גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק הרכב העולמי מתקשה למשוך בעלייה ובולם את הכלכלה הגלובלית

מחסומי סחר, תקנות פליטת גזים מחמירות ורוויה בשווקים מסוימים גוררים מטה את אחד הרכיבים המרכזיים של כלכלת העולם ● ניתוח

יריד הרכב בטוקיו / צילום: רויטרס
יריד הרכב בטוקיו / צילום: רויטרס

ביריד הרכב בטוקיו שמתקיים אחת לשנתיים, המחיצה של טויוטה לא הכילה מכונית כלשהי ללקוחות. במקומה, החברה הציגה שירות נייד לבדיקות בריאות, תחת הכותרת: "הכוכב של טויוטה אינו הרכב - הכוכבים הם בני אדם".

יש סיבה טובה לכך שטויוטה לא הציגה רכב חדש: שוק הרכב העולמי מתכווץ. המכירות העולמיות ירדו ב-2018, וצפויות לרדת שוב השנה, ובשירות מודי'ס צופים ירידה גם בשנה הבאה.

כמה חזאים חושבים שזו רק תוצאה של סביבה עולמית זמנית קשה, אך ייתכן שהרוחות המבניות חשובות יותר. עליית מחסומי הסחר והבקרה הנוקשה על פליטות הגזים מייקרות את המכוניות, בדיוק כאשר השווקים במדינות רבות כבר רוויים וחלופות כמו נסיעות משותפות צצות למכביר.

בארה"ב רשמו מכירות הרכב שיא ב-2016. בשוק האירופי - בשנת 2000, וביפן - ב-1990. השווקים המתעוררים היו אמורים למלא את החסר, אך גם הם מראים סימני עייפות: המכירות בסין בשנה האחרונה ירדו ב-12% ממחצית 2018 ובהודו הן ירדו ב-14%. "שיא המכונית", כלומר העולם עם כל המכוניות שהוא צריך, הוא אולי כבר בפתח.

פסי האטה

זה מסביר למה יצרניות רכב בכל העולם מצויות בקשיים למרות אבטלה נמוכה וצרכנים בריאים. קונטיננטל הגרמנית, אחת מספקיות חלקי הרכב הגדולות בעולם, הודיעה ביום ג' שעבר שהיא מוחקת 2.5 מיליארד אירו מהונה מפני שהיא אינה צופה שיפור בייצור כלי הרכב בעולם בחמש השנים הבאות. ג'נרל מוטורס השלימה עם שביתה של חמישה שבועות במפעליה כדי לקבל גמישות בסגירת מפעלים, לקצץ בהוצאות ולהשקיע יותר במכוניות חשמליות וברכב אוטונומי. ברבעון השני, מכירות GM בסין, צפון אמריקה, אירופה ודרום אמריקה ירדו כולן בהשוואה שנתית.

על רקע ההשפעה הלא מידתית של תעשיית הרכב, המצב שלה מהווה סכנה לעולם. בתחזית הכלכלית העולמית האחרונה שלה, קרן המטבע הבינלאומית מעריכה שהמגזר הזה מהוה 5.7% מהתוצר העולמי כולו ו-8% מהסחר העולמי. בקרן המטבע חושבים שכלי הרכב תרמו חמישית מהירידה בתמ"ג העולמי בשנה שעברה, ושליש מההאטה בסחר העולמי.

כשההאטה במכירות הרכב החלה, "אנשים לא חשבו שהיא תימשך זמן כה רב", אמר ג'יטה קופינאת, הכלכלן הראשי של קרן המטבע. "הרוחות הנגדיות נראות כעת בנות קיימא יותר מכפי שחשבנו".

מגזר הרכב הוא לקוח חשוב של פלדה, אלומיניום, נחושת, גומי, פלסטיקה ואלקטרוניקה - ומשלם היטב. הוא גם רגיש מבחינה פוליטית, וזו אחת הסיבות לכך שהנשיא טראמפ העלה את המחסומים על יבוא רכב. המחסומים הללו וצעדי הנגד של מדינות אחרות מגדילים את העלויות ושוחקים את הרווחים של היצרניות.

צווארי בקבוק בעמידה בתקנות פליטה חדשות מעכבים את ההשקה של דגמים חדשים במערב אירופה. במקביל, האיחוד האירופי הורה על הפחתת פליטת הפחמן הדו חמצני של כל צי הרכב ב-20% בשנת 2021, לפי ארנט אלינגהורסט, אנליסט ב-Evercore ISI. הטכנולוגיה הנחוצה תוסיף עלויות משמעותיות למחירי כלי הרכב, מה שיקטין את המכירות.

"היצרניות יצטרכו למכור דגמים שמעולם לא נמכרו בכמויות לפני כן", הוא כתב. הן יצטרכו להעלות מחירים בשווקים בוגרים שבהם הצרכנים רגישים מאוד למחיר, ואם הן לא יצליחו, "הן יספגו עונשים דרקוניים".

בעוד אירופה היא המקרה הקיצוני, סיכונים דומים קיימים בשווקים רבים נוספים. הודו הורתה לתעשייה שלה לעמוד בתקנים חדשים וקשוחים של העולם המפותח בכל הנוגע לפליטה של חמצן חנקני וחלקיקים עד השנה הבאה, מה שיעלה משמעותית את מחירי הרכב בשוק שהצרכנים בו רגישים מאוד למחיר.

חדשנות מובילה בדרך כלל למוצר זול או טוב יותר, אבל זה אינו המקרה של מכונית שמצוידת בטכנולוגיה להפחתת פליטות כמו פחמן דו-חמצני. מכוניות חשמליות, למשל, יקרות יותר וצריך לטעון אותן - מה שמיטיב עם הסביבה אך לא עם ארנקם של הצרכנים.

מה שמסבך עוד יותר את בעיית הפרוטקציוניזם הכלכלי והרגולציה בנושא הפליטות היא הרוויה בשווקים המפותחים, שבהם האוכלוסיות כבר הזדקנו מעבר לגילאי קניית השיא של מכוניות.

המכירות בסין ובהודו סובלות מתגובת הנגד לאשראי הקל מדי שאיפשר גם לקונים פחות אמידים לרכוש כלי רכב. בסין בוטל קיצוץ מס מכירות שהיה בתוקף ב-2017-2018 שנועד לעודד צריכת רכב.

מייקל דאן, מנכ"ל ZoZo Go, חברת ייעוץ שמתמחה בשוק הרכב באסיה, אומר שסין, מדינה של 1.4 מיליארד בני אדם, אמורה להיות רחוקה ממצב של רוויה בשוק שלה. אבל רוב הסינים שיכולים להרשות לעצמם מכונית מרוכזים בערי החוף המזרחי הגדולות, והשווקים הללו כבר רוויים. הרשויות העירוניות מגבילות רישום של כלי רכב חדשים, והמכוניות החשמליות מאבדות את הסובסידיות שלהן. העלות וכאב ראש של בעלות על רכב מגבילים את משקי הבית לרכב אחד, והם משתמשים בשירותי השתתפות ברכב במקום לרכוש רכב שני.

בעלות על רכב נוטה לעלות עם ההכנסה לנפש. כאשר ההכנסות באזורים עניים יותר מתקרבות לאלו של אזורים עשירים, המכירות אמורות לעלות, אבל התהליך הזה אינו מתרחש "בקצב שחשבנו, והביקוש למוצרים בני קיימא כמו מכוניות לא התממש", אמר גופינאת. למשל, הברזילאי הממוצע היה עשיר יותר ב-77% ביחס לסיני הממוצע ב-2008, ואחרי עשור של קיפאון הוא כעת עני יותר ב-16%. שלא במפתיע, מכירות הרכב בברזיל רשמו שיא לפני חמש שנים. 

"חסרת רעיונות, אטית ומפוחדת": המשבר של תעשיית הרכב הגרמנית | אסף אוני, ברלין

תעשיית הרכב הגרמנית, המנוע של הכלכלה הגדולה באירופה, נמצאת במשבר. שלוש ענקיות הרכב הגרמנית - פולקסווגן, ב.מ.וו ודיימלר-מרצדס - האחראיות ישירות ובעקיפין למאות אלפי משרות בשוק הגרמני ולכל מכונית חמישית הנמכרת בעולם כיום - איבדו את הבכורה בנוגע לחדשנות בתחום התחבורה, וניצבות בפני מכירות הולכות ויורדות, תחרות מתגברת, תביעות משפטיות ומלחמת סחר שמשפיעה עליהן בחדות.

טסלה בארה"ב וחברות סיניות כבר מובילות על התעשייה הוותיקה בתחום כלי הרכב הפרטיים והמסחריים החשמליים, שערוריית זיופי נתוני פליטות מנועי הדיזל מעיבה על התדמית שלהן וגם על עתידן הפיננסי, ורפורמות ירוקות המתבצעות באירופה ובעולם מסכנות את עתידן, ובמיוחד את עתיד מנוע הבעירה הפנימית שעומד בלב עסקיהן. "ממאה לאפס", הכריז השבוע השבועון "דר שפיגל" בכתבת השער שלו, "חסרת רעיונות, אטית ומפוחדת - האם ניתן עדיין להציל את תעשיית הרכב הגרמנית?"

במבט לאחור, נראה שההתמקדות של החברות הגרמניות במנוע הדיזל, והנכונות שלהן לזייף את נתוני פליטת המנועים באופן יזום (בעת בדיקות), היא אחת הסיבות המרכזיות לאיום הקיומי שמרחף מעליהן בימים אלה. מעבר לחשיפה לתביעות במיליארדי דולרים ולפגיעה תדמיתית, מכירות רכבי הדיזל נמצאות בירידה, וערים שונות בגרמניה ובאירופה שוקלות לאסור כניסה של כלי רכב אלה לשטחן. ההתמקדות גם הובילה את החברות להשתרך מאחור במקום לאמץ את מהפכת כלי הרכב החשמליים לגמרי.

קשיים אלה משתקפים בכך שבשנה האחרונה חוות החברות צמצומים וקיצוצים - הדיבידנדים הצטמקו, ב.מ.וו פירסמה אזהרת רווח לראשונה זה זמן רב והודיעה על קיצוץ בעלויות, ואאודי -השייכת לפולקסווגן - הודיעה על קיצוצים של 10% בפברואר השנה. מניותיהן של שלוש ענקיות החברות רשמו ירידות מתחילת 2018. בנוסף, החברות נפגעות משמעותית ממלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, אם דרך הירידה בצריכה הפנימית בסין, שהייתה קטר צמיחה משמעותי בעבורן ואם דרך העלויות המוגברות בשל התעריפים שנקבעו, בשל העובדה כי חלקן מייצרות בארה"ב.

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.4%, נטפליקס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות