גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שר האוצר של מקסיקו התפטר במפתיע: "הממשל מבסס החלטות כלכליות על אידאולוגיה קיצונית"

קרלוס אורזואה התנגד לכמה החלטות של נשיא מקסיקו על מיזמי תשתית וכן לכמה קיצוצי הוצאות ממשלתיות ● הפזו נחלש, אבל שר האוצר החדש שנבחר צפוי למתן את החולשה

קרלוס אורזואה והנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור / צילום: רויטרס, Henry Romero
קרלוס אורזואה והנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור / צילום: רויטרס, Henry Romero

שר האוצר המקסיקני קרלוס אורזואה (Urzúa) התפטר בצעד מפתיע, שהעמיק את הספיקות בקרב המשקיעים בנוגע למדיניות הכלכלית של הנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור, ועלול גם לאיים על היציבות הפיננסית במקסיקו.

במכתב התפטרות תקיף הצביע אורזואה על "חילוקי דעות רבים על מדיניות כלכלית" בממשל המקסיקני, "שמבסס כמה החלטות כלכליות על אידיאולוגיה קיצונית".

מקור מקורב לאורזואה מסר שהוא התנגד לכמה החלטות ממשלתיות, כולל ההחלטה לבטל את פרויקט בנייתו של נמל תעופה בנוי למחצה במקסיקו סיטי. הוא גם התנגד לכמה קיצוצי הוצאה ממשלתית כדי לממן תוכניות חברתיות.

הפזו נחלש בעקבות ההתפטרות ל-19.13 פזו לדולר מכ-18.88 לדולר לפני כן. מדד המניות העיקרי IPC ירד ב-1.8%.

להערכת כמה אנליסטים, התגובה בשוק המט"ח צפויה להישאר מוגבלת, בעיקר מפני שהריביות הגבוהות במקסיקו מושכות משקיעים שמחפשים תשואות גבוהות יותר. הפזו הוא המטבע הסחיר השמיני בעולם, והסחיר ביותר בשווקים המתעוררים, לפי הבנק לסליקה בינלאומית מבאזל.

לופז אוברדור, לאומן שמאלן שנכנס לתפקיד הנשיא ב-1 בדצמבר, מינה את תת שר האוצר ארתורו הררה, כלכלן בעל ניסיון בבנק העולמי, לשר האוצר החדש.

"התפתחות שלילית"

התפטרות אורזואה היא "התפתחות מפתיעה ושלילית", אמר אלברטו ראמוס, הכלכלן הראשי לאמריקה הלטינית בגולדמן זאקס, והוסיף שהיא משקפת חיכוכים בממשל המקסיקני.

עם זאת, מינויו של הררה הזוכה להערכה מגביל את האפקט של ההתפטרות בשוקי ההון, אמר חיימה ראוד, מנהל אשראי בכיר במודי'ס.

במסיבת עיתונאים אמש אישר הררה את מחויבות משרד האוצר למשמעת תקציבית ולתוכניות להפחתת רמת החוב הציבורי ביחס לתוצר בכהונת הממשל הנוכחי. הוא הוסיף שהממשלה תמשיך את תמיכתה בחברת הנפט הלאומית פטרוליאוס מקסיקנוס, פמקס, כולל אמצעים להקלת נטל המסים שלה.

משקיעים רבים ראו באורזואה, בעל דוקטורט בכלכלה מאוניברסיטת וויסקונסין, דמות חשובה בממשל, אדם שמחויב לשמירה על משמעת תקציבית כאשר הממשלה החדשה מגדילה את ההוצאה החברתית ואת ההשקעות בפמקס.

"אפשרות ברורה אחת היא שכמה חברים חזקים בממשלה השמאלנית דוחפים לכיוון של מדיניות תקציבית רופפת יותר", אמר אדוארד גלוסופ, כלכלן בקפיטל אקונומיקס. "בלי אורזואה, אחד הניצים בצוות הכלכלי, ייתכן שהחגורה תתרופף".

העניים במרכז

לופז אוברדור פרסם הודעת וידאו שמקבלת את התפטרות אורזואה. הוא אמר שממשלו יישאר מחויב לשינוי המדיניות הכלכלית של 36 השנים האחרונות - תקופה שבה מקסיקו נפתחה למסחר, צמצמה מאוד את תפקיד הממשלה בכלכלה וייצבה את כספי הציבור, אבל התקשתה לייצר צמיחה רחבת בסיס או לצמצם את פערי ההכנסה במדינה.

הוא התחייב להעמיד את העניים במרכז האג'נדה הכלכלית של מקסיקו, להילחם בשחיתות ולצמצם כמה תחומים בממשל כדי לממן תוכניות חברתיות כמו פנסיות גבוהות יותר ותעסוקה לצעירים. לדבריו, זה גרם לחיכוכים בממשל, ובכך הוא התכוון כנראה לאורזואה.

לנשיא ולצוותו הכלכלי היו חילוקי דעות עוד לפני כניסתו לתפקיד. כנשיא הנבחר, אוברדור ביטל את פרויקט העבודות הציבוריות הגדול ביותר במדינה, נמל התעופה של מקסיקו סיטי בהשקעה של 13 מיליארד דולר, שהיה כבר שליש בנוי, בטענה שזהו בזבוז כספים. אורזואה ואחרים התנגדו למהלך הביטול.

לופז אוברדור תמך גם, בניגוד לדעת אורזואה, בהקמת בית זיקוק ב-8 מיליארד דולר לחברת הנפט פמקס. כלכלנים רבים רואים בפרויקט הזה השקעה מיותרת בהתחשב בכך שפמקס, חברת הנפט בעלת נטל החובות הגבוה בעולם במגזר שלה, מתקשה לעצור את ירידת התפוקה שלה.

החברות הבינלאומיות שממשלת לופז אוברדור הזמינה להגיש הצעות למכרז הזה הודיעו שהן לא יוכלו להקים בית זיקוק בגודל כזה בתקצב של 8 מיליארד דולר בתוך שלוש שנים. בתגובה, הנשיא העניק את הפרויקט לפמקס, שלא הקימה מתקן זיקוק זה עשרות שנים.

אורזואה ופקידים נוספים באוצר למדו על ההחלטה הזו כאשר הנשיא הכריז עליה בפומבי במסיבת העיתונאים היומית שלו בבוקר.

הבעיות הכספיות של פמקס הניעו את חברת הדירוג פיץ' להוריד מפמקס את דירוג ההשקעה בחודש שעבר. פיץ' הורידה גם את דירוג החוב הריבוני המקסיקני לדירוג השני הנמוך שלה, בנימוק של התדרדרות פרופיל האשראי של החברה, איומים חיצוניים ממתחי סחר ו"אי ודאות מסוימת במדיניות הפנים-מקסיקנית".

"קול של שכל ישר"

"אורזואה נתפס בדרך כלל כקול של שכל ישר ויציבות בממשל לא צפוי, שפוגע לעיתים קרובות באינטרסים פרטיים", אמר אלחנדרו שטולמן, מנהל יחידת המחקר בחברת הסיכונים הפוליטיים Empra. "המשקיפים היו מודעים למאבק שלו לשכנע את הנשיא אוברדור לקבל החלטות מושכלות".

אורזואה התנגש עם הממשלה גם בעניין קיצוץ השקעות כדי לממן תוכניות חברתיות ואת בית הזיקוק. הממשל החדש קיצץ בשכר עובדי ציבור בכירים וביטל ביטוחי בריאות פרטיים רבים שלהם, מה שהוביל לנטישה של כישרונות בקרב הביורוקרטיה. קיצוצים בתחומים כמו בריאות ציבורית וביטחון ציבורי הובילו למחאות.

האחראי על קיצוצי התקציב לא היה אורזואה אלא רקל בואנרוסטרו, בכירה באוצר שמונתה על ידי הנשיא ודיווחה ישירות לו. אורזואה הרגיש שהקיצוצים ה"לא סבירים" שלה פוגעים בצמיחה הכלכלית.

כלכלת מקסיקו האטה ברבעונים האחרונים, והיא צפויה לצמוח השנה ב-1.1% בלבד, לפי הסקר האחרון של הבנק המרכזי, ירידה מ-2% בשנה שעברה.

אורזואה כיהן שבעה חודשים בלבד כשר האוצר, אחת הכהונות הקצרות בתולדות המדינה, אמר סרחיו נגרטה, כלכלן ופרופסור באוניברסיטה הישועית ITESO בגואדלחרה. הכהונה הקצרה ביותר הייתה של חיימה סרה פושה, שנמשכה 29 ימים ב-1994, כשהפזו קרס והמדינה נקלעה למשבר פיננסי זמן קצר אחרי השבעת הנשיא דאז ארנסטו סדיו.

"הבעיה היא שמי שבאמת אחראי למדיניות הכלכלית איננו שר האוצר, יהיה מי שיהיה, אלא לופז אוברדור", אמר נגרטה.

הנשיא הזה מתעב זמן רב טכנוקרטים, שאחראים לדעתו לביצועים החלשים של כלכלת מקסיקו, וגורמים פנימיים בממשל אומרים שהוא מתעלם לעיתים תכופות מעובדות שלא תואמות את השקפת עולמו.

הנשיא אמר ההיפך

הררה, שר האוצר החדש, אמר במרץ בראיון ל"פייננשל טיימס" שהממשלה לא תשקיע בבית הזיקוק החדש, ותעביר את הכסף לתמיכה בתפוקת הנפט. בתוך זמן קצר אמר הנשיא אוברדור את ההיפך, מה שהוביל כמה משקיעים להסיק שהנשיא הוא האחראי העליון בנושאי מדיניות כלכלית.

לופז אוברדור התחייב מזמן לשמור על מצבה הפיננסי של מקסיקו. באפריל הממשלה קיצצה את ההוצאה שלה ב-0.5% מהתוצר הכלכלי כדי לשמור על גירעון של כ-2.5% מהתוצר. למקסיקו יש חוב ציבורי של 45% בלבד מהתמ"ג, קרוב לרמה של עמיתותיה בשווקים המתעוררים באמריקה הלטינית.

אבל רוב הכלכלנים חשים שהחיסכון המתוכנן של הממשלה ממאבק בשחיתות וקיצוצי ההוצאה לא יספיק, והממשלה תצטרך להכריע בין העלאת מיסים, לבין לקיחת עוד חוב או ביטול כמה פרויקטים חדשים.

מרקו אוביידו, הכלכלן הראשי לאמריקה הלטינית בברקליס, אמר שהוא צופה שממשל לופז אוברדור יישאר נאמן לשמירה על משמעת תקציבית, ובהמשך הדרך הוא יעלה מסים כדי לממן את התוכניות החברתיות השאפתניות, אבל לא לפני 2021. "הם בשלב מאוד מוקדם עם התוכניות הללו, והם בודקים עד כמה הם יכולים להסתמך על צמצום גודלה של הממשלה". 

עוד כתבות

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?