גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רצח חאשוקג'י ממשיך לגבות מחיר מסעודיה, אבל לוול סטריט יש דווקא זיכרון קצר

עשרות מנכ"לים מתעשיות שונות ביטלו את השתתפותם בכנס בשנה שעברה בעקבות הרצח, ולא מגיעים אליו גם השנה ● אנשי פיננסים מוול סטריט, שתרים אחר השקעות ולהוטים להרוויח מהנפקת חברת הנפט הסעודית, הם החלק הגדול של המנהלים המערבים שמשתתפים

משתתפי פסגת יוזמת ההשקעה העתידית בסעודיה / צילום:רויטרס
משתתפי פסגת יוזמת ההשקעה העתידית בסעודיה / צילום:רויטרס

שנה אחרי רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, סעודיה מתקשה למשוך תמהיל רבגוני של מנהלים עולמיים לוועידת ההשקעות המסורתית שלה, וזהו סימן נוסף לכך שתוכניתו השאפתנית של נסיך הכתר מוחמד בן סלמן לשנות את כלכלת ארצו נתקלת ברוחות נגדיות.

הוועידה הסעודית, שהושוותה בעבר לכנס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שבשווייץ, לא משכה השנה את המשתתפים המסורתיים שלה, מלפני רצח חאשוקג'י. עשרות מנכ"לים בפרופיל גבוה ביטלו את השתתפותם כבר בשנה שעברה בעקבות הרצח, ומנהלים מהוליווד, מעמק הסיליקון ומתעשיית המדיה נעדרים גם השנה במידה רבה.

אנשי פיננסים מוול סטריט, שלהוטים להרוויח מההנפקה הציבורית הראשונה של ענקית הנפט הלאומית ארמקו, הם החלק הגדול של המנהלים המערביים שמשתתפים בכנס, ששמו הרשמי הוא "פסגת יוזמת ההשקעה העתידית" (FII). עם זאת, בנקים רבים שיגרו לסעודיה סמנכ"לים במקום מנכ"לים.

מאמץ לגוון את הכלכלה

הפסגה, שמתקיימת השנה בריאד בתאריכים 29-31 באוקטובר, היא ליבת ניסיונותיו של נסיך הכתר מוחמד להעלות את הפרופיל של סעודיה ולמשוך השקעות שיוכלו לגוון את הכלכלה ולהרחיקה מהתלות בנפט. המארגנים המתינו עד סוף השבוע האחרון, כמה ימים לפני האירוע, עד שפרסמו את רשימת הנואמים בעקבות הביטולים הרבים בשנה שעברה.

ההשתתפות המוגבלת באה על רקע סימנים נוספים לחששות של משקיעים. ההשקעה הזרה הישירה בסעודיה נשארה דלה יחסית, והכלכלה המקומית ממשיכה להתקשות על רקע מחירי הנפט הנמוכים יחסית. קרן ההשקעות הריבונית של סעודיה, PIF, הודיעה על מעט השקעות מאז הרצח של חאשוקג'י.

מנכ"ל סיטיגרופ מייקל קורבאט, נשיא קבוצת גולדמן זאקס ג'ון וולדרון והמנכ"ל הזמני החדש של בנק HSBC נואל קווין יהיו בין הנואמים בכנס FII, לפי סדר היום שפורסם. הבנקים הללו עובדים על ההנפקה הפוטנציאלית של ארמקו, שצפויה כעת בתחילת השנה הבאה.

דוברת של HSBC אישרה את השתתפות קווין באומרה ש"ההשתתפות שלנו משקפת נוכחות של 70 שנה בסעודיה". דובר גולדמן זאקס אישר את בואו של וולדרון, ואילו דוברת של סיטיגרופ לא הגיבה.

מנכ"ל קבוצת סופטבנק מגיע

גם מסיושי סאן, מנכ"ל קבוצת סופטבנק היפנית, משתתף בכנס בעודו מנסה לגייס הון לקרן ההשקעות הטכנולוגיות השנייה שלו, ויז'ן 2. סעודיה העניקה 45 מיליארד דולר לקרן ויז'ן הראשונה, אך דוברים סעודים לא התלהבו מהקרן השנייה.

כמה בכירים בוול סטריט חשו בנוח יותר להשתתף בכנס אחרי הופעתו של נסיך הכתר בתוכנית "60 דקות" ב-CBS בספטמבר, לפי מקור יודע דבר. הנסיך מוחמד הכחיש שהוא הורה על חיסול חאשוקג'י, שאותו הוא כינה "פשע מתועב", אך אמר שהוא לוקח אחריות עליו מפני שהוא בוצע על ידי עובדי מדינה סעודים.

הבית הלבן משגר את ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא טראמפ, לצד שרי האנרגיה והאוצר ריק פרי וסטיבן מנוצ'ין. פרי הודיע לאחרונה על כוונתו לפרוש מהממשל מאוחר יותר השנה.

דובר הקרן הריבונית הסעודית שמנהלת את כנס FII, מסר שכ-6,000 אורחים צפויים בריאד השבוע, כמעט פי שניים מכמות המשתתפים בפסגה הראשונה ב-2017. ארה"ב משגרת כ-40% מסך הנואמים, אירופה 20%, ושיעור דומה של דוברים מגיעים מאסיה.

"נושאי הדברים בפסגת 2019 כוללים יותר מ-275 מקבלי החלטות, משקיעים ויזמים מובילים מיותר מ-30 מדינות ברחבי העולם, במה שמדגים את הפרספקטיבה העולמית של הפסגה", מסר דובר הקרן הריבונית.

לפני הכנס הראשון ב-2017, הנסיך מוחמד הכריז על רפורמות חברתיות וכלכליות מקיפות, והטיל על קרן ההשקעות הריבונית לממן תעשיות חדשות כמו תיירות ובידור. המשימה הזו משכה מנהלים מתעשיות המדיה, הבידור והשירותים הפיננסיים בעולם לפסגה הראשונה.

אך הנסיך מוחמד הרס מאז את תדמיתו כאשר הוא ניהל מלחמה בתימן, הטיל מצור כלכלי על קטאר ועצר עשרות מבני משפחת המלוכה ואנשי עסקים במסע נגד שחיתות לכאורה, שרבים ראו בו רדיפה פוליטית.

הנסיך גם הואשם על ידי האו"ם וסוכנות הביון המרכזית בארה"ב ברצח העיתונאי מתנגד המשטר ג'מאל חאשוקג'י בשגרירות סעודיה באיסטנבול. ממשלת סעודיה הכחישה זאת.

השמות הטכנולוגיים הגדולים נעדרים

סעודיה קיוותה למשוך ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ואמזון למדינה, כדי ליצור בה מקומות עבודה. שתי החברות בחנו השקעה בממלכה, אך פסגת ההשקעות השנה כוללת מעט שמות מחברות הטכנולוגיה הגדולות.

בכירי טכנולוגיה שמגיעים לפסגה הם במידה רבה מחברות שסעודיה השקיעה בהן, כולל יצרנית הרכב החשמלי לוסיד מוטורס וקרן ויז'ן. חברות מדיה גדולות, שהעניקו בעבר חסות לפסגה ושיגרו עיתונאים ומנהלים להנחיית פאנלים, נעדרות במידה רבה השנה.

פאנלים וראיונות רבים יונחו במקום זאת על ידי בכירי פיננסים שנחשבים למקורבים להנהגה הסעודית, כמו סטפן שוורצמן, יו"ר קבוצת בלקסטון, אחת מחברות ניהול כספים הגדולות בעולם.

החיזור של סעודיה אחרי הוליווד לא השתלם עד כה. קרן ההשקעות הריבונית של סעודיה השקיעה בשנה שעברה 400 מיליון דולר בקבוצת Endeavor, אך קבוצה זו מלוס אנג'לס החזירה מאוחר יותר את הכסף הזה בעקבות רצח חאשוקג'י. מעט בכירים מהוליווד נשארו מאז בקשר עם הממלכה.

חריג אחד הוא אדם ארון, מנכ"ל AMC אנטרטיינמנט, שחתם על הסכם להקמת בתי קולנוע ברחבי סעודיה, ויהיה אחד הנואמים בפסגה.

ג'יימי דיימון, מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב, ג'יי.פי מורגן צ'ייס, ביטל את השתתפותו בשנה שעברה ואינו מתכוון להשתתף השנה, למרות שהבנק שלו מייעץ בנושא ההנפקה של ארמקו, חברת הנפט הסעודית. הבנק אישר שהוא שולח לפסגה את קרלוס הרננדז, ראש הבנקאות העולמית, שעומד גם בראש צוות הייעוץ לארמקו.

גם מנכ"ל מורגן סטנלי ג'יימס גורמן ייעדר והבנק ייוצג על ידי פרנק פטיטגס, מנהל העסקים הבינלאומיים של בנק ההשקעות הזה, שמוביל את מאמצי השדולה לקבל חלק מחיתום הנפקת ארמקו. 

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ