נסגר במבצע "עם כלביא"

נשיא אוקראינה זלנסקי (מימין) וראש ממשלת יוון מיצוטאקיס / צילום: ap, Yorgos Karahalis

המעקף הגדול של רוסיה: הברית האנרגטית שמתגבשת בין ארה"ב למזרח אירופה

אוקראינה ויוון משיקות ציר אנרגיה דרומי־צפוני שמוביל לראשונה גז טבעי מונזל אמריקאי היישר לקייב, ומעניק למזרח היבשת חלופה ממשית לתלות בגז הרוסי ● המהלך מחזק את מעמד יוון כצומת מרכזי אזורי בתחום ומעמיק את המעורבות האמריקאית במפת האנרגיה האירופית

2025 צפויה להיות שנה חזקה לפנסיה של החוסכים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

"השאלות החשובות השתנו": החוסכים זכו לשנה היסטורית, אבל איך תיראה 2026?

ביצועי הגמל והפנסיה בשנה הנוכחית בדרך לעקוף את שנת 2021 ולהפוך לטובים ביותר מזה עשור וחצי, הרבה בזכות הפריחה בבורסה המקומית ● במסלולי המניות התשואה מתחילת השנה כבר מתקרבת ל־23% ● ובכל זאת יש מי שמציע למשקיעים לעבור לאסטרטגיה זהירה

מבצעי בלאק פריידיי / צילום: ap, David Zalubowski

המרוויחים הגדולים מהבלאק פריידיי: ענף מוצרי החשמל וענף המחשבים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף האופנה הוא מהנפגעים הגדולים בנובמבר, בשל תחרות בינלאומית חזקה

הכוח בשוק הרכב עבר לקונים: הצפת דגמים, ירידות מחירים והסערה הצפויה ב-2026

שוק הרכב צפוי להמשיך לעמוד ב-2026 בסימן המעבר מ"שוק של מוכרים" ל"שוק של קונים" ● על הפרק: ירידת המחירים צפויה להמשיך בשל המלחמות השיווקיות בין היצרנים הסינים והיבואנים שלהם, קטגוריות חדשות ידרסו קיימות, והסביבה התחרותית תהפוך קשה עוד יותר