רה"מ בדרך לשימוע: נתניהו הגיע להסדר תשלום שכר טרחה עם אחד מסנגוריו, האחרים שוקלים להתפטר

בעקבות ההסכם הזמני משך היום עו"ד עמית חדד את חומרי החקירה • זאת לאחר חודשים שבהם אי הסדרת סוגיית שכר הטרחה מנעה מסנגורי רה"מ להתחיל להתכונן להליך השימוע • הסנגורים: "רה"מ עומד על זכותו לקבל סיוע כספי להגנתו המשפטית, כמו כל איש ציבור, אל מול סכומי-העתק שהמדינה הוציאה בעניינו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרך לשימוע בתיקים 1000, 2000 ו-4000, שייערך ככל הנראה בסתיו, אך נקלע למשבר עם מרבית סנגוריו ששוקלים התפטרות.

אחרי פארסה שנמשכה שבועות ארוכים, שבמסגרתה נמנעו סנגורי ראש הממשלה מלקחת או לקבל לידיהם את חומרי החקירה בתיקי נתניהו כדי להתכונן לשימוע, יצאו הבוקר (ג'), כמעט במקביל, הודעות של נתניהו ושל פרקליטות המדינה, שלפיהן הסנגורים לקחו את החומרים ממשרדי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). לפי הודעת נתניהו, השינוי בעמדת הסנגורים ולקיחת החומרים התאפשרו לאחר שנתניהו הסכים לשלם להם מקדמה כספית עבור הייצוג המשפטי בהליך השימוע.

ואולם כעבור זמן קצר התברר כי מי שלקח את חומרי החקירה הוא עו"ד עמית חדד לבדו, ואילו ראש צוות ההגנה של נתניהו, עו"ד נבות תל-צור, ושני עורכי הדין הבכירים הנוספים בצוות, פנחס (פיני) רובין וטל שפירא, עדיין לא לקחו את חומרי החקירה ועדיין אינם שותפים לתהליך ההתכוננות לשימוע.

במילים אחרות, בניגוד למה שהשתמע מהודעת נתניהו, הוא לא הגיע עדיין להסדר שכר-טרחה עם תל-צור, רובין ושפירא, אלא רק להסדר (שתוכנו לא ברור) עם חדד - מה שאיפשר כאמור לחדד לקחת את החומרים. יצוין כי חדד מקורב מאוד למשפחת נתניהו ומייצג גם את אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו. 

הסיטואציה הזאת יצרה משבר בין עורכי הדין תל-צור, רובין ושפירא לבין ראש הממשלה. שלושת הסנגורים שוקלים כעת האם להמשיך לשבת בצד ולהמתין לכך שנתניהו יגיע עמם להסכמות לגבי התנאים הכספיים ותשלום שכר-הטרחה - או להתפטר מהייצוג של ראש הממשלה. 

הודעת נתניהו היום נמסרה על רקע הכישלון המתמשך של ראש הממשלה וסנגוריו לקבל אישור מוועדת ההיתרים של מבקר המדינה למימון הוצאותיו המשפטיות על-ידי אנשי העסקים הזרים נתן מילקובסקי וספנסר פרטרידג'. בהודעה שמסר נתניהו נאמר כי הוא וסנגוריו "הגיעו להסדר זמני על תשלום מקדמה לשכר-טרחתם כדי להתגבר על המכשול הראשוני של בחינת החומרים לשימוע". לפיכך פנו פרקליטי ראש הממשלה נתניהו לקבל את חומרי החקירה.

נזכיר כי בראש צוות ההגנה של נתניהו עומד עו"ד נבות תל-צור, שייצג את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. חברים בכירים נוספים בצוות ההגנה של ראש הממשלה הם כאמור עורכי הדין פנחס (פיני) רובין, עמית חדד וטל שפירא.

עם זאת, ראש הממשלה מסר כי הוא "עומד על זכותו לקבל סיוע כספי להגנתו המשפטית, כמו כל איש ציבור, אל מול סכומי-העתק שהמדינה הוציאה בעניינו". המשמעות היא שנתניהו וסנגוריו ימשיכו לנהל את ההליך מול ועדת ההיתרים של מבקר המדינה.

דקות אחרי שדובר ראש הממשלה הוציא את ההודעה על הסדר שכר-הטרחה עם הסנגורים, פרסמה פרקליטות המדינה הודעה משלה, שבה נמסר כי "בהמשך למכתבו של היועץ המשפטי לממשלה מיום 12 במאי, נבקש לעדכן כי בא-כוחו של ראש הממשלה הודיע ליועץ המשפטי לממשלה כי בכוונתו לתאם מועד לשימוע. לשם קידום הליך השימוע וקביעת המועד בהתאם, הגיעו לפני זמן קצר אל משרדי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נציגים מטעם ראש הממשלה ואספו את ליבת חומרי החקירה בעניין מרשם".

עוד התברר כי הסנגורים, או חלקם, מתכוונים ליצור קשר עם לשכת היועץ המשפטי לממשלה עד ליום ראשון הקרוב, 20 במאי, לשם תיאום מועד השימוע (במידת הצורך ייתכן כי יבקשו שהות קצרה לשם תיאום המועד).

היועמ"ש אביחי מנדלבליט חזר והדגיש כי כפי שהוא מסר במכתבו הקודם, הוא "רואה חשיבות רבה בקיום הליך השימוע, וכפי שנמסר לא אחת - ככל שההליך אכן יתקיים, בכוונתו לקיימו בלב פתוח ובנפש חפצה".

נזכיר כי נתניהו חשוד בשוחד ובמרמה והפרת אמונים בתיקים 1000, 2000 ו-4000. השימוע לנתניהו נקבע ל-10 ביולי 2019, ואולם לפי ההערכות, היועמ"ש ייענה לבקשת נתניהו וסנגוריו לדחות את השימוע לסתיו. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין בראשיתם. הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.