גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ת"א ננעלה ביציבות: מניית מעברות זינקה ב-20%, גבעות ב-7%

ביהמ"ש המחוזי דחה את עתירתן של ישראמקו ותמר פטרוליום נגד בחירת הצעת השותפות ב"לווייתן" במכרז הגז של חברת החשמל ● מעברות קפצה על רקע הצעת רכש מלאה שפרסם הקיבוץ ● מחר: הודעת הריבית של בנק ישראל

הבורסה בתל-אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל-אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר בבורסה בתל-אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:25

יום המסחר הראשון לשבוע זה ננעל ביציבות, וללא שינוי מהותי במדדים המובילים. מדד ת"א-35  איבד 0.16%, ת"א-90  השיל 0.3% ומדד הבנקים ירד ב-0.38%. 

מנייתה של אנרג'יאן  קפצה בעוד 4.6%, גבעות  זינקה ב-7% ומנייתה של מעברות  טסה ב-20% על רקע הצעת רכש מלאה שפרסם הקיבוץ להחזקות הציבור. 

תמר פטרוליום  איבדה 4%, ישראמקו  ירדה ב-2% ודלק קידוחים יהש  ירדה 3.2%. 

מחזור המסחר הסתכם ב-496 מיליון שקל בלבד.

15:15

יום המסחר הראשון לשבוע מתנהל בנטייה שלילית מתונה, עם שינויים קלים בשני המדדים המובילים. אחרי שאת המחצית הראשונה של השנה סיכמה הבורסה בחיוב, עם טיפוס של כ-9% במדד ת"א 35, השבוע הראשון של המחצית השנייה של 2019 המשיך את המגמה החיובית, ובסיכום שבוע המסחר הראשון של יולי טיפס מדד הדגל של הבורסה בתל-אביב בקרוב ל-2%. בצד החיובי בולט בסיכום שבועי מדד הטק-עילית, שקופץ בכ-3.5%, ולעומתו מדד הנפט והגז שנחלש בכ-0.5%.

מדד הנדל"ן, שהוביל את התשואות במחצית הראשונה של השנה, עם עלייה של יותר מ-30%, רושם עלייה קלה של פחות מ-0.5% בסיכום השבוע האחרון.

מדד תשתיות אנרגיה, שהושק בתחילת יולי, סיכם את השבוע שעבר בירידה של כ-1%, והיום עולה בכ-0.5%.

בצד השלילי במדד ת"א-35  היום, יחידות ההשתתפות של ישראמקו יהש  ודלק קידוחים נחלשות בכ-2%-2.5%. מדד הנפט והגז בולט גם היום בצד השלילי, עם ירידה של כ-0.5%-1% ובין מניות המדד תמר פטרוליום  צונחת בכ-5% ויחידות ההשתתפות של רציו פטרוליום  יורדות כ-4%.

ברקע למסחר, היום נודע כי ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב החליט לדחות את עתירתן של ישראמקו ותמר פטרוליום, המחזיקות בקידוח "תמר", נגד בחירת הצעת השותפות ב"לווייתן" במכרז הגז של חברת החשמל.

בצד החיובי של ת"א 35 ושל מדד הנפט והגז, מניית אנרג'יאן  ממשיכה לטפס, והיום מוסיפה לערכה כ-7% במחזור מסחר ער, בהמשך לקפיצה של 19% שרשמה ביום חמישי. זאת לאחר שהחברה עדכנה על רכישת חברת אדיסון תמורת כ-750 מיליון דולר, ו-100 מיליון דולר מותנים, לצד הקצאת מניות למוסדיים בהיקף של 265 מיליון דולר.

מניית ארפורט סיטי  מרכזת מחזור מסחר ער יחסית, בו נחלשת בכ-0.5%-1% ומניית שופרסל  מרכזת גם היא מחזור מסחר גדול מהרגיל בו מתחזקת בכ-0.5%.

עוד במסחר, מניית מעברות  קופצת בכ-20% אחרי שהחברה פרסמה הצעת רכש למניות הציבור שהגיש בעל השליטה בה, קיבוץ מעברות.

מניית אלקטרה נדלן  מטפסת בכ-6% על רקע הודעת החברה אודות סיום שלב הגיוס לקרן שנייה להשקעות בתחום מקבצי דיור בארה"ב.

מניית רקח  צוללת בכ-15% אחרי זינוק של כ-17% שרשמה ביום חמישי, ללא דיווח מצד החברה.

יחידות ההשתתפות של גבעות מטפסות בכ-6% בהמשך לזינוק של כ-34% ביום חמישי, ואחרי צלילה של כ-17% ביום רביעי. זאת על רקע עדכוני השותפות בנוגע להחלטות משרד האנרגיה והממונה על ענייני הנפט בקשר לעסקיה, ובהמשך לכך עדכון להוראת המשקיע בפעילות להתחלת שינוע מגדל הקידוח לאתר "מגד 8".

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת היום מגמה שלילית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה דומה.

בגזרת החוב, מנתוני הבורסה עולה כי בסיכום שבועי בוצעו ארבע הנפקות בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל, מתוכם כ-700 מיליון שקל על-ידי שלוש חברות נדל"ן ועוד כחצי מיליארד שקל על-ידי חברת הליסינג אלבר.

14:40

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב מתנהל ביציבות, כאשר המדדים המובילים נסחרים סביב רמת הפתיחה. מניית אנרג'יאן ממשיכה במומנום החיובי לאחר רכישת אדיסון האיטלקית, ומזנקת ב-7%, בהמשך לזינוק של 20% בחמישי האחרון. גבעות ממשיכה גם היא בתיקון מעלה, ומזנקת ביותר מ-6%.

בנק ישראל חזר להתערב בשוק המט"ח גם ביוני, כאשר רכש 6 מיליון דולר בשוק. 

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו ב-350 מיליון שקל בלבד.

12:00

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב נסחרים ביציבות, עם נטייה לירידות קלות, ובמחזור מסחר של 190 מיליון של בלבד בשעה זו.

יחידות ההשתתפות של  ישראמקו ותמר פטרוליום יורדות במסחר בתל אביב ב-5.6% ו-2.4% בהתאמה, לאחר דחיית העתירה שהגישו נגד מכרז הגז של חברת החשמל. ביהמ"ש קבע כי החלטת חברת החשמל להעדיף את מאגר "לוויתן" כספק הגז שלה על פני מאגר "תמר" הייתה "סבירה ולטובת הצרכן", וזאת לאור "נסיבות תמוהות" שנוצרו כששני המאגרים הגישו הצעה כספית זהה בהליך התחרותי שניהלה החברה.

09:48

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב נפתח ביציבות, בהמשך לסגירה השלילית בניו יורק ביום שישי האחרון, וזאת ברקע לדוח התעסוקה החיובי שפורסם, והפחית את הסיכויים להורדת ריבית כפולה בארה"ב.

מדד ת"א-35  מאבד 0.15%, ת"א-90  ב-0.3% ומדד הבנקים משיל 0.4%. 

מניית טבע  יורדת בכ-1% לאחר שחזרה עם פער ארביטראז' שלילי, מניית איידיאו  עולה על רקע הערכת שווי שפורסמה לחברה המוחזקת, ADP, הפועלת בברלין.

מנייתה מעברות  מזנקת על רקע הצעת רכש המלאה מטעם קיבוץ מעברות לפי מחיר של 40 שקל למניה. מדובר במחיר למניה הנמוך בכ-5.34% לעומת המחיר הממוצע של מניית החברה בששת החודשים הראשונים של 2019.

06:30

המסחר בבורסה ייפתח היום (א') על רקע הסגירה השלילית שנרשמה ביום שישי האחרון בוול סטריט לאחר פרסום דוח התעסוקה החיובי, שהצביע על התחזקות שוק העבודה האמריקאי, ומה שמרחיק את הורדת הריבית לפי הערכות. 

המדדים דאו ג'ונס וה-S&P 500 השילו כ-0.16% כל אחד, והנאסד"ק איבד 0.1%, ובכך נסוגו מרמת שיא כל הזמנים. הדולר אינדקס טיפס ב-0.5%, והזהב צנח בכ-1.2% ל-1,400 דולר לאונקייה.

התשואה על האג"ח האמריקאי ל-10 שנים עלתה מעל 2%, והדולר אינדקס טיפס, כאשר הסיכוי להורדת ריבית כפולה של 50 נקודות ביולי כעת נראה בלתי אפשרי אחרי פרסום דוח התעסוקה לחודש יוני שעלה על התחזיות.

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה בתל-אביב ננעל ביציבות עם נטייה לעליות קלות. בסיכום שבועי עלה מדד ת"א 35 ב-1.7%, ומדד ת"א 90 טיפס ב-1.3% והשלים זינוק של 18.3% מתחילת השנה.

אנרג'יאן תמשיך לרכז עניין לאחר שזינקה בכ-20% ביום המסחר האחרון במחזור הגבוה בשוק בעקבות רכישת אדיסון. גם יחידות ההשתתפות של גבעות ימשיכו לעמוד במוקד לאחר שזינקו בכ-34% ביום המסחר האחרון על רקע תחילת קידוח בשדה מגד.

בית שמש רשמה ביום המסחר האחרון זינוק של 5% לשיא כל הזמנים ובכך השלימה זינוק של 30% בחודש האחרון.

ביום חמישי פורסם כי עדי עזרא, מבעלי השליטה בקבוצת המזון נטו, התפטר מתפקידו כיו"ר הקבוצה ויוחלף על-ידי אביו, דודי עזרא. עזרא הבן שימש כיו"ר הקבוצה במשך תשע השנים האחרונות, והוא יסיים את תפקידו היום הן בקבוצה האם נטו החזקות והן בחברה-הבת נטו מלינדה.

טבע חוזרת עם פער ארביטראז' שלילי של 1.86%, פריגו עם פער שלילי קל של 0.1%, ואופקו עם פער חיובי של 0.3%.

אנלייט דיווחה הבוקר על חתימת הסכמי שיתוף פעולה לפיתוח מקבצים של פרויקטי אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית בספרד בהספק פוטנציאלי מצרפי של כ-300-600 מגה-וואט.

עוד כתבות

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות