גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הישראלים התחזו למתווכים מהאמירויות וחשפו שחיתות במקסיקו: השיטות של בלאק קיוב שוב בכותרות

חברת החקירות הישראלית שוב בכותרות - הפעם, חקירת שחיתות של חברת הנפט הלאומית של מקסיקו ● סוכני בלאק קיוב הקליטו בכירים ב"פמקס" המקסיקנית, כשהם מסבירים כיצד להעביר להם שוחד ● סכסוכים משפטיים בינלאומיים חושפים עוד טפח מדרכי הפעולה של החברה

מייסד בלאק קיוב, דן זורלא/  צילום: יוסי אלוני, פורבס ישראל
מייסד בלאק קיוב, דן זורלא/ צילום: יוסי אלוני, פורבס ישראל

בשנת 2017 חברת החקירות הישראלית בלאק קיוב הקליטה בחשאי בכירים בחברת הנפט המקסיקנית פמקס (פטרוליאוס מקסיקנוס), כשהם מתארים תופעות נרחבות של שוחד ושחיתות בחברה הממלכתית. ההקלטות, שנבדקו על ידי "וול סטריט ג'ורנל", מספקות הצצה נדירה על שיטות הפעולה בחברה הממשלתית הגדולה ביותר במקסיקו, אבל גם על שיטות הפעולה של חברת החקירות הישראלית.

הקלטות אלה הן חלק מהראיות בתביעה שהוגשה ב-2018 נגד ממשלת מקסיקו על ידי חברת קידוח שדות נפט מקומית בשם "אורו נגרו" (זהב שחור). החברה דורשת פיצוי בסך 700 מיליון דולר בטענה שפמקס גרמה לה לפשוט רגל מפני שסירבה לשלם תשלומי שוחד. מנהלי אורו נגרו מצדם, ניצבים בפני אישומים של ניצול לרעה של קרנות ציבור.

הראיות בתביעה של אורו נגרו הן רק חלק מחקירה נרחבת של שחיתות בפמקס שמנהלים משרד המשפטים האמריקאי ורשות ניירות הערך בארה"ב, SEC.

לבקשת אורו נגרו ביצעה בלאק קיוב עשרות שעות של הקלטות של פקידים שעבדו אז בפמקס, שתיארו מערכת תשלומי שוחד מורכבת בחברת הנפט הלאומית בתמורה לקבלת חוזים. ההקלטות בוצעו במשך שלושה חודשים בשנת 2017.

פגישות במסעדה במקסיקו סיטי

אחת ההקלטות, למשל, נעשתה בארוחת ערב במסעדת "וינסטון צ'רצ'יל" במקסיקו סיטי באוקטובר 2017. שני סוכנים של בלאק קיוב נפגשו עם חוזה קרלוס פצ'קו, שהיה אז סגן נשיא פמקס לקידוחים ושירותים. הם התחזו למתווכים מטעם משקיע עשיר מאיחוד האמירויות שמתעניין בקניית חברת אורו נגרו.

הסוכנים ביקשו ערובות לכך שאורו נגרו תקבל מפמקס חוזים בתנאים טובים יותר אם החברה הבדיונית שהם ייצגו כביכול תשלם שוחד לפקידים בפמקס. לפי ההקלטות, הסוכנים שאלו איך לעשות את זה, ופצ'קו נשמע אומר שזו לא תהיה בעיה. "בדרך כלל זה נעשה כ'עמלת הצלחה', כי אף אחד לא רוצה את הסיכון שהסכומים יוצגו כמו אחוזים מהחוזה", הסביר פצ'קו.

פצ'קו אף הסביר בהקלטות שפקידים רבים בפמקס מקבלים תשלומים דרך בני משפחה, שידועים כ"מפעילים" או "בעלי ברית", או דרך חברות ייעוץ פיקטיביות, שמיועדות להלבנת כספים. "יש סגני דירקטורים, למשל, שהבן שלהם אחראי לזה (לקבלת הכספים)", אמר פצ'קו "הרבה פעמים כולם יודעים על זה".

השיחה עברה לשאלה למה אורו נגרו נתקלת בבעיות מול פמקס, שביטלה את חוזה הקידוחים שלה לאחר שזו הגישה בקשה להגנת מפני נושים בסוף 2017. "אני חושב שיותר מאשר המוניטין, זו הייתה בעיה כלכלית", אמר פצ'קו לפי ההקלטות.

"הם איבדו את החברה כי הם לא שילמו שוחד?", שאל סוכן של בלאק קיוב. "לא היה להם כסף", השיב פצ'קו, "וזו הייתה הבעיה העיקרית".

פצ'קו, שעזב את פמקס ב-2018, לא הגיב לרשימה של שאלות שנשלחה לו במייל מה"וול סטריט ג'ורנל". בשיחת טלפון הוא הודה שנפגש עם מי שחשב שהם נציגי משקיעים שהתעניינו באורו נגרו, אך הכחיש שדיבר על שוחד. "עבדתי בפמקס מעל 25 שנה ומעולם לא עסקתי בדברים מהסוג הזה של שחיתות", אמר.

פמקס לא הגיבה לשאלות שהפנה אליה העיתון. החברה, שהמנכ"ל שלה מתמנה על ידי נשיא המדינה ואשר שלושה שרי ממשלה יושבים בדירקטוריון שלה, נוהגת להפנות את שאלות ללשכת הנשיא.

לפי התחקיר, השוחד הגיע לכל הדרגים בפמקס, עד לרמת המנכ"ל, אך אין ראיות שגלש לממשל הפדרלי במקסיקו.

פמקס - ירידה בתפוקה והר של חובות

החקירה האמריקאית והתביעה של אורו נגרו באים בעיתוי רגיש לפמקס, שנקלעה לקשיים בגלל ירידה בתפוקתה וחובותיה שמסתכמים ב-100 מיליארד דולר - החוב הגדול ביותר בתעשיית הנפט העולמית. כל פגיעה פיננסית שתקרה בעקבות השחיתות תפגע בקופת החברה עוד יותר, כאשר סוכנויות הדירוג שוקלות להוריד את הדירוג שלה ל"זבל", מה שיעלה את הוצאות המימון שלה עוד יותר.

מכליות של פמקס. / צילום: רויטרס, Daniel Becerril

קשה הוא גם מצבו של נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופז אוברדור, שהבטיח לסיים את השחיתות הממשלתית והציב את פמקס במוקד האסטרטגיה הכלכלית שלו. בלשכת הנשיא לא הגיבו לכתבה, אבל בשבוע שעבר אמר הדובר - "אנחנו מנקים דברים".

"השחיתות מוטמעת בתרבות הארגונית של פמקס כבר 40 שנה", אומר דייויד שילדס, אנליסט אנרגיה במקסיקו סיטי. "אבל כעת", הוא הוסיף, "פמקס נמצאת עם הגב לקיר, והיא כבר לא יכולה להרשות לעצמה לחלק חוזים לכל המרבה במחיר".

במסגרת המאבק הממשלתי בשחיתות, משרד התובע הכללי של מקסיקו האשים את מנכ"ל פמקס לשעבר, אמיליו לוזויה, בשחיתות, בקבלת שוחד ובהעלמת מס.

לוזויה, בנקאי השקעות לשעבר, בוגר הרווארד, מסתתר מאז שהוא הפך ליעד של שתי חקירות נפרדות - אחת שקשורה לחברת בנייה מברזיל והשנייה שנוגעת לרכישת חברת דשנים מקסיקנית על ידי פמקס ב-2013. הוא מכחיש שביצע עבירה כלשהי בעת כהונתו כמנכ"ל פמקס.

הרשויות במקסיקו מכינות גם כתבי אישום פליליים נגד לוזויה על קבלת 2.8 מיליון דולר בשוחד בקשר לרכישת חברת דשנים אחרת, שנקראה פרטינל, לפי מקור אחר.

גל החקירות התגלגל גם לרשויות בארה"ב

גל החקירות והתביעות נגד פמקס מיקד את תשומת ליבן של רשויות בארה"ב, שם נסחרות האג"ח של החברה. בין היתר, נבדקת עסקת רכישת פרטינל כשחיתות אפשרית. במאי החלה ה-SEC בחקירת הונאה של אי-סדרים חשבונאיים בפמקס.

ייתכן שהחקירות הנפרדות הללו אוחדו לחקירה גדולה אחת בארה"ב, של עורכי דין ביחידה הפלילית וביחידת השחיתות בחו"ל במשרד המשפטים האמריקאי. כנראה שגם ה-FBI מעורב בחקירות.

ההקלטות של בלאק קיוב הפכו את הפרשה לעימות מר בין אורו נגרו, בעלי האג"ח שלה ופמקס. חברת הקידוחים הוקמה ב-2012 על ידי גונזלו ג'יל, בנקאי לשעבר בוגר סטנפורד ובנו של שר אוצר לשעבר. הוא שילם יותר ממיליארד דולר לקניית חמש אסדות קידוח והעברתן מסינגפור למפרץ מקסיקו, היכן שפמקס שילמה מאות אלפי דולרים ביום תמורת שימוש בהן.

אחרי צניחת מחירי הנפט ב-2014, פמקס הפחיתה את התעריפים היומיים שהיא שילמה לכל קבלניות הקידוח שלה, כולל אורו נגרו, ופגעה קשות ברווחי החברות. בקיץ 2017, ג'יל חשש שאורו נגרו תצטרך לבקש הגנה מפני נושים, כדי להגן על עצמה מבעלי האג"ח שלה.

לפי המסמכים שהוגשו לבית משפט במקסיקו סיטי, התעריפים שקיבלה אורו נגרו מפמקס נחתכו בצורה עמוקה יותר לעומת חברות קידוח אחרות. ג'יל טען בבית המשפט, שפמקס קשרה קשר עם חברת קידוחים יריבה, סימקס, שהיא בבעלות כמה משקיעים שמחזיקים באג"ח של אורו, כדי להוציא אותה מהעסקים ולתפוס את האסדות שלה.

בשנתיים האחרונות, אורו נגרו לא פרעה את חובותיה וחמש האסדות שלה אכן נתפסו על ידי בעלי האג"ח, שמתכננים להוציא אותן למכירת פומבית בחודשים הקרובים. אורו נגרו הגישה בקשת פשיטת רגל לפי סעיף 15 לחוק האמריקאי בניו יורק בשנה שעברה, וביולי הוציא שופט מקסיקני צו מעצר נגד ג'יל באשמת ניצול לרעה של קרנות. ג'יל מתגורר במיאמי. ג'יל ופרקליטיו שכרו את בלאק קיוב, החברה שהוקמה על ידי סוכני מוסד ישראלים לשעבר, בספטמבר 2017.

בעלי האג"ח של אורו נגרו ושל סימקס אומרים שלא הייתה קשירת קשר עם פמקס לגרום לה לפשוט רגל, וכי שכירת בלאק קיוב למחקר הנושא היתה מהלך בעייתי ולא מוסרי. לפי מכתב החוזה עם בלאק קיוב, שהוצג בבית המשפט במקסיקו, היעדים המקוריים של החקירה היו לא רק עובדי פמקס, אלא גם בעלי אג"ח של אורו נגרו ובני משפחה שלהם.

"זה היה למעשה טרור פיננסי", אמר פול לינד, בנקאי השקעות שעומד בראש ועדת בעלי האג"ח של אורו נגרו.
פרקליטיו של ג'יל אומרים שלמרות רשימת המטרות המקורית, היחידים שאחריהם עקבה החברה הישראלית היו פקידים של פמקס. המטרה הייתה למצוא למה החוזים של אורו נגרו הופסקו, והקיצוץ בתעריף הקידוח היומי היה עמוק יותר בהשוואה לקבלניות קידוח אחרות. 

"לא מבקשים מאדם שיספר איך הוא משחד. באים בדרך מתוחכמת. למשל, מתחזים לאחר"

האלוף (במיל') איילנד, שמייעץ לבלאק קיוב, משיב להאשמות נגד התנהלות החברה ומסביר כיצד הם פועלים / יובל אזולאי

"החקירה במקסיקו היא מהנושאים הקלאסיים של בלאק קיוב", אומר בשיחה עם "גלובס" האלוף (במיל') גיורא איילנד, שבשנתיים האחרונות משמש כיועץ לחברת המודיעין העסקי, ששמה התקשר בעבר עם שורה של פרשיות מתוקשרות בארץ ובעולם. "במקרה הזה, חברת אורו נגרו קיבלה זיכיון למכור נפט לפמקס, שהיא זרוע של השלטון, הצדדים סיכמו על מחיר אך מאוחר יותר פמקס הייתה מוכנה לשלם לה סכומים נמוכים מהסכומים שעליהם סוכם. אורו נגרו קיבלה רמזים שהמחירים ירדו בגלל שהיא לא משלמת שוחד, או 'דמי הצלחה' - עד לכדי מצב של הפסדים של מאות מיליוני דולרים והיה ברור שמשהו כאן לא תקין אך לא היו הוכחות לזה. הרמזים שהתקבלו בחברה לא היו מתועדים, ובכל מקרה הם היו יכולים להיות נתונים לפרשנות כזאת או אחרת".

ובשלב הזה בלאק קיוב נכנסת לתמונה?

"כן. הפנייה לא באה בהכרח מהלקוח הסופי של בלאק קיוב ובמקרה הזה קיבלנו את הפנייה מאחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארה"ב, שעובד עם בלאק קיוב בארה"ב ובאירופה. עורכי דין יכולים להיות טובים בלהוכיח דברים באמצעות מסמכים, אבל כשמישהו מדבר עם מישהו אחר ברמזים - עורכי דין לא תמיד יודעים מה לעשות עם זה. כך, אותו משרד שכנע את אורו נגרו לשכור את השירותים של בלאק קיוב".

גיורא איילנד / צלם: יונתן בלום

לפי איילנד, בלאק קיוב קיבלה לידיה את התיק המקסיקני לפני כשלוש שנים, כשנה לפני שהחל לספק שירותי ייעוץ לחברת המודיעין העסקי שהוקמה בידי יוצאי אגף המודיעין של צה"ל ומנוהלת בידי ד"ר אבי ינוס ודן זורלא. רבים מבין עובדי בלאק קיוב הם יוצאי שב"כ והמוסד, ונוסף על האלוף (במיל') איילנד, עם יועציה הבכירים נמנים גם ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי ומפכ"ל המשטרה לשעבר, יוחנן דנינו.

בשונה מהכלים המשמשים לאיסוף מודיעין ועומדים לרשות גופני ביון מדינתיים, איילנד אומר כי בלאק קיוב מבססת את פעילות האיסוף שלה על שתי טכניקות בלבד: יומינט, כלומר איסוף מידע באמצעות קשר בין בני אדם, ולמידה וניתוח של מידע ממקורות גלויים - כמו פרסומים בכלי תקשורת ברשתות חברתיות.

"לא כל אחד שיכול לקרוא מיילים או לגלוש ברשתות חברתיות, מסוגל להבין בדרך הזאת דברים חשובים, שהם הכרחיים ליצירת תמונה מעמיקה. העבודה נעשית באמצעות בדיקה והצלבה, הסתכלות נכונה וקריאה בשפות שונות - ובכך מתאפשר למצוא את מה שאנחנו מחפשים. זה יכול להיות מבנה ארגוני של חברה מקסיקנית, פרופילים אישיותיים של אנשים חשובים, למידת תהליכי קבלת ההחלטות והבנת החוק באותה מדינה. זה ניתוח של מרחב שלם באמצעות כלים, שלכאורה פשוטים מאוד".

 אבל לא רק. אחרי בניית תמונת המודיעין על היעד - נכנסים לזירה סוכנים שבלאק קיוב מעסיקה.

"זאת שיטת יומינט, שבמסגרתה מגיעים לאנשים ומצליחים לדובב אותם באופן שהם אומרים דברים, שאולי הם לא התכוונו להגיד, ואולי טוענים גם נגד האינטרסים שלהם".

וזה מה שקרה עם קרלוס פצ'קו, הבכיר לשעבר בפמקס המקסיקנית. סוכנים של בלאק קיוב מדובבים אותו במסעדה במקסיקו סיטי - והוא פותח את תיבת הפנדורה?

"נכון. עכשיו הגיוני שתשאל למה אנשים ידברו ולמה אנשים יספרו משהו למישהו? אז יש כאן מרכיב פסיכולוגי, שקיים ברמה כזאת או אחרת אצל כל אחד. נניח שהצלחתי לגנוב ממך בדרך מתוחכמת 10 מיליון דולר. אני התעשרתי ואתה התרוששת ואף אחד לא יודע על זה. אני מרוצה, כי יש לי 10 מיליון דולר ואני כל כך גאה בזה שאני חכם ואתה טיפש - עד כדי כך שאני צריך לספר את זה למישהו.

"זה מוטיב שלא תמיד אפשר לעמוד בפניו. תקרא לזה אגו, תקרא לזה מה שאתה רוצה. בסוף אנשים מדברים. אז ברור שאתה לא בא לבן אדם ומבקש ממנו שיספר לך איך הוא משחד. אבל אתה בא אליו בדרך מתוחכמת, בדרך כלל אתה מציג את עצמך כמישהו אחר".

במקסיקו זה היה סיפור כיסוי של מתווכים של איש עשיר מאיחוד האמירויות שרוצה לרכוש חברת נפט.

"נכון. הם נפגשים עם אנשים שמעוניינים לקדם את העסקה, ואז אנחנו מטילים ספק בכל מיני דברים, כמו איזו ערובה יש לנו לדעת שמה שאומרים לנו נכון, איזו ערובה יש לנו שהעסקה תצא לפועל ועוד. הרבה פעמים, מתוך רצון לשכנע אותך ולגרום לך לסמוך עליו, הצד השני גם אומר לך מה יוצא לו מזה. וזה פחות או יותר מה שקרה כאן".

בשנים האחרונות שמה של בלאק קיוב השתרבב לפרשיות שונות בארץ ובעולם ובהן גם שערוריית המפיק ההוליוודי הארווי ויינשטיין. נגד החברה נטען כי היא עקבה בשם ווינשטיין אחר נשים שהתלוננו נגדו על תקיפה מינית ואחר עיתונאים שהיו מעורבים בפרסום הפרשה.

לפי איילנד, מאז אותן פרשות החברה גיבשה שורה של נהלים פנימיים קשיחים, שבכוחם למנוע ממנה את ההסתבכות בסקנדל נוסף. "קבענו נוהל, שלפיו כל פניה שמתקבלת אצלנו מגורמים שונים נבחנת על ידי מעין קצין ציות, שלומד אותה וצובע אותה בצבע ירוק, צהוב או אדום. לכל צבע יש משמעות: לירוק, שמדובר בלקוח טוב ואין בעיה לקחת את התיק; בצהוב, מדובר בלקוח שמשהו לגביו נראה לא בסדר ויתכן שיש היבטים בלתי תקינים במטרות שלו והדבר מחייב בירור יסודי ואדום - כאשר מתברר שמי שעומד מאחורי הפנייה הוא ארגון פשע או חברה איראנית או גוף שאין לנו כל עניין לשרת.

"לאחר מכן יש ועדה שקובעת איזה לקוח לקבל ואיזה לא, ולי או לשלושה בכירים לשעבר שפועלים בוועדה הזאת יש זכות וטו: גם אם הבעלים או בעלי תפקידים בכירים בחברה רוצים מאוד פרויקט מסוים - המילה שלי היא שקובעת. והיו מקרים כאלה. לדעתי זה מתחלק חצי-חצי תיקים שאושרו ותיקים שלא אושרו.

"החברה חטפה קצת מכות בעבר, אבל היא ארגון לומד והיא עושה מאמץ גדול להתנהג נכון, ואין סיבה שלא. קבענו לעצמנו גבולות, שלא חוצים והם נשמרים מכל משמר: החברה לא עוסקת בנושאים פוליטיים או מדיניים; היא לא עושה פעולה שאינה חוקית - בהתאם לחוקים במדינה שבה היא פועלת; היא תפעל בשם הצד הנפגע ולא בשם הצד הפוגע, וכלל הפעילות שלה תופנה לטובת ליטיגציה והליכים משפטיים שמתקיימים במדינה מערבית. בלאק קיוב די משגשגת בתחומים שהיא הגדירה לעצמה, עושה את מה שהיא עושה בצורה טובה, מרוויחה טוב ובעליה גם יכולים לישון טוב בלילה".

ואם כבר מדברים על מכות, לפני כארבעה חודשים פרסמה תוכנית "עובדה" בקשת 12 תחקיר על פעילותה של בלאק קיוב, בשירותו של עידן עופר בנוגע לסוגיית התמלוגים על כריית האשלג בים המלח. בתחקיר דובר על איסוף מידע על גורמים משפטיים ובכירים באוצר שהיו מעורבים באותם הליכים.

"כל מה שתואר שם היה לפני 3 שנים ויותר, לפני שהתחלתי לייעץ לחברה ולפני שגובשו הנהלים שעליהם אני מדבר. מה שהיה שם זאת עיתונאות שלא במיטבה. חלק מהדברים שפורסמו בתוכנית נמצאים בהליך משפטי, ולא רק בגלל שהם הוצגו בצורה לא הוגנת - אלא לא היו נכונים. האשימו אותנו בהאזנות - שזאת עבירה פלילית. אנחנו בכלל לא נמצאים בעולם הזה. כך גם לגבי זיוף דרכונים. אסור לחברות מסחריות לעשות את זה".

לא היו מהלכים נגד עו"ד אלקס הרטמן והשופטת בדימוס טובה שטרסברג-כהן שהיו מעורבים בבוררות על התמלוגים של כיל?

"בכלל, כל הטענות לגבי עידן עופר נצבעו בתחקיר הזה בצבעים עזים: החברה התבקשה לבדוק שאין ניגודי עניינים בין שני הבוררים בהליך, השופטת שטרסברג-כהן ועורך הדין הרטמן, לוודא שהם לא עובדים ביחד ושהם עצמאיים בדרכם כדי שיוכלו לקיים בוררות מקצועית".

עקבו אחריהם?

"ממש לא. לא היו כאן מעקבים ולא האזנות. נעשתה בדיקה אינטרנטית של פסקי דין שהם היו מעורבים בהם. אגב, לא נמצא בהם שום פגם. לעשות מזה כאילו הילכנו אימים על שופטת לשעבר - זה חסר בסיס".

בלאק קיוב מיהרה לתבוע את 'עובדה' בבית משפט באנגליה על סך 15 מיליון ליש"ט שזה צעד חריג.

"לא היה מוצא, אלא לעשות את זה. לחברה יש שני מוקדים, באנגליה ובישראל, ומשרדי עורכי הדין העיקריים שהיא עובדת איתם נמצאים באנגליה - ולכן היה נוח ועדיף להגיש את התביעה שם. במקרה הזה גם אפשר להעריך שבית המשפט האנגלי יהיה הרבה יותר מאוזן בהסתכלות שלו על מה שהיה או לא היה".

המהלך הזה יכול להיתפס כתביעת השתקה נגד עיתונאים.

"הייתה כאן פגיעה. אתה עיתונאי, מותר לך לכתוב ביקורת ודברים קשים, ואני תמיד בעד העניין הזה. עד הנקודה שבה אתה כותב שקרים - ואז לנו כחברה אין מוצא אחר, אלא לעשות את זה. גם אם תכתוב דברים שלא ימצאו חן בעינינו - אף אחד לא ינסה להשתיק אותך".

ויש שיראו בך, אלוף במיל' ובבכירים נוספים כמו הלוי ודנינו, סוג של עלה תאנה של חברה שאולי פועלת במרחבים האפורים. אתם אנשים שידועים ביושרה שלהם, בשמם הטוב - ואתם הפנים של החברה כלפי חוץ. זה לא מפריע לך?

"אני שומע את הטענה הזאת מדי פעם. אם הייתי חושב שהחברה עושה דברים שאינם אתיים, או דברים מזיקים - לא הייתי מתקרב אליה ולו מהסיבה האנוכית שלי. בגילאים מסוימים השם הטוב שלך חשוב יותר מכל דבר אחר. במקרה הזה השתכנעתי שבלאק קיוב משוועת למבוגרים אחראיים, שיציבו לה מחסומים גם באופן קבלת הפרויקטים, גם באופן הפעולה שלה ובעיקר - לעזור לה להימנע מהתנגשות עם אינטרסים של מדינת ישראל". 

עוד כתבות

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן