כבר לא מנפנפים: הישראלים צורכים יותר תחליפי בשר

אחרי הקמפיין שקרא לא לאכול בשר ובמקביל לכניסתן של שחקניות גדולות לקטגוריות תחליפי הבשר, יום העצמאות השנה היה בסימן צמחונות • גידול של כמעט 24% בצריכת תחליפי הבשר, בזמן שבקטגוריות הבשריות נרשמה עלייה של 12% בלבד

פיקניק, מנגל, על האש - יום העצמאות / איל יצהר
פיקניק, מנגל, על האש - יום העצמאות / איל יצהר

האם יום העצמאות הופך מחג המנגלים הבשריים לחג תחליפי הבשר? ביום העצמאות האחרון חלה צמיחה כספית של 23.5% בצריכת תחליפי הבשר ביחס ליום העצמאות אשתקד - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

קשה היה להחמיץ את הקמפיין של עמותת ויגן פרנדלי במסגרתו הוצגו על שלטי חוצות בעלי חיים ארוזים בניילון בתוך מגשיות תחת הכותרת 'בבקשה אל תאכלו אותי'. נראה כי הקמפיין, לצד המגמה הכללית של צמיחת קטגוריות תחליפי הבשר, ולאחר רצף השקות מוצרים של שחקניות גדולות כמו זוגלובק וטבעול וגם תנובה שבדרך, הצליחו לשכנע את הצרכנים חובבי המנגלים לצרוך יותר מוצרים תחליפיים. 

קטגוריית תחליפי הבשר כוללת נקניקיות מן הצומח, קציצות מן הצומח וטופו, והיא מציגה שינוי גידול משמעותי, לעומת צמיחה של 12% בלבד בקטגוריות הבשריות. כך למשל, בנקניקיות מן הצומח חל גידול בשיעור של 42% בשבוע של החג, ביחס לממוצע השבועי של השנה.

מגמה נוספת שבאה לידי ביטוי ביום העצמאות 2018 ביחס לשנה שעברה היא עלייה בגודל הסל הכספי בקטגוריות החומוס והבשרים, לצד ירידה בגודל הסל הכמותי ועלייה במחיר הממוצע. המשמעות: מעבר לפרימיום ולצריכת מוצרים יקרים יותר. מגמה זו מתיישבת עם עלייה במדד המחירים של סטורנקסט שרשם עלייה של 1% במחירים בתחום המזון בשליש הראשון של 2018, וזאת ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בסך הכול, ביום העצמאות נרשם גידול של 7.7% במכירות מוצרי הצריכה ביחס לשנה שעברה, לצד גידול של 5.6% ביחס ליום העצמאות בשנת 2016. 

עלייה במכירות ביום העצמאות
 עלייה במכירות ביום העצמאות