גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דחייה של שלושה חודשים: מנדלבליט קבע - השימוע לראש הממשלה נתניהו ייערך בתחילת אוקטובר 2019

רה"מ ביקש לדחות בשנה את מועד השימוע בתיקים 1000, 2000 ו-4000, אך היום קבע מנדלבליט כי השימוע יידחה ב-3 חודשים בלבד, וזאת בנימוק שדחייה כה משמעותית מנוגדת לאינטרס הציבורי ● לפי ההערכה, משמעות הודעת היועמ"ש היא שהחלטתו הסופית האם להגיש כתב אישום נגד נתניהו תתקבל רק בתחילת שנת 2020 או אפילו מאוחר יותר

רה"מ בנימין נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
רה"מ בנימין נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

היועץ המשפטי לממשלה דוחה את השימוע של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשלושה חודשים. היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע היום (ד') כי ישיבות השימוע של נתניהו בנוגע לתיקים 1000, 2000 ו-4000 ייערכו ב-2 וב-3 באוקטובר 2019, ולא ב-10 ביולי כפי שנקבע במקור. עוד מסר היועמ"ש כי במידת הצורך ייקבע יום דיונים נוסף בשבוע שלאחר מכן ולא יאוחר מכך. כמו כן הורה היועמ"ש לסנגורי נתניהו להעביר לידיו את עיקרי הטיעון בכתב לא יאוחר משבועיים לפני 2 באוקטובר.

לפי ההערכות, משמעות הודעת היועמ"ש היא שההחלטה הסופית האם להגיש כתב אישום נגד נתניהו, ובגין אילו מעשים ובאילו סעיפים, תתקבל רק בתחילת שנת 2020 או אפילו מאוחר יותר, באביב. בינתיים צפויים נתניהו ושותפיו להמשיך ולנסות לקדם מהלך של מתן חסינות לנתניהו בכנסת, שימנע מבחינתו את הצורך בשימוע.

במכתב ששלח היום לעו"ד עמית חדד, בא-כוחו של ראש הממשלה, היועמ"ש דחה את בקשת נתניהו לדחות את השימוע בשנה תמימה, בנימוק שדחייה משמעותית כל-כך מנוגדת לאינטרס הציבורי. עו"ד חדד טען בשמו של נתניהו כי חומרי החקירה בתיקים הם רבים וחסרי תקדים בהיקפם, ולכן דרושה שנה להתכונן לשימוע כיאות. מנדלבליט השיב לעו"ד חדד, במכתב ששלח היום באמצעות עוזרו, עו"ד גיל לימון: "היועמ"ש שקל את מכלול האינטרסים בשים לב להיקף חומרי החקירה ולצורך לאפשר לראש הממשלה להיערך לשימוע בקשר לתיקי החקירה בעניינו".

היועמ"ש כתב כי הוא לקח בחשבון את העובדה שכתב החשדות הועבר לידי הסנגורים ב-28 בפברואר, וחומרי החקירה הועמדו לבקשת הסנגורים לרשותם ב-10 באפריל. "מובן כי המועד בו בחרת לקחת את חומרי החקירה בפועל אינו רלוונטי", הבהיר היועמ"ש. נזכיר כי עו"ד חדד לקח את חומרי החקירה כדי להתחיל להתכונן לשימוע רק ב-14 במאי - עובדה שגרמה לכך שהסנגורים "בזבזו" חודש תמים שבמהלכו היו יכולים להתחיל ללמוד את החומרים לקראת השימוע.

היועמ"ש ציין במכתבו, בין היתר, כי בתיק הולילנד, שבו עמד לדין ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בגין שוחד ועבירות נוספות, נגבו כ-820 הודעות - כמעט פי שניים מכמות ההודעות הכוללת בכל שלושת תיקי החקירה נגד נתניהו, העומדת במצטבר על 440 הודעות. בהמשך לכך היועמ"ש הזכיר כי מכתבי השימוע בתיק הולילנד נשלחו לחשודים ב-14 במרץ 2011, ונקצב להם פרק זמן של חודשיים לקיום השימועים, והשימועים לחשודים התקיימו החל ממחצית חודש יוני ועד למחצית חודש יולי 2011. אולמרט - שבאותה עת התמודד עם משפט נוסף בבית המשפט המחוזי בירושלים וכן קיים שימוע נוסף בתיק שלישי - קיבל בנסיבות אלה ארכה עד חודש אוקטובר 2011. "כלומר, בסך-הכול קיבל אולמרט שבעה חודשים בנסיבות ייחודיות ומורכבות, כמתואר בתיק חקירה שהיקפו כמעט כפול מתיקי החקירה בעניינו של נתניהו".

החלטת היועמ"ש לקבוע את תאריך השימוע לנתניהו בתחילת אוקטובר זכתה לתגובות סותרות של יריבי ראש הממשלה. ח"כ שלי יחימוביץ בירכה את היועמ"ש על כך שדחה את בקשת נתניהו לקיים את השימוע בעוד שנה שלמה והעניק לו "ארכה מידתית". מנגד, התנועה לאיכות השלטון מסרה כי "מצער שהיועמ"ש נכנע לניסיונותיו של ראש הממשלה למשוך זמן ולנסות להתחמק מהעמדה לדין". התנועה הודיעה כי בכוונתה לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה על הדחייה (המסוימת) במועד השימוע.

נזכיר כי בשבוע שעבר, אחרי פארסה שנמשכה שבועות ארוכים שבמסגרתה נמנעו סנגורי ראש הממשלה מלקחת או לקבל לידיהם את חומרי החקירה כדי להתכונן לשימוע, יצאו כמעט במקביל הודעות של נתניהו ושל פרקליטות המדינה, שלפיהן הסנגורים לקחו את החומרים ממשרדי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). לפי הודעת נתניהו, השינוי בעמדת הסנגורים ולקיחת החומרים התאפשרו לאחר שנתניהו הסכים לשלם להם מקדמה כספית עבור הייצוג המשפטי בהליך השימוע.

ואולם כעבור זמן קצר התברר כי מי שלקח את חומרי החקירה הוא עו"ד עמית חדד לבדו, ואילו ראש צוות ההגנה של נתניהו, עו"ד נבות תל-צור, ועורכי הדין הנוספים בצוות, פנחס (פיני) רובין וטל שפירא, עדיין לא לקחו את חומרי החקירה ועדיין אינם שותפים לתהליך ההתכוננות לשימוע.

בניגוד למה שהשתמע מהודעת נתניהו, הוא לא הגיע עדיין להסדר שכר-טרחה עם עורכי הדין תל-צור, רובין ושפירא, אלא רק להסדר (שתוכנו לא ברור) עם עו"ד חדד - מה שאיפשר כאמור לחדד לקחת את החומרים. יצוין כי עו"ד חדד מקורב מאוד למשפחת נתניהו ומייצג גם את אשת ראש הממשלה שרה נתניהו.

גם היום, עם קביעת מועד השימוע, עדיין לא ברור מי מלבד עו"ד חדד ייצג את נתניהו בשימוע, לאור העובדה שהמחלוקת הכספית בין נתניהו לשאר הסנגורים עדיין לא נפתרה.

שימוע הוא הליך מיוחד במשפט הפלילי שנועד לאפשר לנאשם, במקרה זה ראש הממשלה, להציג באמצעות סנגוריו את ראיותיו בפני הפרקליטות, בניסיון לשכנע אותם לבטל את כתב האישום נגדו עוד לפני שהגיע לבית המשפט.

נזכיר כי ב-28 בפברואר החליט היועמ"ש להעמיד לדין את נתניהו, בכפוף לשימוע, בשוחד ובמרמה והפרת אמונים בתיקים 1000, 2000 ו-4000. במכתבו היום חזר היועמ"ש מנדלבליט והדגיש כי הוא רואה חשיבות רבה בקיום הליך השימוע לנתניהו, וכי בכוונתו לקיים את השימוע בלב פתוח ובנפש חפצה.

גלגולו של שימוע

■ 28 בפברואר 2019 - היועמ"ש החליט להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד ראש הממשלה נתניהו בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים בתיקים 1000 ו-2000 ובגין קבלת שוחד בתיק 4000.

■ 11 במרץ - היועמ"ש מקבל את בקשת סנגורי נתניהו לדחיית מועד העברת חומרי החקירה ל-10 באפריל, כדי לא לזהם את הליך הבחירות. מועד השימוע נקבע ל-10 ביולי 2019.

■ 9 באפריל - הליכוד בראשות נתניהו זוכה לניצחון בבחירות ומקבל 35 מנדטים.

■ 14 במאי - יותר מחודש אחרי שחומרי החקירה הועמדו לרשות סנגורי נתניהו, לוקח עו"ד עמית חדד את החומרים ממשרדי הפרקליטות.

■ 20 במאי 2019 - סנגורי נתניהו מבקשים מהיועמ"ש לדחות את מועד השימוע בשנה שלמה.

■ היום, 22 במאי - היועמ"ש מודיע כי ישיבות השימוע לנתניהו יhערכו ב-2 וב-3 באוקטובר 2019. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין בראשיתם. הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות. 

עוד כתבות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות