גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קיצוניים משני הצדדים: איך דואגים שהמנהלים לא יפריעו לעובדים?

לפעמים העובדים יעילים יותר כשהמנהלים שלהם עוזבים אותם לנפשם, אבל איך דואגים שזה יקרה? לשני הצדדים יש מה לעשות

מנהלים /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מנהלים /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מנהלים חכמים יודעים שלפעמים הניהול הטוב ביותר הוא לא לנהל בכלל. למרבה הצער, רוב המנהלים לא חכמים כל כך. הם אינם מבינים שעת לתת הוראות, להוביל את השיחה ולהביע עמדות ברורות, ועת להיות פחות אסרטיביים, לשאול מה אחרים חושבים, להקשיב ולצפות בשקט, ולא להפריע.

טומי לסורדה, המנהל לשעבר של לוס אנג'לס דודג'רס, קלט את האיזון העדין הזה היטב כשאמר: "אני מאמין שניהול הוא כמו לאחוז יונה בידך. אם אתה מחזיק אותה חזק מדי, אתה הורג אותה. אם אתה מחזיק אותה חלש מדי, אתה מאבד אותה".

כשמנהלים לא מצליחים לאזן, הביצועים והיצירתיות של הצוות פוחתים והמאמץ והמחויבות של העובד מתפוגג. ברגע שהם מצליחים לאזן, כולם מרוויחים. השאלה, אם כך, היא מה מנהלים ועובדים יכולים לעשות כדי לעזור למנהל לעשות את זה כמו שצריך, לפחות רוב הזמן.

התשובה מורכבת משלושה חלקים. ראשית, מנהלים צריכים להבין את הנזק שהם גורמים כשהם מתערבים בזמן שעליהם לעמוד מן הצד. שנית, מנהלים צריכים לדעת מתי לסור מן הדרך וכיצד לעשות זאת. ושלישית, עובדים צריכים לדעת איך לצמצם את הנזק כאשר מנהל עקשן או לא מנוסה ממשיך להתערב באופן מוטעה.

מידע מועיל מהעובדים הנרגנים

בעיית היסוד של מנהלים היא שרבים מהם אינם יודעים מתי התובנות שלהם הן חסרות משמעות. בניסוי שערכו פרופ' ג'פרי פרפר ועמיתיו באוקספורד, סטודנטים לתואר שני במינהל עסקים שיחקו מנהלי שיווק שמאמינים שעובדים הכפופים להם מתכננים קמפיין שיווקי. מנהלים שחשבו שהעצה שלהם עיצבה את הקמפיין הסופי דירגו הכול - את הקמפיין, את הכפופים להם ואת הכישורים שלהם עצמם - גבוה יותר ממנהלים שלא ניתנה להם הזדמנות לתת עצות.

למעשה, הקמפיין הסופי דורג על ידי שתי קבוצות המנהלים באופן זהה בכל מובן - בין שהם נתנו עצה ובין שלא נתנו עצה. לדעת פרופ' פרפר, הניסוי הזה ומחקרים אחרים מאשרים שלמנהלים יש מניע להאמין שכל מה שהם עושים או עובדים עליו, או קשורים בו, הוא טוב יותר משום שהם נגעו בו. וככל שמנהל השקיע מאמץ רב יותר ביצירת דבר מסוים, הוא יאהב אותו יותר, אפילו אם לא הייתה לו עליו השפעה כלל.

גם מנהלים שסגנון הניהול שלהם הוא מתערב במפגיע, כלומר, הם מסתובבים בין העובדים ושמקיעים זמן רב בצפייה מקרוב בעבודה ובהפניית שאלות לעובדים במטרה לזהות בעיות ופתרונות - מנהלים כאלה עשויים לגרום נזק יותר מלהביא תועלת. 

אניטה טאקר, מרצה בבית ספר קווסטרום לעסקים באוניברסיטת בוסטון, ושרה סינגר, פרופסור לרפואה בבית הספר לרפואה בסטנפורד, ערכו ניסוי שטח בן 18 חודשים ב-56 אזורי עבודה ב-19 בתי חולים שנבחרו באקראי. הן גילו שבממוצע, באזורים שבהם המנהלים השתמשו בשיטת ניהול כזאת, עובדים דיווחו על שיפור מופחת בביצועים, ביחס לאזורים שלא הונהגה בהם שיטת ניהול כזאת.

טאקר וסינגר גילו ששיטת הניהול הזאת נקשרה לשיפור ביצועים רק כאשר היא יושמה בבעיות קלות לפתרון (לדוגמה, העברת אחיות לחדר טיפולים גדול יותר). לעומת זאת, בבעיות מורכבות, כמו קיצור זמן ההגעה של תשובות מהמעבדה, עובדים דיווחו ששיחות ופגישות עם מנהלים הפריעו ליעילות העבודה שלהם ורק לעתים נדירות פתרו את הבעיה. נהפוך הוא, לדיוני הסרק הייתה השפעה שלילית מתמשכת, משום שהם משכו תשומת לב לכישלון של המנהלים.

הכרה בכך שהתערבות עשויה להיות ההפך ממועילה היא רק חלק מהמשימה של מנהלים. הצעד הבא הוא טריקי יותר: עליהם להבין מתי עליהם לזוז הצדה. בתור התחלה, מנהלים יכולים לנסות להבין איך ההרגשה לעבוד תחתיהם. מנהלים שיודעים מה עובדים מרגישים לגביהם נמצאים בעמדה טובה יותר להבין מתי הם נתפסים כמעיקים ומבזבזים זמן.

מנהלת בארגון ללא מטרות רווח סיפרה שהיא מפתחת מודעות עצמית כזאת בעזרת אנשים ביקורתיים ומתלוננים סדרתיים במקום העבודה. אף שנעים יותר לדבר עם עובדים שמחניפים לה ומספרים רק חדשות טובות, העובדים הנרגנים מספקים לה מידע מועיל יותר - טיפים לגבי פגישות שהיא מזמנת וצריכות להתבטל או להתקצר, והתראות על התנהגות מיקרו-ניהולית מצדה, במקום תפקוד כקואצ'רית מועילה. היא מאמינה שהעובדים האלה הופכים אותה למנהלת טובה יותר.

כשמנהל חדש עומת עם אורך הזמן שהוא מדבר בישיבה ביחס למספר השאלות שהוא מפנה לאחרים, הוא הופתע והתאמן כדי לשנות זאת. מנהלים יכולים לבצע את התרגיל הזה בעצמם על ידי הקלטה של הישיבה. זה עשוי לפקוח עיניים.

הדוגמה של מייסד HP

עכשיו אנחנו מגיעים לעובדים, שעשויים להיות המפתח לפתרון למנהל מהסוג המתערב מדי. זה לא תמיד קל, אבל אחת או יותר מהאסטרטגיות הבאות יכולה לעזור:

כנות. מנהלים טובים רעבים לפידבק בונה. במיוחד מנהלים שעורם אינו דק או שאינם בעלי ביטחון עצמי גבוה מדי, והם מתגאים בכך שהם מאפשרים לאנשים לדבר. לדוגמה, מנכ"ל הרגיש אשם לאחר ששתי נשים בתפקיד סגניות נשיא העירו לו על ההפרעות שלו בישיבת מנהלים. הוא נכנס לדבריה של כל אישה לפחות שש פעמים אבל לא הפריע אפילו פעם אחת לעמיתיהן הגברים. המנכ"ל התחייב לשנות את דרכיו וביקש מהן לעקוב אחר ההפרעות שלו כדי לוודא שהוא עומד במילתו.

גרירת רגליים. זאת אסטרטגיה קלאסית כדי להדוף בעלי כוח שמציגים דרישות לא הגיוניות ולא מוכנים לסגת. מנהל של אחד הסניפים הרווחיים ביותר של בנק ענק סיפר בעבר שההצלחה שלו נבעה בין השאר מכך שהוא סירב להשתתף בתוכניות התאגידיות הרבות שניחתו מגבוה. כשלחצו עליו להצטרף לתוכנית חדשה, התשובה שלו הייתה שהאנשים בסניף שלו עמוסים מדי כרגע, אבל אולי יהיה להם זמן בעוד ארבעה-חמישה חודשים. גרירת הרגליים השתלמה, משום שלמנהלים הבכירים היה קשב קצר טווח. אחרי שההתלהבות הראשונית פגה, רוב התוכניות התאגידיות התפוגגו גם הן.

התנגדות בונה. עובדים אמיצים יכולים פשוט לסרב לשתף פעולה עם דרישות מוטעות מצד המנהלים שלהם. האסטרטגיה הזאת דורשת זהירות, משום שמנהלים חסרי ביטחון ונקמנים עלולים להעניש על צעד כזה, אבל כאשר עובדים מאמינים שהם צודקים ואינם חוששים מהמנהל שלהם (או שפשוט לא אכפת להם), התנגדות יכולה להועיל לכולם.

בספר "The HP Way: How Bill Hewlett and I Built Our Company", המייסד המשותף של החברה דיוויד פקארד התרברב שמהנדס בשם צ'אק האוס סירב לדרישתו להפסיק לעבוד על תצוגת מסך. פקארד כתב: "במקום זאת, הוא מיהר לחופשה בקליפורניה, ובדרך עצר להראות ללקוחות פוטנציאלים אב טיפוס של המסך". הלקוחות אהבו אותו, אז האוס "שכנע את מנהל הפיתוח להאיץ את הייצור של המסך, ולבסוף HP מכרה יותר מ-17 אלף מסכים והניבו הכנסות של 35 מיליון דולר לחברה". פקארד הוסיף: "כעבור כמה שנים, בכינוס של מהנדסי HP, הענקתי לצ'אק מדליה על בוז וסרבנות מעל ומעבר לדרישות התפקיד".

ציות זדוני. בספר "מנהל טוב, מנהל רע" מובא סיפורו של מנהל בחברת טכנולוגיה שבנה אב טיפוס מכוער שהצוות שלו בנה והמנכ"ל שלו קטל אחר כך. אותו מנהל הסביר שהצוות עשה בדיוק מה שסגן הנשיא להנדסה ביקש. המנהל אמנם הביע הסתייגות, אבל נסוג כי לדבריו זה היה "כמו לדבר לקיר". הציות הזדוני עלה לבסוף לאותו סגן נשיא במשרתו. 

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול