גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית על גלגלים: המיניוואן של קרייזלר מותאם בעיקר למציאות האמריקאית

המיניוואן המסוגנן של קרייזלר מתאים במיוחד למשפחות גדולות ופעילות שמחפשות שפע של מרחב ● הוא מציע הרבה אבזור וטכנולוגיה ונוחות נסיעה טובה, אבל ממדיו וצריכת הדלק שלו מותאמים יותר למציאות האמריקאית ופחות לכבישים עירוניים וצרים

קרייזלר פסיפיקה / צילום: יחצ
קרייזלר פסיפיקה / צילום: יחצ

לא מעט מנהלים בתעשיית הרכב העולמית נשמו בשבוע שעבר לרווחה כשהנשיא האמריקאי דונלד טראמפ החליט, בדקה ה-90, לדחות בחצי שנה את ההחלטה על הטלת מכסי מגן על כלי רכב וחלפים, שמיובאים מאירופה, יפן וקוריאה.

בין אלה שבירכו על ההחלטה, בפומבי או בשקט, היו גם שלושת יצרני הרכב האמריקנים "המקוריים". אמנם המכסים הללו נועדו להגן עליהם, כביכול, אבל לכל היצרנים האמריקנים יש שרשרת לוגיסטית גלובלית מורכבת, עם תלות מהותית בחלפים ורכיבים שמיובאים מכל העולם. לפיכך, מלחמת סחר גורפת הייתה מביאה להתייקרות של אלפי דולרים בעלויות הייצור שלהם.

אמנם זו רק ארכה זמנית וקשה מאוד לצפות מה ישלוף הנשיא טראמפ מהטוויטר בעתיד, אבל היא מספקת ליצרנים האמריקנים מספיק זמן להתמודד עם בעיות אחרות. במקרה של המותג קרייזלר, שנמצא בבעלות קבוצת פיאט האיטלקית, אלה בעיות קיומיות. קרייזלר היא מותג עם שני דגמי רכב בלבד, ואם יתממשו התוכניות של בעלי הבית האיטלקים למכור את הקבוצה כחבילה ליצרן שלישי, ייתכן בהחלט שזה יהיה סופה. בינתיים היא מתנחמת במכירות יציבות יחסית של המיניוואן פסיפיקה בארצות הברית, ובחודש שעבר, באיחור של שלוש שנים, הוא נחת גם בישראל.

העיצוב החיצוני מייצג תפנית חדה לעומת הקוביזם של ה"טאון אנד קאונטרי", שאותו החליפה הפסיפיקה ב-2016. את המשטחים הרבועים מחליפים קווים אורגניים זורמים ועגלגלים עם חרטום צר ומינימליסטי, כמעט ספורטיבי, שבמרכזו גריל צר וצנוע מאוד ביחס לגריל הענק ומקושט הכרום של הדור הקודם.

הפרופיל הגלילי והזורם "נשבר" רק על ידי עמוד גג אחורי שנטוי קדימה בזווית חדה, ולמרות העובדה שיש לו מעט עיטורי כרום, הרכב מצליח להיראות עדכני, "בינלאומי" ואפילו אירופאי. אבל הממדים הם כבר אמריקנים, עם אורך של 5.18 מ' ורוחב של יותר מ-2 מ' לפני מראות צד. ממדים כאלה מתאימים לפרברים המדושנים של ארה"ב, אך דורשים תכנון מוקדם כשנכנסים לרחובות ישראלים צרים או לחניונים עירוניים.

רכב

מתאים גם לרכבים אוטונומיים

באגף שינוע המשפחות המורחבות על מטענן, מפגינה הפסיפיקה את הניסיון שנצבר בקרייזלר במשך רבע מאה של הובלת שוק. הכניסה לחלקו האחורי של התא מתבצעת בקלילות מבעד לצמד דלתות ענקיות שמחליקות לאחור בלחיצה על שלט. הגישה למושבים בשורה השנייה והשלישית קלה מאוד לבני כל הגילים. כל אחד מהמושבים ניתן להזזה, קיפול ואפילו הסרה ללא מאמץ, בסיוע מנוע חשמלי או ידית מכנית פשוטה.

בתצורה התקנית לשבעה נוסעים - יש גם אופציה לשמונה - השורה השנייה מאכלסת צמד מושבים נפרדים, שהיושבים בהם נהנים ממרחב רגליים וכתפיים של לימוזינה. ביניהם נמצא מרווח גישה נדיב למושב האחורי. לא נתקלנו בקושי לאכלס במושב האחורי שלושה מבוגרים, וגם כשכל המושבים מאוכלסים נותר מאחור חלל מאסיבי ועמוק לאכסון מטען - משהו שרכב הכביש-שטח הגדול שלכם יתקשה מאוד לספק. קיפול חשמלי של השורה השלישית לרצפה מפנה חלל גדול דיו לאכסון כמה זוגות אופניים.

עיצוב עמדת הפיקוד קצת עמוס מדי בגימיקים, ביניהם לוח מחוונים שמואר בגוון פלורסנטי כחלחל, בורר הילוכים רוטורי בנוסח לנדרובר או יגואר (שנטשה בינתיים את הפטנט הזה) ומערכת מולטימדיה עתירת תפריטים שונים ולעיתים משונים.

פרט לגימיקים, הנדסת האנוש ידידותית בזכות תנוחת נהיגה נוחה בנסיעות ארוכות, ראות פנורמית מצוינת לכל הכיוונים שחיונית מאוד לשליטה בעיר, סכי שמש יעילים, מתגים גדולים ומערכת אקלים מפוצלת ורבת עוצמה, שלא תקפח את היושבים מאחור גם תחת השמש הישראלית הקופחת.

איכות הייצור והחומרים עברה שדרוג מוחשי עם שלל חומרי דיפון רכים, בידוד יעיל של רעשי חוץ - למעט רעש רוח מהמראות מעל 140 קמ"ש - ותחושה של הרכבה מוקפדת גם בעת מעבר על משטחים משובשים. הגרסה המפוארת בה נסענו הגיעה עם ריפוד עור, גג זכוכית עצום ממדים, מושבים עם קירור ועוד אופציות מעולם הפרמיום.

כראוי לרכב שמשמש כבסיס לשירותי ההסעה האוטונומיים של גוגל בארצות הברית - WAYMO הזמינה 62 אלף כאלה - הפסיפיקה מצוידת במערך יסודי מאוד של מערכות סיוע לנהיגה כולל סיוע להיגוי, בקרת שיוט חכמה, בלימה אוטונומית ועוד. רובן ממלאות היטב את ייעודן.

הגרסה החסכונית נותרה בארה"ב

בארצות הברית נמכרת הפסיפיקה בגרסת פלאג-אין הייבריד, שמאפשרת טווח נסיעה חשמלי של עד כ-45 קילומטר ומתהדרת בחיסכון מופלג בדלק. אלינו היא לא מגיעה, אולי בשל החמצת רף הפליטה שנדרש לקבלת הטבת מס. הגרסה המקומית מצוידת במנוע שנמצא על הקצה השני של המנעד: V6 גדול וצמא בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 280 כ"ס ו-35 קג"מ.

המנוע משודך לתיבה אוטומטית חדשה בת תשע מהירויות והצמד מספק תחושה אמריקאית מוכרת עם הזרמת כוח חלקה, שקטה ומעודנת ברוב תנאי הנהיגה, שיוט נינוח על הכביש המהיר, והתנהגות תרבותית בפקקים. מצבי עצור-סע ורגל עצבנית כבר חושפים עצבנות-יתר בתכנות של העברת ההילוכים. ואם כבר תשעה הילוכים, היינו שמחים לאיזו אופציה לשליטה ידנית.

תחושת הביצועים סבירה יחסית למיניוואן של שני טון לפני (הרבה) נוסעים ומטען, אם כי האצה בעליה דורשת אורך רוח. צריכת הדלק, כצפוי, אינטנסיבית למדי. גם עם רגל אחראית ומתונה על המצערת קשה להוציא יותר מ-8 קילומטרים לליטר.

הטאץ' של משאבי ההנדסה האירופים האיכותיים של FCA מורגש היטב בכיול השלדה. הכלי עדיין שומר על ספיגת זעזועים רכה ומסורתית כמו שהאמריקנים מצפים מהמיניוואנים שלהם, אבל בניגוד לקודמיו (וחלק ממתחריו) הוא לא מתנודד על מהמורות כמו יאכטה על ים סוער. הוא שומר על נטיית גוף מרוסנת באופן מפתיע בפניות ואפילו על מידה סבירה של היזון חוזר מההיגוי - תופעה נדירה בז'אנר הזה. בסך הכול מדובר ברכב יציב, רגוע ונטול מאמץ לנסיעות של מאות קילומטרים ביום.

מחיר הפסיפיקה בישראל מתחיל בכ-290 אלף שקל כשגרסת הלימיטד המפוארת בה נהגנו נושאת עליה תג מחיר של כ-350 אלף שקל. במחיר הזה, משפחות גדולות ופעילות בעיקר מקבלות לא מעט מטראג', אבזור וביצועים. האם מדובר בדרך חדשה למותג או באקורד הסיום? ימים יגידו. 

חלק מהמתחרים

טיוטה סיינה

במחיר שנע בין 300 ל-360 אלף שקל מציע מסלול היבוא המקביל את הגרסה העדכנית של המיניוואן האמריקני מבית טויוטה. הסיינה נמתחת לאורך 5.08 מ', מציעה מרחב פנימי רציני ל-7 או 8 נוסעים. הגרסה העדכנית מצוידת במערך בטיחות אקטיבי מקיף והמנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 296 כ"ס ומשודך לתיבה בת 8 מהירויות

טיוטה סיינה/ צילום: יחצ

שברולט טראוורס

הטראוורס מעוצב כמו רכב קרוסאובר עם דלתות צד מקובלות, אך מתוכנן פנימית כמיניוואן רב שימושי עבור שבעה נוסעים על מטענם. הממדים החיצוניים דומים לפסיפיקה והמנוע הוא V6 בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 310 כ"ס ומשודך לתיבה בת תשע מהירויות. המחיר מתחיל ב-275 אלף ומגיע ל-330 שקל לדגם מפואר עם הנעה כפולה

שברולט טראוורס/ צילום: יחצ

קיה קרניבל

מובילת המכירות בפלח המיניוואנים הישראלי תוכננה עבור השוק האמריקני. היא נמתחת לאורך 5.12 מ' ומציעה תצורה קלאסית עם דלתות צד מחליקות ותא נוסעים מרווח ומודולרי. המנוע הוא V6 בנפח 3.3 ליטר עם 276 כ"ס, שמשודך לתיבה בת שמונה מהירויות והמחיר מתחיל ב-235 אלף לדגם הבסיס

קיה קרניבל/ צילום: יחצ

עוד כתבות

צוות ויסיטה / צילום: vCita

vCita גייסה 15 מיליון דולר כדי לחבר נותני שירותים ללקוחותיהם

vCita מפתחת מערכת לניהול קשרי לקוחות עבור עסקים קטנים ונותני שירותים של עד כעשרה עובדים ● החברה דיווחה כי היקף הכנסותיה הוכפל בשנה האחרונה, והן עומדות על כמה עשרות מיליוני דולרים בודדים

אריה דרעי באירוע ההשקה של קמפיין ש"ס / צילום: יעקב כהן, יח"צ

דרעי: סמוטריץ' צריך לפעול משפטית נגד תחבורה ציבורית בשבת

בהשקת קמפיין הבחיירות של ש"ס, דרעי האשים את ליברמן בבחירות אך אמר שאינו תוקף אותו כי הוא "מעולם לא פגע אפילו בכוס מים של אדם דתי" ● דרעי הציב רשימת הבטחות ובהן: העלאת שכר המינימום באלף שקל, חידוש פרויקט שיקום השכונות, טיפול שיניים חינם לקשישים וחינוך חינם מגיל אפס

אוטובוס של חברת דן/ צילום: תמר מצפי

ביהמ"ש ביטל את החלטת משרד התחבורה במכרזי האוטובוסים לתחבורה ציבורית

בעקבות עתירה שהגישה קבוצת הארגז, ביהמ"ש הורה על ביטול החלטת ועדת המכרזים של משרד התחבורה ומשרד האוצר מלפני כשנה, ולפיה לא תינתן העדפה לאוטובוסים המורכבים בארץ על פני חברות זרות במכרזים לרכישת אוטובוסים לחברות התחבורה הציבורית

תיירים סינים / צילום: Erik de Castro / צילום: רויטרס

כובשים את התיירות העולמית: התיירים הסינים מוציאים יותר מהאמריקאים

עפ"י נתוני מאסטרקארד במסגרת מחקר ה-GDCI, היקף ההוצאות של התיירות מסין ב-2018 הסתכם ב-52.9 מיליארד דולר, בעוד התיירים מארה"ב הוציאו בשנה זו 50.9 מיליארד דולר

גבעת שמואל / צילום: שאטרסטוק

אושרה תוכנית המתאר של גבעת שמואל; היעד: הכפלת האוכלוסייה

היעד המרכזי של תוכנית המתאר היא להגדיל את מספר התושבים מ-26 אלף תושבים ל-55 אלף עד שנת 2040 ● כפועל יוצא מזה תגדל הצפיפות הדירתית מ-2.5 נפשות ל-3.3 נפשות ● גבעת שמואל היא העיר הקטנה ביותר בארץ מבחינת שטחים מוניציפליים - שטחה הוא 2,576 דונם

יעקב ליצמן ומשה בר סימן טוב / צילום: אוריה תדמור

מנכ"ל משרד הבריאות: "האחיות הן עמוד השדרה של המערכת"

כך אמר משה בר סימן טוב במסיבת עיתונאים שנערכת בשעה זו בבית החולים תל השומר בעקבות שביתת האחיות שפרצה הבוקר ● ליצמן: "נושא הבחירות היה מערכת הבריאות. איפה כל המפלגות שדיברו על הבריאות? אף אחד לא רוצה להיות שר הבריאות פתאום"

בריטיש איירווייס / צילום: יחצ

בתוך שבועיים - שיבושים בטיסות בריטיש איירוויס בעקבות שביתת טייסים

איגוד הטייסים של חברת התעופה הבריטית (BALPA), המייצג יותר מ-85% מטייסי בריטיש איירוויס, הודיע כי אין מנוס מקיום השביתה לאור מחלוקות מול הנהלת החברה ● האיגוד לא חושף את המועדים המדויקים שבהם יתקיימו שיבושים בלוח הטיסות

אחיות / שאטרסטוק / צילום: שאטרסטוק

חדרי ניתוח במתכונת חירום: המדריך המלא לשביתת האחיות

הסתדרות האחיות פתחה בשביתה לאחר כשלון המו''מ עם משרד הבריאות ● במסגרת השביתה יעבדו צוותי האחיות במתכונת מצומצמת ובמקרי חירום בלבד, וכן בכל מחוז תוקם ועדת חריגים ● אילו שירותי בריאות לא ינתנו וכיצד יתנהלו חדרי הלידה - כל הפרטים בפנים

גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

המרצדס של שוק הגמל הגיעה לבורסה בתל-אביב

הצעת המכר של אלטושלר שחם גמל ופנסיה היא הנפקה ראויה, המשלבת פוטנציאל לתשואת דיבידנד גבוהה, מכפיל רווח חד-ספרתי הוגן ותחזית ורודה להמשך צמיחה בשנתיים הקרובות ● פרשנות

יואל בר־אל ודרור פלדהיים, מייסדי טראקס / צילום: יח"צ

חד-קרן חדש נולד: טראקס השלימה גיוס של 100 מיליון דולר

לפני חודשיים דווח ב"בלומברג" כי החברה הסינגפורית-ישראלית נמצאת במהלך סבב גיוס לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר

יעל גרמן / צילום: תמר מצפי

האם ההתנגדות של ראש הממשלה לטיפולי המרה נעצרת בשערי הכנסת?

ראש הממשלה בנימין נתניהו התנער פומבית מדבריו של שר החינוך רפי פרץ על טיפולי המרה להומוסקסואלים ● אבל כיצד הצביעו חברי הקואליציה שלו על הצעת חוק לאיסור טיפולי המרה לקטינים? ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: רויטרס

נעילה חיובית בוול סטריט: מניית אינטק פארמה התרסקה 82%

המשקיעים בוול סטריט נערכים לקראת שבוע עמוס דוחות ● ווסטרן דיגיטל בלטה בעליות במניות הטק ● אינטק פארמה הישראלית התרסקה לאחר כישלון בניסוי ● טבע איבדה גובה ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

הפגנת יוצאי אתיופיה  / צילום: מאיר המאירי

למפיצי הפייק ניוז יש טקטיקה, והיא הולכת ומשתכללת

הירי בסלומון טקה ומחאת יוצאי אתיופיה בתחילת החודש עדיין מסעירים את הרשת ● כשרובנו ניסינו ללמוד את הפרטים, הרשתות החברתיות התמלאו בשמועות וספקולציות, והאמת עדיין נותרה בעלטה ● איך מייצרים פייק ניוז, ומי מפיץ אותן? ● "המשרוקית של גלובס" בדקה את הסיפורים שמנסים למכור לנו ● האזינו

אחיות / צילום: Shutterstock

האחיות ישבתו מחר לאחר שפגישתן עם משרד הבריאות התפוצצה

שביתת האחיות מתוכננת לצאת לדרך מחר כמתוכנן - עבודת האחיות תתקיים במתכונת חירום בלבד בכל מערכת הבריאות

אדורארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי / צילום: איל יצהר

הסדר חוב באי.די.בי הוא כמעט בלתי נמנע: אילו אפשרויות עומדות לפני אלשטיין?

אי.די.בי מציגה היקף חוב גבוה משווי נכסיה, וב-S&P מעלות מעריכים כי בחצי השנה הקרובה היא תידרש לבצע עצירת תשלומים, בשל הטענה להעדפת נושים ● אם זה יקרה, תיקלע החברה למצב מאתגר ביותר, שבו היא נדרשת להתמודד מול 4 סדרות אג"ח שונות ונפרדות ● להלן כמה תרחישים שיכולים לשרת את אלשטיין במניעת הסלמה והידרדרות לנקודת אל-חזור

אברהם ביגר / צילום: תמר מצפי

פשרה בפז: כהונת הדירקטורים תוארך בשנה

בעקבות פניית הפניקס, המחזיקה בכ-7.5% ממניות החברה, הוחלט על פשרה באופן שיאפשר את הארכת כהונתם של דירקטורים מכהנים

גן ילדים / צילום: שאטרסטוק

על רקע האירועים האחרונים: בזק תצא בקרוב בשירות "גן חכם"

השירות יכלול התקנת מצלמות וחיישנים שינטרו את תנועת הילדים בגן וכן חיישן מצוקה שיקושר למשטרה

איתן יוחננוף / צילום: תמר מצפי

רשת יוחננוף בוחנת הנפקה בבורסה לפי שווי של עד 1.8 מיליארד שקל

כבר לפני שנתיים וחצי דווח על הנפקה אפשרית של הרשת בעקבות פגישות של איתן יוחננוף עם חתמים אולם היא לא יצאה לפועל ● הרשת מבצעת בימים אלה תשקיף לקראת הנפקה ושכרה לשם כך את שירותיו של משרד עורכי הדין המבורגר עברון

אסנת לבציון קורח/ צילום: איל יצהר

הקפאת תקנים ב"אסף הרופא": משרד הבריאות אוסר על ביה"ח לגייס עובדים במקום אלה שפורשים

בית החולים אסף הרופא מצטרף ל"רשימה השחורה" שבה מופיעים גם רמב"ם ונהריה ● ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה: המטופלים נפגעים

בריאות דיגיטלית / צילום: Shutterstock

שת"פ והשקעה: ענקית הביטוח Anthem תטמיע את האפליקציה של אלון בלוך

שיתוף-הפעולה יספק ל-K Health של אלון בלוך גישה לנתונים של מיליוני אמריקאים, שיאפשרו לשפר את חוות-הדעת ● במקביל, Anthem תשקיע בחברה עשרות מיליוני דולרים, באופן הדרגתי