גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התפתחויות בשלוש החזיתות של הפרקליטות נגד אפי נוה: מין תמורת מינויים, פרשת נתב"ג והתביעה האזרחית

לפי גורמים המעורים בתיק, נוה והשופטת אתי כרייף יועמדו לדין בכפוף לשימוע בעבירות של מרמה והפרת אמונים • בינתיים, פרקליטיו של נוה מוחים על בקשת הפרקליטות לעכב את הליכי התביעה האזרחית נגד הדס שטייף וגלי צה"ל בסך 7 מיליון שקל בגין הנזקים שנגרמו לו

עו"ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף
עו"ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף

פרקליטות מחוז מרכז צפויה להעמיד לדין בכפוף לשימוע את עו"ד אפי נוה, לשעבר יו"ר לשכת עורכי הדין, בעבירת מרמה והפרת אמונים בתיק "מין תמורת מינויים" - כך נודע ל"גלובס" מפי גורמים המעורים בתיק. בכוונת הפרקליטות להודיע כי החליטה להעמיד לדין באותן עבירות גם את השופטת אתי כרייף.

בעוד שהחלטה סופית לגבי נוה וכרייף עדיין לא התקבלה, הפרקליטות החליטה לסגור את תיק החקירה בעניינה של עורכת הדין הפרטית, ששמה אסור בפרסום, אשר נחשדה במעורבות בפרשה. לפי החשד, עורכת הדין קיימה מערכת יחסים אינטימית עם נוה, כדי שיקדם את בעלה השופט מבית המשפט השלום לבית המשפט המחוזי. הודעה רשמית בעניין צפויה להתקבל בשבועות הקרובים.

לעוד מידע בנושא אמון הציבור במערכות החוק האזינו לפודקאסט

התיק מועבר בימים אלה מפרקליטות מחוז מרכז לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, שביקש "לנקות את השולחן" לפני סיום כהונתו כפרקליט המדינה באמצע דצמבר, בעוד חודש בלבד.

בתחילה נחשד נוה בקבלת שוחד מיני, אולם המלצת היחידה הארצית לחקירות הונאה הייתה כי התגבשה תשתית ראייתית לעבירת הפרת אמונים, ולא שוחד. המלצת המשטרה הייתה כי יש להעמיד לדין את כרייף גם בגין שיבוש מהלכי משפט והשמדת ראיה, עקב מעשיה בעיצומה של החקירה.

על-פי הגורמים המדוברים, ניצן יקבל את עמדת המשטרה ויורה על עריכת השימוע, אף שהשימוע עצמו ייערך בפני מחליפו בתפקיד פרקליט המדינה.

בקשה לעכב את ההליכים נגד שטייף

"פרשת מין תמורת מינויים" נפתחה בעקבות מידע שהתקבל מכתבת הפלילים של גלי צה"ל, הדס שטייף, שהעבירה לידי המשטרה את מכשיר הסלולרי של נוה, תוך פגיעה לטענתו בפרטיותו וביצוע עבירות פליליות שונות. בגין כך הגיש נוה בפברואר השנה תביעה בסך 7 מיליון שקל בגין הנזקים שנגרמו לו, נגד שטייף, גלי צה"ל, מפקד התחנה שמעון אלקבץ ועיתונאים נוספים. ל"גלובס" נודע כי בשבועות הקרובים, בעקבות הערכת נזקים מחודשת, יגדיל נוה את סכום תביעתו, והיא תעבור את רף 10 מיליון השקלים. 

לפני כשבוע ביקשה פרקליטות המדינה להמשיך לעכב את ההליכים בתביעה האזרחית של נוה נגד שטייף בשלושה חודשים נוספים. בבקשה נכתב כי אומנם בית המשפט קבע כי ההליכים יתחדשו ב-3 בנובמבר, אולם כיוון שהתיק הפלילי בפרשת "מין תמורת מינויים" נבחן כעת בפרקליטות לאחר שהועבר מהמשטרה, מתבקש בית המשפט להורות על המשך עיכוב ההליכים עד להודעת עדכון נוספת מהפרקליטות בפברואר 2020. 

עורכי דינו של נוה, בעז-בן צור וגיא רוה, הגישו תגובה נזעמת לבקשה זו. לדבריהם, מלכתחילה הפרקליטות ביקשה את עיכוב התביעה האזרחית בטענה "לחשש לפגיעה בחקירה הפלילית המצויה בעיצומה", וכי "ניהולה התקין של החקירה מחייב כי גרסת הגורמים המעורבים בחקירה תימסר לראשונה בחדרי החקירה".

"ייתכן כי בירור התביעה אינו נוח למאן דהוא, אשר יעדיף לדחות את הקץ ככל האפשר. ואולם בכל הכבוד, זוהי אינה עילה המאפשרת לנתבעים להתחמק עד אין-קץ מבירור המחלוקת", נכתב בתגובת עורכי הדין של נוה.

לטענת סנגורי נוה, התנהלות הפרקליטות מוכיחה כי היא נמצאת בניגוד עניינים חריף ועמוק, וכי אין להתייחס ליועמ"ש כגורם אובייקטיבי שהתייצבותו להליך היא אך ממניעים של שמירת האינטרס הציבורי.

לטענת נוה, מדובר בערפול וטשטוש מכוון הפוגע בזכויותיו, שנועד שלא לחשוף האם הפרקליטות מייצגת את עיתונאי גלי צה"ל ואת שטייף בפרט והאם היא קיבלה מהפרקליטות חסינות מפני העמדה לדין.

"אכיפה בררנית בפרשת ביקורת הגבולות"

בדצמבר 2018 הוגש נגד נוה ובת זוגו בר כץ כתב אישום בפרשת "ביקורת הגבולות בנתב"ג", שבמסגרתה הואשם כי סייע לה לעבור במעבר הגבול ביציאה מישראל בדרכם לחופשה זוגית בתאילנד, ובכניסה אל ישראל כשחזרו מהחופשה, ללא הצגת דרכון. 

במסגרת זו, נטען, החליטו נוה ובת זוגו לפעול במרמה ושלא כחוק, ביחד, ליציאת בת זוגו של נוה מישראל, ובהמשך לכניסתה חזרה לישראל, מבלי שזו תתייצב בפני בקר גבולות או עמדה ממוכנת, ובכך, במרמה ושלא כחוק, לשבש, למנוע ולהעלים את תיעודן הרשמי של יציאתה וכניסתה. בגין מעשים אלה הועמדו השניים לדין בגין כניסה ויציאה מישראל שלא כחוק וכן קבלת דבר במרמה בצוותא. 

פרקליטי נוה טענו כי מדובר באכיפה בררנית פסולה, ולטענת נוה, מדובר ברדיפה אישית נקמנית של ניצן. טענה זו הוכחשה בצורה נחרצת בידי פרקליט המדינה. אף שחלפה שנה תמימה ממועד הגשת כתב האישום, טרם החל הדיון במשפט. הליך זה, שהעובדות בו מוסכמות בין התביעה להגנה, נמצא כעת בהקפאה עד לקבלת החלטה על-ידי בג"ץ.

נוה דורש באמצעות סנגוריו לקבל את כל כתבי האישום שהוגשו בגין מעבר גבול ללא החתמת הדרכון, וכן את כל המקרים שבהם הוחלט על-ידי משטרת נתב"ג שלא להגיש כתב אישום בפרשה. הפרקליטות התנגדה בתחילה להציג את המידע. בערב השימוע הודיעה הפרקליטות כי לא תסכים להעביר את המידע, אולם בסופו של דבר למחרת, בשלב השימוע, הוצגו בהפתעה על-ידי הפרקליטות כמה דוגמאות, אשר לטענת סנגורי נוה אינם דומים כלל ועיקר. 

לאחר שהוגש כתב האישום, הסנגורים הגישו דרישה לקבל את המידע מבית המשפט. הצדדים ניהלו סדרת התכתבויות בתיק, ובסופו של דבר נשיאת בית המשפט השלום בלוד עינת רון דחתה את בקשת סנגורי נוה, אולם הורתה לפרקליטות להגיש מספר דוגמאות רלוונטיות.

סנגורי נוה לא אמרו נואש כאמור ועתרו נגד החלטת השופטת רון לבג"ץ. הפרקליטות שוב התנגדה למסירת המידע המבוקש, אולם מסרה מספר דוגמאות לכתבי אישום דומים כביכול, ואשר הגיעו לידי "גלובס". מהחומר עלה כי הפרקליטות הצליחה לאתר דוגמה אחת בלבד לכתב אישום עם מעשים דומים בחומרתם. על-פי כתב האישום שהוגש באוקטובר 2017, הסתנן לישראל אזרח בשם אריה נגרולי, שנצמד לאדם אחר שעבר במכונת המעבר בנתב"ג. 

עם ההחלטה על הגשת כתב האישום נגד נוה, נמסר מהפרקליטות כי "לאחר בדיקה מעמיקה שהתקיימה, נמצא כי בשנים האחרונות הוגשו עשרות כתבי אישום ביחס להתנהלות דומה בנתב"ג. במהלך שנת 2018 אף חלה החמרה במדיניות האכיפה בנושא".

*** חזקת החפות: ההליך בעניינו של אפי נוה נמצא בראשיתו. הוא מכחיש את החשדות נגדו, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מציאות הפוכה / צילום: Shutterstock

אם תסתכלו על הנתונים האלה תקבלו רושם שונה לחלוטין על מה שעומד לקרות בשווקים

בזמן שמחירי המניות מאותתים על צפי להורדת ריבית, תשואת השיא באג"ח הממשלתיות משקפת תחזית הפוכה ● בשוק הסחורות הבהלה לזהב שוברת שיאים, תרחיש השמור לחששות מפני גלישה למיתון, בעוד שהנפט משדר עסקים כרגיל ● אז מה ההסבר לנתונים הסותרים לכאורה, וכיצד ניתן להרוויח מכך

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בדרום לבנון

במהלך הלילה: אזעקות הופעלו במטולה ● מוקדם יותר - מטרה אוירית יורטה באזור קריית שמונה ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן שנבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות