גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להמשיך להשקיע בייצור כלי רכב היברידיים או לא? שוק הרכב העולמי מתפצל

ענקיות הרכב פולקסווגן וג'נרל מוטורס החליטו לנטוש את המגרש ההיברידי בשוק האמריקאי ולרכז את השקעותיהן בכלי רכב חשמליים לגמרי ● לעומת זאת, טויוטה ופורד, שעובדות על כלי רכב חשמליים, ממשיכות להרחיב גם את היצע הדגמים ההיברידיים בארה"ב ● בינתיים כולן מפסידות על רכבי החשמל שהן מוכרות

טויוטה פריוס, חלוצת הטכנולוגיה ההיברידית / צילום: Issei Kato, רויטרס
טויוטה פריוס, חלוצת הטכנולוגיה ההיברידית / צילום: Issei Kato, רויטרס

יצרניות רכב הסתמכו במשך שני עשורים על כלי רכב היברידיים כדי לעמוד בתקנות צריכת דלק ופליטה, ולהעניק ללקוחות אופציות "ירוקות" יותר בחדרי התצוגה. כעת, שתיים מהיצרניות המובילות בעולם אומרות שהן אינן רואות עתיד להיברידיים שלהן בשוק האמריקאי.

ג'נרל מוטורס ופולקסווגן מרכזות את ההשקעות שלהן בכלי רכב חשמליים לגמרי, והן רואות בהיברידים - שחוסכים דלק על ידי שילוב מנוע בנזין ומנוע אלקטרוני - רק גשר לעמידה בדרישות פליטת הגזים הנוקשות יותר, בייחוד בארה"ב.

GM מתכננת להשיק בעולם 20 דגמים חשמליים לגמרי בארבע השנים הקרובות, כולל דגמים בטעינה חשמלית (plug-in) למותגי שברולט וקדילאק שלה. פולקסווגן משקיעה מיליארדים בפיתוח עוד דגמים שמונעים על ידי סוללות, כולל רכב שטח קטן עם טעינה חשמלית לארה"ב בשנה הבאה, וגרסה חשמלית של המיניבוס שלה ב-2022.

"אם היה לי עוד דולר להשקיע, האם הייתי משקיע אותו בדגם היברידי - או בתשובה שכולנו יודעים שתקרה, כדי להגיע לשם מהר יותר וטוב יותר מהאחרים?", אמר נשיא GM מארק רויס בראיון.

השקפות מנוגדות

ההשקפה של GM מנוגדת לזו של ענקיות אחרות בתעשיית הרכב, כולל טויוטה ופורד, שעובדות על כלי רכב חשמליים אבל גם מרחיבות את היצע הדגמים ההיברידיים שלהן בארה"ב. האסטרטגיות השונות הללו מצביעות על הפיצול בתעשיית הרכב בנושא המסלול המיטבי לחשמול מלא כאשר היצרניות מצמצמות את ההסתמכות בת מאת השנים יותר על מנועי שריפה פנימית.

בשבוע שעבר הודיעה קונטיננטל, מיצרניות חלקי הרכב הגדולות בעולם, שהיא תצמצם את ההשקעה בחלקי מנועים רגילים בגלל הירידה המהירה מהצפוי בביקוש להם - עוד סימן לכך שהתעשייה מאיצה את המעבר לכלי רכב אלקטרוניים.

טויוטה, פורד ויצרניות נוספות הפכו את הדגמים ההיברידיים לליבת האסטרטגיה שלהן גם לשוק האמריקאי וגם לשוק הבינלאומי. הן ראו בהם מוצר ביניים עבור מרבית רוכשי הרכב שעדיין נוהגים ברכבי בנזין ואינם מוכנים למעבר מלא לרכב חשמלי.

פורד, לדוגמה, מתכננת להוסיף גרסאות היברידיות לדגמים פופולריים כמו טנדר F-150 שלה ופורד אקספלורר, כדי לשפר את החיסכון בדלק של צי כלי הרכב שלה בטוח הקצר, בעוד היא ממשיכה לפתח דגמים אלקטרוניים לגמרי לטווח הרחוק יותר.

"אנחנו לא יכולים לומר ללקוחות, 'אתם חייבים לקחת דגם חשמלי לגמרי'", אמר דיוויד פיליפ, מנהל יחידת הנדסת המינוע של פורד. "אנחנו מנצלים בצורה אגרסיבית את המרחב הזה של ההיברידים".

הקונים נרתעים

היום היצרניות מפסידות באופן כללי על כל רכב חשמלי שהן מוכרות, בעיקר בגלל העלות הגבוהה של סוללות הליתיום-יון. החששות מפני טווח הנסיעה הקצר של הסוללה, יחד עם העדר תחנות טעינה, מרתיעים גם הם קונים פוטנציאליים. לכן, "הליכה של כל הקופה" על רכבי חשמל היא אסטרטגיה מסוכנת, אומרים אנליסטים.

מכירות הדגמים ההיברידיים ודגמי החשמל עולות עם הזמן, אך הטכנולוגיה לא ממש פופולרית עדיין. הדגמים ההיברידיים, שקיבלו בעשור האחרון תנופה על ידי פריוס של טויוטה, שנחשב להצהרה חברתית, היוו רק 3% מהמכירות בארה"ב ב-2018, לפי חברת המחקר LMC אוטומוטיב. מכירות רכבי חשמל לטעינה ביתית היוו כ-1% מהשוק הכללי - בעיקר בזכות ההצלחה של דגמי טסלה.

השקעת כספים מאסיבית בפיתוח דגמים היברידיים וחשמליים בו זמנית מעיקה על הפיננסים של היצרניות, אמר אדם ג'ונאס, אנליסט במורגן סטנלי. "הגיע הזמן לבחור מסלול ולהתחייב לו", הוא הוסיף.

פולקסווגן ו-GM מתמקדות בכלי רכב חשמליים לגמרי במידה רבה בגלל סין, שהרגולציות החדשות שלה מחייבות את היצרניות למכור מספר מסוים של כלי רכב בפליטת גזים אפסית כדי להימנע מקנסות.

פולקסווגן מתכננת להשתמש בהרחבת ייצור הדגמים החשמליים שלה בסין להורדת מחירים מהר יותר בשוק האמריקאי, מסר סקוט קאוף, מנכ"ל החטיבה האמריקאית של החברה. "ההעדפה החזקה שלנו היא ללכת על כל הקופה בכיוון שאליו השוק מוביל, בניגוד לאופציה ההיברידית שהיא דרך לגדר את ההימור", הוא אמר.

כמה כלי רכב היברידיים נמכרו בארהב

שנים של כישלונות

ההחלטה של GM להתנתק מכלי הרכב ההיברידיים באה אחרי שנים של כישלונות. לפני עשור בערך, החברה השיקה גרסאות היברידיות של רכבי השטח הגדולים שלה, כולל קדילאק אסקלייד ושברולט טאהו, אבל המכירות צלעו וייצור הדגמים הופסק.

מאוחר יותר, GM קצרה קצת הצלחה עם שברולט וולט, דגם היברידי נטען בשקע חשמל שהיה לו גם מנוע בנזין כגיבוי. אך הדגם היה יקר, והייצור שלו הופסק השנה. גורל דומה פקד את הגרסה ההיברידית של מכונית הנוסעים קדילאק CT6 שהושקה לפני כמה שנים.

חברות הרכב משקיעות 225 מיליארד דולר בפיתוח יותר מ-200 כלי רכב נטענים בשקע ביתי עד 2023, נתון שלא כולל דגמים היברידיים, לפי אומדני חברת AlixPartners. מה שלא ברור הוא מתי כלי הרכב החשמליים יהפכו לזרם המרכזי בתעשייה.

לפי שעה, יקר יותר לייצר כלי רכב היברידיים וחשמליים בהשוואה לרכבי בנזין. מערכת היברידית מוסיפה עוד כ-2,000 דולר לעלות של רכב, ומערכת חשמל מלאה מייקרת את הייצור ב-6,000 עד 10,000 דולר, אמר אלן באום, אנליסט רכב עצמאי מדטרויט.

גם לטויוטה יש תוכניות ארוכות טווח לרכבי חשמל, אלא שלפי שעה היא רוצה להמשיך להתבסס על הצלחת פריוס - אחד המותגים הידועים שלה - ולהרחיב את היצע הדגמים שלו. זה כולל גם פיתוח גרסאות היברידיות של דגמים קיימים, כמו רכב השטח היילנדר. היעד הוא שההיברידיים יהיו 15% מסך המכירות בארה"ב.

בוב קרטר, מנהל המכירות של טויוטה בצפון אמריקה, אמר שמאחר שמכירות הרכב החשמלי בארה"ב צפויות לפגר אחרי המכירות באירופה ובסין, החברה צריכה פתרון לטווח הקרוב. "זו הסיבה שיש לנו אמון בהיברידיים", הוא הסביר. 

עוד כתבות

רמי לוי / צילום: שלומי יוסף

רמי לוי הופך לזכיין של דואר ישראל: פותח לראשונה דואר בתוך חנות של הרשת

דואר ישראל מרחיבה את מערך שיתופי-הפעולה הקמעונאיים שלה ותפתח סניף בתוך רשת רמי לוי

גדעון ורטהייזר וצמרת סיוה בפתיחת המסחר אתמול בנאסדק / צילום: נסדק

סיוה עקפה את תחזיות האנליסטים ב-2019 אך הרווח השנתי כמעט התאפס; מספקת תחזית משופרת ל-2020

ההכנסות השנה אמורות לצמוח בכ-9%, ולכלול מכירות טכנלוגיה לאייפון הבא של אפל ● החברה לא צופה השפעה של וירוס הקורונה על ההכנסות השנתיות, ונהנית לדבריה מצבר הזמנות חזק וביקוש ער למוצריה בתחום הסכמי הרישוי

אביב כוכבי / צילום: Oded Balilty, Associated Press

רשמית צה"ל מודיע על הקמת אגף אסטרטגיה ואיראן

זאת כחלק מהתוכנית הרב-שנתית "תנופה" שמקדם הרמטכ"ל אביב כוכבי ● האגף החדש יכלול בשלב ראשון את החטיבה האסטרטגית וחטיבה קשרי החוץ, ושתי משימותיו העיקריות יהיו תכנון אסטרטגיה צבאית ו"ריכוז הפעולות לעיצוב ולתכנון המערכה למול הזירה האיראנית"

ארז שמול / צילום: יח"צ

נגיף הקורונה מאיים על הנפקת המניות של תלמה תיירות ורכישת הענק של אמריקן אקספרס טרוול

דחייתה או ביטולה של ההנפקה עקב המשבר בענף התיירות עלולה להשליך על סדרת רכישות שהתבססו על תמורת ההנפקה המתוכננת, ובראשן רכישת סוכנות הנסיעות לאנשי עסקים מידי איסתא ב-130 מיליון שקל ● תלמה: "החברה ממשיכה לפעול להנפקתה לפי לוח הזמנים המקורי"

מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

וירוס הקורונה והשווקים: לפרק את המולקולה

התנודתיות בשוקי ההון עולה מדרגה, וסוחרים מתוחכמים יכולים לנצל זאת לטובתם, בשעה שמשקיעים סולידיים יותר עושים התאמות בתיק ● מי שבחר לצאת מיד מהשוק בגלל פאניקה - הפסיד

בניין קבוצת NSO / צילום: AP Photo, AP

מהשב"כ ל-NSO: מינוי נוסף של איש ביטחון לחברת הסייבר התקפי

איש שירות הבטחון הכללי לשעבר, אלי עמר, ישמש כסמנכ"ל מערכות המידע בחברה ● המעבר של אנשי הבטחון  מתפקידים רגישים ובכירים לשורותיה של אחת מחברות הסייבר השנויות במחלוקת בישראל, מזכיר את המעברים של בכירי משרד האוצר לאורך השנים למשרות נחשקות בשוק הפרטי

עמדת הטענה של רכב  חשמלי בגרמניה /  צילום: רויטרס, Ralph Orlowski

העולם דוהר לכיוון הרכב החשמלי, אז למה ישראל מתעקשת להישאר מאחור?

רוכשי רכב חשמלי בגרמניה יקבלו בונוס מוגדל, בדרום קוריאה מקצים מאות מיליוני אירו לפריסת עמדות טעינה ובאנגליה טוענים ש"המכוניות החשמליות צריכות להיות הנורמה החדשה" ● הטרנד העולמי הזה פוסח על הרגולטור הישראלי שדווקא מכביד את המס על רכבים ירוקים

בני דרייפוס ועו”ד מירי כהן / צילומים: כדיה לוי ויונתן בלום

מגדל קלפים: כשאין ממשלה ואין תוכניות, הפקידות הבכירה מתפנה מרצונה

האם הקיפאון בקידום תוכניות עבודה ממשלתיות בתחום הנדל"ן מבריח את הפקידות הבכירה? וגם: ג'ף בזוס נרתם למאבק במשבר האקלים, המינויים החדשים של גיא שמש בנוקיה ויעל לפיד באופטימוב, ובאיזה פרס זכתה פרופ' רות ארנון?

נועם זילברשטיין, מנהל חטיבת הגלאים הגלובלית / צילום: יח"צ

GE מרחיבה את פעילותה בישראל בתחום הפיתוח של מכשירי הדמיה מתקדמים

ההחלטה להרחיב את הפעילות - בעקבות מענק של 50 מיליון שקל מרשות החדשנות

שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

פרשנות: אלוביץ' מקווה שהשופטים ייטו לו חסד יותר מאנשי הפרקליטות

ההחלטה לוותר על זכותו לשימוע בתיק בזק התקבלה אצל שאול אלוביץ' בראש ובראשונה בגלל האכזבה שלו מתוצאות הליך השימוע שנערך לו בתיק 4000, וגם כדי לא לחשוף את טענות ההגנה שלו בפני התביעה

מתוך התוכנית "בואו לאכול איתי" / צילום: מתוך יוטיוב

ב"כאן" מקדמים שיתוף-פעולה עם נטפליקס. לא כולם מרוצים

ל"גלובס" נודע כי תאגיד השידור הציבורי פועל להעלות את התכנים שלו על הפלטפורמה של נטפליקס ● אם המהלך ייצא לפועל, התאגיד לא יקבל תשלום ● מפיקי הטלוויזיה זועמים: "הפרת הסכמי זכויות יוצרים"

אבי יעקובוביץ/ צילום: איל יצהר

תחילתה של מגמה? גב ים הבטיחה גיוס של 777 מיליון שקל באג"ח הנושאת ריבית שלילית

החברה השלימה בהצלחה את השלב המוסדי בהנפקת סדרה חדשה, במסגרתו זכתה לביקושים של 1.43 מיליארד שקל ● מנכ"ל סיגמא: "שוק ההון בישראל הצטרף לשורה של שווקים עולמיים שבו חברות מגייסות בריביות שליליות"

ויצמן שירי / צילום: תמר מצפי

ויצמן שירי ביטל את רכישת נקסט ג'ן "לאור נסיבות אישיות"

לפי ההסכם מנובמבר האחרון, התוכנית הייתה לרכוש 40% ממניות החברה תמורת 4 מיליון שקל, ולמכור לה פעילות נדל"ן וקנאביס שבבעלות שירי

שאול אלוביץ' / צילום ארכיון: יוסי כהן

החלטה גורלית של שאול אלוביץ': מוותר על השימוע בתיק בזק

ל"גלובס" נודע כי אלוביץ' החליט לוותר על זכותו להליך שימוע בפני פרקליטות מיסוי וכלכלה ב"תיק בזק השני" - פרשת המרמה בבזק ● המשמעות: ייאלץ להתמודד כנאשם במקביל עם שני משפטים פליליים – תיק 4000 ותיק בזק

בדיקת נוסעים בעת הצ'ק אין בנמל תעופה בסין / צילום: רויטרס

ליצמן: "עד עכשיו מנענו את הגעת הקורונה, אך מניחים שהנגיף יגיע"

נערכים לקורונה בישראל: שר הבריאות וראש המל"ל מחפשים  אתרים שישמשו כמרכזי קליטה לחולי קורונה, ושר הפנים הודיע כי תימנע כניסתם של אנשים ששהו בבסין, במקאו, בתאילנד, בסינגפור ובהונג קונג בשבועיים האחרונים ושאינם אזרחי או תושבי ישראל ● לפי איסתא, "ההיסטריה בארץ מוגזמת"

מפעל ייצור בסין. / צילום   AP   ASSOCIATED PRESS

עוד לפני הקורונה: מה קרה לאישה שניסתה לחיות במשך שנה בלי מוצרים מסין?

שרה בונג'יורני כתבה לפני יותר מעשור את הספר "שנה שלמה ללא 'מייד אין צ׳יינה'"● החווייה הייתה כל-כך קשה, שהיא סירבה לכתוב ספר המשך ● מאז הדומיננטיות של הייצור הסיני רק גדלה, האם וירוס הקורונה יאט את גלגלי הכלכלה העולמית?

אורי פדרמן - בעלים של קפה לנדוור  / צילום: איל יצהר, גלובס

אחרי 13 שנה: קפה לנדוור נפרדת מאסם-נסטלה ותופץ ע"י שסטוביץ

ל"גלובס" נודע כי מוצרי הקפה של לנדוור יעברו בהדרגה להפצת שסטוביץ • לפי הערכות, פעילות זו צפויה להביא לשסטוביץ תוספת למחזור של כ-5 מיליון שקל בשנה

מטוס הרטרו של אל על / יחצ אל על

"אל על בונה על תמיכה ממשלתית בעקבות משבר הקורונה"

בכיר באל על ל"גלובס": "אנו מברכים על היוזמה של שר התחבורה לסייע לחברות התעופה הישראליות. אנחנו חושבים שזה נכון בעת הזו מול האתגר הזה שמשלב כוח עליון והחלטות של המדינה שמשפיעות עלינו"

צביקה גנדלמן / צילום: תמר מצפי

הוועדה המקומית של חדרה אישרה להרוס את בניין העירייה

הוועדה המקומית חדרה אישרה תוכנית להרס מבנה העירייה הקיים, כחלק מחידוש משמעותי של מרכז העיר המיושן ● בתוכנית – הקמת מגדל בן 26 קומות שיהווה קרייה שלטונית, ולצידו בנייה של היכל תרבות חדש, ובנייה למגורים ומסחר

בני גנץ, בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, תמר מצפי

נתניהו הזמין את גנץ לעימות טלוויזיוני: "אם אתה לא יכול לעמוד בלחץ של עימות איך תוביל את מדינת ישראל?"

נתניהו הזמין את גנץ לעימות בראיון בערוץ 20 ● גורם בכיר בכחול לבן: מעטים הסיכויים שגנץ יענה לעימות כזה