גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כלכלת גרמניה מאבדת מומנטום, ואלה דווקא חדשות טובות לאירופה

מלבד איטליה, גרמניה הייתה הכלכלה שצמחה הכי לאט באיחוד האירופי בשנה הסתיימה בסוף מרץ ● אובדן המומנטום עשוי לשכנע את הממשלה בברלין לפתוח את הארנק, בניגוד לנטייתה הטבעית, ולגרום בטווח הארוך לצמצום הפערים בין מדינות צפון היבשת למדינות הדרום

מפעל ב.מ.וו בלייפציג / צילום: רויטרס, Fabrizio Bensch
מפעל ב.מ.וו בלייפציג / צילום: רויטרס, Fabrizio Bensch

ההאטה הכלכלית בגרמניה, שהיא ללא ספק בשורה רעה לאירופה בטווח הקצר, עשויה לסייע ליבשת הזו בטווח הארוך יותר, על ידי צמצום הפערים בין הצפון החזק יותר לדרום החלש יותר, בנושא מדיניות עידוד הצמיחה.

גרמניה לבדה מהווה כמעט שליש מסך הפעילות הכלכלית בגוש האירו, אך מלבד איטליה, היא הייתה הכלכלה שצמחה הכי לאט באיחוד האירופי בשנה שהסתיימה בסוף מרץ. כך הופכים הגרמנים להיות מתואמים יותר עם יתר גוש האירו, כאשר הצמיחה העולמית מצטננת, הברקזיט נמשך ונמשך, ומתיחות הסחר בין ארה"ב לסין נמשכת.

אובדן המומנטום הכלכלי בגרמניה עשוי להקל על נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי ועל יורשתו הצפויה, כריסטין לגארד, לשכנע את הציבור הגרמני הספקן בצורך בתקופה ממושכת יותר של שערי ריבית נמוכים, או בהוצאה ממשלתית מוגדלת, אומרים אנליסטים.

לממשלת גרמניה יש מרחב גדול להגדלת הוצאה, מאחר שהיא רשמה עודפים תקציביים בכל חמש השנים האחרונות.

מי היחידה עם עודף תקציבי

לגוש האירו יש רקורד גרוע בכל הנוגע לטיפול בקשיים כלכליים. הוא הגיב באיחור ובחוסר החלטיות לצבירת החובות הריבוניים ולבעיות הבנקאות בשנים שאחרי המשבר הפיננסי.

זה נבע במידה רבה מהשסעים בין הצפון לדרום באירופה, כאשר גרמניה שגשגה בעוד שיוון נקלעה למשבר כלכלי חריף מאוד. הגרמנים גם נוטים להיות ספקנים יותר מאחרים ביבשת בנוגע לצורך במדיניות ממשלתית כדי להחליק את הקצוות הקשים של מחזורים כלכליים.

מתחילים להתרכך

מה ששונה הפעם הוא שגרמניה העשירה והמאוכלסת צפויה לסבול יותר מהאטה, וזה עשוי לגרום לה להיות פתוחה יותר למדיניות של המרצה מוניטרית ותקציבית.

כלכלת גרמניה התרחבה ב-0.7% בלבד מאפריל 2018 עד מרץ 2019, הרבה מאחורי ספרד, שצמחה ב-2.4%, ואפילו בריטניה של עידן הברקזיט עם 1.8%. גרמניה הפכה לקורבן הראשי של אי הוודאות העולמית, בגלל תלותה הגדולה ביצוא, שמהווה 47% מהתוצר הכלכלי שלה, מול 12% בלבד בארה"ב. שוק העבודה הגרמני, שהיה עד לאחרונה מבצר של כוח, מתחיל להתרכך למראית עין.

בכמה צומחות מדינות אירופה

כל זה יוצר דיון לאומי באופן השימוש בכספי הממשלה לתמיכה במיזמים כלכליים גדולים, כמו מעבר לכלכלה דיגיטלית ולכלי רכב בהנעת חשמל (סוללות).

"במצב של האטה קל יותר למקבלי ההחלטות לשכנע את הציבור הגרמני בצורך בתמריצים, גם אם ישנה עדיין ספקנות בסיסית", אמר ירג קרמר, הכלכלן הראשי בקומרצבנק בפרנקפורט.

אישי ממשל גרמנים דוחים זה זמן רב את הקריאות הבינלאומיות להמריץ את הכלכלה שלהם, אבל הגישה הזו התחילה גם היא להתרכך השנה.

ינס וידמן, הנגיד ה"נצי" של הבונדסבנק (הבנק הגרמני המרכזי), תמך בשני המהלכים של הבנק המרכזי האירופי, ECB, להמריץ את כלכלת גוש האירו השנה. כשה-ECB הגדיל ב-2016 את ההקלה הכמותית שלו, שווידמן התנגד לה באותה עת, גרמניה הייתה הכלכלה הגדולה שצמחה במהירות הגדולה ביותר בעולם. הסכמתו לפעולה של הבנק המרכזי כעת תקל על ה-ECB לפעול, כאשר ארסנל הכלים שלו כבר מדולדל.

ממשלתה של הקנצלרית אנגלה מרקל מרחיבה את החגורה במתינות אחרי שנים של התמקדות בצמצום החוב הלאומי. ההשקעה הציבורית תגיע בשנה הבאה לשיא של כ-40 מיליארד אירו, לעומת 25 מיליארד אירו ב-2014.

ההוצאה המוגדלת משקפת את מצבה התקציבי האיתן של גרמניה, אך ההאטה הנוכחית נכנסת לדיון הציבורי, אומר הולגר שמידינג, הכלכלן הראשי בבנק ברנברג בלונדון. הוא צופה שההוצאה הציבורית תגדיל את הצמיחה בגרמניה ב-0.7 נקודת אחוז השנה.

פוליטיקאים ממפלגת הירוקים, שעוקפת לאחרונה את מפלגת השלטון הנוצרית-דמוקרטית CDU של מרקל בסקרי דעת הקהל, מותחים ביקורת על המגבלות החוקיות בגרמניה על חוב ציבורי חדש (הנפקת אג"ח מדינה).

דרושות השקעות

"יש ריכוך מסוים בכלכלת גרמניה, אבל יש גם הבנה שגרמניה אינה יכולה להמשיך עם מדיניות של עידוד חיסכון במקום עידוד השקעות", אמר פול דה גרובה, מחוקק בלגי לשעבר וכיום פרופסור בלונדון סקול אוף אקונומיקס.

גם ראשי עסקים בגרמניה קוראים להשקעה ציבורית מוגדלת כדי לסגור גירעונות בהשקעה בתחומי טכנולוגיה כמו תשתית פס רחב. "שינוי כיוון הוא דבר נחוץ, מדיניות המשלה פוגעת בעסקים", אמר דיטר קמפף, נשיא הפדרציה של התעשיות בגרמניה, בנאום בחודש שעבר.

בעוד שה-ECB נראה מוכן להגיב להאטה כלכלית עמוקה יותר, כלכלנים אומרים שאמצעיו מוגבלים מפני שריבית המפתח שלו היא מתחת לאפס.

גופים בינלאומיים כמו OECD (הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח, שבו חברה גם ישראל) קוראים לממשלות גוש האירו לעבוד יחד כדי להגדיל הוצאה ולהמריץ את הצמיחה. אבל לגוש האירו אין דרך פורמלית להשיק תוכנית תקציבית מתואמת.

לכן, האחריות למדיניות תקציבית למניעת מיתון כלכלי נמצאת בידי הממשלות השונות בגוש האירו. למזלו של הגוש הזה, הכלכלות שהן הכי פגיעות להאטה כלכלית, כמו גרמניה, נהנות כעת מעודפי התקציב הגדולים ביותר. לכן יש להן מרחב להפחית מסים או להגדיל את ההוצאה.

אך עדיין, גוש האירו לא יגיב נכון אם הוא ינצל את ההאטה בגרמניה כדי להגביר את ההרמוניה במדיניותו, ויעדיף אותה על פני מדיניות של תמריצים.

"יהיה ביש מזל אם חדשות רעות לגרמניה יהיו חדשות טובות לאירופה, על ידי השגת הסכם על מדיניות משותפת", אמר סטפן גרלך, סגן הנגיד האירי לשעבר. "כאן צריכים להידלק שלטי אזהרה". 

עוד כתבות

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?