גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צניחה של 40% בארבעה עשורים בצריכה: מה גרם לענקית החלב מארה"ב לפשוט רגל

דין פודס, המתמודדת עם השינוי בטעמי הצרכנים, פנתה להליך של פשיטת רגל ● מאמצי החברה לסגור מחלבות ולצמצם את כוח-האדם לא עמדו בקצב של הירידה במכירות ● על אף הירידה בצריכת משקה החלב, הצריכה של מוצרי חלב הכוללת עלתה כמעט ב-20% בתקופה זו, כי הצרכנים קונים יותר יוגורט וגבינות

מוצרים של דין פודס / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב / Shutterstock
מוצרים של דין פודס / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב / Shutterstock

דין פודס, חברת מחלבות החלב הגדולה ביותר בארה"ב, הגישה בקשת הגנה של פשיטת רגל, במהלך שמשקף את קשיי התעשייה הזו על רקע ירידה בצריכת החלב ועלייה בתחרות.

דין ובעלי הרפתות בארה"ב מתמודדים זה שנים עם ההתרחקות של הצרכנים מחלב פרה מסורתי לטובת משקאות כמו מים בבקבוקים, מיצי פירות וחלופות חלב מסויה או משיבולת שועל.

בתעשיית החלב עצמה, דין סבלה מכך שרשתות מזון דוחפות מותגים זולים יותר ובכמה מקרים הקימו מחלבות משלהן, והן פחות תלויות בחברה. עלייה אחרונה במחירי החלב ב-10% בשלושת החודשים האחרונים הגדילה את העלויות, ודין ניצלה אותה כדי לסגור מחלבות ולהפחית הוצאות.

החברה מסרה כי היא הבטיחה לעצמה מימון להמשך פעילותה ותשלום שכר לעובדים, והיא במשא-ומתן עם קואופרטיב מוצרי החלב המוביל בארה"ב, Dairy Farmers of America, על קנייה שלה. 

"למרות מאמצינו הטובים ביותר להגמיש את העסק שלנו ולהפוך אותו ליעיל יותר, אנחנו ממשיכים להיות מושפעים מסביבת תפעול מאתגרת שמתאפיינת בירידה מתמשכת בצריכת חלב על ידי צרכנים", מסר מנכ"ל דין, אריק ברינגוז, שהצטרף לחברה ביולי כמנכ"ל שלישי בשלוש שנים. 

החלב התאדה

דין מפעילה כ-60 מחלבות ב-29 ממדינות ארה"ב, רשת שהיא בנתה לאורך השנים ברכישת מחלבות מקומיות, כדי להפוך לחברת עיבוד החלב הגדולה ביותר במונחי נפח מחלבות. החברה, שמספקת למסעדות, מרכולים ובתי ספר ומוכרת גם גלידות וקצפת, נוסדה ב-1925, כשסמיואל דין קנה מחלבת חלב מאודה (מוצר משומר, ש-60% מהנוזלים בו מאודים, ולפיכך נשאר חלב עם אחוזי שומן גבוהים) באילינוי.

Dairy Farmers of America, שמייצגת כ-14 אלף יצרני חלב (בעלי רפתות), עוקבת מקרוב אחרי מצבה הכספי של דין, והיא נערכה לפשיטת הרגל שלה, מסרה מוניקה מאסי, סגנית נשיאת הקואופרטיב מקנזס סיטי. "דין פודס משולבת בנוף של תעשיית החלב, והיא הלקוחה הגדולה ביותר שלנו, עם יותר מ-20% ממכירות החלב הגולמי שלנו", היא אמרה.

דין מנסה לצמצם את רשת המחלבות שלה זה שנים, ובמרץ היא העריכה את כוח העבודה שלה ב-15 אלף עובדים, ירידה מ-23 אלף עובדים לפני עשור. אך מאמצי החברה לסגור מחלבות מפסידות ולצמצם עלויות לא עמדו בקצב של הירידה במכירות, כאשר רשתות מזון גדולות כמו קרוגר, אלברטסונ'ז ו-וולמארט, שהיא אחת הלקוחות הגדולות של דין, פתחו מחלבות משלהן לחלב במותג עצמי.

חלב זול הוא טקטיקה של קמעונאים רבים למשוך צרכנים, מה ששוחק את שולי הרווח של דין, שהשקיעה סכומים גבוהים בקידום המותג הארצי שלה, DairyPure.

הצרכנים בארה"ב שתו בשנה שעברה 146 ליברות (64 ק"ג) חלב לנפש בממוצע, לפי נתוני משרד החקלאות האמריקאי - הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת המעקב אחר הנתון הזה ב-1975 וירידה של 39% בארבעים השנים האחרונות. צריכת החלב הכוללת עלתה בכ-20% בתקופה זו, כי הצרכנים קונים יותר יוגורט וגבינות.

טאנר אמקה, מנהל יחידת המידע בבנק החקלאי קובנק, אמר כי הצרכנים אינם נוטשים לגמרי את החלב, וחלק מהצריכה מופנה לחלב אורגני ומסונן מאוד. אבל הימים של מכלי הפלסטיק בגודל גלון כמוצר בסיס בכל בית כבר חלפו, לדבריו. "כבר לא שותים קערות חלב עם דגני בוקר. יש חטיפי אנרגיה במקום זה", הוא אמר.

עד הודעת פשיטת הרגל, דין דיווחה על חמישה רבעונים רצופים של הפסדים, ולפי כמה ניתוחים החברה תמשיך להפסיד לאורך כל 2020. המכירות ב-2018 בסך 7.8 מיליארד דולר ירדו ב-38% בעשור האחרון, ומניית דין נסחרת בכ-1 דולר מאז מאי, לעומת 21 דולר בסוף 2016.

השבוע (ג') מסרה דין כי היא תשתמש בהליכי פשיטת הרגל כדי לטפל בחובות שלה ובפנסיות הלא ממומנות לעובדים, תוך חיפוש אחרי קונה. פשיטת הרגל תעזור גם לסגור יותר מחלבות, אם כי סגירות המפעלים הקודמות גרמו לכמה לקוחות של החברה להתלונן על מחסור בחלב ועל עיכוב במשלוחים. כמה רשתות מזון הכינו תוכניות חירום למקרה שדין תמכור פעילות או תיתקל בבעיות אחרות. 

הסינים מגבירים את צריכת החלב וגורמים לעליית מחירים

מחירי החלב עולים ברחבי העולם והגיעו לשיאים רב-שנתיים, במידה רבה על רקע גידול מפתיע בביקוש בסין.

הצמיחה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם איטית יתר, אך תושבי סין צורכים יותר חלב בצורה של מוצרי אפייה וגבינות, ומשקאות כמו תה עם חלב.

מוצרי חלב לא היו מסורתית חלק גדול מהמטבח הסיני, אך הסינים שותים כעת יותר חלב, קונים מעדנים מבוססי קצפת, ומכניסים גבינה למזון יומיומי כמו לחמניות וכדורי אורז.

סין מספקת חלק גדול מהביקוש של תושביה למוצרי חלב על-ידי הגדלת הרכישות בחו"ל. סין הייתה כבר קונה גדולה של אבקת חלב לפורמולות המזון לתינוקות ומזונות נוספים בעקבות כמה שערוריות של חלב מקולקל בסין. היא דיווחה על גידול של בערך שליש ביבוא אבקת חלב רזה וקצפת בינואר-אוגוסט השנה. הגידול ביבוא אבקת חלב מלא היה 23%. הפקת החלב בסין הייתה יציבה במחצית השנה הראשונה.

כמה אנליסטים הופתעו מהעלייה ביבוא החלב על רקע מלחמת הסחר עם ארה"ב וההאטה בצמיחה הכלכלית בסין שהייתה אמורה להפחית את הביקוש לחלב.

ארה"ב איננה ספקית משמעותית של אבקת חלב רזה לסין. למרות זאת, בעלי רפתות בארה"ב נהנים מעלייה בביקוש הסיני ומהביקוש בחלקים אחרים של אסיה וממחירים סיטונאיים גבוהים יותר בשני אזורי יצוא החלב הגדולים הנוספים בעולם. גם הרפתנים באירופה צפויים לייצר פחות חלב ב-2020, מה שיכול ליצור הזדמנויות לחקלאים האמריקאיים, לפי אליסה בדג'ר, מנהלת הפעילות הבינלאומית של HighGround Dairy, חברת מסחר וייעוץ משיקאגו.

תפוקת החלב העולמית נתונה השנה בלחץ בגלל מזג-אוויר יבש באוסטרליה ובצפון אירופה. גם עלויות האבסה גבוהות יותר מורידות את התפוקה.

בינתיים, מאגר אדיר של אבקת חלב רזה שהאיחוד האירופי החל לצבור ב-2015 כדי לסייע לחקלאים שלו נמכר לשווקים מקומיים, לסין ולמדינות באפריקה ובאסיה, וכך התהדק שוב ההיצע העולמי.

קואופרטיב פונטרה דיירי מניו זילנד, יצואן החלב הגדול ביותר בעולם, הוא אחד הנהנים העיקריים מהצימאון של סין למוצרי חלב מיובאים. סין היא אחת הלקוחות הגדולים שלו. פונטרה הודיע בסוף אוקטובר כי הוא מוכר את אבקת החלב הרזה שלו במחירים גבוהים יותר מאלה של מחלבות באירופה ובארה"ב, והוא צופה גידול גם במכירות אבקת חלב מלא.

עוד כתבות

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

הפגנות בתל אביב למען העסקה לשחרור חטופים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

דיווח: המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר לדון בעסקת החטופים

סמוטריץ' תקף: "נפילה למלכודת המניפולטיבית שטומן חמאס יחד עם מצרים וקטאר" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • הפעולה ברצועה נמשכת, לאחר שצה"ל השתלט הלילה על הצד הפלסטיני במעבר רפיח • עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית