גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אקווריום כרישים, אמנות חיה וחדר פרטי לגידול קנאביס: כל השיטות למכירת אחוזות פאר בלוס אנג'לס

מסיבות מפוארות ותוספות מיוחדות כמו אקווריום לכרישים וחדר לגידול גראס - הכול כדי למכור בתים ביותר מ–20 מיליון דולר, שיש יותר מדי מהם בעיר ● בסביבה כזו, ועל רקע סימני ירידה במחירים, הקבלנים והסוכנים שלהם יוצאים מגדרם כדי לבדל את ההצעות שלהם

מסיבה בסגנון "גטסבי הגדול" למכירת אחוזה ב־35.5 מיליון דולר / אינפוגרפיק: shutterstock, שאטרסטוק
מסיבה בסגנון "גטסבי הגדול" למכירת אחוזה ב־35.5 מיליון דולר / אינפוגרפיק: shutterstock, שאטרסטוק

כלי רכב כבדים חונים משני הצדדים של רחובות דו-נתיביים מתפתלים רבים ב- Hollywood Hills, והופכים אותם לנתיב תנועה יחיד מסוכן. עובדי בניין מנופפים בשלטי "עצור" כשמשאיות עמוסות בזכוכית ופלדה נוסעות לאחור באיטיות חזרה אל הרחוב. חלקות קרקע ריקות בכל השכונות המהודרות ביותר של לוס אנג'לס הופכות לאחוזות מפוארות עם תגי מחיר של עשרות, ולעיתים מאות מיליוני דולרים.

"בכל פעם שאני נוסע לשם מכל סיבה שהיא, אם אני חוזר בלי שריטה על הרכב אני נושם לרווחה", אומר אנדי בטלר, יועץ שיווק נדל"ן.

פרויקט The One, בייל אייר / אינפוגרפיק: מתוך יוטיוב,

מומחי נדל"ן מעריכים שיש כעת כ-50 בתים אולטרה-מפוארים בבנייה באזור הזה, מבוורלי הילס עד בל-אייר וברנטווד.

הגל חסר התקדים של הבנייה החל למעשה בשנים הטובות של 2014 ו-2015, כשקונים זרים נהרו ללוס אנג'לס ושוקי היוקרה ברחבי ארה"ב רשמו מכירות שיא. כמה עסקאות ענק מקומיות - כמו עסקה בשנת 2014 למכירת אחוזה בבוורלי הילס ב-70 מיליון דולר למיליארדר מרקוס פירסון שהקים את Minecraft - עודדו בנייה של בתים גדולים ויקרים יותר, שרובם נבנו כיחידות טרומיות. חלקן נבנו על ידי קבלנים לא מנוסים. תגי המחיר של רבים מהם היו צפונית ל-20 מיליון דולר.

האחוזה של מייסד מיינקראפט / אינפוגרפיק: מתוך יוטיוב,

עכשיו יש פשוט יותר מדי וילות כאלו, ואין להן די קונים. "זה יצר מפלצת משלו", אומרת סטיבן שפירו מסוכנות ווסטסייד אסטייט. "יש לנו היצע יתר אדיר של קופסאות לבנות כאלה. יש שם מלאי מכירות של שנים".

אחד הלוחות המציעים בתים למכירה בלוס אנג'לס מראה קרוב ל-100 וילות בשוק במחירים של שירות 20 מיליון דולר במחוז לוס אנג'לס, ש-35 מהן לפחות יכולות להיות מסווגות כאחוזות מפוארות, ועוד מהן מצויות בבנייה. ואלו רק הבתים שנרשמו למכירה: השמאי ג'ונתן מילר אומר שיותר משליש מהבתים ברמת המחירים הזו כלל לא רשומים בלוח. כמה מהאחוזות היקרות ביותר בעיר נעדרות מהרשימה.

עודף היצע כזה קיים גם בניו יורק, שבה קבלנים של דירות יוקרה מיהרו לבנות מגדלי קונדו (דירות משותפות) יקרים על רקע שוק עולה, וכעת הם ניצבים בפני תחרות אדירה על קונים.

המסיבות: אקרובטית בתוך בועה

בסביבה כזו, ועל רקע סימני ירידה במחירים, הקבלנים והסוכנים שלהם יוצאים מגדרם כדי לבדל את ההצעות שלהם. מלבד ימי הבית הפתוח המסורתיים הם מציעים מסיבות מיוחדות, חושבים על תוספות ועל גימיקים מקוריים לבית, ושוכרים מומחי שיווק כדי למתג את הבתים עם שמותיהם, הלוגו או הסיפור שלהם. כמה קבלנים גם מעמידים חזרה את האדמות למכירה, בתקווה לראות כסף בלי להשקיע כסף גדול בבנייה.

"אנשים מגיעים אלינו כי הם רוצים להתבלט", אומר אלכסנדר עלי, שחברת השיווק ויחסי הציבור שלו, סוסייטי גרופ, עוסקת במיתוג לאחוזות-ענק. "יש הרבה בתים חדשים שמגיעים לשוק בכל יום".

התרגיל האחרון של עלי היה הפיכה של בית מודרני בשטח בנוי של 700 מ"ר בטרוסדייל ל- WARHOL 90210, נכס שממותג סביב הצייר אנדי וורהול. עלי והקבלן, קרן וויסטיין אופורטיוניטי, שיתפו פעולה עם גלריה מקומית כדי להציג בבית הדפסים של וורהול. במסיבת דיסקו בהשראת וורהול שתתקיים בווילה יצולם שחקן דומה לצייר כשהוא חוצה את המסיבה בהליכה. הווידאו יופץ במדיה החברתית. לבית, כמובן, אין קשר לאנדי וורהול המקורי.

עלי גם שכנע את סוכן המכירות שמכונית שהייתה שייכת בעבר לוורהול, רולס רויס שאדו מודל 1974 בשני צבעים, וכן ההדפסים של הצייר שמוצגים בבית, צריכים להיכלל במכירה. "זה מגדיר את הבית כחלום של אספנים", הוא אומר. כל החבילה למכירה ב-17.75 מיליון דולר. הבית לבדו יעלה 15.625 מיליון דולר.

בפברואר ארגן הקבלן ניאמי מסיבה מסובכת בהשראת הציור של ההולנדי הירונימוס בוש, "גן התענוגות הארציים" בבית שהוא העמיד למכירה בכ-40 מיליון דולר. עלי, שארגן את המסיבה, מספר כי שלוש הקומות של הבית עוצבו לפי "גן עדן", "אדמה" ו"גיהינום", ודוגמניות בשמלות שיפון צבעוניות שחו בבריכה, בעלת רצפת הזכוכית. שחקנים שהתחזו לאדם וחווה הנחו משחק של מציאות מדומה שאפשר לאורחים להיכנס כביכול לתמונה של בוש. אנשים שתו וויסקי עם בשר של נחש קוברה. רקדניות חוללו בלבוש עור עם מגלבים ושרשראות. גמל קידם בכניסה את פני האורחים.

בבל אייר, סוכנות נכסים שנקראת בפשטות Agency, ערכה לאחרונה אירוע בסגנון "גטסבי הגדול" כדי להשיק מכירה של אחוזה ב-35.5 מיליון דולר. אקרובטית בלבוש מסנוור נתלתה ברגליים מטרפז באוויר ומזגה שמפניה לאורחים. אקרובטית אחרת ריחפה מעל הבריכה בבועה שקופה.

מסיבה בסגנון "גטסבי הגדול" למכירת אחוזה ב־35.5 מיליון דולר / אינפוגרפיק: shutterstock, שאטרסטוק

עלי מספר שהקבלנים משקיעים סכומים שבין 20,000 דולר למאות אלפי דולרים באירועים כאלו.

התוספות: מחפשים את גורם ה"וואוו"

מלבד המסיבות, הקבלנים מחפשים תמיד רעיונות לתוספות מקוריות. "זה גורם ה'וואו'", אומר קבלן הווילות רמטין ריי נוסראטי, שהאחוזה שהוא בונה כעת בברנטווד כוללת חדר סודי לגידול ולעישון מריחואנה.

לחדר, שהגישה אליו היא בלחיצת כפתור תחת כוננית ספרים בסלון, יהיו חלונות מזכוכית שנאטמת לצורך פרטיות. הבית, שאמור להימכר ב-30-40 מיליון דולר, יבוא גם עם תקציב לעובד שיפקח על גידול וקטיף המריחואנה. "זה כמו להיות בעל הכרם שלך", אומר נוסראטי.

חדר סודי לגידול ועישון מריחואנה באחוזה    / אינפוגרפיק: shutterstock, שאטרסטוק

למרות כל זה, הורדת מחירים היא צורך השעה. ברוס מקובסקי, מעצב תיקי יד שהפך לקבלן והיה זה שמכר את האחוזה של Minecraft, הוזיל את מחיר המיזם האחרון שלו, וילה מפוארת בבל-אייר עם חדר תצוגה לממתקים ומשטח נחיתה למסוקים, ל-150 מיליון דולר מהמחיר המבוקש המקורי שהיה 250 מיליון דולר. ניאמי הוריד את מחיר אחוזה רחבת ידיים בשטח 1,900 מ"ר שידועה בשם Opus מ-100 מיליון דולר ל-59.995 מיליון דולר.

הקבלן אריו פחרי הוזיל את ביתו בהוליווד הילס, שבו אקווריום כרישים פנימי של יותר מאלף ליטר, מ-35 מיליון דולר ל-27 מיליון דולר.

אקווריום לגידול כרישים / אינפוגרפיק: shutterstock, שאטרסטוק

יש עדיין עסקאות שנחתמות: מתחילת השנה נסגרו בלוס אנג'לס 11 עסקאות של יותר מ-20 מיליון דולר, וקונה סעודי שילם לאחרונה 45 מיליון דולר תמורת וילה מפוארת שנבנתה על ידי היהלומן רפאל זקאריה. אבל הקונים יודעים שהיתרון הוא שלהם. "אנשים מציעים מחירים נמוכים", אומר שפירו מסוכנות ווסטסייד אסטייט, "והם לא מתביישים בכך".

דאג בארנס, מייסד Eyemart Express, מכר בית מודרני בבוורלי הילס ב-34.65 מיליון דולר באפריל, הנחה של כמעט 40% למחיר שהוא דרש במקור, 55 מיליון דולר. המסעדן הבריטי ואחד מבעלי סוהו האוס ריצ'רד קרינג העמיד למכירה בית שהוא קנה בבורלי הילס בכ-30 מיליון דולר. הוא שילם עליו 33 מיליון דולר ב-2016.

המימון: מגופי הלוואות פרטיים

גופי הלוואה קטנים ופרטיים יותר וכן עשירים יחידים מספקים חלק גדול מהמימון לאחוזות המפוארות בלוס אנג'לס.

דון הנקי, איש עסקים מקליפורניה שידוע כמלך הלוואות הסאב-פריים לרכב, אומר שאחת החברות שלו סיפקה קרוב ל-300 מיליון דולר להקמת וילות בשוק של לוס אנג'לס, כולל מגה-אחוזות. רישומים פומביים מראים שחברת הנקי קפיטל סיפקה 82.5 מיליון דולר במימון ל- The One, אחוזת-על שבונה הקבלן נייל ניאמי מלוס אנג'לס. ניאמי הודיע כבר ב-2017 כי יציע אותה למכירה ב-500 מיליון דולר, אך בינתיים היא לא הועמדה למכירה: הקבלן אומר שהיו עיכובים בבנייה.

אם תוצע למכירה ב-500 מיליון דולר, המחיר הזה יהיה כפול ויותר ממחיר השיא ששולם על בית בארה"ב: בעלים של קרן גידור, קן גריפין, שילם כמעט 240 מיליון דולר על פנטהאוז בניו יורק. מחיר השיא לבית באזור לוס אנג'לס נרשם ב-2018, במכירת אחוזה במאליבו ב-110 מיליון דולר.

"זה צריך להדאיג", אומר הנקי על עודף ההיצע של בתים מפוארים. "אנחנו ריסנו את המימון שלנו, שכבר לא אגרסיבי כמו שהיה".

גופי הלוואה נוספים בשוק בתי היוקרה כוללים את בנק אקסוס, לשעבר בנק אינטרנט, שמימן וילה מסיבית של 180 מיליון דולר שנבנתה על ידי המנתח הפלסטי והקבלן המתחיל ראג' קנודיה.

נטל החוב של הקבלנים יכול להיות משמעותי. "אם אני מתגורר בבית שלי ואני מציע אותו למכירה, אני עדיין מתגורר בבית", אומר שפירו. "לעומת זאת, בתים אחרים עומדים ריקים, והקבלן מוציא הון על תחזוקה חודשית".

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

החברה הפסידה 9 סנט למניה, לעומת צפי לרווח של 14 סנט למניה ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ