גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית על גלגלים: המיניוואן של קרייזלר מותאם בעיקר למציאות האמריקאית

המיניוואן המסוגנן של קרייזלר מתאים במיוחד למשפחות גדולות ופעילות שמחפשות שפע של מרחב ● הוא מציע הרבה אבזור וטכנולוגיה ונוחות נסיעה טובה, אבל ממדיו וצריכת הדלק שלו מותאמים יותר למציאות האמריקאית ופחות לכבישים עירוניים וצרים

קרייזלר פסיפיקה / צילום: יחצ
קרייזלר פסיפיקה / צילום: יחצ

לא מעט מנהלים בתעשיית הרכב העולמית נשמו בשבוע שעבר לרווחה כשהנשיא האמריקאי דונלד טראמפ החליט, בדקה ה-90, לדחות בחצי שנה את ההחלטה על הטלת מכסי מגן על כלי רכב וחלפים, שמיובאים מאירופה, יפן וקוריאה.

בין אלה שבירכו על ההחלטה, בפומבי או בשקט, היו גם שלושת יצרני הרכב האמריקנים "המקוריים". אמנם המכסים הללו נועדו להגן עליהם, כביכול, אבל לכל היצרנים האמריקנים יש שרשרת לוגיסטית גלובלית מורכבת, עם תלות מהותית בחלפים ורכיבים שמיובאים מכל העולם. לפיכך, מלחמת סחר גורפת הייתה מביאה להתייקרות של אלפי דולרים בעלויות הייצור שלהם.

אמנם זו רק ארכה זמנית וקשה מאוד לצפות מה ישלוף הנשיא טראמפ מהטוויטר בעתיד, אבל היא מספקת ליצרנים האמריקנים מספיק זמן להתמודד עם בעיות אחרות. במקרה של המותג קרייזלר, שנמצא בבעלות קבוצת פיאט האיטלקית, אלה בעיות קיומיות. קרייזלר היא מותג עם שני דגמי רכב בלבד, ואם יתממשו התוכניות של בעלי הבית האיטלקים למכור את הקבוצה כחבילה ליצרן שלישי, ייתכן בהחלט שזה יהיה סופה. בינתיים היא מתנחמת במכירות יציבות יחסית של המיניוואן פסיפיקה בארצות הברית, ובחודש שעבר, באיחור של שלוש שנים, הוא נחת גם בישראל.

העיצוב החיצוני מייצג תפנית חדה לעומת הקוביזם של ה"טאון אנד קאונטרי", שאותו החליפה הפסיפיקה ב-2016. את המשטחים הרבועים מחליפים קווים אורגניים זורמים ועגלגלים עם חרטום צר ומינימליסטי, כמעט ספורטיבי, שבמרכזו גריל צר וצנוע מאוד ביחס לגריל הענק ומקושט הכרום של הדור הקודם.

הפרופיל הגלילי והזורם "נשבר" רק על ידי עמוד גג אחורי שנטוי קדימה בזווית חדה, ולמרות העובדה שיש לו מעט עיטורי כרום, הרכב מצליח להיראות עדכני, "בינלאומי" ואפילו אירופאי. אבל הממדים הם כבר אמריקנים, עם אורך של 5.18 מ' ורוחב של יותר מ-2 מ' לפני מראות צד. ממדים כאלה מתאימים לפרברים המדושנים של ארה"ב, אך דורשים תכנון מוקדם כשנכנסים לרחובות ישראלים צרים או לחניונים עירוניים.

רכב

מתאים גם לרכבים אוטונומיים

באגף שינוע המשפחות המורחבות על מטענן, מפגינה הפסיפיקה את הניסיון שנצבר בקרייזלר במשך רבע מאה של הובלת שוק. הכניסה לחלקו האחורי של התא מתבצעת בקלילות מבעד לצמד דלתות ענקיות שמחליקות לאחור בלחיצה על שלט. הגישה למושבים בשורה השנייה והשלישית קלה מאוד לבני כל הגילים. כל אחד מהמושבים ניתן להזזה, קיפול ואפילו הסרה ללא מאמץ, בסיוע מנוע חשמלי או ידית מכנית פשוטה.

בתצורה התקנית לשבעה נוסעים - יש גם אופציה לשמונה - השורה השנייה מאכלסת צמד מושבים נפרדים, שהיושבים בהם נהנים ממרחב רגליים וכתפיים של לימוזינה. ביניהם נמצא מרווח גישה נדיב למושב האחורי. לא נתקלנו בקושי לאכלס במושב האחורי שלושה מבוגרים, וגם כשכל המושבים מאוכלסים נותר מאחור חלל מאסיבי ועמוק לאכסון מטען - משהו שרכב הכביש-שטח הגדול שלכם יתקשה מאוד לספק. קיפול חשמלי של השורה השלישית לרצפה מפנה חלל גדול דיו לאכסון כמה זוגות אופניים.

עיצוב עמדת הפיקוד קצת עמוס מדי בגימיקים, ביניהם לוח מחוונים שמואר בגוון פלורסנטי כחלחל, בורר הילוכים רוטורי בנוסח לנדרובר או יגואר (שנטשה בינתיים את הפטנט הזה) ומערכת מולטימדיה עתירת תפריטים שונים ולעיתים משונים.

פרט לגימיקים, הנדסת האנוש ידידותית בזכות תנוחת נהיגה נוחה בנסיעות ארוכות, ראות פנורמית מצוינת לכל הכיוונים שחיונית מאוד לשליטה בעיר, סכי שמש יעילים, מתגים גדולים ומערכת אקלים מפוצלת ורבת עוצמה, שלא תקפח את היושבים מאחור גם תחת השמש הישראלית הקופחת.

איכות הייצור והחומרים עברה שדרוג מוחשי עם שלל חומרי דיפון רכים, בידוד יעיל של רעשי חוץ - למעט רעש רוח מהמראות מעל 140 קמ"ש - ותחושה של הרכבה מוקפדת גם בעת מעבר על משטחים משובשים. הגרסה המפוארת בה נסענו הגיעה עם ריפוד עור, גג זכוכית עצום ממדים, מושבים עם קירור ועוד אופציות מעולם הפרמיום.

כראוי לרכב שמשמש כבסיס לשירותי ההסעה האוטונומיים של גוגל בארצות הברית - WAYMO הזמינה 62 אלף כאלה - הפסיפיקה מצוידת במערך יסודי מאוד של מערכות סיוע לנהיגה כולל סיוע להיגוי, בקרת שיוט חכמה, בלימה אוטונומית ועוד. רובן ממלאות היטב את ייעודן.

הגרסה החסכונית נותרה בארה"ב

בארצות הברית נמכרת הפסיפיקה בגרסת פלאג-אין הייבריד, שמאפשרת טווח נסיעה חשמלי של עד כ-45 קילומטר ומתהדרת בחיסכון מופלג בדלק. אלינו היא לא מגיעה, אולי בשל החמצת רף הפליטה שנדרש לקבלת הטבת מס. הגרסה המקומית מצוידת במנוע שנמצא על הקצה השני של המנעד: V6 גדול וצמא בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 280 כ"ס ו-35 קג"מ.

המנוע משודך לתיבה אוטומטית חדשה בת תשע מהירויות והצמד מספק תחושה אמריקאית מוכרת עם הזרמת כוח חלקה, שקטה ומעודנת ברוב תנאי הנהיגה, שיוט נינוח על הכביש המהיר, והתנהגות תרבותית בפקקים. מצבי עצור-סע ורגל עצבנית כבר חושפים עצבנות-יתר בתכנות של העברת ההילוכים. ואם כבר תשעה הילוכים, היינו שמחים לאיזו אופציה לשליטה ידנית.

תחושת הביצועים סבירה יחסית למיניוואן של שני טון לפני (הרבה) נוסעים ומטען, אם כי האצה בעליה דורשת אורך רוח. צריכת הדלק, כצפוי, אינטנסיבית למדי. גם עם רגל אחראית ומתונה על המצערת קשה להוציא יותר מ-8 קילומטרים לליטר.

הטאץ' של משאבי ההנדסה האירופים האיכותיים של FCA מורגש היטב בכיול השלדה. הכלי עדיין שומר על ספיגת זעזועים רכה ומסורתית כמו שהאמריקנים מצפים מהמיניוואנים שלהם, אבל בניגוד לקודמיו (וחלק ממתחריו) הוא לא מתנודד על מהמורות כמו יאכטה על ים סוער. הוא שומר על נטיית גוף מרוסנת באופן מפתיע בפניות ואפילו על מידה סבירה של היזון חוזר מההיגוי - תופעה נדירה בז'אנר הזה. בסך הכול מדובר ברכב יציב, רגוע ונטול מאמץ לנסיעות של מאות קילומטרים ביום.

מחיר הפסיפיקה בישראל מתחיל בכ-290 אלף שקל כשגרסת הלימיטד המפוארת בה נהגנו נושאת עליה תג מחיר של כ-350 אלף שקל. במחיר הזה, משפחות גדולות ופעילות בעיקר מקבלות לא מעט מטראג', אבזור וביצועים. האם מדובר בדרך חדשה למותג או באקורד הסיום? ימים יגידו. 

חלק מהמתחרים

טיוטה סיינה

במחיר שנע בין 300 ל-360 אלף שקל מציע מסלול היבוא המקביל את הגרסה העדכנית של המיניוואן האמריקני מבית טויוטה. הסיינה נמתחת לאורך 5.08 מ', מציעה מרחב פנימי רציני ל-7 או 8 נוסעים. הגרסה העדכנית מצוידת במערך בטיחות אקטיבי מקיף והמנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 296 כ"ס ומשודך לתיבה בת 8 מהירויות

טיוטה סיינה/ צילום: יחצ

שברולט טראוורס

הטראוורס מעוצב כמו רכב קרוסאובר עם דלתות צד מקובלות, אך מתוכנן פנימית כמיניוואן רב שימושי עבור שבעה נוסעים על מטענם. הממדים החיצוניים דומים לפסיפיקה והמנוע הוא V6 בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 310 כ"ס ומשודך לתיבה בת תשע מהירויות. המחיר מתחיל ב-275 אלף ומגיע ל-330 שקל לדגם מפואר עם הנעה כפולה

שברולט טראוורס/ צילום: יחצ

קיה קרניבל

מובילת המכירות בפלח המיניוואנים הישראלי תוכננה עבור השוק האמריקני. היא נמתחת לאורך 5.12 מ' ומציעה תצורה קלאסית עם דלתות צד מחליקות ותא נוסעים מרווח ומודולרי. המנוע הוא V6 בנפח 3.3 ליטר עם 276 כ"ס, שמשודך לתיבה בת שמונה מהירויות והמחיר מתחיל ב-235 אלף לדגם הבסיס

קיה קרניבל/ צילום: יחצ

עוד כתבות

קישואים ממולאים ושזיפי בוסר של עידו שגב / צילום: עדן דותן

"קרון תענוגות של דליקטסים": פירות בוסר ימתקו

המטבחים המסורתיים אימצו מזמן, ועכשיו גם המטבח המודרני: שימוש בפירות בוסר - משמשים, דובדבנים ובעיקר שזיפים ירוקים - על חמיצותם המודגשת, לתיבול ולרטבים ●  
זו העונה, לקנות ולהקפיא

מה נמכר לאחרונה ב-800-750 אלף שקל בצפון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי , גלובס

מה אפשר לקנות עם 800 אלף שקל בצפון

קוטג' בן 4 חדרים בבית שאן או בעפולה, דירת 4 חדרים במעלות תרשיחא או 
דירת 3 חדרים בקריית ביאליק

 

מתוך ההפגנה בדטרויט, מישיגן / צילום: Paul Sancya, Associated Press

מי היא אנטיפה והאם היא באמת מנהלת את המהומות בארה"ב

בסדרת התבטאויות אמר טראמפ כי מאחורי האירועים האלימים בהפגנות בארה"ב עומדת "קואליציית אנטיפה" ● הנשיא הבטיח כי הממשל יגדיר אותה כארגון טרור, אלא שהדעות חלוקות בעניין הזה ● כך או כך מלחמה נגד טרוריסטים היא יותר פוטוגנית ממאבק נגד "הוירוס הסמוי" שטראמפ כבר הפסיד לו

ליאור רביב / צילום: איל יצהר

מנכ"ל ישרוטל מחזיר 3,500 עובדים מחל"ת ורוצה לגייס עוד 700. האם גם התיירים יחזרו?

מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל, ליאור רביב, בשיחה אישית ומקצועית: על העובדים מירדן שלא יכולים לחזור לעבוד, על הירידה הדרסטית בפעילות ועל הצורך לפתוח שוב את שדה דב עד שתהיה רכבת מהירה לאילת

לן בלווטניק, בעלי כלל תעשיות / צילום: יח"צ

הכול בגלל מכתב? בלווטניק עצר הזרמת כסף ל"רשת 13"

בעל השליטה בערוץ היה אמור להזרים 15 מיליון שקל, שהיו מיועדים, בין השאר, לתשלום משכורות לעובדים ● ועד עובדי "חדשות 13" שלח השבוע מכתב לרשות השנייה, שבו התריע כי "רשת 13" משלב בניגוד לחוק תכנים המקדמים את תוכניות הערוץ בשידורי החדשות

חנות כלבו בארה"ב שסגרה את שעריה בשל המשבר הכלכלי בעקבות המגפה / צילום: Jeff Roberson, Associated Press

אמריקה מציגה: הבלוף שרושש את מעמד הביניים

מיליוני אמריקאים, ולפי הערכות שונות יותר ממחצית האוכלוסייה, חיים ממשכורת למשכורת ● רוב טריליוני הדולרים החדשים שהדפיס הפדרל רזרב בחודשים האחרונים הופנו להצלת בעלי מניות ובעלי חוב של החברות הגדולות ● ולמי לא נשאר?

דירת 3 חדרים בנהריה נמכרה ב-778 אלף שקל / צילום: יח"צ

באיזה סכום נמכרה דירת 3 חדרים בנהריה?

מדובר בדירת 80 מ"ר, בקומה ראשונה מתוך חמש, עם מעלית, מחסן וחניה

איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א  / צילום: תמר מצפי

הנהלת הבורסה החליטה לא לפתוח את המסחר היום בעקבות עיצומי העובדים

ועד עובדי הבורסה: "לאורך כל השבוע שעבר המשיכה ההנהלה להתנגח בהסתדרות ובוועד, חרף ההודעה המוקדמת המתריעה מפני צעדים ארגוניים" ● הנהלת הבורסה: "הוועד אינו מסתפק בבונוס של 15 מיליון שקל. עלות השכר הממוצעת של עובד בורסה עומדת על כ-50,000 שקל בחודש"

רשף לוי בקמפיין לתנובה / צילום: יח"צ

הפרסומות הזכורות והאהובות: הטבלה לא משקרת - אבל לא תמיד חושפת הכול

נתוני מדד הפרסומות הזכורות והאהובות של גיאוקרטוגרפיה ו"גלובס" מחמשת החודשים האחרונים מאפשר לסמן את המנצחים הגדולים של התקופה הזו, בהיבטים של חשיפה ואפקטיביות של ההשקעה בפרסום ● מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה עם התובנות והממצאים

מנכ"ל זום אריק יואן / צילום: Mark Lennihan, AP

הקונספירציה שהגיעה לישראל והבועה החדשה שנוצרת: השבוע בהייטק

זום וסלאק - זאת שהרוויחה מהקורונה וזאת שפחות ● איך יכול להיות שמדד נאסד"ק בשיא כל הזמנים והמשקיעה שעומדת מאחורי אקזיטים של 4 מיליארד דולר ● השבוע בהייטק

עובדים זרים בישראל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הפרקליטות: הנחיות משרד המשפטים המגבילות הרחקת משפחות מסתננים - מחייבות

בתגובה לעתירה שהגיש המרכז למדיניות הגירה ישראלית, הצהירה הפרקליטות כי מכתבי מחלקת ייעוץ וחקיקה, המנחים את רשות האוכלוסין וההגירה להעמיד את "רצון הילד" כשיקול מרכזי לפני הרחקה של מהגרים לא חוקיים מישראל, מחייבים את המדינה

איור של סצינה ממשפט דרייפוס / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

למה נתניהו משווה את עצמו לדרייפוס, ואיך זה קשור לטראמפ

עד כמה מופרכת קביעתו של ראש הממשלה כשהוא אומר לנו: "אני דרייפוס, הקורבן הגדול ביותר בעולם ב–244 שנות דמוקרטיה" - ואיך זה קשור לטראמפ? שיעור ברפובליקה השלישית

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

בענף התעופה רוצים שיפסיקו עם החובה בבידוד לשבים מחו"ל. האם זה יעבוד?

הגישה הזהירה שנוקטים במשרד הבריאות מרמזת על כך שאיש לא ירצה להיות חתום על הסרת חובת הבידוד במקרה שזו תביא לגל שני ● אבל בנתב"ג ובענף התעופה הישראלי מתחילים לאבד את הסבלנות

משרדי מודרנה / צילום: Brian Snyder, רויטרס

הניסוי הצליח, המניה מתרסקת: מדריך למשקיע הביומד הנבוך

כשחברה מדווחת על "הצלחה" בניסוי - המסקנה של המשקיעים רחוקה מלהיות חד-משמעית, והתנהגות המניה בהתאם ● מודרנה הגדירה את ניסוי הקורונה שלה כהצלחה, אך זכתה לביקורת חריפה, ששלחה את המניה לצלילה של 27% בשבועיים האחרונים וחשפה את המניה לתביעה פוטנציאלית

תחנת הרכבת בתל אביב. הרכבת מושבתת בצל הקורונה. / צילום: איל יצהר, גלובס

בעקבות הנחיית שרת התחבורה מירי רגב: מסתמן כי חזרת הרכבת תתעכב

בעקבות העלייה בתחלואה הודיעה היום שרת התחבורה מירי רגב כי הנחתה את רכבת כי בעקבות הצורך בהיערכות למתן שירות לנוסעים תידחה הפעלת הרכבת ליום רביעי

שבתאי אדלרסברג (אודיוקודס), אבישי אברהמי (Wix), ברק עילם (NICE), מיכה קאופמן (fiverr),  / צילום: תמר מצפי, שלומי יוסף, גלובס

חזרה לימי הבועה? שש כוכבות הייטק ישראליות בשמי וול סטריט

מניותיהן של הישראליות בוול סטריט עלו בחדות לאחרונה ותיקנו את הירידות ממשבר הקורונה ● מה הקפיץ את המניה, מי המרוויחים הגדולים, ומה התחזיות להמשך?

מארק צוקרברג / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בעקבות הביקורת: צוקרברג הודיע שישקול שינויים במדיניות התוכן של פייסבוק

שינויים אלה, אמר מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, נועדו לאפשר לחברה דרכי פעולה נוספות בנוגע לתכנים, מלבד המדיניות "הבינארית", לדבריו, של "להשאיר או להסיר"

בית הדין הרבני בתל אביב. / צילום: תמר מצפי

בן 68 מואשם בהצתה ובביצוע פשעי שנאה נגד מוסדות דתיים

עפ"י כתב האישום, הנאשם החליט לגרום לשריפת בתי דין רבניים ומועצות דתיות ברחבי הארץ באמצעות הפעלת מטענים, במטרה לגרום להפסקת מתן שירותי מוסדות הדת לציבור החילוני ובכך לתרום למטרתו העיקרית - הפרדת דת ומדינה

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

אין מסחר בת"א היום בעקבות העיצומים של עובדי הבורסה

עובדי הבורסה פתחו בעיצומים על רקע מחלוקות מול ההנהלה, שהחליטה לבטל את יום המסחר ● בוול סטריט, המדדים קפצו ביום שישי לאחר שפורסמו נתוני אבטלה מעודדים ● בזן גייסה כ-154 מיליון שקל באמצעות הרחבת אג"ח מסדרה י'

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבה הראשונה של ממשלת האחדות / צילום:  Abir Sultan, רויטרס

שני ראשי ממשלה, שתי גרסאות: למה הם מתכוונים כשהם אומרים "תוכנית טראמפ"

פחות מחודש ליעד שהציב ראש הממשלה נתניהו ל"החלת הריבונות", וסימני השאלה הולכים ומתרבים: עד כמה גנץ ואשכנזי מכירים את המפות ומהן הזכויות שיקבלו הפלסטינים • וגם: איך שוב נגרר ניר ברקת לקרבות בוץ