גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוף או חגב: ההנפקה של ביונד מיט משפיעה גם על החברות הישראליות שמייצרות תחליפי בשר

אחרי ההנפקה המוצלחת של חברת תחליפי הבשר ביונד מיט וההשקעות המתרחבות בענף, חזרנו לסטארט–אפים הישראליים שנכנסו לשוק התחרותי ובדקנו עד כמה הם קרובים ליצירת התחליף האולטימטיבי ● מעקב G

עוף או חגב / צילום:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
עוף או חגב / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

ב-2 במאי נרשמו שני אירועים היסטוריים בוול סטריט. אחד מהם הוא רשמי וממוסמך - חברת תחליפי החלבון מן הצומח ביונד מיט רשמה על שמה את הזינוק החד ביותר למניה לאחר הנפקה ציבורית ראשונה מאז 2008. האירוע השני קשה יותר לעיגון במספרים, אבל משיחות עם גורמים הבקיאים בנעשה בשוק תחליפי הבשר, מתקבל הרושם שבבוא היום ייזכר היום הזה בתחילת מאי 2019 גם כיום שבו קיבלה התעשייה הזו את האישור הממסדי שהיא חיכתה לו כבר שנים.

במהלך יום המסחר הראשון במניית החברה שמייצרת תחליפי בשר מן הצומח, מכרה ביונד מיט 9.63 מיליון מניות במחיר של 25 דולר למניה. עד סוף היום הן צמחו לשווי של יותר מ־65 דולר למניה, כלומר עלייה של 163%. נכון לעכשיו, נסחרת המניה תמורת כמעט 80 דולר ושווי החברה עומד על קרוב ל־4.7 מיליארד דולר.

החיזוק הטוב ביותר לתיזת האירוע ההיסטורי השני הגיע פחות משבועיים לאחר ההנפקה של ביונד מיט, ודווקא מהמתחרה הגדולה שלה - אימפוסיבול פודס. אימפוסיבול הודיעה כי היא הצליחה להשלים גיוס של 300 מיליון דולר שמשקף לחברה שווי של יותר מ־2 מיליארד דולר וכי היא חתמה עם ענקית המזון המהיר בורגר קינג על חוזה לשילוב מוצריה במזללות הרשת.

תהליך הייצור של אימפוסיבל פודס / צילום: אימפוסיבל

מוצרים של ביונד, בשונה מאלה של אימפוסיבול, כבר משווקים בישראל בכ־200 מסעדות. לקראת סוף השנה צפויים להגיע גם המוצרים להכנה בבית.

יש לא מעט סיבות לדהרה לייצור אלטרנטיבות לבשר. כמו כל החיות, האדם זקוק לחלבון, וצריכת הבשר שלו רק הולכת וגדלה עם השנים. במדינות המערב אולי אפשר לקבל את הרושם שהצמחונות והטבעונות כובשות את העולם, אולם הנתונים אינם תומכים בכך. בין 2007 ל־2017 עלתה צריכת הבשר והחלב בכדור הארץ בשיעורים של 1.9% ו־2.1% בהתאמה - כמעט כפליים מקצב גידול האוכלוסייה. ארגון המזון והחקלאות של האו"ם צופה כי עד 2050 יגיע מספר בעלי החיים מעלי הגרה בעולם ל־5.8 מיליארד בעוד שב־2015 הוא עמד על 4.1 מיליארד. אוכלוסיית התרנגולות צפויה לגדול בקצב מהיר יותר.

מוצר של ביונד מיט / צילום: ביונד מיט

לצריכת הבשר והחלב הללו יש מחיר שנגבה לא רק מבעלי החיים האומללים שמשלמים בגופם את מחיר הזנתנו, אלא גם מכדור הארץ עצמו. גידול בשר גורם לבזבוז משאבי קרקע (כמעט 80% מהשטח החקלאי בעולם משמש לגידול חיות); לפליטות משמעותיות של פחמן דו־חמצני; לזיהום של הקרקע ושל מקורות מים; ליצירת כמויות אדירות של זבל אורגני; ובאוקיינוסים, תאוות החלבון שלנו מביאה להפרת האיזון האקולוגי בגלל דיג יתר. במקביל, רובן המכריע של החיות שאנו מגדלים וזוללים מפוצצות בהורמונים ובאנטיביוטיקה.

מכיוון שעל־פי התחזיות, ב־2050 יחיו בכדור הארץ 9 מיליארד בני אדם שימשיכו להיזדקק לחלבונים, ומכיוון שהתעשיות המייצרות את אותם חלבונים גורמות לכדור הארץ נזק שרק מחמיר את מגמת שינוי האקלים, ברור שמשהו צריך להשתנות.

לא הבן החורג של התעשייה

מנכ"ל חברת Flying Spark, ערן גרוניך, אומר שהוא מרגיש שבשנה האחרונה - מאז שוחחנו לראשונה בכתבה במגזין G במאי 2018 - חל שינוי מהותי ביחס לתעשיית החלבונים ותחליפי הבשר. החברה של גרוניך שגייסה עד כה 2 מיליון דולר ועומדת להשלים בקרוב גיוס של 5 מיליון דולר נוספים, משתלבת במגמה באמצעות הפקת חלבון מחרקים. אנשי החברה מגדלים זן ספציפי של זבובי פירות, אוספים את הביצים שהם מטילים, "זורעים" אותן במתקני גידול, ואז מאכילים את הזבובים בדיאטה מיוחדת. כשהם מגיעים לגודל הנכון, הם "נקצרים" ואז מעובדים לאבקות חלבון ולשמן.

ערן גרוניך / צילום: ערן גרוניך

"יש המון רעש בתחום. כל חברה שמייצרת חלבון אלטרנטיבי מקבלת המון בולטות - אם זה בתחום הצומח, או הבשר המתורבת או החלבון מהחרקים, שזה מה שאנחנו עושים. הנפקה מוצלחת כמו זו של ביונד מיט מאוד מקלה על גיוס כספים משום שהמשקיעים בפודטק צריכים לראות הנפקות ואקזיטים על מנת לקבל ביטחון", אומר גרוניך, "אבל אני חושב שהעניין לא נוצר רק בגלל ההנפקה אלא מכיוון שהעולם הבין שאנחנו לא צריכים להיות הבן החורג של התעשייה אלא המיינסטרים שלה. זה קורה בגלל סיבות בריאותיות וההבנה שאי אפשר לאכול רק ג’אנק ובשר אדום, וזה קורה בגלל הנושא האתי־מצפוני. לאנשים יש יותר מודעות לדרך שבה מגדלים את האוכל שלהם והם מבינים שמישהו צריך לסבול כדי שהם ייהנו.

"ויש כמובן את הנושא הסביבתי שמתחיל לגעת באנשים. אם עד לפני שנתיים־שלוש, שינויי אקלים היה נושא שרק איזה אל גור אחד דיבר עליו בחדשות, עכשיו זה נושא שכולם מדברים עליו ומודעים לו. אני חושב שמה שמכונה היום חלבון אלטרנטיבי לא יהיה קיים בעוד כמה שנים. כמו שכיום אתה נכנס לסופר וקונה סטייק או כבד, אז עוד כמה שנים פשוט תיקח המבורגר של ביונד מיט או נקניקייה שעשויה מצרצרים והם יהיו באותו מעמד של הבקר או העוף".

עד שאלטרנטיבות כמו חלבון המופק מזבובים אכן ייכנסו למיינסטרים במערב, Flying Spark תתמקד במזרח אסיה. "אנחנו מרגישים שבאירופה ובארה"ב פחות בשלים לחלבון שמופק מחרקים, כך שעכשיו אנחנו הולכים להקים אופרציית ייצור גדולה שתיפתח בתאילנד באמצע 2020. בשלב הראשון נייצר כמה מאות טונות בשנה של חלבון, אבל אנחנו רוצים לייצר גם תחליפי פירות ים. מבחינתנו, תאילנד היא מקום טבעי לצמוח בו כי יש בה תרבות של מאות שנים של אכילת חרקים".

קצירת החגבים הגדולה

גם דרור תמיר שעומד בראש חברת "חרגול" שמגדלת חגבים להפקת חלבון אומר שהוא מרגיש את התאוצה בתחום. "חרגול" גייסה עד כה כ־3 מיליון דולר והיא נמצאת לקראת גיוס סכום זהה. החברה מעסיקה כיום 14 עובדים ופתחה השבוע בסמוך לקצרין מפעל חדש, ומתברר שהיא כבר חושבת הלאה. "סיימנו לפתח את שיטת הגידול שלנו ועכשיו אנחנו רצים לשוק עם הזמנות", אומר תמיר. "המתקן החדש שלנו יוכל לייצר 20 טונות של חגבים בשנה ובהמשך הוא יוכל להכפיל את התפוקה שלו ומעבר לכך. ביחס לחקלאות אנחנו מדברים על הכנסה מאוד גבוהה ותשואה מאוד גבוהה והחזר השקעה מאוד מהיר. גם אם נקים עשרות מתקנים כאלו בישראל לא נעמוד בביקוש שיש לנו כרגע מהעולם".

על אף שכדי לספק את החלבון מהחגבים, הם מקפדים את חייהם, תמיר אומר שאין מקום להשוואה לחיות גדולות. "חיות גדולות מגדלים בתנאים קשים, והחגבים גדלים בסביבה שלא מפעילה עליהם לחץ. גם אין להם מערכת עצבים מפותחת, הם מרגישים הרבה פחות כאב. אבל מכיוון שאנחנו פועלים בתקן של האיחוד האירופי למניעת התאכזרות בבעלי חיים, אנחנו מונעים גם את הסבל הזה בכך שאנחנו מנצלים את העובדה שהם בעלי דם קר. כדי לקצור אותם, אנחנו מורידים את הטמפרטורות והם נרדמים ורק אחר כך מטפלים בהם".

תמיר מסכים עם הניתוח של גרוניך לגבי הסיבות לתסיסה בתחום תחליפי המוצרים מן החי ומוסיף שהמודעות לנזק הסביבתי של גידול בשר מסורתי חזקה במיוחד בקרב צעירים. לדבריו, נקודת המפנה בתחום לא התחוללה עם ההנפקה של ביונד מיט. "אנחנו מרגישים את העניין בתחום כבר חמש שנים. כשהתחלנו לעבוד על המיזם שלנו היו אומנם הרבה סטארט־אפים שדיברו על חלבונים אלטרנטיביים, אבל לא היו הרבה משקיעים. לפני שלוש שנים התחלנו להרגיש זינוק דרמטי בהיקף המשקיעים והמגמה הזאת ממשיכה ועולה. מדברים היום על בשר מתורבת שגדל במעבדה, על אצות, על חרקים, על פטריות ועל תערובות צמחיות כמו שעושות ביונד מיט ואימפוסיבול פודס".

להסכם של אימפוסיבול פודס עם בורגר קינג יש לדברי תמיר חשיבות שחורגת מהשורה התחתונה בספרי החשבונות השנה. "כסטארט־אפ, אתה יכול למצוא לך נישות קטנות, אבל אם אתה מסתכל לטווח הארוך יותר, אתה צריך לחנך את השוק ולפנות לאוכלוסיות שבשבילן המוצרים החדשים הם קצת מוזרים. פה מגיע שיתוף הפעולה עם חברות מזון מסורתיות. שיתוף הפעולה של אימפוסיבול פודס עם בורגר קינג בעצם נותן לה את הגושפנקה. המשקיעים אומרים לעצמם ‘וואלה, אפילו החבר’ה המסורתיים עובדים איתם’. הכוח של הגופים הגדולים הללו הוא בכך שהם מחנכים את השוק".

תהליך הייצור של אימפוסיבל פודס / צילום: אימפוסיבל

הגביע הקדוש הוא עדיין סטייק

בעוד שביונד מיט ודומותיה מקדמות תחליפי בשר מן הצומח, ורוב החברות בשוק הבשר שגדל במעבדה מוותרות בינתיים על הניסיון לייצר בשר שיידמה לזה שנחתך מגופן של חיות, Aleph Farms היא אחת מקומץ חברות שמתכוונות לייצר את החלבון האולטימטיבי - נתחים של בשר. הבסיס המדעי שעליו נבנתה החברה הוא מחקרה של פרופ’ שולמית לבנברג מהטכניון, שפיתחה יכולת לגדל רקמת שריר מחוץ לגוף על מנת לשקם לבבות שנפגעו מהתקפי לב. הפטנט של החברה הוא המרת המחקר ליכולת לגדל רקמה שתשמש לאכילה.

"כל שוק החלבונים גדל בשנים האחרונות", אומר מנכ"ל Aleph Farms ידידיה טוביה. "אנחנו רואים את זה גם בתחום תחליפי הבשר וגם בתחום תחליפי החלב. בתחום של מוצרי חלב אני חושב שחלבון מן הצומח מתחיל לתפוס נתח לא קטן, אבל בתחום הבשר, אני חושב שמה שנראה בשנים הקרובות זה עלייה בנתח השוק של הבשר המתורבת - כלומר בשר שמגדלים במעבדה. ההנפקה של ביונד מיט תתן דחיפה לכמה חברות לפתח מוצרים חדשים וזה מייצר עוד באזז שהוא מאוד חשוב לתעשייה הזאת".

ידידיה?טוביה/ צילום: איל יצהר

האתגר שעמו התמודדה Aleph Farms בשנה האחרונה היה לגרום לארבעה סוגי תאים שונים - סיבי שריר, שומן, רקמת חיבור בשם אקולוגן וכלי דם - להתחבר יחדיו על מצע תלת ממדי כך שיהפכו בסופו של דבר לנתח בשר כמו שאתם מכירים. "אנחנו בעצם פותרים את כל הבעיות שהן חלק בלתי נפרד מתעשיית הבשר: צער בעלי חיים, קיימות ושימוש באנטיביוטיקה. ואנחנו יודעים לשחזר את החוויה של הבשר שהוא מוצר מורכב. אנחנו יודעים ליצור רקמה דומה מאוד לבשר טבעי שנותנת את חוויית הלעיסה הייחודית שמאוד קשה ליצור אם משתמשים בתחליפי בשר מהצומח".

Aleph Farms, שגייסה עד כה כ־15 מיליון דולר ומעסיקה 15 עובדים, יצרה בסוף השנה שעברה אבטיפוס של הנתח שלהם, אבל יש עוד הרבה מאוד עבודה עד שהסטייקים שלה יגיעו לשוק. "אנחנו צריכים שכל התכונות הסנסוריות - טעם, ריח, מרקם - יהיו ממש אחד לאחד כמו בשר. כרגע, זה קרוב מאוד לזה ויש לנו עוד שיפורים לעשות. אני מקווה שבעוד שנה וחצי עד שנתיים נסיים את זה ואז תהיה לנו גם עבודה בדרך להביא את המוצר לייצור. אני מניח שנוכל להיכנס לשוק באופן אמיתי בעוד כארבע שנים, אבל יכול להיות שתהיה לנו השקה מוקדמת כמו שיתוף פעולה עם מסעדה בעוד משהו כמו שלוש שנים".

עוד כתבות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מתייצב מול הדולר; הניקיי צלל בכ-2.5%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% שנזן מאבדת יותר מאחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"