גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית על גלגלים: המיניוואן של קרייזלר מותאם בעיקר למציאות האמריקאית

המיניוואן המסוגנן של קרייזלר מתאים במיוחד למשפחות גדולות ופעילות שמחפשות שפע של מרחב ● הוא מציע הרבה אבזור וטכנולוגיה ונוחות נסיעה טובה, אבל ממדיו וצריכת הדלק שלו מותאמים יותר למציאות האמריקאית ופחות לכבישים עירוניים וצרים

לא מעט מנהלים בתעשיית הרכב העולמית נשמו בשבוע שעבר לרווחה כשהנשיא האמריקאי דונלד טראמפ החליט, בדקה ה-90, לדחות בחצי שנה את ההחלטה על הטלת מכסי מגן על כלי רכב וחלפים, שמיובאים מאירופה, יפן וקוריאה.

בין אלה שבירכו על ההחלטה, בפומבי או בשקט, היו גם שלושת יצרני הרכב האמריקנים "המקוריים". אמנם המכסים הללו נועדו להגן עליהם, כביכול, אבל לכל היצרנים האמריקנים יש שרשרת לוגיסטית גלובלית מורכבת, עם תלות מהותית בחלפים ורכיבים שמיובאים מכל העולם. לפיכך, מלחמת סחר גורפת הייתה מביאה להתייקרות של אלפי דולרים בעלויות הייצור שלהם.

אמנם זו רק ארכה זמנית וקשה מאוד לצפות מה ישלוף הנשיא טראמפ מהטוויטר בעתיד, אבל היא מספקת ליצרנים האמריקנים מספיק זמן להתמודד עם בעיות אחרות. במקרה של המותג קרייזלר, שנמצא בבעלות קבוצת פיאט האיטלקית, אלה בעיות קיומיות. קרייזלר היא מותג עם שני דגמי רכב בלבד, ואם יתממשו התוכניות של בעלי הבית האיטלקים למכור את הקבוצה כחבילה ליצרן שלישי, ייתכן בהחלט שזה יהיה סופה. בינתיים היא מתנחמת במכירות יציבות יחסית של המיניוואן פסיפיקה בארצות הברית, ובחודש שעבר, באיחור של שלוש שנים, הוא נחת גם בישראל.

העיצוב החיצוני מייצג תפנית חדה לעומת הקוביזם של ה"טאון אנד קאונטרי", שאותו החליפה הפסיפיקה ב-2016. את המשטחים הרבועים מחליפים קווים אורגניים זורמים ועגלגלים עם חרטום צר ומינימליסטי, כמעט ספורטיבי, שבמרכזו גריל צר וצנוע מאוד ביחס לגריל הענק ומקושט הכרום של הדור הקודם.

הפרופיל הגלילי והזורם "נשבר" רק על ידי עמוד גג אחורי שנטוי קדימה בזווית חדה, ולמרות העובדה שיש לו מעט עיטורי כרום, הרכב מצליח להיראות עדכני, "בינלאומי" ואפילו אירופאי. אבל הממדים הם כבר אמריקנים, עם אורך של 5.18 מ' ורוחב של יותר מ-2 מ' לפני מראות צד. ממדים כאלה מתאימים לפרברים המדושנים של ארה"ב, אך דורשים תכנון מוקדם כשנכנסים לרחובות ישראלים צרים או לחניונים עירוניים.

רכב

מתאים גם לרכבים אוטונומיים

באגף שינוע המשפחות המורחבות על מטענן, מפגינה הפסיפיקה את הניסיון שנצבר בקרייזלר במשך רבע מאה של הובלת שוק. הכניסה לחלקו האחורי של התא מתבצעת בקלילות מבעד לצמד דלתות ענקיות שמחליקות לאחור בלחיצה על שלט. הגישה למושבים בשורה השנייה והשלישית קלה מאוד לבני כל הגילים. כל אחד מהמושבים ניתן להזזה, קיפול ואפילו הסרה ללא מאמץ, בסיוע מנוע חשמלי או ידית מכנית פשוטה.

בתצורה התקנית לשבעה נוסעים - יש גם אופציה לשמונה - השורה השנייה מאכלסת צמד מושבים נפרדים, שהיושבים בהם נהנים ממרחב רגליים וכתפיים של לימוזינה. ביניהם נמצא מרווח גישה נדיב למושב האחורי. לא נתקלנו בקושי לאכלס במושב האחורי שלושה מבוגרים, וגם כשכל המושבים מאוכלסים נותר מאחור חלל מאסיבי ועמוק לאכסון מטען - משהו שרכב הכביש-שטח הגדול שלכם יתקשה מאוד לספק. קיפול חשמלי של השורה השלישית לרצפה מפנה חלל גדול דיו לאכסון כמה זוגות אופניים.

עיצוב עמדת הפיקוד קצת עמוס מדי בגימיקים, ביניהם לוח מחוונים שמואר בגוון פלורסנטי כחלחל, בורר הילוכים רוטורי בנוסח לנדרובר או יגואר (שנטשה בינתיים את הפטנט הזה) ומערכת מולטימדיה עתירת תפריטים שונים ולעיתים משונים.

פרט לגימיקים, הנדסת האנוש ידידותית בזכות תנוחת נהיגה נוחה בנסיעות ארוכות, ראות פנורמית מצוינת לכל הכיוונים שחיונית מאוד לשליטה בעיר, סכי שמש יעילים, מתגים גדולים ומערכת אקלים מפוצלת ורבת עוצמה, שלא תקפח את היושבים מאחור גם תחת השמש הישראלית הקופחת.

איכות הייצור והחומרים עברה שדרוג מוחשי עם שלל חומרי דיפון רכים, בידוד יעיל של רעשי חוץ - למעט רעש רוח מהמראות מעל 140 קמ"ש - ותחושה של הרכבה מוקפדת גם בעת מעבר על משטחים משובשים. הגרסה המפוארת בה נסענו הגיעה עם ריפוד עור, גג זכוכית עצום ממדים, מושבים עם קירור ועוד אופציות מעולם הפרמיום.

כראוי לרכב שמשמש כבסיס לשירותי ההסעה האוטונומיים של גוגל בארצות הברית - WAYMO הזמינה 62 אלף כאלה - הפסיפיקה מצוידת במערך יסודי מאוד של מערכות סיוע לנהיגה כולל סיוע להיגוי, בקרת שיוט חכמה, בלימה אוטונומית ועוד. רובן ממלאות היטב את ייעודן.

הגרסה החסכונית נותרה בארה"ב

בארצות הברית נמכרת הפסיפיקה בגרסת פלאג-אין הייבריד, שמאפשרת טווח נסיעה חשמלי של עד כ-45 קילומטר ומתהדרת בחיסכון מופלג בדלק. אלינו היא לא מגיעה, אולי בשל החמצת רף הפליטה שנדרש לקבלת הטבת מס. הגרסה המקומית מצוידת במנוע שנמצא על הקצה השני של המנעד: V6 גדול וצמא בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 280 כ"ס ו-35 קג"מ.

המנוע משודך לתיבה אוטומטית חדשה בת תשע מהירויות והצמד מספק תחושה אמריקאית מוכרת עם הזרמת כוח חלקה, שקטה ומעודנת ברוב תנאי הנהיגה, שיוט נינוח על הכביש המהיר, והתנהגות תרבותית בפקקים. מצבי עצור-סע ורגל עצבנית כבר חושפים עצבנות-יתר בתכנות של העברת ההילוכים. ואם כבר תשעה הילוכים, היינו שמחים לאיזו אופציה לשליטה ידנית.

תחושת הביצועים סבירה יחסית למיניוואן של שני טון לפני (הרבה) נוסעים ומטען, אם כי האצה בעליה דורשת אורך רוח. צריכת הדלק, כצפוי, אינטנסיבית למדי. גם עם רגל אחראית ומתונה על המצערת קשה להוציא יותר מ-8 קילומטרים לליטר.

הטאץ' של משאבי ההנדסה האירופים האיכותיים של FCA מורגש היטב בכיול השלדה. הכלי עדיין שומר על ספיגת זעזועים רכה ומסורתית כמו שהאמריקנים מצפים מהמיניוואנים שלהם, אבל בניגוד לקודמיו (וחלק ממתחריו) הוא לא מתנודד על מהמורות כמו יאכטה על ים סוער. הוא שומר על נטיית גוף מרוסנת באופן מפתיע בפניות ואפילו על מידה סבירה של היזון חוזר מההיגוי - תופעה נדירה בז'אנר הזה. בסך הכול מדובר ברכב יציב, רגוע ונטול מאמץ לנסיעות של מאות קילומטרים ביום.

מחיר הפסיפיקה בישראל מתחיל בכ-290 אלף שקל כשגרסת הלימיטד המפוארת בה נהגנו נושאת עליה תג מחיר של כ-350 אלף שקל. במחיר הזה, משפחות גדולות ופעילות בעיקר מקבלות לא מעט מטראג', אבזור וביצועים. האם מדובר בדרך חדשה למותג או באקורד הסיום? ימים יגידו. 

חלק מהמתחרים

טיוטה סיינה

במחיר שנע בין 300 ל-360 אלף שקל מציע מסלול היבוא המקביל את הגרסה העדכנית של המיניוואן האמריקני מבית טויוטה. הסיינה נמתחת לאורך 5.08 מ', מציעה מרחב פנימי רציני ל-7 או 8 נוסעים. הגרסה העדכנית מצוידת במערך בטיחות אקטיבי מקיף והמנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 296 כ"ס ומשודך לתיבה בת 8 מהירויות

שברולט טראוורס

הטראוורס מעוצב כמו רכב קרוסאובר עם דלתות צד מקובלות, אך מתוכנן פנימית כמיניוואן רב שימושי עבור שבעה נוסעים על מטענם. הממדים החיצוניים דומים לפסיפיקה והמנוע הוא V6 בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 310 כ"ס ומשודך לתיבה בת תשע מהירויות. המחיר מתחיל ב-275 אלף ומגיע ל-330 שקל לדגם מפואר עם הנעה כפולה

קיה קרניבל

מובילת המכירות בפלח המיניוואנים הישראלי תוכננה עבור השוק האמריקני. היא נמתחת לאורך 5.12 מ' ומציעה תצורה קלאסית עם דלתות צד מחליקות ותא נוסעים מרווח ומודולרי. המנוע הוא V6 בנפח 3.3 ליטר עם 276 כ"ס, שמשודך לתיבה בת שמונה מהירויות והמחיר מתחיל ב-235 אלף לדגם הבסיס

עוד כתבות

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● הסיכונים המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גאו-פוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock

האוניברסיטה העברית: הפרופסורית מכחישת הטבח לא תשוב ללמד אם לא תחזור בה

דיקן ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית הודיע כי פרופ' נדירה שלהוב־קיבורקיאן, שהכחישה את אירועי ה־7 באוקטובר, תפסיק ללמד בו לצמיתות אם לא תחזור בה מדבריה ● בהודעה נכתב: "חופש הביטוי איננו מקנה זכות להיות מעורב בהוראה ובחינוך של מקצוע שלערכיו אדם מתכחש"

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בתל אביב; חילן מזנקת בכ-8%, מנועי בית שמש ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5%, ות"א 90 מוסיף לערכו 0.3% ● עונת הדוחות בתל אביב תופסת תאוצה: לאומי וחילן פרסמו דוחות כספיים ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן שהשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

זכאים לרכב מהעבודה? הבחירה בדגם חשמלי פחות משתלמת בגלל עיוות מס

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת כי המניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה כי סוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, בחברות ביטוח וברשתות מזון

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים, והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

מייסדי אליאוס, מימין: אלון יופה, אלון רבינוביץ ודרור זיידה

הפיתוח שפותר את בעיית העומס על מטפלים נפשיים בעקבות המלחמה

הסטארט־אפ Eleos Health פיתח כלי בינה מלאכותית שמייצר סיכום אוטומטי של פגישות רפואיות, שכעת יוטמע בקבוצת "עמל ומעבר" המתמחה בטיפולים פסיכולוגיים ● המייסד אלון יופה: "כמו שצילום רנטגן מסייע לרופא, כך הפתרון שלנו לרפואת הנפש" ● ישראל מתגייסת 

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

באר שבע. דירות בפחות ממיליון שקל / צילום: Shutterstock

"יודעים מה הם רוצים": זו העיר עם הכי הרבה רוכשי דירות צעירים

מבצעי שיווק אגרסיביים ומימון מההורים דוחפים יותר ויותר צעירים מתחת לגיל 35 לרכוש דירות, גם להשקעה - כך לפי נתוני חברת במבי המספקת שירותי תוכנה לחברות נדל"ן ● "יש הרבה פניות של צעירים. חלקם ישר אחרי הצבא"

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של סופר פארם ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של הרשת היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל חושף: לקוחות איזה בנק הכי מרוצים ומה אכזב את הציבור?

סקר שביעות הרצון של בנק ישראל מגלה כי 20% מהציבור חושב שמגיע לו לקבל יותר על הפלוס בחשבון • העמלות הגבוהות הן עדיין הסיבה העיקרית לתפיסת חוסר ההוגנות • שני הבנקים הגדולים בתחתית בתשובה לשאלה האם תמליצו לחבר או משפחה על הבנק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש